Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Själv följer jag SEK/THB för skojs skull.

 

Har inte några överföringar som ska bli gjorda eller annat som är beroende på dessa kurser.

 

Skulle jag vid ett visst tillfälle se att THB sjunker till ett visst värde så kanske jag bemödar mig att skicka en slant till något valfritt konto.

Att ständigt leta efter någon maximering av vinst gör folk gamla i förtid.

 

Det enda man kan konstatera ibland är att man kanske förlorade 400Sek på något uttag.

Men så vadå? det gör nog varken till eller från på en vanlig ekonomi hos var och en.

 

Men det är klart. Bygger man hus eller ska köpa bil så kan man säkert spara/förlora 40.000Sek.

 

 

 

 

 

EDIT:

För att ta en liten jämförelse hur betydande det verkar vara med kursen för vissa människor.

 

795Thb är en idag väldigt känd summa.

 

Vid en bra kurs 1Sek = 5Thb så kostar det 159Sek att supa två timmar på en bar om man tar den dealen.

Vid en dålig kurs 1Sek = 4,25Thb så kostar det 187Sek att supa i två timmar på denna bar.

 

Det utgör den näst intill ofantliga summan av ca 28Sek.

 

För dom som tar och super till utanför 7-eleven så blir nog besparingen ca 3Sek.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv följer jag SEK/THB för skojs skull.

 

Har inte några överföringar som ska bli gjorda eller annat som är beroende på dessa kurser.

 

Skulle jag vid ett visst tillfälle se att THB sjunker till ett visst värde så kanske jag bemödar mig att skicka en slant till något valfritt konto.

Att ständigt leta efter någon maximering av vinst gör folk gamla i förtid.

 

Det enda man kan konstatera ibland är att man kanske förlorade 400Sek på något uttag.

Men så vadå? det gör nog varken till eller från på en vanlig ekonomi hos var och en.

 

Men det är klart. Bygger man hus eller ska köpa bil så kan man säkert spara/förlora 40.000Sek.

 

 

 

 

 

EDIT:

För att ta en liten jämförelse hur betydande det verkar vara med kursen för vissa människor.

 

795Thb är en idag väldigt känd summa.

 

Vid en bra kurs 1Sek = 5Thb så kostar det 159Sek att supa två timmar på en bar om man tar den dealen.

Vid en dålig kurs 1Sek = 4,25Thb så kostar det 187Sek att supa i två timmar på denna bar.

 

Det utgör den näst intill ofantliga summan av ca 28Sek.

 

För dom som tar och super till utanför 7-eleven så blir nog besparingen ca 3Sek.

Teori och verklighet är två skilda saker, jag lovar, man blir inte en dag äldre av att låta bli att mata bankmoguler, snarare skadeglad över att med lite bakvänd matematik låta bankmogulen betala för en kartong med öl då och då.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Teori och verklighet är två skilda saker, jag lovar, man blir inte en dag äldre av att låta bli att mata bankmoguler, snarare skadeglad över att med lite bakvänd matematik låta bankmogulen betala för en kartong med öl då och då.

 

Den dagen det tillfället kommer så tar man tillfället.

 

Men jag tror inte att du har låtit bli att ta ut en krona de senaste två åren bara för att växlingskursen suger.

Man får ta det som det är och skulle det bli knapert med pengar så får man väl prioritera vad som ska köpas.

 

Skulle THB sjunka till 7Sek så skulle jag väl hysta in några kronor på thaikonto. Men jag har både sett och hört om folk som nästan bryter ihop totalt för att Sek blev starkare dagen efter dom tog ut pengar eller om den var starkare dagen före.

 

Största delen av folket på detta forum kommer nog knappast att märka av den lilla lyx dom vinner eller förlorar på kursen.

Och charter Svenne han sprättar upp hela sin budget oavsett kurs. Då är det en fördel om Sek är svag. Då har han mindre skräp att släpa hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ständigt leta efter någon maximering av vinst gör folk gamla i förtid.

 

Riktigt, jag har alltid förespråkat ideelt arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Riktigt, jag har alltid förespråkat ideelt arbete.

 

Nja, någonstans måste man dra gränsen.

Att sitta och räkna små summor under en hel semester blir man inte direkt rik på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man föra över pengar för hus och bilköp mm så är iallafall jag tacksam för varje satang kronan stiger. Bor man i Thailand och får månatliga pengar (pension till exempel) från Sverige får man ju hursomhelst gilla läget varje månad Just nu är kursen uppe i 4.80, högst notering på ett år enligt Yahoo. Om man då jämför med 4.30 blir skillnaden vid 1MSEK 500.000 bath !!! Och det du Andrejs, det är inte kattskit för mig i varjefall! 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv följer jag SEK/THB för skojs skull.

 

Har inte några överföringar som ska bli gjorda eller annat som är beroende på dessa kurser.

 

Skulle jag vid ett visst tillfälle se att THB sjunker till ett visst värde så kanske jag bemödar mig att skicka en slant till något valfritt konto.

Att ständigt leta efter någon maximering av vinst gör folk gamla i förtid.

 

Det enda man kan konstatera ibland är att man kanske förlorade 400Sek på något uttag.

Men så vadå? det gör nog varken till eller från på en vanlig ekonomi hos var och en.

 

Men det är klart. Bygger man hus eller ska köpa bil så kan man säkert spara/förlora 40.000Sek.

 

 

 

 

 

EDIT:

För att ta en liten jämförelse hur betydande det verkar vara med kursen för vissa människor.

 

795Thb är en idag väldigt känd summa.

 

Vid en bra kurs 1Sek = 5Thb så kostar det 159Sek att supa två timmar på en bar om man tar den dealen.

Vid en dålig kurs 1Sek = 4,25Thb så kostar det 187Sek att supa i två timmar på denna bar.

 

Det utgör den näst intill ofantliga summan av ca 28Sek.

 

För dom som tar och super till utanför 7-eleven så blir nog besparingen ca 3Sek.

 

Men för dom som bor därnere och får sin pension i Svenska kronor kan skillnaden vara rätt stor. Men det är klart för dig är inte 5 kr eller 4 kr någon större skillnad. Bara 20 % typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Skall man föra över pengar för hus och bilköp mm så är iallafall jag tacksam för varje satang kronan stiger. Bor man i Thailand och får månatliga pengar (pension till exempel) från Sverige får man ju hursomhelst gilla läget varje månad Just nu är kursen uppe i 4.80, högst notering på ett år enligt Yahoo. Om man då jämför med 4.30 blir skillnaden vid 1MSEK 500.000 bath !!! Och det du Andrejs, det är inte kattskit för mig i varjefall! 

 

 

Nej, men du bör rensa kattskiten som befinner sig i dina ögon.

 

Som du ser (eller tyvärr inte såg) så skrev jag att det är förståeligt om man ska köpa bil eller bygga hus.

Vid vanlig "köpa t-shirt och grillspett konsumtion" så har det inte så stor betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Men för dom som bor därnere och får sin pension i Svenska kronor kan skillnaden vara rätt stor. Men det är klart för dig är inte 5 kr eller 4 kr någon större skillnad. Bara 20 % typ.

 

 

Det är sällan man betalar någonting med procent.

 

 

Om ett tuggummi ökar från 50öre till 1kr så är det en 100%-ig ökning.

Detta medför ingen större ekonomisk katastrof.

 

Det skulle vara värre om bensinpriset steg med 100%.

Fast det kanske inte gör något eftersom 100% är 100% oavsett hur många kronor det handlar om.

 

 

 

Jag har lika mycket växlingskurser att förhålla mig till. Oj, t.o.m 100% fler växlingskurser.

 

Först ska mina Nok bli till Sek, sedan ska mina Sek bli till Thb.

Skulle jag gå och ha "press" över valutakurserna konstan så skulle inte jag bli gammal.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan man betalar någonting med procent.

 

 

Om ett tuggummi ökar från 50öre till 1kr så är det en 100%-ig ökning.

Detta medför ingen större ekonomisk katastrof.

 

Det skulle vara värre om bensinpriset steg med 100%.

Fast det kanske inte gör något eftersom 100% är 100% oavsett hur många kronor det handlar om.

Om du får 10 000 kr i pension och växlar in dom till kursen 4 kr kontra 5 kr. Märker du ingen skillnad då?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Om du får 10 000 kr i pension och växlar in dom till kursen 4 kr kontra 5 kr. Märker du ingen skillnad då?

 

 

Jodå, men det är ingenting jag kan göra någonting åt så länge jag inte har tillräckligt med stålar på mig i Thailand.

 

Vet många som inte skickar över pengar från jobbet här för än kursen är bra. (vilket kan ta 3år)

För mig så skiter jag i kursen. Man får glädjas när den är acceptabel och hålla hårdare i pengarna när kursen är lägre.

 

Vilka andra alternativ har du att tipsa om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka andra alternativ har du att tipsa om?

Jag har inga tips att komma med. Anders Borg kan nog svara bättre på det.

 

Mitt första svar i detta ämne till dig var att du raljerade med 795 bht jämförelsen. 20% vilket är den nivån som BHT har gått upp och ner de senaste åren är rätt stor skillnad för dom som bor därnere.

Ändrades av Trident
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag dog min S 3:a. Gnistöverslag i kretskortet och ett vanligt fel på denna lur fick jag veta.

Måste skickas nånstans för rep och skall få tillbaka den om en vecka.

 

Tur att det är tre veckors garantitid kvar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag har inga tips att komma med. Andres Borg kan nog svara bättre på det.

 

Mitt första svar i detta ämne till dig var att du raljerade med 795 bht jämförelsen. 20% vilket är den nivån som BHT har gått upp och ner de senaste åren är rätt stor skillnad för dom som bor därnere.

 

 

Ja,

 

 

 

För att svara dig ännu tydligare.eller göra ditt svar tydligare.

Om man har 100.000 i pension så blir det ännu tydligare hur mycket man förlorar.

 

 

För dom som har betalt i Sek och bor i Thailand så är det klart att det blir en påkänning.

Men går man som turist och gråter blod över att matkostnaden blev 16kr dyrare per dag och dessutom följer kursen med spänning även om man sitter i Sverige, ja då kan det nog bli psykiskt påfrestande i längden.

 

 

Sedan så var det synd att du inte bara tog med dessa 795Thb i citatet om det var det du avsåg att citera.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag har inga tips att komma med. Anders Borg kan nog svara bättre på det.

 

Mitt första svar i detta ämne till dig var att du raljerade med 795 bht jämförelsen. 20% vilket är den nivån som BHT har gått upp och ner de senaste åren är rätt stor skillnad för dom som bor därnere.

 

 

Den kanske bara har gått upp för övrigt. Vad är det som säger att "normen" är 5Thb/SEK?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kanske bara har gått upp för övrigt. Vad är det som säger att "normen" är 5Thb/SEK?

Normen??? Mitt inlägg var som jag skrev vad BHT haft för kurs de senaste åren.

 

Absolut håller jag med om att 4.65 eller 4.85 är rätt ointressant för oss som inte bor där

Ändrades av Trident
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det är spännande att följa kursen , sen i mitten på april har kursen sek/thb nästan gått upp 11% tills nu    har man kontrakt på nybyggnation t ex condo/hus etc så har man helt plötsligt fått 11% "rabatt" utan att anstränga sig och det är inte fy skam på höga belopp

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Normen??? Mitt inlägg var som jag skrev vad BHT haft för kurs de senaste åren.

 

Absolut håller jag med om att 4.65 eller 4.85 är rätt ointressant för oss som inte bor där

 

Låt oss säga att 3,50 är vad Thb bör ligga på normalt sett. Om den då är på 4,20 så är det jävligt bra.

 

Kanske vi har varit bortskämda i början av 2000-talet

 

Vad "ska" US-dollarn ligga på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gräma sig över att slantarna i fickan växlades in till en lägre kurs än dagens är att gråta spilld mjölk.

I 90 % av fallen handlar det om turistbudget och som den ruskiga försöker säga så spelar det väldigt lite roll då.

 

Använd inte pengarna, utan kamma hem vinst genom att växla tillbaka när ni kommer hem, om det tar emot.

 

Det finns riktigt mycket folk som växlar thaibaht på Forex och jämför man sig i stället med dom, känns 4,55 som ett kap.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss säga att 3,50 är vad Thb bör ligga på normalt sett. Om den då är på 4,20 så är det jävligt bra.

 

Kanske vi har varit bortskämda i början av 2000-talet

 

Vad "ska" US-dollarn ligga på?

Ingen kan säga vad en valuta skall ligga på. Marknaden bestämmer det. Planekonomin är över sedan länge tack o lov.

 

Men personligen tror jag BHT varit en valuta som inte känns helt verklig i sin värdering. Thailand och många andra länder i Asien har för högt värderade valutor.

Men det är bara vad jag tror, har inte kunskapen för att vidareutveckla det hela. Risken blir då ett ordentligt ras när verkligheten kommer ifatt vilket det alltid gör förr eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Klart att det är spännande att följa kursen , sen i mitten på april har kursen sek/thb nästan gått upp 11% tills nu    har man kontrakt på nybyggnation t ex condo/hus etc så har man helt plötsligt fått 11% "rabatt" utan att anstränga sig och det är inte fy skam på höga belopp

 

Ja, kul som "hobby" och jävligt kul om man ska köpa bil, hus eller annat. Och kanske viktigt om man är pensionär och bor i Thailand.

 

För vanliga svenssons som sitter hemma eller köper en öl i Patong så är det inte så stor skillnad om man inte är statistikkåt eller jagar småpengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Största delen av folket på detta forum kommer nog knappast att märka av den lilla lyx dom vinner eller förlorar på kursen.

Och charter Svenne han sprättar upp hela sin budget oavsett kurs. Då är det en fördel om Sek är svag. Då har han mindre skräp att släpa hem.

Nu börjar du komma nått på spåren. Fast skulle du kalla mig för charter Svenne skulle jag åkalla alla världens kamelflugor till dig!

 

Vi har förlorat mycket mera pengar på allt skräp vi haft med oss på flygplatsen och slängt eller gett bort där istället för att betala övervikt för eländet, än vad vi förlorat på växelkurser. Snacka om vettiga besparingar som man kan göra. :crazy:

 

Fast det som grämmer mig mera är alla extrakilon man fått släpa med sig i onödan samt allt gnäll från frugan man fått genomlida. Först för att övertyga en om att det går bra att ta med massor med mera kilon i bagaget än vad som står på biljetten, sen gnället när man måste kasta eller ge bort eländet.   :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nu börjar du komma nått på spåren. Fast skulle du kalla mig för charter Svenne skulle jag åkalla alla världens kamelflugor till dig!

 

Vi har förlorat mycket mera pengar på allt skräp vi haft med oss på flygplatsen och slängt eller gett bort där istället för att betala övervikt för eländet, än vad vi förlorat på växelkurser. Snacka om vettiga besparingar som man kan göra. :crazy:

 

Fast det som grämmer mig mera är alla extrakilon man fått släpa med sig i onödan samt allt gnäll från frugan man fått genomlida. Först för att övertyga en om att det går bra att ta med massor med mera kilon i bagaget än vad som står på biljetten, sen gnället när man måste kasta eller ge bort eländet.   :crazy:

 

 

 

Mmm,

Alternativt köpa billig mat och få betala 500kr??/kg.

Man får fin oxfilé för de pengarna och då kan det kännas dumt när man betalade en 1000lapp för 4 flaskor Nam Pla, och 700kr för papaya.

 

Fast det viktiga var ändå om man fick en hyfsad växelkurs när man köpte sig sina t-shirtar med tuk-tuk tryck

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gräma sig över att slantarna i fickan växlades in till en lägre kurs än dagens är att gråta spilld mjölk.

I 90 % av fallen handlar det om turistbudget och som den ruskiga försöker säga så spelar det väldigt lite roll då.

 

Använd inte pengarna, utan kamma hem vinst genom att växla tillbaka när ni kommer hem, om det tar emot.

 

Det finns riktigt mycket folk som växlar thaibaht på Forex och jämför man sig i stället med dom, känns 4,55 som ett kap.

4.55?

Idag e kursen 4.80 på XE, och 4.31(!) hos Snålex! Bedrövlig kurs...

Link to comment
Dela på andra sajter

4.55?

Idag e kursen 4.80 på XE, och 4.31(!) hos Snålex! Bedrövlig kurs...

 

Ett exempel, Wattson, ett exempel. Du kan gärna använda andra, men det är

ca 5 satang över vad kursen legat på nästan konstant under ganska lång tid.

 

Snabbt som attan kan du åter komma att se 4,50 som en jättebra kurs.

Förtvivla inte, i så fall, om du missade att växla in din senaste svenska miljon

Glädja dig i stället över möjligheten att med fördel växla tillbaka till SEK.

 

Jag växlade en en hundring på Landvetter 6 juni för att få kvitto på växelkursen då.

Den var 4:16 på Forex eller kanske var det Xchange. Några dagar innan gav de 3,96 :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...