Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Igår kom pengarna jag skickat från HB till Bangkok bank fram.

Skickade 25000SEK och fick 116000 Bath dvs 4,64.

Växelkursen var enligt banken 4,65 på tisdag så det stämde rätt bra.

Jag avrundade de 116 000 också, det var egentligen flera hundra bathingar mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vi alla överens att det bästa sättet att skickar pengar är att skicka SEK och betala endast egen banks avgiften? Frugan har träffat någon "Pii" någonting som säger vi gör fel osv osv. Man blir trött på alla besserwisser Thai damer som frugan stötta på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vi alla överens att det bästa sättet att skickar pengar är att skicka SEK och betala endast egen banks avgiften? Frugan har träffat någon "Pii" någonting som säger vi gör fel osv osv. Man blir trött på alla besserwisser Thai damer som frugan stötta på. 

 

Jag är överens med dej.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vi alla överens att det bästa sättet att skickar pengar är att skicka SEK och betala endast egen banks avgiften? Frugan har träffat någon "Pii" någonting som säger vi gör fel osv osv. Man blir trött på alla besserwisser Thai damer som frugan stötta på. 

 

 

Ja vi är överens. 

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vi alla överens att det bästa sättet att skickar pengar är att skicka SEK och betala endast egen banks avgiften? Frugan har träffat någon "Pii" någonting som säger vi gör fel osv osv. Man blir trött på alla besserwisser Thai damer som frugan stötta på. 

 

Ja skicka SEK.  Ja det var jäkligt irriterande i Sverige när frugan rådfrågade sina snattrande Thaikompisar först i stället för mig men å andra sidan så fick jag alltid rätt i alla fall till slut.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är ICA/AEON bra men att skaffa ett ICA-kort för ca 300kr per år för att göra några uttag på sin semester, är inte ekonomiskt.

 

Leif

 

 

 

GE MoneyBank Mastercard har inga avgifter på sitt kort.

 

Årsavgift: 0kr

Valutapåslag: 0%

Uttagsavgift: 0kr. (12 fria om året, sen 15kr/uttag. Men det blir ju ändå billigare än dom flesta bankkort som tar typ 35kr/uttag)

 

Som rent resekort är det i mina ögon det klart bästa kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
TT 4,723 så 4,686 är väl de vi får av de svenska bankerna som max. Helt ok.

Visst är ICA/AEON bra men att skaffa ett ICA-kort för ca 300kr per år för att göra några uttag på sin semester, är inte ekonomiskt.

 

Leif

 

De flesta har ju ett kort och reser man en del så tjänar man på att ha ICA-kort.

Jag använder ICA-Bankkort+ då får man bonus på allt, tankningar, bilservice, flygbiljetter, mat mm,mm,mm,mm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

 

Skulle betala månadshyran och andra månatliga supportkostnader i fredags och var således tvungen att ta ut 2x20000 THB.

 

Överföringen av motsvarande pengar till mitt ICA-konto hade tyvärr inte hunnit fram än och det fanns bara pengar för ett uttag på 20000 THB vid tillfället. Ett annat kreditkort hade jag tyvärr inte med mig. Jag tog därför ut 20000 THB på en AEON och åkte hem för att ta ut ytterligare 20000 THB på en annan ATM (Siam) med ett annat kreditkort (MasterCard).

 

Bägge transaktionerna bokfördes nu på måndagen och jag kan därför exakt jämföra resp. kostnaderna för att få 20000 THB i handen.

 

ICA/AEON: 4308.21 SEK. Detta medför en effektiv växlingskurs på 4.64 THB/SEK.

SEB/SIAM: 4451.20 SEK (inkl 150 THB thailändsk uttagsavgift) plus svensk kontantuttagsavgift på 89.02 SEK, tillsammans 4540.22 SEK

 

Alltså betalar jag hela 232 SEK mer att ta ut 20000 THB med ett vanligt "(o)hederlig" svensk kreditkort (SEB) jämfört med ICA/AEON alternativet.

 

Jag tror att jämförelsen är ganska representativ och tar man även hänsyn till de delvis skyhöga årsavgifter och andra dolda "pålagor" som de svenska gammalbankerna brukar lägga på så blir skillnaderna oftast ännu större.

 

Tex har jag inte använd min kredit på SEB på länge och därför inte fått faktura. Nu kommer skulden att ligga som kredit i minst en månad med en dryg effektiv ränta (ca 16% årsränta) innan jag har tillfälle att reglera skulden. För detta får jag dessutom betala en dryg faktureringsavgift om en månad eller två. Jag räknar iskall med ytterligare ca 100 SEK sammanlagt i totala restkostnader för denna transaktion.

 

Så, visst förstå gammalbankerna att plocka småpengar i många omgångar för samma sak. Det blir stora pengar till slut och det gäller därför att se upp med.

 

//Singha711

 

 

Min erfarenhet är att jag alltid får bästa kursen från Bangkok Banks ATM, betydligt bättre än Siam. Därför blir din jämförelse inte helt rätt.

 

Pröva nästa gång att jämföra med den kurs du får på Bangkok bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har tur du Same sipe Sam. när riksbankschefen lät räntan ligga still i onsdags så stärktes kronan rejält mot andra valutor. Och enligt ekonomiska bedömare så är kronan resa uppåt inte över. Idag är vi enligt en artikel i www.di.se  bara 2% under den nivå kronan hade när växelkursen under dramatiska former släpptes 1992.

Dessvärre så verkar ju även bahten gå starkt så vi svenskar får väl nöja oss med att vi blir rikare jämfört med engelsmän, andra europeer och amerikanare.

 

Oanda-kursen krona vs baht är idag drygt 4,71.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite annorlunda med växelkursen.

När Carl B. blev statsminister 1991-1994

Var växel kursen 100sek mot 98dkr.

Idag är det 100sek bara 88 dkr.

Han förlora ca: 25% an Sveriges valuta värde på sin tid som Statsminister.

Han lyckades också fixa till 500%ränta mm.

Hälsar pigge01

Njae 94 fick man 3 bath för en krona ,så det har ju blivit mkt bättre för oss fattiga svenskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns Vasu överallt eller bara i Bangkok?

Tyvärr bara i bkk mig veterligen ,kohandlade med bank gold i Pattaya i onsdags ,först skulle jag få 4,52 sedan när jag sa att jag skulle växla 20000 sek skulle jag få 4,60 ,jag lämna fram 20000 sek då ändra dom sig till 4,55 då sa jag ge tillbaka pengarna så sa jag tack och adjö he he ,fick ju 4,68 idag så var bättre ,tog ut på ica kortet i onsdag fick 4,64 och det är ok tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite annorlunda med växelkursen.

När Carl B. blev statsminister 1991-1994

Var växel kursen 100sek mot 98dkr.

Idag är det 100sek bara 88 dkr.

Han förlora ca: 25% an Sveriges valuta värde på sin tid som Statsminister.

Han lyckades också fixa till 500%ränta mm.

Hälsar pigge01

 

Frågan är om Danmark sedan dess har haft en exakt lika stor inflation som Sverige, har de inte det så är en växelkursjämförelse över ett par decennier ganska meningslös.

Det man borde jämföra för att göra det rättvisare är väl köpkraft kanske.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om Danmark sedan dess har haft en exakt lika stor inflation som Sverige, har de inte det så är en växelkursjämförelse över ett par decennier ganska meningslös.

Det man borde jämföra för att göra det rättvisare är väl köpkraft kanske.

Danmark är bundna till EURO

Euron styr deras konkurs.

Att dom håller kvar kronan är en gåta

Dom bara förlorar på detta.

Då dom i praktiken har Eron

Det är bara bankern som tjänar på detta förfaringssätt.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae 94 fick man 3 bath för en krona ,så det har ju blivit mkt bättre för oss fattiga svenskar

Två olika saker.

Thailand har alltid gungar med bathkursen.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har missat ironiskylten i ett par inlägg, hoppas inte någon tog det på allvar...

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har missat ironiskylten i ett par inlägg, hoppas inte någon tog det på allvar...

 

 

Leif

 

 

Sorry, jag tog det på allvar.

 

Glöm inte att det är fredag, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, jag tog det på allvar.

 

Glöm inte att det är fredag, hehe.

Det där med fredag känner jag till :thumbsup:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla fall så avslutas denna fredag med en bra kurs för thai-bathen, dryga 4,72. (som en god öl)

Hoppas det står sig nästa vecka, och nästa och nästa.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jisses, så har även denna tråd spårat ur till en tjafstråd om politik :(

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom Yam Kung-krisen i slutet av nittiotalet kan komma att upprepas säger min fru, som tycker att vi skall ha våra besparingar i svenska banker för säkerhets skull.

Det är ju frestande att föra över lite till thai-kontot nu när kursen är bra, men vad säger experterna på detta forum? Var är säkrast? Sverige eller LOS?
Kanske fel att ställa frågen en fredag, men jag tar risken.
MVH/Lelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...