Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Ingen AEON på rankingen, över de bästa kurserna...märkligt.

 

 

Leif

 

 

Nja, de tar ju inte ut någon avgift vid ATM-uttagen, så de tar väl in pengarna på sämre växlingskurs...kanske.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, de tar ju inte ut någon avgift vid ATM-uttagen, så de tar väl in pengarna på sämre växlingskurs...kanske.

Tänkte jag inte på..

 

 

Leif 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen AEON på rankingen, över de bästa kurserna...märkligt.

 

 

Leif

AEON är ett Japanägt bolag, därav befrielsen från de 150 THB som Thaibankerna tillämpar, kan bero på att det inte är Thaibank, eller egentligen inte bank alls utan kreditbolag som gör att dom inte finns med på bankraitingen!

Har för mig att UOB är Singaporeägt...Hmmm?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen AEON på rankingen, över de bästa kurserna...märkligt.

 

 

Leif

 

 

Nej då dom har ingen sämre kurs tog ut på 3 olika banker fick samma växelkurs på alla men som sagt slapp 150 baths avgiften på aeon och citibank

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
Nja, de tar ju inte ut någon avgift vid ATM-uttagen, så de tar väl in pengarna på sämre växlingskurs...kanske.

Eftersom AEON aldrig utför växlingen (eller ens föreslår det) så får man alltid MC/Visa växelkurs med avdrag av dit svenska korts växlingsavgift. 

 

Och som sagt. AEON är inte med i Thailändska bankunionen och kommer därför inte upp på alla ställen där det jämförs. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Förde över pengar tidigare i veckan.

 

TT kurs                                                            4,68

Swedbank i överföring i Thai bath                   4,63

MC/Visa                                                           4,60

 

Swedbank överföring i thaibath är utskällt av många och totalt värdelöst,

men uttag med ICA-kort i AEON till MC/Visakurs är nästan helgonförklarat.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank överföring i thaibath är utskällt av många och totalt värdelöst, men uttag med ICA-kort i AEON till MC/Visakurs är nästan helgonförklarat.

 

Håller med, jag har Swedbank och för över till Thaikonto när kursen är skaplig.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Förde över pengar tidigare i veckan.

 

TT kurs                                                            4,68

Swedbank i överföring i Thai bath                   4,63

MC/Visa                                                           4,60

 

Swedbank överföring i thaibath är utskällt av många och totalt värdelöst,

men uttag med ICA-kort i AEON till MC/Visakurs är nästan helgonförklarat.

 

 

Leif

När det gäller atm är ica -aeon bäst , överföring från bank till bank bör ju naturligtvis vara bättre , men för oss turister är ica bra , kommer att växla cash nu när jag kommer ner på Vasu exhange i bkk , har vägen förbi liksom

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Förde över pengar tidigare i veckan. TT kurs 4,68 Swedbank i överföring i Thai bath 4,63 MC/Visa 4,60 Swedbank överföring i thaibath är utskällt av många och totalt värdelöst, men uttag med ICA-kort i AEON till MC/Visakurs är nästan helgonförklarat. Leif När det gäller atm är ica -aeon bäst , överföring från bank till bank bör ju naturligtvis vara bättre , men för oss turister är ica bra , kommer att växla cash nu när jag kommer ner på Vasu exhange i bkk , har vägen förbi liksom
Har både Nordea och ICA. Numer flyttar jag alltid över till ICA och tar ut på AEON. 600 THB billigare blev det på ett uttag på 20000. Inga stora pengar men det täckte en familjelunch på närmaste sushihak. ymu6ysy5.jpgnu5y5aru.jpg Med vänlig hälsning, Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen AEON på rankingen, över de bästa kurserna...märkligt.

 

 

Leif

 

 

 

Det är MasterCards växlingskurs som gäller som vid bokföringstillfället (några dagar senare) i regel ligger 3-4 Satang under denna: http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=3m&l=on&z=m&q=l&c=

 

Ta man hänsyn till att man slipper betala några växlingsavgifter, både på den thailändska sidan och den svenska med tex ICA-kort så får man en effektiv växlingskurs som knappast kan bli bättre.

 

I så fall vill jag gärna se ett exempel med hänsyn tagen till alla direkta och indirekta kostnader inblandade i transaktionen.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Förde över pengar tidigare i veckan.

 

TT kurs                                                            4,68

Swedbank i överföring i Thai bath                   4,63

MC/Visa                                                           4,60

 

Swedbank överföring i thaibath är utskällt av många och totalt värdelöst,

men uttag med ICA-kort i AEON till MC/Visakurs är nästan helgonförklarat.

 

 

Leif

Kollade Handelsbanken, de anger idag (söndag) kurs 4,686 om jag växlar skickar THB.  

 

Officiell kurs SEK/THB igår enligt Internet 4,679. 

 

MasterCards hade igår 4,678 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är MasterCards växlingskurs som gäller som vid bokföringstillfället (några dagar senare) i regel ligger 3-4 Satang under denna: http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=3m&l=on&z=m&q=l&c=

 

Ta man hänsyn till att man slipper betala några växlingsavgifter, både på den thailändska sidan och den svenska med tex ICA-kort så får man en effektiv växlingskurs som knappast kan bli bättre.

 

I så fall vill jag gärna se ett exempel med hänsyn tagen till alla direkta och indirekta kostnader inblandade i transaktionen.

 

//Singha711

 

Jag ger mej.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

TT 4,723 så 4,686 är väl de vi får av de svenska bankerna som max. Helt ok.

Visst är ICA/AEON bra men att skaffa ett ICA-kort för ca 300kr per år för att göra några uttag på sin semester, är inte ekonomiskt.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

TT 4,723 så 4,686 är väl de vi får av de svenska bankerna som max. Helt ok.

Visst är ICA/AEON bra men att skaffa ett ICA-kort för ca 300kr per år för att göra några uttag på sin semester, är inte ekonomiskt.

 

Leif

För mig lönar det sig med råge ,använder kortet dagligen hemma också

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

TT 4,723 så 4,686 är väl de vi får av de svenska bankerna som max. Helt ok.

Visst är ICA/AEON bra men att skaffa ett ICA-kort för ca 300kr per år för att göra några uttag på sin semester, är inte ekonomiskt.

 

Leif

Skaffar du ICA bankkort plus och använder detta till nästan alla inköp.

Så får du tillbacka avgiften på bonusen.

Du får bonus på alla köp i Sverige.

Dubbelt på ICA.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffar du ICA bankkort plus och använder detta till nästan alla inköp.

Så får du tillbacka avgiften på bonusen.

Du får bonus på alla köp i Sverige.

Dubbelt på ICA.

Hälsar pigge01

Finns ingen ICA där jag bor, annars är det rätt.

Nu har jag andra kort med bonusar och återbäringar, vilket då jag tappar.

Men så är det väl med alla kort, förbli lojal och vi belönar dig med poäng och erbjudanden.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
TT 4,723 så 4,686 är väl de vi får av de svenska bankerna som max. Helt ok. Visst är ICA/AEON bra men att skaffa ett ICA-kort för ca 300kr per år för att göra några uttag på sin semester, är inte ekonomiskt. Leif
Som sagt va så tjänar man ca 480 THB på ett enda uttag med ICA/AEON jämfört med Nordea/icke AEON så det är ganska snabbt intjänat. Gumman har redan ICA så fick någon form av familjerabatt så för oss är det snabbt intjänat. Skrev 600 THB förut men det är bara 480. 20000 * 0.0165 + 150. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Förde över pengar tidigare i veckan.

 

TT kurs                                                            4,68

Swedbank i överföring i Thai bath                   4,63

MC/Visa                                                           4,60

 

Swedbank överföring i thaibath är utskällt av många och totalt värdelöst,

men uttag med ICA-kort i AEON till MC/Visakurs är nästan helgonförklarat.

 

 

Leif

 

 

 

Hmm,  ?

 

Har Swedbank och Nordea nåt ihop som jag inte vet, eller fattar jag dårligt ?

 

Det senaste är förmodligen rätt svar

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Förde över pengar tidigare i veckan. TT kurs 4,68 Swedbank i överföring i Thai bath 4,63 MC/Visa 4,60 Swedbank överföring i thaibath är utskällt av många och totalt värdelöst, men uttag med ICA-kort i AEON till MC/Visakurs är nästan helgonförklarat. Leif Har både Nordea och ICA. Numer flyttar jag alltid över till ICA och tar ut på AEON. 600 THB billigare blev det på ett uttag på 20000. Inga stora pengar men det täckte en familjelunch på närmaste sushihak. Med vänlig hälsning, Hmm, ? Har Swedbank och Nordea nåt ihop som jag inte vet, eller fattar jag dårligt ? Det senaste är förmodligen rätt svar
Nej dom är nog egna än så länge. Citerade 33:an som citerade Leifen så det ser lite tokigt ut. Men egentligen är nog alla gammelbanker lika goda kålsupare överlag. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Men egentligen är nog alla gammelbanker lika goda kålsupare överlag.

 

Absolut!

 

Skulle betala månadshyran och andra månatliga supportkostnader i fredags och var således tvungen att ta ut 2x20000 THB.

 

Överföringen av motsvarande pengar till mitt ICA-konto hade tyvärr inte hunnit fram än och det fanns bara pengar för ett uttag på 20000 THB vid tillfället. Ett annat kreditkort hade jag tyvärr inte med mig. Jag tog därför ut 20000 THB på en AEON och åkte hem för att ta ut ytterligare 20000 THB på en annan ATM (Siam) med ett annat kreditkort (MasterCard).

 

Bägge transaktionerna bokfördes nu på måndagen och jag kan därför exakt jämföra resp. kostnaderna för att få 20000 THB i handen.

 

ICA/AEON: 4308.21 SEK. Detta medför en effektiv växlingskurs på 4.64 THB/SEK.

SEB/SIAM: 4451.20 SEK (inkl 150 THB thailändsk uttagsavgift) plus svensk kontantuttagsavgift på 89.02 SEK, tillsammans 4540.22 SEK

 

Alltså betalar jag hela 232 SEK mer att ta ut 20000 THB med ett vanligt "(o)hederlig" svensk kreditkort (SEB) jämfört med ICA/AEON alternativet.

 

Jag tror att jämförelsen är ganska representativ och tar man även hänsyn till de delvis skyhöga årsavgifter och andra dolda "pålagor" som de svenska gammalbankerna brukar lägga på så blir skillnaderna oftast ännu större.

 

Tex har jag inte använd min kredit på SEB på länge och därför inte fått faktura. Nu kommer skulden att ligga som kredit i minst en månad med en dryg effektiv ränta (ca 16% årsränta) innan jag har tillfälle att reglera skulden. För detta får jag dessutom betala en dryg faktureringsavgift om en månad eller två. Jag räknar iskall med ytterligare ca 100 SEK sammanlagt i totala restkostnader för denna transaktion.

 

Så, visst förstå gammalbankerna att plocka småpengar i många omgångar för samma sak. Det blir stora pengar till slut och det gäller därför att se upp med.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skeppade 60.000 SEK från SHB till "gula banken".

Idag kom dom fram 279.680 Baht.

Banken tog 520 Baht i avgift sade dom.

dvs. 280.200 Baht / 60.000 SEK = Kurs 4,67.

XE visade samtidigt 4,69.

Klart bra, tycker jag.  :14:

 

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I dag 10.30 var AEON iÅattya Big C + trasig Gammal kod stog Men inget hände vi tröck på alla knappar Jag tror att ett kort fasnat Det såg så ut 

Jag tycker in SEK har gått ner så mycket som dollarn mot baten I går 6,32 Kurs i växlingsshoperna från 4,49--4.61 Har ej kollat på nätet än 

Offe

Ps Leifen alla kort kostar väl några hundra om året Scandiabanken är oxå avgfri men sämre kurs

Ds 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...