Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Jag har fått kvitto där det står hur många baht jag bet.

På samma kvitto finns även omräknat till Skr.

Är det ett sånt kvitto du menar??

räkna på kursen så ser du

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare på HomePro körde de denna fula grej att debitera i Svenska SEK utan att fråga. På slipen stod det att man var hade accepterat. Blev fly förbannad på detta sätt. Nu har de ändrat sig,i alla fall på den Homepro jag handlar. Och frågar först vilken valuta man vill betala i.

Men senast på taxffree gjorde de samma fultrix... Tips är att säga till att man vill betala i lokal valuta innan de drar kortet

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
räkna på kursen så ser du

Jag har inte kvitton kvar nu.

Ville bara veta om det var den sortens kvitto som menades.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Det är precis detta som jag syftade på när jag tidigare ifrågasatte majoritetens åsikt att

man skulle skicka Svenska kronor och låta Thaibanken sköta växlingen.

Jag säger inte att detta inte är det bästa men jag ifrågasätter verkligen hur man kan

överlåta en sådan sak som växling av sina pengar till en Thaibank som bevisligen

inte drar sig för rent bedrägliga metoder för att försöka profitera på en falsk

växlingskurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanda inte ihop "skicka pengar till Thailand i svensk bank" med "betala med svenskt kort i Thailand" för rekommendationerna ang. valutaslag är motsatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu i helgen betalat en hotellnota på 500 THB med mitt ICA-kort (MC). Personalen frågade inte efter mina önskemål ang. valutaväxling.

På mitt 'slip' (kundkopia) står det bl.a. följande:

TOTAL THB 500.00 (Bra hotell på landsort, v.g. inga onödiga kommentarer ang mina hotellpreferenser)

Ex.Rate 1 SEK = 4.3859 (usel kurs, minst 10 satang under MasterCards officiella växelkurs den dagen)

Transaction Curreny: TOTAL SEK 114.00

Lite längre ner står det följande text:

"I understand that MasterCard has a currency conversion process that I have CHOSEN not to use the MasterCard currency conversion process and I will have no recourse against MasterCard with respect to any matter related to the currency conversion or disclosure thereof".

M.a.o. har jag valt bort MasterCards (för kunden) mera fördelaktiga standardväxling utan att vara medveten om.

Jag är säker på att personalen vet om detta och helt enkelt mottar någon form av belöning (=muta) från den thailändska banken i gengäld för sin "fåordighet", även om de enligt reglerna är förpliktade att upplysa kunderna om detta. Det gick nämligen utmärkt bra att påpeka denna lilla viktiga "detaljen" nästa dag och de visste genast vad det var frågan om.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

De ATM jag brukar, så är den enda som inte frågar om valutaväxling... AEON

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt, i dagsläget är det bättre att växla THB i Svensk bank och skick det till en Thaibank. För ett knappt ett år sedan så var det bättre kurs om man skickade SEK till en Thaibank, mycket märkligt att det kan ändras så. Man måste vara uppdaterad hela tiden, Swedbank har en bra kurs för tillfället. men undrar vilken bank som har den bästa kursen SEK-THB

 

Jag tvivlar på att det stämmer.

Jag skickade över 250 000 baht och fick omkring .05 lägre kurs än vad HB hade vid sändningstillfället.

När pengarna kom fram var det dessutom bara 249 500. Trodde inte att thaibanker tar så mycket 500 baht för en överföring...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvivlar på att det stämmer.

Jag skickade över 250 000 baht och fick omkring .05 lägre kurs än vad HB hade vid sändningstillfället.

När pengarna kom fram var det dessutom bara 249 500. Trodde inte att thaibanker tar så mycket 500 baht för en överföring...

Det tar väl upp till max 500 beroende på storleken på överföringen,tror jag

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel har jag drabbats av 700bath en gång, två banker i samarbete.

Sen har jag inte uppdaterat min bankbok så jag har dålig koll..

Kommer att redovisa kostnaden i slutet av veckan då jag skickade 102.000bath i måndags (4,584 med Swedbank kl. 10.30)

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai banken tog 500 thb av mig förra månaden och det var ingen större summa jag skickade mest för ett test för det var en annan bank och ett nytt konto än den vanliga, men % så tog det en stor summa. Men ska jag i framtiden skicka pengar så måste jag ha koll på läget och hur det blir billigast. Blir nog bättre att skicka per kvartal...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis detta som jag syftade på när jag tidigare ifrågasatte majoritetens åsikt att

man skulle skicka Svenska kronor och låta Thaibanken sköta växlingen.

Jag säger inte att detta inte är det bästa men jag ifrågasätter verkligen hur man kan

överlåta en sådan sak som växling av sina pengar till en Thaibank som bevisligen

inte drar sig för rent bedrägliga metoder för att försöka profitera på en falsk

växlingskurs.

 

Kollade just nu på swedbank och gjorde ett låtsasuttag bara för att se kursen (4,5998). Upptäckte att det bara gick att skicka Baht, Dollar eller Euro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade just nu på swedbank och gjorde ett låtsasuttag bara för att se kursen (4,5998). Upptäckte att det bara gick att skicka Baht, Dollar eller Euro.

Det har varit så ett bra tag nu. Man kan skicka SEK men då måste man gå via deras telefonbank och då kostar det 100 spänn.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En låda Chang/Leo är god utdelning på 10.000bath.

Får skaffa en egen AEON i Korat, och göra många uttag. 

ICA-kort har jag.

 

Leif

Tjenare Leif!

Kan du leta efter en AEON i Korat vi anländer 12 juni.. Så kan bjuda på en och annan Chang

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Leif!

Kan du leta efter en AEON i Korat vi anländer 12 juni.. Så kan bjuda på en och annan Chang

Tobbe

Anländer först den 21:a augusti, tips BigC, eller Tesco Lotus.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvivlar på att det stämmer.

Jag skickade över 250 000 baht och fick omkring .05 lägre kurs än vad HB hade vid sändningstillfället.

När pengarna kom fram var det dessutom bara 249 500. Trodde inte att thaibanker tar så mycket 500 baht för en överföring...

K-bank tar 300 B upp till 100000 B och 500b över den summan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade just nu på swedbank och gjorde ett låtsasuttag bara för att se kursen (4,5998). Upptäckte att det bara gick att skicka Baht, Dollar eller Euro.

Det var den största orsaken att jag bytte från Swedbank till Handelsbanken,  man får själv välja valuta (SEK eller THB) att överföra.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Leif!

Kan du leta efter en AEON i Korat vi anländer 12 juni.. Så kan bjuda på en och annan Chang

Tobbe

 

Hej.

 

Inne på The Mall vet jag att det finns, tror också att de har kontor nere på undre plan.

Sen är jag till 99% säker på att du hittar en Bankomat inne på BigC.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar tro på dem som säger att man ska skicka THB. Skickade ner pengar idag från Nordea, och testade för första gången att skicka THB. Fick kursen 4,6275 vilket jag tycker är mycket bra. Är ju alltid svårare att kolla exakt vad man får när man skickar SEK eftersom det tar några dagar för pengarna att komma ner.

 

Nordea tar för detta 30 kr, och Bangkok Bank vet jag sedan tidigare 200 Baht.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Leif!

Kan du leta efter en AEON i Korat vi anländer 12 juni.. Så kan bjuda på en och annan Chang

Tobbe

 

Här finns de:

 

Big C Korat

118 Mittapab-Nongkai Rd.,Nai Muang,Muang,Nakornratchasima 30000

 

The Mall 

1242/2 The Mall Department Store,Mittapap RD.,Nai Muang,Muang,Nakornratchasima 30000

 

http://www.aeon.co.th/en/customerservices_servicelocation_atm_depositor.php

 

Och skål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan man avläsa de flesta bankernas växlingskurser.

 

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Det va den jag använde vid detta tillfälle, idag snittkursen 4,61, det tar sig sa mordbrännaren, (hoppas dom inte släcker)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns de:   Big C Korat 118 Mittapab-Nongkai Rd.,Nai Muang,Muang,Nakornratchasima 30000   The Mall  1242/2 The Mall Department Store,Mittapap RD.,Nai Muang,Muang,Nakornratchasima 30000   http://www.aeon.co.th/en/customerservices_servicelocation_atm_depositor.php   Och skål.
Skål på dig själv... Idag börjar semester.The Mall besöks lite väl ofta när vi besöker staden,ungarna ska bada frun ska handla,själv brukar gå ut och ner i baren vad den nu heter där brukar man träffa en och ena svensk. Så nu finns det tydligen en anledning till att åka till The Mall. Tack för tipset!!! Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar inte bankerna 1000 kr sedlar längre i Thai?

Tjejen klagade på att de gav väldigt dålig kurs på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar inte bankerna 1000 kr sedlar längre i Thai?

Tjejen klagade på att de gav väldigt dålig kurs på dem.

 

Var inga problem för ett par månader sedan, även om kursen var dålig.men det var väl inte bankens fel kanske.

 

För övrigt så är det glädjande att se hur Euron stärkts mot Bathen de snaste veckorna :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...