Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Menar du att det är fel å xe.com kursen?

Ja. Det är väl allmänt känt att det är en "glädjekurs". Inget som du kan få på marknaden.

Men har man bara det i bakhuvudet så är det ett bra riktmärk.

Idag slog det lite mycket fel.

Men vad gör det ? Om 100 år ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Långt dit, men den som lever på hoppet är ju ganska högt 50% av tiden, resten går åt till att ta sats!

Allvarligt , nja, för liten valuta för att inte valutaspekulanterna skulle uppmärksamma en onaturligt bra uppgång och göra snabbklipp, sen är vi tillbaks på 4,50 igen!

Den starka kronan har varit en snackis på svenska ekonominyheter ett bra tag, b la så går många exportföretagsledare ut gemensamt och kräver åtgärder för att minska kronans värde. Men mycket talar för att riksbanken inte tänker vidta några sådana åtgärder i nuläget och precis nyss kom t ex den här nyheten upp på di.se

Den dyra kronan försvårar den svenska exporten. Därför ökar näringslivet krav på att Riksbanken agerar för att sänka kronans värde. Men enligt Dagens industri planerar Riksbanken, med chefen Stefan Ingves, i all hemlighet att göra tvärtom.

Riksbanken har två möjligheter att påverka kronans värde, antingen genom att höja eller sänka sin styrränta eller också att köpa eller att sälja kronor på marknaden.

empty.gif

Men exportföretagen har inte mycket att hoppas på. Riksbanken håller för tillfället styrräntan still. Och i stället för att sälja kronor tänker Riksbanken köpa 10 miljarder kronor på marknaden. Det kommer att ytterligare sätta press uppåt på kronan. Planerna oroar redan valutamarknaden, skriver Dagens industri.

"Varje morgon under det närmaste året kommer Riksbanken att ringa runt till bankerna och köpa tiotals miljoner kronor. Riksbanken försöker undvika att påverka marknaden, men det är svårt för en elefant i en porslinsaffär att inte synas eller höras", skriver tidningen.

Riskbankens avsikt är att bygga upp en buffertfond med svenska kronor inför nästa finanskris. Men tajmingen innebär att utsikterna för en kronförsvagning är liten.

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/8/24/riksbanksatgard-kommer-starka-kronan/

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den starka kronan har varit en snackis på svenska ekonominyheter ett bra tag, b la så går många exportföretagsledare ut gemensamt och kräver åtgärder för att minska kronans värde. Men mycket talar för att riksbanken inte tänker vidta några sådana åtgärder i nuläget och precis nyss kom t ex den här nyheten upp på di.se

Den dyra kronan försvårar den svenska exporten. Därför ökar näringslivet krav på att Riksbanken agerar för att sänka kronans värde. Men enligt Dagens industri planerar Riksbanken, med chefen Stefan Ingves, i all hemlighet att göra tvärtom.

Riksbanken har två möjligheter att påverka kronans värde, antingen genom att höja eller sänka sin styrränta eller också att köpa eller att sälja kronor på marknaden.

empty.gif

Men exportföretagen har inte mycket att hoppas på. Riksbanken håller för tillfället styrräntan still. Och i stället för att sälja kronor tänker Riksbanken köpa 10 miljarder kronor på marknaden. Det kommer att ytterligare sätta press uppåt på kronan. Planerna oroar redan valutamarknaden, skriver Dagens industri.

"Varje morgon under det närmaste året kommer Riksbanken att ringa runt till bankerna och köpa tiotals miljoner kronor. Riksbanken försöker undvika att påverka marknaden, men det är svårt för en elefant i en porslinsaffär att inte synas eller höras", skriver tidningen.

Riskbankens avsikt är att bygga upp en buffertfond med svenska kronor inför nästa finanskris. Men tajmingen innebär att utsikterna för en kronförsvagning är liten.

http://www.di.se/#!/...-starka-kronan/

AMEN!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hade det ju suttit som en smäck med lite thailändsk draghjälp också.

Kanske Buzzen kan hjäpa till med att producera och sprida en riktigt smarrigt, negativ prognosbild över Thailands och thaibahtens framtida utveckling. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade nyss 180 000 bath som kostade 38 484 kronor vilket ger kursen 4,677 genom swedbank

.

:thumbsup: Skulle ha skickat svenska kr men tänkte inte på det :crazy:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och handlade på HomePro igår. De kör en ful grej. Talar inte om att de låter sin bank Bangkok Bank växla. På notan står att man har accepterat deras kurs för SEK. Och att man har avstått Mastercardkursen. På notan säger de att kursen blev 4.5126 SEK. Matercard har visserligen valutapåslag med 1,65%, Men det blir bättre än detta...

Gillar inte principen att köra över sina kunder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och handlade på HomePro igår. De kör en ful grej. Talar inte om att de låter sin bank Bangkok Bank växla. På notan står att man har accepterat deras kurs för SEK. Och att man har avstått Mastercardkursen. På notan säger de att kursen blev 4.5126 SEK. Matercard har visserligen valutapåslag med 1,65%, Men det blir bättre än detta...

Gillar inte principen att köra över sina kunder...

Tack för varningen. Nu gäller det bara !!! att komma ihåg det här..

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Var och handlade på HomePro igår. De kör en ful grej. Talar inte om att de låter sin bank Bangkok Bank växla. På notan står att man har accepterat deras kurs för SEK. Och att man har avstått Mastercardkursen. På notan säger de att kursen blev 4.5126 SEK. Matercard har visserligen valutapåslag med 1,65%, Men det blir bättre än detta...

Gillar inte principen att köra över sina kunder...

Antar att du menar att mastercardslipen som du signerade var utskriven i svenska kronor istället för bath?

Var också med om detta på Bayokee Tower.

Man ska egentligen vägra skriva under och be om att få en i THB. Dom har inte rätt att göra så utan att fråga.

mvh ...

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för varningen. Nu gäller det bara !!! att komma ihåg det här..

Fel

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle idag plocka ut pengar för ett motorbikeköp ifrån mastercardet 100000baht, hos bankokbank fick jag 4,51 i kurs ingen uttagsavgift,kasikornbank 3000baht 3% i avgift gick då till Big C på klangen(Pattaya)och testade hur mycket jag kunde ta ut på AEON apparaten med ICA kortet till min förvåning kunde jag ta ut 70000 baht sen stopp kan ju va bra vetande trodde att maxbeloppet va 30000baht och sen vänta 3 dagar kursen just då va ca 4,74 så det blev en bra affär i slutändan

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och handlade på HomePro igår. De kör en ful grej. Talar inte om att de låter sin bank Bangkok Bank växla. På notan står att man har accepterat deras kurs för SEK. Och att man har avstått Mastercardkursen. På notan säger de att kursen blev 4.5126 SEK. Matercard har visserligen valutapåslag med 1,65%, Men det blir bättre än detta...

Gillar inte principen att köra över sina kunder...

Vad har du läst att Mastercard tar 1,65% i valutapåslag

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat ut för detta förut på HomePro med kort, Ingen info innan om hur man vill ha valutan. Har råkat ut för samma sak på flygplatsen i BKK, i en taxfreebutik samma sak .Förmodar att de har en rutin att de måste fråga,men expediten glömmer bort det...

Annar får jag alltid i lokal valuta. Anväder kort jättemycket i Thailand...

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Utställare för mitt MasterCard är SEB och de tar dessa 1,65

På mitt vanliga kort via SEB, samma sak.

Vad jag känner till är det endast ICA Banken som inte har valutapåslaget i någon form... Men rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel

???

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utställare för mitt MasterCard är SEB och de tar dessa 1,65

På mitt vanliga kort via SEB, samma sak.

Vad jag känner till är det endast ICA Banken som inte har valutapåslaget i någon form... Men rätta mig om jag har fel.

Precis skriv då att seb tar dom och inte mastercard

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Utställare för mitt MasterCard är SEB och de tar dessa 1,65

På mitt vanliga kort via SEB, samma sak.

Vad jag känner till är det endast ICA Banken som inte har valutapåslaget i någon form... Men rätta mig om jag har fel.

Har Ge Money Bank Mastercard, inga avgifter, dock endast 12 fria uttag per år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis skriv då att seb tar dom och inte mastercard

Ursäkta om jag bara läser min faktura,,, SEB MasterCard...

Frågan är intressant. Vilka utställare av Visa och MasterCard har inte valutapåslag..

Vilka banker överhuvudtaget har inte valutapåslag, förutom ICA Banken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Ge Money Bank Mastercard, inga avgifter, dock endast 12 fria uttag per år.

Tack för tipset. De har en bra jämförelse mellan olika utställare av Mastercard. Kollade deras hemsida... De vinner ,,,,,

Tyvärr kan jag inte byta nu,,,Eftersom jag bor i Thailand och de accepterar ingen ansökan.

Men bra tankeställare...

Flyttar man ut är det viktigt att kolla upp de ekonomiska villkoren för sin ekonomi.

Har man väl flyttat , kan man inte ändra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag bara läser min faktura,,, SEB MasterCard...

Frågan är intressant. Vilka utställare av Visa och MasterCard har inte valutapåslag..

Vilka banker överhuvudtaget har inte valutapåslag, förutom ICA Banken...

Här kan du kolla.

http://round.se/allmant/bankkort-utomlands/

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan du kolla.

http://round.se/allm...kort-utomlands/

Fritz..

Då jag flyttade var det väldigt lite focus på banken... Jag hade min bank...och funderade inte på vad som skulle hända vid flytten.

Mentalt var jag focuserade på att byta liv. Tänkte att banken är som alla andra.

Och jag har jobbat inom denna sfär ändå i 25 år...

Nu med facit i hand. Man borde ha ringt runt och förklarat vad man vill...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och handlade på HomePro igår. De kör en ful grej. Talar inte om att de låter sin bank Bangkok Bank växla. På notan står att man har accepterat deras kurs för SEK. Och att man har avstått Mastercardkursen. På notan säger de att kursen blev 4.5126 SEK. Matercard har visserligen valutapåslag med 1,65%, Men det blir bättre än detta...

Gillar inte principen att köra över sina kunder...

Har du inte en thailändsk bank som du gör internetöverföringar till från din svenska och använder thaibankens kort när du handlar ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...