Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Om jag inte minns fel har jag drabbats av 700bath en gång, två banker i samarbete.

Sen har jag inte uppdaterat min bankbok så jag har dålig koll..

Kommer att redovisa kostnaden i slutet av veckan då jag skickade 102.000bath i måndags (4,584 med Swedbank kl. 10.30)

 

 

Leif

700bath tog thaibanken i avgift

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Min bank krung thai tar 350 upp till 50000 och 750 över enligt telefonförfrågan.Det är väl inget att säga om men det jag efterlyser

är klara besked.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar tro på dem som säger att man ska skicka THB. Skickade ner pengar idag från Nordea, och testade för första gången att skicka THB. Fick kursen 4,6275 vilket jag tycker är mycket bra. Är ju alltid svårare att kolla exakt vad man får när man skickar SEK eftersom det tar några dagar för pengarna att komma ner.

 

Nordea tar för detta 30 kr, och Bangkok Bank vet jag sedan tidigare 200 Baht.

 

/GSt

 

Citerar mig själv :)

 

Satte i småsummor bara, 6200 THB till Bangkok Bank och 6200 till Krung Thai Bank. Att det blev just 6200 beror på att jag visste att Bangkok Bank tar 200 bath i avgift, det blir således 6000 bath kvar. Krung Thai däremot tog 500 bath (blev alltså bara 5700 bath kvar), så det verkar viktigt både vad man har för bank i Sverige och vilken bank man har i Thailand.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar mig själv :)

 

Satte i småsummor bara, 6200 THB till Bangkok Bank och 6200 till Krung Thai Bank. Att det blev just 6200 beror på att jag visste att Bangkok Bank tar 200 bath i avgift, det blir således 6000 bath kvar. Krung Thai däremot tog 500 bath (blev alltså bara 5700 bath kvar), så det verkar viktigt både vad man har för bank i Sverige och vilken bank man har i Thailand.

 

/GSt

500b , nja  den okade avgiften beror på transfer mellan olika bank-kedjor i TH ,  te,x        bankokbank till krungthai

Link to comment
Dela på andra sajter

500b , nja  den okade avgiften beror på transfer mellan olika bank-kedjor i TH ,  te,x        bankokbank till krungthai

 

Jag tror inte man direkt kan föra över pengar från Sverige till Bangkok Bank som sedan skall gå till Krungthai. Jag tror att gst provade att skicka till 2 banker för att se skillnaden i avgift/växlingskurs mellan dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har en annan fört över pengar under det senaste halvåret med en snittkurs på 4.50-4.55.

Självklart börjar kursen närma sig 4,70 nu :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

I förra veckan skeppade jag 50.000 SEK från Handelsbanken till Ayudhya.

Dom ringde igår och sa att dom skulle sätta in stålarna på mitt konto.

Jag frågade vad avgiften var och efter lite letande kom hon fram till att det var 550 Baht. 

Handelsbanken tar 40 SEK.

Jag fick 231480 Baht till mitt konto.

Det betyder att kursen var ( 231480+550 ) / 50000  = 4.64.

Det är jag nöjd med .

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man direkt kan föra över pengar från Sverige till Bangkok Bank som sedan skall gå till Krungthai. Jag tror att gst provade att skicka till 2 banker för att se skillnaden i avgift/växlingskurs mellan dessa.

 

Ja, jag skickade till två olika banker direkt från Nordea. Orsaken till varför avgifterna är så olka kan man ja bara spekulera om. Kanske som diskussionen var i en annan tråd att pengarna till KrungThai går via någon annan bank?

 

Det är min frus som som har Krungthai, och hon har nu sagt åt honom att skaffa ett konto i Bangkok Bank i stället, vilket ju verkar vara betydligt bättre. Dessutom har både min fru och jag konto i Bangkok Bank, så blir det akut av någon orsak kan vi dessutom skicka internt inom banken, vilket borde gå betydligt fortare än de tre dagar det tar nu.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte m

 

 

varfor gick  då MINA pengar , swedbank-bangkokbank-krungthai , med avgift mellan thaibankerna

kan du forklara det

Ändrades av thaiola
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara så att penagr till Krungthai går via annan bank som jag skrev i mitt inlägg, och att det förklarar prisskillnaden, det är dock inget jag begärt. Jag skciakde direkt. Kan därför vara läge att varna för t ex Krungthai när man skickar pengar (kan ju vara fler banker med stora kostnader vid överföring), därav mina inlägg i frågan.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nej det kan jag inte. Varför skickade du dem inte direkt till krungthai bank?  Jag tror du förväxlar Bangkok Bank med Krungthais huvudkontor som ligger i Bangkok, därav avgiften mellan bankerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan jag inte. Varför skickade du dem inte direkt till krungthai bank?  Jag tror du förväxlar Bangkok Bank med Krungthais huvudkontor som ligger i Bangkok, därav avgiften mellan bankerna.

 

Det hjälper inte.

 

Skickar vad jag vet direkt till ett konto i Krungthai Bank från Handelsbanken och åker

om jag skickar i baht, på en avgift i form av 500 baht mindre insatt summa.

 

Därtill kommer 135 baht "fee" - totalt 635 baht.

 

Ska fråga i banken om det går att slippa de 500 baht med löftet / hotet att flytta kontot till Bangkok bank om inte.

Vi för över pengar 10-12 ggr per år så det blir ju en del onödiga baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan jag inte. Varför skickade du dem inte direkt till krungthai bank?  Jag tror du förväxlar Bangkok Bank med Krungthais huvudkontor som ligger i Bangkok, därav avgiften mellan bankerna.

jag skickar dom till mitt konto i krungthai och då går dom via bankokbank , kan det vara så svårt att forstå

 

OM du är i th så gå in på ditt bankkontor och kolla dina transfer i stället for att sitta och yra runt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

jag slutade att fora over pengar till krungthai p.g.a  avgifterna så det blev ett konto i bangkokbank istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan varje bank är självständiga enheter (branch) och har sina huvudkontor i Bangkok.

 

Avgifter tas ut mellan transfer inom samma bank i många fall. Jag använder SCB och har kontot i en lokal SCB-bank i Kanchanaburi.

Jag åker på en avgift mellan dessa båda SCB-banker varje gång, samma vid uttag i ATM, gratis i staden där jag har kontot och 15bath i uttagsavgift i övriga SCB-ATM i resten av Thailand. 

Här hjälper det nog bara att ha kontot i huvudbanken och inte i lokala banker runt om i landet.

Själv skall jag försöka flytta från SCB i Kanchanaburi till ett SCB i Korat.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om vissa banker eller distrikt innom koncerner kör sina egna race.Mitt sparkonto hos bangkokbank i Pattaya(chonburi) tex,enligt bankmannen så kan jag inte ta ut pengarna utanför chonburi och det är ju lite knepigt,men tror att man lämnar personliga, räntor,överenskommelser och avtal på lokal nivå.Det kan ju vara så med avgifter också.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skickar dom till mitt konto i krungthai och då går dom via bankokbank , kan det vara så svårt att forstå

 

OM du är i th så gå in på ditt bankkontor och kolla dina transfer i stället for att sitta och yra runt. 

 

Vilken SWIFT CODE använder du dig av?  Var kan du se vilken väg överföringen har skett till ditt Krungthai konto?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken SWIFT CODE använder du dig av?  Var kan du se vilken väg överföringen har skett till ditt Krungthai konto?

KRTHTHBK

 

det är så enkelt så , jag var in på krungthai kontoret och begärde att få se var overforingen kom ifrån och se avgiften

Ändrades av thaiola
Link to comment
Dela på andra sajter

KRTHTHBK

 

det är så enkelt så , jag var in på krungthai kontoret och begärde att få se var overforingen kom ifrån och se avgiften

 

KRTHTBK betyder huvudkontoret för Krungthaibank i Bangkok. Så om du kan sluta att "yra runt" som du kallade det för och istället försöka att fatta att det har ingenting med Bangkok Bank att göra, som jag redan nämnde i ett inlägg till dig förut. Din överföring går till din banks huvudkontor som ligger i Bangkok och sedan sänds till ditt lokala kontor, Bangkok Bank är inte inblandad i transaktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är swiftkoden KRTHTHBK, betyder väl det att pengarna skickas till kontoret i Bangkok, och inte vidare någonstans?

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är swiftkoden KRTHTHBK, betyder väl det att pengarna skickas till kontoret i Bangkok, och inte vidare någonstans?

 

/GSt

kontonumret avgör var och om  pengarna ska skickas vidare..

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kontonumret avgör var och om  pengarna ska skickas vidare..

 

OK, men "min" bank ligger i Trakan Phutphon 45 km norr om Ubon Ratchathani, och det blir ändå "bara" 200 bath i avgift på Bangkok Bank :)

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

I förra veckan skeppade jag 50.000 SEK från Handelsbanken till Ayudhya.

Dom ringde igår och sa att dom skulle sätta in stålarna på mitt konto.

Jag frågade vad avgiften var och efter lite letande kom hon fram till att det var 550 Baht. 

Handelsbanken tar 40 SEK.

Jag fick 231480 Baht till mitt konto.

Det betyder att kursen var ( 231480+550 ) / 50000  = 4.64.

Det är jag nöjd med .

 

Du glömde de 40 kronorna.   :D   Skämt åsido, det var en bra kurs du fick.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men "min" bank ligger i Trakan Phutphon 45 km norr om Ubon Ratchathani, och det blir ändå "bara" 200 bath i avgift på Bangkok Bank :)

 

/GSt

En del har det bra, 700bath blev jag av med för 100.000bath.

Skillnaden är en låda öl. :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...