Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Tack, vad skönt det är med de som bryr sig om de svaga!

 

Jag har kommit på att det går att påverka kursen negativt, men det kostar.

Ju mer pengar jag försöker skicka desto sämre blir den.

 

Synd om er andra men vad ska man göra - det går ju åt mer och mer pengar när familjen växer.

Finns det inga jätterika som hjälpa med att skicka THB åt andra hållet?

Link to comment
Dela på andra sajter

För mitt ego och kontrollbehov så väljer att skicka till onlinekurs och i bath med växling i Sverige.

 

Jag har tidigare fått tipset att alltid skicka i sek och låta thaibanken sköta växlingen. Du skriver om ditt kontrollbehov och ego, men vilket är bäst egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare fått tipset att alltid skicka i sek och låta thaibanken sköta växlingen.

 

Självklart är det så man får bästa kursen. Har alltid funkat för mej.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det så man får bästa kursen. Har alltid funkat för mej.

Självklart och självklart vette tusan. Jag har Swedbank och där kan man numera inte överföra Sek till Thailand utan att anlita telefonbanken. Testade nu vilken kurs jag får om jag överför THB och den blev drygt 4,75 och den kursen är jag nöjd med. Dessutom är det så att det är den kursen som gäller om jag gör överföringen nu och inte kursen som gäller om ett par dagar.

 

Rätta mig någon om jag har fel.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare fått tipset att alltid skicka i sek och låta thaibanken sköta växlingen. Du skriver om ditt kontrollbehov och ego, men vilket är bäst egentligen?

Rådet att skicka i Sek var rätt för några år sen, men inte i dag.

Vissa banker har inte i kvar möjligheten att skicka i Sek.

Litar du på att thaibanken ger dig en bra kurs? Varför är det bra att få den kurs som gäller tre dar framåt?

Det har tidigare redovisats vilken växlingskurs thaibanker ger och det är både bra och riktigt dåliga kurser.

Finns en länk någonstans.

Skulle väl ha satt en ironiskylt efter kontrollbehov och ego.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart och självklart vette tusan. Jag har Swedbank och där kan man numera inte överföra Sek till Thailand utan att anlita telefonbanken. Testade nu vilken kurs jag får om jag överför THB och den blev drygt 4,75 och den kursen är jag nöjd med. Dessutom är det så att det är den kursen som gäller om jag gör överföringen nu och inte kursen som gäller om ett par dagar.

 

Rätta mig någon om jag har fel.

 

Fritz..

Jag testade Handelsbankens Internetkurs imorse, det blev 4.77. Skickade sedan i SEK, får se om det straffar sig. Det är ju snart helg, då sjunker ju kronan. Idag ger Bangkok Bank 4.768.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det så man får bästa kursen. Har alltid funkat för mej.

 

Tror inte det är så självklart längre. Har skickat THB på slutet, och har liksom Leifen fått kurser som jag är helt nöjd med (ett par öre under nominella kursen). Dessutom vet man ju vilken kurs man skickar till om man gör på det sättet. Vem vet vad som hänt om tre dagar, förra gången kursen var uppe i 4,80 var det 4,55 eller något sådan tre dagar senare.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade Handelsbankens Internetkurs imorse, det blev 4.77. Skickade sedan i SEK, får se om det straffar sig. Det är ju snart helg, då sjunker ju kronan. Idag ger Bangkok Bank 4.768.

OK, du får rapportera här hur det gick när du vet. Men sjunker verkligen kronan gentemot THB under helgerna ? Jag brukar kolla kurserna då och då och dom verkar ligga så gott som still under helgerna. En del tror att man får bättre kurs om man växlar vissa dagar gentemot andra men det tror inte jag på. Ibland går det upp och ibland går det ner oavsett vilken dag det är i veckan.

 

Tvivelaktige Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En joker i gamet är om den bank man skicker till behöver (eller tar ut) extra kostnader för att använda en annan bank som mellanhand.
 

Vi har hittills fått betala 500 baht till Krung Thai Bank per överföring ut över det vanliga "fee" (på 135 baht).

Jag har frågat Handelsbanken om inte det går att slippa på något sätt.

 

De har Bangkok Bank som "partner" så om vi skaffar ett konto där blir det billigare i längden att föra över stålar med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

En joker i gamet är om den bank man skicker till behöver (eller tar ut) extra kostnader för att använda en annan bank som mellanhand.

 

Vi har hittills fått betala 500 baht till Krung Thai Bank per överföring ut över det vanliga "fee" (på 135 baht).

Jag har frågat Handelsbanken om inte det går att slippa på något sätt.

 

De har Bangkok Bank som "partner" så om vi skaffar ett konto där blir det billigare i längden att föra över stålar med dom.

 

Från Nordea till Bangkok Bank:

 

Nordea tar 30 kr

Bangkok Bank tar 200 baht upp till 80000 baht, sedan 2,5%, dock max 500 baht (vilket det blir om man skickar mer än 200000 baht).

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart och självklart vette tusan. Jag har Swedbank och där kan man numera inte överföra Sek till Thailand utan att anlita telefonbanken. Testade nu vilken kurs jag får om jag överför THB och den blev drygt 4,75 och den kursen är jag nöjd med. Dessutom är det så att det är den kursen som gäller om jag gör överföringen nu och inte kursen som gäller om ett par dagar.

 

Ja det är klart att om det inte går så måste man ju växla först. Betyder ju inte att det är bättre.

Det var en bra kurs dock! :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

En joker i gamet är om den bank man skicker till behöver (eller tar ut) extra kostnader för att använda en annan bank som mellanhand.

 

Vi har hittills fått betala 500 baht till Krung Thai Bank per överföring ut över det vanliga "fee" (på 135 baht).

Jag har frågat Handelsbanken om inte det går att slippa på något sätt.

 

De har Bangkok Bank som "partner" så om vi skaffar ett konto där blir det billigare i längden att föra över stålar med dom.

En fråga.

hur kan dina pengar gå till Bkk Bank.?

Jag har Krung och skickar till dom med sviftcode KRTHTHBK.

Då kan pengarna knappast gå till Bangkok Bank.

Rätta mig om jag har fel.

För då är det fel i banksystemet om det kan hända.

Däremot går mina pengar till Krungs kontor i Bkk och sedan till Chiang mai.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, du får rapportera här hur det gick när du vet. Men sjunker verkligen kronan gentemot THB under helgerna ? Jag brukar kolla kurserna då och då och dom verkar ligga så gott som still under helgerna. En del tror att man får bättre kurs om man växlar vissa dagar gentemot andra men det tror inte jag på. Ibland går det upp och ibland går det ner oavsett vilken dag det är i veckan.

 

Tvivelaktige Fritz..

 

Kursen står stilla under helgerna för valutona handlas inte då.

Det samma gäller aktiekurserna på börserna.

 

Att det sedan kan skilja rejält mellan växelkursen fredag kväll och måndag morgon beror ju på vad som hänt

med alla de parametrar som påverkar just THB vs SEK.

 

Kan lika gärna vara ett hopp upp eller ner eller ingen ändring alls.

 

Däremot har jag en känsla av att den mottagande banken väljer tidpunkt för överföringen så det är till minsta möjliga fördel för mig

- men för det har jag inga belägg :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är klart att om det inte går så måste man ju växla först. Betyder ju inte att det är bättre.

Det var en bra kurs dock! :-)

Jag var kanske lite otydlig. Man kan skicka SEK från Swedbank men då måste man ringa deras telefonbank som kostar 100 SEK.

Skickar man själv via internet så tar dom 50 SEK. Comprende ? :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga.

hur kan dina pengar gå till Bkk Bank.?

Jag har Krung och skickar till dom med sviftcode KRTHTHBK.

Då kan pengarna knappast gå till Bangkok Bank.

Rätta mig om jag har fel.

För då är det fel i banksystemet om det kan hända.

Däremot går mina pengar till Krungs kontor i Bkk och sedan till Chiang mai.

 

Klart vi skicker med rätt Swiftkod och kontonummer och har gjort i flera år

men förklaringen till de extra 500 baht var den jag fick.

Handelsbanken skicker via Bangkok Bank. Fråga mig inte varför men själv säger de att det är deras Thailändska kontakt.

 

Edit

Upptäckte det först när jag granskade överföringen i detalj på Internetbanken i Krung Thai Bank.

Väljer normalt alternativet att jag betalar Handelsbankens avgifter (40 spänn) och att den mottagande banken står för resten.

Skicker i SEK så de växlar därborta och för det tar de utöver någon liten kursvinst en såk. "fee" på 135 baht.

Plus den famösa avgiften på 500 baht.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Klart vi skicker med rätt Swiftkod och kontonummer och har gjort i flera år

men förklaringen till de extra 500 baht var den jag fick.

Handelsbanken skicker via Bangkok Bank. Fråga mig inte varför men själv säger de att det är deras Thailändska kontakt.

Aha.

Det är din svenska bank som gör detta..inte Krung.

Jag har SEB och dom hade inga problem att skicka direkt till Krung.

 

Låter dåligt att inte en så stor bank som Handelsb, ska kunna skicka direkt till rätt bank.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha.

Det är din svenska bank som gör detta..inte Krung.

Jag har SEB och dom hade inga problem att skicka direkt till Krung.

 

Låter dåligt att inte en så stor bank som Handelsb, ska kunna skicka direkt till rätt bank.

 

Det är INTE Handelsbanken - det var därför jag i vredesmod frågade lokalkontoret här.

De kunde visa upp på datorn att beloppet som förts över var exakt de 35000 spänn jag ville föra över till Thailand.

På mitt konto i HB hade de dragit 35040 - helt korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Det är INTE Handelsbanken - det var därför jag i vredesmod frågade lokalkontoret här.

De kunde visa upp på datorn att beloppet som förts över var exakt de 35000 spänn jag ville föra över till Thailand.

På mitt konto i HB hade de dragit 35040 - helt korrekt.

Blev nog ett missförstånd nu.

Vad jag menade var att det är Handelsb. som skickar till Bkk Bank som partner f v b till Krung.

Jag blandade inte in avgiften som du bet för detta.

Det verkar lite skumt att dom kan göra så.

Dom borde helt klart kunna skicka till den bank du begär att få skicka till..utan omvägar.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag har tidigare skickat till KRTHTHBK från Nordea. Avgiften blev, om jag inte missminner mig helt, 700 baht. Verkar inte vara så bra att ha Krungthai om man ska skicka pengar från Sverige till Thailand :(

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev nog ett missförstånd nu.

Vad jag menade var att det är Handelsb. som skickar till Bkk Bank som partner f v b till Krung.

Jag blandade inte in avgiften som du bet för detta.

Det verkar lite skumt att dom kan göra så.

Dom borde helt klart kunna skicka till den bank du begär att få skicka till..utan omvägar.

 

Jag tror chansen att förmå KrungThai att ändra praxis är liten så vi röstar med fötterna och byter bank.

 

Synd bara - deras Internet bank har vi fätt att funka - det lyckades vi inte med när vi för ett

antal år sedan försökte med Bangkok Banks version.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Även jag har tidigare skickat till KRTHTHBK från Nordea. Avgiften blev, om jag inte missminner mig helt, 700 baht. Verkar inte vara så bra att ha Krungthai om man ska skicka pengar från Sverige till Thailand :(

 

/GSt

Nej inte om dom skickar via en annan bank som mellanhand.

Allt kostar.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Jag tror chansen att förmå KrungThai att ändra praxis är liten så vi röstar med fötterna och byter bank.

 

Synd bara - deras Internet bank har vi fätt att funka - det lyckades vi inte med när vi för ett

antal år sedan försökte med Bangkok Banks version.

Banksystemet i Thailand verkar knasigt så de räcker.

Sätter jag in pengar i min bank i Chiang Mai så får jag betala en avgift för att ta ut i Bkk t ex.

För då är jag i ett annat distrikt.

Hoppas att inte svenska banker lär av detta.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Banksystemet i Thailand verkar knasigt så de räcker.

Sätter jag in pengar i min bank i Chiang Mai så får jag betala en avgift för att ta ut i Bkk t ex.

För då är jag i ett annat distrikt.

Hoppas att inte svenska banker lär av detta.

 

Interegional fees ja, vilket lågvattenmärke.

 

Elektronerna med dina pengar är i Bangkok och Chiangmai i princip samtidigt

men de tar betalt som om de skickat dom i kuvert.

 

Överhuvudtaget är det för jävligt att man ska betala för att göra allting själv med sin egen dator och sitt Internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Interegional fees ja, vilket lågvattenmärke.

 

Elektronerna med dina pengar är i Bangkok och Chiangmai i princip samtidigt

men de tar betalt som om de skickat dom i kuvert.

 

Överhuvudtaget är det för jävligt att man ska betala för att göra allting själv med sin egen dator och sitt Internet.

Ja,,Parodi.

Jag är för okunnig med dator för att göra det själv...(feg kanske)

Så jag anlitar mitt lokalkontor för överföring.

Då har inte jag gjort fel om det blir ett sånt.

Fungerar ju bara så länge jag bor i Sverige förståss.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
.

 

Överhuvudtaget är det för jävligt att man ska betala för att göra allting själv med sin egen dator och sitt Internet.

Så det är ok att internetoperatören tar betalt för utveckling och förvaltning av sina system men inte att banken gör det? :ahh:

Eller har du gratis internet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...