Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Finns ju även ICA kort utan kredit.

Har ett sådant som hustrun använder, behöver hon pengar så flyttar jag dit det hon ska ha; men inga krediter, skulle kortet försvinna så kan man inte handla eller gå till ATM med det och utan kredit inga inköp, skulle någon affärsinnehavare släppa till får dom stå sitt eget kast!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett sådant som hustrun använder, behöver hon pengar så flyttar jag dit det hon ska ha; men inga krediter, skulle kortet försvinna så kan man inte handla eller gå till ATM med det och utan kredit inga inköp, skulle någon affärsinnehavare släppa till får dom stå sitt eget kast!

 

... och man kan närsomhelst spärra det för "uttag i Asien" :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Har ett sådant som hustrun använder, behöver hon pengar så flyttar jag dit det hon ska ha; men inga krediter, skulle kortet försvinna så kan man inte handla eller gå till ATM med det och utan kredit inga inköp, skulle någon affärsinnehavare släppa till får dom stå sitt eget kast!

Jag tog också ett sånt kort.

Då kan man inte förlora mer än man satt in på kortet om de försvinner.

Kan ju bli lite mer krångel om man har kredit också.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Jag undrar om det gäller köp utomlands,jag använder ICA och Tesco eller BigC, samt sköter balansen via nätet, på det sättet behöver jag ta ut mindre kontanter i Thailand, men jag kan inte få ihop att det skulle ge någon bonus! Det finns ju en ruta som säger xxxxx mycket till nästa bonuscheck och den har inte förändrats i år!

 

Hej.

 

Då är det säkert så att det bara är köp i Sverige som är bonusberättigade.

 

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Finns ju även ICA kort utan kredit.

 

Hej.

 

Ja det stämmer. Jag redogjorde för kreditkortet. Eftersom jag har ett sånt,  är det kreditkortet som jag vet hur funkar.

 

Jag använder det bara för uttag utomlands. Brukar ladda på ungefär så mycket jag vill ta ut 1-2 dagar före.

 

Samt att jag laddar in 1200 sek per månad när vi är i Sverige för det som jag handlar på ICA under nästa månad.

 

Så egentligen skulle jag klara mig med debetkort också.

 

Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi betalar alltid kontant i Thailand fast vi har både Thailändska och svenska bankkort.

 

Ni som gör så: Vad "kostar" det att använda ICA-kortet i butik?

Växlingsavgift / kortbetalningsavgift / sämre kurs eller funkar det i princip som ett uttag i ATM utan uttagsavgift?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi betalar alltid kontant i Thailand fast vi har både Thailändska och svenska bankkort.

 

Ni som gör så: Vad "kostar" det att använda ICA-kortet i butik?

Växlingsavgift / kortbetalningsavgift / sämre kurs eller funkar det i princip som ett uttag i ATM utan uttagsavgift?

Det är samma som att ta ut i ATM och inga avgifter!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma som att ta ut i ATM och inga avgifter!

 

Växlingskursen vet man direkt eller några dagar senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi betalar alltid kontant i Thailand fast vi har både Thailändska och svenska bankkort.

 

Ni som gör så: Vad "kostar" det att använda ICA-kortet i butik?

Växlingsavgift / kortbetalningsavgift / sämre kurs eller funkar det i princip som ett uttag i ATM utan uttagsavgift?

Bra !

Använd inte kreditkort i Thailand !

LOS tror ni kanske betyder Land Of Smile.

Icke

Betyder Land Of Skimming.

Inte ens Hilton i Hua Hin har gått fria från anklagelser.

Tag ut kontanter och använd dom !

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Växlingskursen vet man direkt eller några dagar senare?

Även här samma som ATM, du får en preliminär debitering som efter ett par bankdagar blir officiell,

Gungor och karusell, ibland upp ibland ner, men hittils inga dramatiska förändringar, och har man inte tillgång till AEON så slipper man de förhatliga 180 THB påslaget.

Däremot går det INTE att som på ICA ta ut pengar i kassan i Thailand!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra !

Använd inte kreditkort i Thailand !

LOS tror ni kanske betyder Land Of Smile.

Icke

Betyder Land Of Skimming.

Inte ens Hilton i Hua Hin har gått fria från anklagelser.

Tag ut kontanter och använd dom !

9 år, använt ICA kort hela tiden, BigC och Tesco är nog säkrare än Somchais lilla godisbutik!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 år, använt ICA kort hela tiden, BigC och Tesco är nog säkrare än Somchais lilla godisbutik!

Ja, ja. Men hacka inte på mig när ditt kort blivit skimmat :D

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ja. Men hacka inte på mig när ditt kort blivit skimmat :D

Lovar...men jag ska, om det händer, göra en jättepudel!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade 45000 Baht med SHB till konto i Krung Thai Bank häromdan.

 

Brukar skicka i SEK men någon här sa att ibland är det mera fördelaktigt att skicka baht, så det skulle testas.

Markerade att jag skulle stå för SHB's kostnader och mottagaren för resten.

 

40 kr tog Handelsbanken ut över beloppet som skickades.

Det framgick tydligt att 45000 THB var det belopp som blev skickat.

 

Nu har pengarna kommit fram.

44500 baht noterades som inkomna på kontot och ett "BN Fee"  minskade saldot med ytterligare 144 baht.

 

Mottagande bankens kostnader är därmed 644 baht.och SHB's ca 180 baht - totalt  824 baht.

Lägg därtill en halvdassig kurs på 10 satang under tt-noteringen när ordern lades..

 

I fortsättningen blir det svenska kronor som skickas :-(

 

Edit.

 

Frågade i Handelsbanken och dom påstår att de skickat 45000 baht, men att betalningen

kan ha gått genom en 3:die bank som kan tänkas vilja ha 500 baht för besväret.

 

Är det månne Bangkok Bank som spökar?

 

 

 

forsta bank tar 1/4% i avgift min 200B  max 500 B , går det vidare till en annan bank-kedja i TH så blir det ytterliggare avgift (vet ej hur mycket)

därfor är det SÅ viktigt att fråga till VILKEN bank pengarna går FORST till i TH

när det gäller swedbank så blir nästa Bankokbank och sedan krungthai t.e.x

Link to comment
Dela på andra sajter

9 år, använt ICA kort hela tiden, BigC och Tesco är nog säkrare än Somchais lilla godisbutik!

Du måste vara rik som struntar i att du förlorar pengar på dålig växlingskurs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ge mig en bättre?

Dålig är den rakt inte, baseras ju på MC kursen, för det är ICA:s kurs som gäller, blir exakt samma i kassan som i en ATM!

Rik hade jag varit om jag stannat i Sverige, här har det mindre betydelse, bara man trivs!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

forsta bank tar 1/4% i avgift min 200B  max 500 B , går det vidare till en annan bank-kedja i TH så blir det ytterliggare avgift (vet ej hur mycket)

därfor är det SÅ viktigt att fråga till VILKEN bank pengarna går FORST till i TH

när det gäller swedbank så blir nästa Bankokbank och sedan krungthai t.e.x

 

Jag använder Swedbank och har konto i Kasikornbank i Thailand, och vid en överföring så går pengarna först till Kasikornbanks huvud kontor i BKK, sedan till mitt lokala Kasikorn. Bankok Bank har ingeting med detta att göra (om du inte har ett konto i deras bank).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste vara rik som struntar i att du förlorar pengar på dålig växlingskurs?

 

Du får gärna förklara med vilket kort man får bättre växlingskurs än ICA:s mastercard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu, den 31/5 kl 18:30, stängning före helgen, ligger samtliga banker på en TT kurs mellan 4,52 och 4,54.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

forsta bank tar 1/4% i avgift min 200B  max 500 B , går det vidare till en annan bank-kedja i TH så blir det ytterliggare avgift (vet ej hur mycket)

därfor är det SÅ viktigt att fråga till VILKEN bank pengarna går FORST till i TH

när det gäller swedbank så blir nästa Bankokbank och sedan krungthai t.e.x

 

Det var uppe i en tråd (kommer inte ihåg vilken) men Surin P3 mailade olika banker

och fick svar att överföringar inte gick genom Bangkok Bank (var det).

Det fick de som trodde så innan att jubla medan jag var skeptisk och är det ännu mera nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
stämmer,, Alla ATM banker uppdateradre till 180 B, Förutom Aeon, forfarande 0 B

 

Tog ut på en UOB-automat idag och där var det 150 baht i avgift..

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja tycker kursen ser ok så jag skall sänd ner lite pengar till Bungalow bygget.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu drar det ihop sig, frågan är om man skall skicka eller vänta en dag till? Har haft 4.80 som målkurs länge men det verkar omöjligt komma dit.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten varning/tips när ni använder ICA-kortet (fakturakonto) som betalkort:

 

Visst är ICA-kortet det överlägset bästa betalkort i Thailand med inga avgifter alls och en mycket förmånlig växlingskurs men nu har thailändska aktörer hittat på ett nytt lurigt sätt att kringgå alla dessa fördelar:

 

Det är i första hand hotellen som instruerar sitt personal att inte uppmärksamma kunder om möjligheten att välja bort direktkonvertingen, dvs att låta det thailändska finansbolaget sköta betalningen med 'inväxlade' svenska kronor.

 

Enligt MasterCards föreskrifter skall det alltid finnas en möjlighet till att låta MasterCard sköta valutakonvertering till betydligt förmånligare kurs men hotellpersonalen upplyser inte om den möjligheten och därför sköter ett thailändsk finansbolag konvertering till en urusel kurs.

 

Läser man i sitt 'slip' så ser man att man har accepterat att välja bort MasterCards standardväxlingsförfarande vilket de flesta har ingen aning om eftersom de inte har blivit upplysta.

 

M.a.o. Begär alltid 'no conversion to SEK' eller 'pay with bath only' när ni betalar med ICA-kortet eller vilket annat MasterCard som helst.

 

F.ö. är detta nya påfynd en exakt motsvarighet till de luriga ATM-trixerier där det inte klart framgår att det första förslaget om inväxling till svenska kronor är klart sämre och därför alltid bör avslås. Banken köper sedan själv dessa svenska kronor till en betydlig bättre växelkurs och gör stora valutavinster, i synnerhet när man spekulerar i stor omfattning genom att hålla inne med slutväxlingen till de rätta tillfällen.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
En liten varning/tips när ni använder ICA-kortet (fakturakonto) som betalkort:

 

Visst är ICA-kortet det överlägset bästa betalkort i Thailand med inga avgifter alls och en mycket förmånlig växlingskurs men nu har thailändska aktörer hittat på ett nytt lurigt sätt att kringgå alla dessa fördelar:

 

Det är i första hand hotellen som instruerar sitt personal att inte uppmärksamma kunder om möjligheten att välja bort direktkonvertingen, dvs att låta det thailändska finansbolaget sköta betalningen med 'inväxlade' svenska kronor.

 

Enligt MasterCards föreskrifter skall det alltid finnas en möjlighet till att låta MasterCard sköta valutakonvertering till betydligt förmånligare kurs men hotellpersonalen upplyser inte om den möjligheten och därför sköter ett thailändsk finansbolag konvertering till en urusel kurs.

 

Läser man i sitt 'slip' så ser man att man har accepterat att välja bort MasterCards standardväxlingsförfarande vilket de flesta har ingen aning om eftersom de inte har blivit upplysta.

 

M.a.o. Begär alltid 'no conversion to SEK' eller 'pay with bath only' när ni betalar med ICA-kortet eller vilket annat MasterCard som helst.

 

F.ö. är detta nya påfynd en exakt motsvarighet till de luriga ATM-trixerier där det inte klart framgår att det första förslaget om inväxling till svenska kronor är klart sämre och därför alltid bör avslås. Banken köper sedan själv dessa svenska kronor till en betydlig bättre växelkurs och gör stora valutavinster, i synnerhet när man spekulerar i stor omfattning genom att hålla inne med slutväxlingen till de rätta tillfällen.

 

//Singha711

Jag har fått kvitto där det står hur många baht jag bet.

På samma kvitto finns även omräknat till Skr.

Är det ett sånt kvitto du menar??

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...