Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Som jag förstår det så är det MasterCard-kursen som gäller för alla MasterCard-kort vid uttag på AEON.

 

F.ö. förstår jag inte vitsen med att låta thaibanken växla pengarna. Kursen är ju alltid sämre än MasterCard-kursen.

 

//Singha711

Har en gång av misstag accepterat bankomatens förslag om att växla till Mastercard-kursen.

 

Åkte på en rejäl blåsning i storleksordningen, 0.35 baht mindre per krona i stället for den vanliga

någon_satang_under-tt-kursen som man får vid avslag av det erbjudandet.

 

Har som sagt inte testat i modern tid, men menar du att den s.k. Mastercard kurs har blivit

så mycket mera fördelaktig?

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en gång av misstag accepterat bankomatens förslag om att växla till Mastercard-kursen.

 

Åkte på en rejäl blåsning i storleksordningen, 0.35 baht mindre per krona i stället for den vanliga

någon_satang_under-tt-kursen som man får vid avslag av det erbjudandet.

 

Har som sagt inte testat i modern tid, men menar du att den s.k. Mastercard kurs har blivit

så mycket mera fördelaktig?

Jag tror att du av misstag accepterat att låta banken sköta växlingen istället för MasterCards kurs.

När man nekar får man MasterCards kurs istället för Thai-bankens skamliga växling.

Så har jag tolkat det hela.

Sen är det finurligt utformat.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du av misstag accepterat att låta banken sköta växlingen istället för MasterCards kurs.

När man nekar får man MasterCards kurs istället för Thai-bankens skamliga växling.

Så har jag tolkat det hela.

Sen är det finurligt utformat.

 

Leif

 

Jag är ganska säker på att det var Mastercard-kursen jag avslog och har varit nöjd med kursen sedan.

Läste varningen noga att det skulle vara förbundet med STOR risk att inte acceptera den.

 

Har lånat ut kortet till svärsonen och han glömde att avslå vilket kostade oss flera tusen på en enda växling

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att man ska tacka nej till "conversion rate" eller vad det nu heter, annars får du atm-bankens kurs och den suger getpung.

 

Jag har GE Moneybank och dom använder MC`s kurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast jag var ute på vift fanns det inte någon AEON ATM så det blev en annan bank och då fick man som sagt ett erbjudande om att använda ATM vxl kurs som gav hela 4,17 i kurs, tackade nej och fick ut mina slantar med bara 180 THB påslag och till en slutgiltig vxl kurs på 4,42, det är en jäkla skillnad, så se upp med gentila erbjudanden i ATM!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man får börja räkna SEK-THB en på fyra istället som för ett till fem. 20% mindre värd krona, Märkliga är att THB följer $ slaviskt, man kunde tro att THB var knuten till $ men det är den inte.

Här är en bra raitingsida med växelkursen uppdaterad hela tiden, K-bank har 4,28 THB för en SEK, högsta kursen har

 

Super Rich (Ratchadamri) Thailand 2013-05-21 10:25   SEK THB 4.43 4.43 0.225734 Chart

Bank of Ayudhya Thailand 2013-05-22 00:50 (34 min ago) 1 SEK THB 4.35 4.35 0.229885 Chart

UOB Thailand 2013-05-21 17:00 1 SEK THB 4.35 4.35 0.229885 Chart

Krung Thai Bank Thailand 2013-05-21 09:08   SEK THB 4.3 4.3 0.232558 Chart

Bangkok Bank Thailand 2013-05-21 06:40 2 SEK THB 4.3 4.3 0.232558 Chart

Kasikorn Bank Thailand 2013-05-21 09:51 4 SEK THB 4.28375 4.284 0.23344 Chart

Siam Commercial Bank Thailand 2013-05-21 09:56   SEK THB 4.2775 4.278 0.233781 Chart

Thanachart Bank Thailand 2013-05-21 10:08 10 SEK THB 4.26 4.26 0.234742 Chart

CIMB Thai Thailand 2013-05-21 09:06 3 SEK THB 4.26 4.26 0.234742 Chart

Government Savings Bank Thailand 2013-05-21 01:35 1 SEK THB 4.23 4.23 0.236407 Chart

TMB Thailand 2013-05-21 09:20 7 SEK THB 4.1 4.1 0.243902 Chart

 

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Ändrades av goodolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Jag är ganska säker på att det var Mastercard-kursen jag avslog och har varit nöjd med kursen sedan.

Läste varningen noga att det skulle vara förbundet med STOR risk att inte acceptera den.

 

Har lånat ut kortet till svärsonen och han glömde att avslå vilket kostade oss flera tusen på en enda växling

 

 

Hur kan man "förlora flera tusen" i ett bankomatuttag som tillåter max 20.000 i uttag ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult
Själv så föredrar jag att den går ner, så jag får lite mer för mina  kronor  :)

Tänkte inte på de. Många bathar blir.  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

högsta kursen har Super Rich (Ratchadamri) Thailand 2013-05-21 10:25 SEK THB 4.43 4.43 0.225734 Chart

 

Swedbank hadde igår ¨4.46 och bättre vid överföring till Thaibank

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank ligger 0.04-0.05 under TT kursen numera. mycket bättre än förr.

Avgift 50kr tillkommer.

 

 

Leif.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att det var Mastercard-kursen jag avslog och har varit nöjd med kursen sedan.

Läste varningen noga att det skulle vara förbundet med STOR risk att inte acceptera den.

 

Har lånat ut kortet till svärsonen och han glömde att avslå vilket kostade oss flera tusen på en enda växling

 

Vill inte vara påstridig men jag tror att det är precis tvärtom.

 

När det gäller ICA-kortet som jag har så är det MasterCards växlingskurs som gäller vid uttag när man avböjer div. thaibankers skamliga förslag. De är oftast utformade på ett finurligt sätt och det framgår inte vilket är vilket.

 

I vilket fall som hest är det alltid förmånligare att avslå bankens första förslag, dvs att inte låta thaibanken stå för växlingen.

 

På AEON-automaterna är det alltid kortets bank som står för växlingen vilket är normalfallet, dvs man får inte dessa finurliga texter med "skamliga förslag" överhuvudtaget. Och som bekant drar de inte heller dessa förhatliga 150 THB.

 

Jag bor nu halvårsvis i Thailand och har nu under flera år gjort uttag på AEON med ICA-kortet och den faktiska växlingskursen låg alltid 3-5 satang under denna:

 

http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=3m&l=on&z=m&q=l&c=

 

Samtidigt som ICA-kortet inte drar några avgifter vid växling så anser jag nu att detta är det optimala för ATM-uttag i Thailand.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank ligger 0.04-0.05 under TT kursen numera. mycket bättre än förr.

Avgift 50kr tillkommer.

 

 

Leif.

 

Skall jag förstå detta så, att om du låter Swedbank växla och transfererar THB från Swedbank till ditt konto i en thaibank, så får du en kurs som ligger 0,04-0,05 under TT-noteringen?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall jag förstå detta så, att om du låter Swedbank växla och transfererar THB från Swedbank till ditt konto i en thaibank, så får du en kurs som ligger 0,04-0,05 under TT-noteringen?

Rätt uppfattat...

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika banker, olika kostnad.

Enligt Nordeas hemsida tar dom 1,5% i valutapåslag vid uttag utomlands + 40 spänn!

 

Jag provade häromdagen då orten jag befann mig på saknar AEON. Stämmer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vet inte om någon tagit upp det men när jag tog ut pengar på suvvan vid bagagebandet i fredags så var avgiften 180 baht istället för sedvanliga 150..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon tagit upp det men när jag tog ut pengar på suvvan vid bagagebandet i fredags så var avgiften 180 baht istället för sedvanliga 150..

Japp, jag skrev det nånstans och då fick man pekpinne på fingrarna att AEON minsan inte har ngt påslag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon tagit upp det men när jag tog ut pengar på suvvan vid bagagebandet i fredags så var avgiften 180 baht istället för sedvanliga 150..

Det har nämnts tidigare, men inte så mycket.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt uppfattat...

 

 

Leif

 

 

Eftersom det då är ungefär samma växlingskurs som thaibanken har (iaf SCB), så blir det ju nu klart mer intressant att skicka i THB istf att riskera en sämre kurs som kan bli under de 2-4 dagar som det tar innan kursen fastställs när man skickar SEK.

 

Måste kolla hur det ser ut på SHB.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har aldrig SCB heller varit en Thaibank som gett bästa kursen utan legat i mitten av tabellen.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Japp, jag skrev det nånstans och då fick man pekpinne på fingrarna att AEON minsan inte har ngt påslag!
Finns det någon AEON på suvvan, annars var det ju onödigt att smälla på dina fingrar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon AEON på suvvan, annars var det ju onödigt att smälla på dina fingrar?

Tror inte det finns på Suvvan då det egentligen är en serviceautomat där man betalar sina månatliga kontoinköp gjorda med AEON kort!

AEON är egentligen ingen bank utan ett kreditinstitut, dessutom Japanägt så jag tror det är därför dom står utanför 180 THB kartellen.

Smisket fick jag därför att någon skrev att Broder glömde de 150 i uttagsavgift när han sprang till ATM för att kunna betala shorttime...och jag påtalade då att det va 180...AjAj, så fick man inte göra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om någon tagit upp det men när jag tog ut pengar på suvvan vid bagagebandet i fredags så var avgiften 180 baht istället för sedvanliga 150..

stämmer,, Alla ATM banker uppdateradre till 180 B, Förutom Aeon, forfarande 0 B

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult

Äsch, jag åker nån annansstans. Det här var för krångligt.

Säffle kanske.  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag 5 bath per krona  :thumbsup: kallas svartväxling och är olagligt

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...