Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Så det är ok att internetoperatören tar betalt för utveckling och förvaltning av sina system men inte att banken gör det? :ahh:

Eller har du gratis internet?

 

Banken har mina pengar och gör vad dom vill med dom.

 

De tar betalt för precis allting och tar ut miljardvinster och vill dom att jag ska sköta deras business

på min dator och det Internet jag betalar för kan de ta mej fan bjuda på sin "app" eller Internetbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Banken har mina pengar och gör vad dom vill med dom.

 

De tar betalt för precis allting och tar ut miljardvinster och vill dom att jag ska sköta deras business

på min dator och det Internet jag betalar för kan de ta mej fan bjuda på sin "app" eller Internetbank.

Jag betalar varken för internetbank eller app.

När jag överför pengar till bank i ett annat land så är en aktör som heter SWIFT inblandad, de tar betalt av min bank  och jag anser inte att det är orimligt att min bank tar betalt av mig i sin tur.

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar varken för internetbank eller app.

När jag överför pengar till annat land så är en aktör som heter SWIFT inblandad, de tar betalt av min bank  och jag anser inte att det är orimligt att banken tar betalt av mig i sin tur.

 

Anser inte jag heller och har inte klagat på det.

 

HB tar 40 spänn för den transaktion - helt OK

KB tar 135 baht för att växla och hantera - helt OK.

 

Men att skulle betala för ett bankomatuttag för att det sker i en annan by i Thailand än den man råkade beställa sitt bankkonto i - är stöld.

Och att Handelsbanken inte har direktkontakt med alla Thailändska bankar så jag tvingas betala 500 baht för överföring via Bangkok Bank, är svagt.

Vems felet än är.

 

Men hjälper det att byta till en Thaibank som är närmare källan så gör vi det.

För med rimligt billiga huslån och en väl fungerande Internetbank som vi har i Sverige har vi inga planer på att byta bank här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasikorn tar upp till 500 baht att överföra min överföring till lokalbanken i Rayong från huvudkontoret i Bangkok vid större överföringar

 

Handelsbanken har bara avtal med huvudkontoret i Bangkok

 

De lokala kontoren är "egna företag" inom Kasikornkoncernen och Kasikorn ser det som överföring mellan två olika banken

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Kasikorn tar upp till 500 baht att överföra min överföring till lokalbanken i Rayong från huvudkontoret i Bangkok vid större överföringar

 

Handelsbanken har bara avtal med huvudkontoret i Bangkok

 

De lokala kontoren är "egna företag" inom Kasikornkoncernen och Kasikorn ser det som överföring mellan två olika banken

Aha, lite som de fristående sparbankerna i Sverige alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasikorn tar upp till 500 baht att överföra min överföring till lokalbanken i Rayong från huvudkontoret i Bangkok vid större överföringar

 

Handelsbanken har bara avtal med huvudkontoret i Bangkok

 

De lokala kontoren är "egna företag" inom Kasikornkoncernen och Kasikorn ser det som överföring mellan två olika banken

 

Vårt KB-bankkontor i Thailand ligger inte i Bangkok så det skulle ju kunna vara en förklaring.

 

Men det kostar 20 baht att ta ut i en ATM på annan ort, så varför skulle det kosta 500 att registrera en summa baht.

Den är ju redan växlat (Exchange fee = 135 baht)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårt KB-bankkontor i Thailand ligger inte i Bangkok så det skulle ju kunna vara en förklaring.

 

Men det kostar 20 baht att ta ut i en ATM på annan ort, så varför skulle det kosta 500 att registrera en summa baht.

Den är ju redan växlat (Exchange fee = 135 baht)

 

Det är samma typ av avgift som du beskrev här http://www.maipenrai.se/forum/t/1925-svenska-kronan-vs-thai-baht/page-194#entry766078

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Precis.

 

Det kanske räcker att säga upp det lokala kontot och flytta det eller skapa et nytt i Bangkok (om det går)

 

Det är ändå där vi gör av med mest pengar och man skulle kunna ta ut kontanter där och slippa "regionala fees".

Svårt att veta om Handelsbanken menar att de för över till "the Bangkok Branch" eller till  "Bangkok Bank".

Min bankman verkade dock övertygad om det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade pengar idag så var så säker: Det kommer att gå ner.

Om tre dagar när mina pengar är insatta på kontot kommer det att gå upp igen

 

Citerar mig själv - vad var det jag sa.

 

Nu dyker bahten eller också är det kronan som går ner.

Lugn bara det vänder igen om ett par dagar när mina stålar växlats in.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar mig själv - vad var det jag sa.

 

Nu dyker bahten eller också är det kronan som går ner.

Lugn bara det vänder igen om ett par dagar när mina stålar växlats in.

Hade du satt in i baht, hade du fått kursen som var när du skickade pengarna :)

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har SCB konto i en stad i Kanchanaburi och som många skriver så kostar det extra att ta ut pengar utanför det kontor (branch)

där kontot är skapat.

Bankkontoren är egna självständiga företag.

Skall försöka byta till en SCB bank i Korat nästa resa men bara om jag får behålla den ränta  jag fick i Kanchanaburi (3%).

Räntan är viktigare än det retliga uttagsavgifterna på 15bath.

Nu vill nog bankerna i Korat ha mina battingar som finns på kontot. + 500k

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det så man får bästa kursen. Har alltid funkat för mej.

Jag testade igår att föra över 100 000 THB från Nordea till Bkk Bank och fick kursen 0,21034. En förlust på 194 kr jämfört med vad valuta.se visar (+30 kr i växlingsavgift). Tycker det känns helt OK. Jag får reda på kursen direkt och slipper vänta tills jag kommer till Thailand i oktober. Har nämligen ännu inte lyckats få Bkk Bank att ge mig någon form av internettjänst för att kolla kontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade igår att föra över 100 000 THB från Nordea till Bkk Bank och fick kursen 0,21034. En förlust på 194 kr jämfört med vad valuta.se visar (+30 kr i växlingsavgift). Tycker det känns helt OK. Jag får reda på kursen direkt och slipper vänta tills jag kommer till Thailand i oktober. Har nämligen ännu inte lyckats få Bkk Bank att ge mig någon form av internettjänst för att kolla kontot.

 

Det där med internettjänsten stör mig också. Jag kan heller inte få det "eftersom jag är turist". Vet inte vad som krävs, antagligen någon form av långtidsvisum. Som det är idag får man sätta in pengar utan att kunna kolla att allt fungerat (vilket man iof får hoppas att det gör) innan man kommer ner igen :(

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med internettjänsten stör mig också. Jag kan heller inte få det "eftersom jag är turist". Vet inte vad som krävs, antagligen någon form av långtidsvisum. Som det är idag får man sätta in pengar utan att kunna kolla att allt fungerat (vilket man iof får hoppas att det gör) innan man kommer ner igen :(

 

/GSt

Jag ställde återigen frågan om internettjänst när jag besökte Bangkok Bank i slutet av maj. Fick till svar att det kräver work permit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde återigen frågan om internettjänst när jag besökte Bangkok Bank i slutet av maj. Fick till svar att det kräver work permit. 

Läser just om vilka krav Bkk Bank ställer för sin internettjänst och det ser faktiskt ut som om även vi med bara turistvisum skulle kunna lyckas:

 

På sidan http://goo.gl/HVKM0j står följande:
 

 

 

 

Och här: http://goo.gl/b5NIAL kan man t o m läsa hur man ansöker via webben.
Link to comment
Dela på andra sajter

Läser just om vilka krav Bkk Bank ställer för sin internettjänst och det ser faktiskt ut som om även vi med bara turistvisum skulle kunna lyckas:

 

På sidan http://goo.gl/HVKM0j står följande:
 

 

 

 
Och här: http://goo.gl/b5NIAL kan man t o m läsa hur man ansöker via webben.

Steg två går inte att genomföra, har testat detta. Därför gick jag in på banken och frågade varför. De svarade då att det inte gick, för att jag var turist.

 

Fast adress kan jag nog anse att banken borde tycka att jag har. Fick lov att ha med by-bossen för att överhuvudtaget få öppna ett bankkonto i Bangkok Bank. Enligt den bankpersonalen skulle jag också kunna öppna internet-access som det står i länk två. detta misslyckades dock, och jag var då in på bank i Pattaya och fick beskedet att orsaken var att jag var turist. Få göra ett nytt försök på banken uppe i byn nästa gång jag kommer dit.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med internettjänsten stör mig också. Jag kan heller inte få det "eftersom jag är turist". Vet inte vad som krävs, antagligen någon form av långtidsvisum. Som det är idag får man sätta in pengar utan att kunna kolla att allt fungerat (vilket man iof får hoppas att det gör) innan man kommer ner igen :(

 

/GSt

Om kontot är i frugans namn är det inget bekymmer.

Litar man inte på henne får man väl byta lösenord

Link to comment
Dela på andra sajter

Om kontot är i frugans namn är det inget bekymmer.

Litar man inte på henne får man väl byta lösenord

Visst kan man ha det i frugans namn, och hon har eget konto. Tyckte bara att det skulle vara skönt med ett eget konto, även med tanke på framtiden. Hennes konto är det dock inga problem att komma åt via Internet :)

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kursen står stilla under helgerna för valutona handlas inte då.

Det samma gäller aktiekurserna på börserna.

 

Att det sedan kan skilja rejält mellan växelkursen fredag kväll och måndag morgon beror ju på vad som hänt

med alla de parametrar som påverkar just THB vs SEK.

 

Kan lika gärna vara ett hopp upp eller ner eller ingen ändring alls.

 

Däremot har jag en känsla av att den mottagande banken väljer tidpunkt för överföringen så det är till minsta möjliga fördel för mig

- men för det har jag inga belägg :-)

Du har förmodligen väldigt mycke rätt.

Min bank ringer mig på morgonen när dom fått pengarna.

Sedan växlar dom någon gång på em. väldigt olika tider. Dom väntar väl in en bra kurs för dom.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser just om vilka krav Bkk Bank ställer för sin internettjänst och det ser faktiskt ut som om även vi med bara turistvisum skulle kunna lyckas:

 

På sidan http://goo.gl/HVKM0j står följande:
 

 

 

 
Och här: http://goo.gl/b5NIAL kan man t o m läsa hur man ansöker via webben.

 

Jag har Bangkok banks Internettjänst Bualuang, bor (ännu) i Sverige. Krävs en fast adress i Thailand, pass, ID-kort med foto (jag använde svenskt körkort), ett mobilnummer i Thailand samt besök på bankkontoret och lång väntetid. Sedan aktiverar man kontot via en av Bangkok banks ATM, man behöver då mobilen då en första säkerhetskod sänds som SMS. Hade bara turistvisa när jag öppnade kontot 2005, Bualuang ordnade vi senaste julen. 

 

 

Konstaterade nyss att THB som skickades med Handelsbanken Internet i förrgår var inne på kontot imorse, kostnad 500 THB. Handelsbanken tar 40 kr, alltså kostar en överföring max ca.145 kr.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steg två går inte att genomföra, har testat detta. Därför gick jag in på banken och frågade varför. De svarade då att det inte gick, för att jag var turist.

 

Fast adress kan jag nog anse att banken borde tycka att jag har. Fick lov att ha med by-bossen för att överhuvudtaget få öppna ett bankkonto i Bangkok Bank. Enligt den bankpersonalen skulle jag också kunna öppna internet-access som det står i länk två. detta misslyckades dock, och jag var då in på bank i Pattaya och fick beskedet att orsaken var att jag var turist. Få göra ett nytt försök på banken uppe i byn nästa gång jag kommer dit.

 

/GSt

Jag testade och lyckades gå igenom alla stegen, men det avslutades med följande:

post-4349-0-07477500-1374737519.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade och lyckades gå igenom alla stegen, men det avslutades med följande:

 

Tror det var något liknande kryptiskt för mig, kommer dock inte ihåg exakt. Var därför som sagt var in och frågade på Bangkok Bank i Pattaya, och de sade att orsaken var att jag var "turist".

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har förmodligen väldigt mycke rätt.

Min bank ringer mig på morgonen när dom fått pengarna.

Sedan växlar dom någon gång på em. väldigt olika tider. Dom väntar väl in en bra kurs för dom.

 

Om man tittar närmare på kursutvecklingen under en dag upptäckar man "spikar".

Under några sekunder sticker kursen iväg tillsynes omotiverat.

Kan lätt uppgå till 30 satang högre eller lägre under en sådan, men som sagt ytterst kortvarigt.

Kanske handlar det om millisekunder, inte vet jag.

 

En gång lyckades banken växla åt mig under en sådan.

Jag fick, säg 4,60 fast kursen den dagen mestadels låg runt 4,30.

 

Men med min vanliga tur och helt i överensstämmelse med Murphys lag, brukar jag få minst 5 satang under

och är kursen på väg ner kan det ta en dag extra innan banken "hinner" växla.

 

För övrigt håller frugan på att ringa och beklaga sig över att KB tar ut 500 baht extra.

Tydligen ska hon ringa igen om en stund medan de tar reda på vad som hänt.

 

Om förklaringen är att de skickar svenska pengar till lokalkontoret i frugans hemby (i taxi?)

har hon stränga förhållsorder om att i första hand flytta kontot till Bangkok om det går,

och i andra hand säga upp det med avsikt att öppna ett nytt i en annan bank.

 

Tur att det är hon som ringer.

Jag har absolut inget tålamod med banktjänstemän om det föreligger den minsta misstanke om inkompetens :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade och lyckades gå igenom alla stegen, men det avslutades med följande:

 

Hände oss oxå första gången vi skulle logga in.

Tolkade det som att vi var tvungna att åka till bankkontoret igen för att få en ny pinkod (att misslyckas med)

 

Vi tvingade en stackare i banken att logga in åt frugan med den nyaste pinkoden och även hon fick problem trots flinka fingrar på tangentbordet.

Så småningom kom hon fram till en skärm där frugan skulle byta lösenord och sedan har det fungerat.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Läser just om vilka krav Bkk Bank ställer för sin internettjänst och det ser faktiskt ut som om även vi med bara turistvisum skulle kunna lyckas:

 

På sidan http://goo.gl/HVKM0j står följande:
 

 

 

 
Och här: http://goo.gl/b5NIAL kan man t o m läsa hur man ansöker via webben.

Har du egen(frun naturligtvis) fastighet och husbok eller är gift och är inskriven i din frus husbok så funkar det, även om du bara har turistvisum, i alla fall i Bangkok Bank Udon branch!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...