Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

En del har det bra, 700bath blev jag av med för 100.000bath.

Skillnaden är en låda öl. :crazy:

 

 

Bangkok Bank tar % på insättningen, minst 200 bath högst 500 eller 700 (kommer inte ihåg), så vid större summor kommer det att bli mer även för mig. Det intressanta var dock skillnaden mellan olika banker.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok Bank tar % på insättningen, minst 200 bath högst 500 eller 700 (kommer inte ihåg), så vid större summor kommer det att bli mer även för mig. Det intressanta var dock skillnaden mellan olika banker.

 

/GSt

 

Kasikorn tar max 500 Baht, oberoende av beloppet. Sen kan ju växlingskursen var olika melln bankerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mystiskt ras för kronan

 

Kronan har inte varit svagare mot euron sedan före jul. Samtidigt stiger marknadsräntorna kraftigt. Analytikerna kliar sig i huvudet.

Lagom till semestrarna har kronan tappat till den svagaste nivån på ett halvår mot euron.Vid 14-tiden på fredagen hade den svenska valutan försvagats 3 öre mot euron till 8,74. Under juni har kronan tappat 20 öre mot euron. Några uppenbara orsaker finns inte.

”Valutamarknaden är rätt stökig just nu”, säger Carl Hammer, valutastrateg på SEB.

”Den fundamentala bilden har inte förändrats någonting de senaste veckorna”, säger han.

En möjlig förklaring är att råvaruvalutor som australienska, kanadensiska och nyzeeländska dollar försvagats kraftigt den senaste tiden. Det är en grupp valutor som den svenska och den norska kronan - "scandies" på marknadsjargong - har handlats ihop med och de får sig nu också en släng av sleven.

”Det har varit en korrektion för dyrt värderade råvaruvalutor. Scandies har inte tappat lika mycket, men vi ser en tillbakagång till gamla mönster där procykliska valutor åker på stryk när riskaptiten minskar”, säger Carl Hammer.

En orsak till det stökiga läget är att marknadsaktörerna är osäkra på vad den amerikanska centralbanken Fed ska göra.

”Hela valutamarknaden har varit i gungning sedan Ben Bernanke (Fed-chef) den 22 maj talade om att stimulanserna kan börja dras tillbaka”, säger Carl Hammer.

Tisdagens kronförsvagning kommer parallellt med en rejäl ränteuppgång. Tioårsräntan hade vid 14-tiden gått upp 8 punkter (hundradels procentenheter) till 2,02 procent och femårsräntan hade stigit med 10 punkter till 1,52 procent. I normalfallet brukar annars stigande räntor gå hand i hand med starkare krona och vice versa.

”Det mesta är drivet från utlandet”, säger Olle Holmgren, ränte- och inflationsanalytiker på SEB.

Han tror inte att tisdagsmorgonens konsumentprisstatistik, som visade att inflationen i maj steg något i jämförelse med april och nu närmar sig Riksbankens prognos, spelar så stor roll.

”Det finns spekulationer om att Fed ska dra tillbaka stödköpen. Det spiller över på Europa”, säger Olle Holmgren.

Den amerikanska tioårsräntan har stigit successivt den senaste tiden. Tisdagens notering 2,21 procent är den högsta sedan april 2012.

När det gäller kronans försvagning är det utländska aktörer som driver utvecklingen, enligt Carl Hammer.

”Inhemska aktörer har varit intresserade av att köpa de senaste veckorna, men nettoflödena är ändå negativa”, säger han.

 

 

Källa: www.di.se

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasikorn tar max 500 Baht, oberoende av beloppet. Sen kan ju växlingskursen var olika melln bankerna.

Hittade denna information hos Bangkok Bank:

 

4. What fees are payable to receive funds from abroad?

The fee is 0.25% of the total amount (minimum fee of 200Bt and a maximum fee of 500Bt).

An intermediary bank (between the sending bank and Bangkok Bank) may also deduct an additional handling fee before sending funds to us.

 

 

 

 

Således som mest 500 baht till Bangkok Bank. I Leifens fall ovan skulle det blivit en avgift på 250 baht.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Baht 4,71 nu

 

Eller 4,67 för oss (TT-kurs på SCB)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasikorn tar max 500 Baht, oberoende av beloppet. Sen kan ju växlingskursen var olika melln bankerna.

Det drogs 750 B när jag skickade 200K förra veckan. Jag använder Swiftcode till Kasikorn i Bkk.

 

Kasikorn har endast samarbete med Nordea och SEB, vet ännu inte vilka andra mellanhänder som norpat.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Det drogs 750 B när jag skickade 200K förra veckan. Jag använder Swiftcode till Kasikorn i Bkk.

 

Kasikorn har endast samarbete med Nordea och SEB, vet ännu inte vilka andra mellanhänder som norpat.

 

/ SatanG

 

Kasikorn tar även avgift vid överföring mellan Kasikorn/Bangkok och andra lokala Kasikorn-kontor ute i landet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasikorn tar även avgift vid överföring mellan Kasikorn/Bangkok och andra lokala Kasikorn-kontor ute i landet

Förvånar mig inte. Själv har jag mitt branchkontor i Bangkok så det kan inte vara denna kostnad som drabbade mig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Det drogs 750 B när jag skickade 200K förra veckan. Jag använder Swiftcode till Kasikorn i Bkk.

 

Kasikorn har endast samarbete med Nordea och SEB, vet ännu inte vilka andra mellanhänder som norpat.

 

/ SatanG

 

Jag har Swedbank och Kasikorn, använder mig av Swiftcode till Kasikorn i Bangkok eftersom det var vad som fanns på den tiden när jag började att skicka pengar hit. Men igår gick jag in på Kasikorns hemsida och såg att det nuförtiden har de en egen Swiftcode till mitt lokala Kasikornkontor i Chiang Mai, så jag skall ändra till denna. Då kanske man kan spara några hundralappar i och med att de slipper skicka pengarna från Bangkok ti CM.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

KRTHTBK betyder huvudkontoret för Krungthaibank i Bangkok. Så om du kan sluta att "yra runt" som du kallade det för och istället försöka att fatta att det har ingenting med Bangkok Bank att göra, som jag redan nämnde i ett inlägg till dig förut. Din överföring går till din banks huvudkontor som ligger i Bangkok och sedan sänds till ditt lokala kontor, Bangkok Bank är inte inblandad i transaktionen.

läs och begrunda innlägg "2835"

Link to comment
Dela på andra sajter

läs och begrunda innlägg "2835"

 

Ja och?  Pengarna skickas ju naturligtvis till Krungthais huvudkontor i Bangkok eftersom det är den Swiftcode du använder. Vad har Bangkokbank med Krungthai att göra?  Du hävdar ju hela tiden att dina pengar går till Bangkokbank och inte till Krungthai.

 

Läs och begrunda.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ola la läs och begrunda :thumbsup:

Ändrades av Scandinaviancorner
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att konstatera att det är inte mycket man begriper i valutabranchen.

 

Man läser i Dagens Industri "Mystiskt ras för kronan" och samtidigt sticker SEB mot THB från 4,67 igår till 4,72 idag på SCB.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att konstatera att det är inte mycket man begriper i valutabranchen.

 

Man läser i Dagens Industri "Mystiskt ras för kronan" och samtidigt sticker SEB mot THB från 4,67 igår till 4,72 idag på SCB.

 

Bahten har rasat de senaste dagarna.

Kronan också men bahten ännu mera.

 

Dollar / krona stabil.

Krona / Euro eller Krona/pund = ras för kronan

 

Den thailändska börsen rasade med över 5% igår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Idag fick vi 4,73 på superrich.

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Klar förbättring men inte i närheten av läget 2008/2009

 

post-3404-0-10503100-1371026611_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Klar förbättring men inte i närheten av läget 2008/2009

 

attachicon.gifSkärmklipp.JPG

 

Nä, det krävs nog ytterligare en thailändsk räntesänkning (typ 0,5%) för att vi skall närma oss det läget - och om regeringen här får möjlighet att styra lite, så är det kanske ingen omöjlighet. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte forklara det ,men jag har krung thai och fatt samma forklaring.Som jag brukar saga sa galler det att kolla banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

An intermediary bank (between the sending bank and Bangkok Bank) may also deduct an additional handling fee before sending funds to us.

 

Citerar mig själv igen :)

 

Uppenbarligen kan ju pengarna gå via andra banker i vissa fall, enligt texten på Bangkok Banks hemsida.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det krävs nog ytterligare en thailändsk räntesänkning (typ 0,5%) för att vi skall närma oss det läget - och om regeringen här får möjlighet att styra lite, så är det kanske ingen omöjlighet. :)

 

Nu är det väl inte (borde inte vara) regeringen som styr räntepolitiken och framförallt har de inte kontroll över de krafter som just nu

får investerarna att fly de thailändska aktier. Ner 5,3% i går och ytterligare 1,3% i dag.

 

Guldpriset är också lite "konstigt"

Det stiger i Thailand på grund av bahtens svaghet men internationellt är trenden neråt.

Guldhandlarna förväntar sig att priset resten av året kommer att ligga i spannet 18500-21000 per baht.

 

Typisk när frugan handlade till sig 2 baht á 24100 sist men av visst pedagogisk värde i kampen att övertyga envetna

thaifruar som är evigt förvissade om att guld och fastighetspriser bara kan gå upp.

 

Värd att notera att det inte är kronan som stärks utan bahten som försvagas.

Framförallt i förhållande till den amerikanska dollarn och som lägst i dag fick man 4,76 baht för en krona.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl inte (borde inte vara) regeringen som styr räntepolitiken och framförallt har de inte kontroll över de krafter som just nu

får investerarna att fly de thailändska aktier. Ner 5,3% i går och ytterligare 1,3% i dag.

 

Guldpriset är också lite "konstigt"

Det stiger i Thailand på grund av bahtens svaghet men internationellt är trenden neråt.

Guldhandlarna förväntar sig att priset resten av året kommer att ligga i spannet 18500-21000 per baht.

 

Typisk när frugan handlade till sig 2 baht á 24100 sist men av visst pedagogisk värde i kampen att övertyga envetna

thaifruar som är evigt förvissade om att guld och fastighetspriser bara kan gå upp.

 

Värd att notera att det inte är kronan som stärks utan bahten som försvagas.

Framförallt i förhållande till den amerikanska dollarn och som lägst i dag fick man 4,76 baht för en krona.

 

Tycker du att man är för optimistisk om man, som svensk, ser möjligheten till en positiv utveckling närmaste halvåret SEK/THB?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att man är för optimistisk om man, som svensk, ser möjligheten till en positiv utveckling närmaste halvåret SEK/THB?

 

Hade jag vetat hade jag inte haft råd att sitta här och skriva utan varit ute och jagat pengar att investera i det ena eller andra.

 

Jag följer valutakurserna varje dag - iaf baht, dollar, pund och euro och försöker utläsa trender

som brukar hålla resten av dan, om jag har tur :-)

 

Det är precis lika svårt som att gissa aktiekurserna  - om inte ännu svårare för bakom varje aktie brukar finnas fundamenta

medan valutorna reagerar på den minsta hicka i Hong Kong eller New York. 

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

bahten vs sek på väg mot årshögsta  dags att tanka igen

 

 

4.7703 up_g.gif 0.0490(1.0400%) 12:00PM EDT

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...