Jump to content
IGNORERAD

Kim Eriksson Sirawan igen

gst

Recommended Posts

Precis nyss, skrev apknug:

Min bedömning är att medhjälparen kan äka dit för just medhjälp, detta då innehav av hembrännare olagligt. 

Nej helt omöjligt. Man får inte tillverka eller inneha en hembrännare, men man får lära ut hur man bygger en hembrännare. Därför går t ex denna boken fortfarande att köpa, den visar just hur man bygger en hembrännare osv. Om jag läser högt ur den medans du bygger brännaren så är det du som kan få problem, inte jag 😉 

hembrännarboken.jpg

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev apknug:

Nja tryckfriheten är starkare så det fria ordet har man inte förbjudit helt.

Innehav av maskin är dock förbjudet, kan fängelse, så då kan medhjälp, råd och dåd, aktualiseras.

Sen ska det styrkas också med det gäller alla brott.

"Den som främjar en handling som är brottslig (enligt BrB eller annan lagstiftning om handlingen kan leda till fängelse) genom råd eller dåd också dömas till ansvar. Otillåten tillverkning av destillationsapparat kan leda till fängelse och därför kan ansvar för medhjälp bli aktuellt"

Jo jag har ju själv åkt dit för hembränning för många år sen så jag är hyfsat insatt i vad som gäller den biten :-P 

Blir ju väldigt svårt att sätta dit nån för medhjälp för även om jag skulle erkänna att jag hjälpt dig med råd hur man bygger en hembrännare så skulle jag ju säga att jag visste väl inte att du tänkte bygga den i Sverige där det är olagligt att tillverka en hembrännare utan jag trodde ju att du skulle bygga den i t ex Ulan Bator där det är lagligt (bara exempel, kanske inte alls är lagligt där heller). :-P 

Man kan ju egentligen dra det hur långt som helst annars, om jag ger dig boken och säger läs den och följ instruktionerna, så vore det ju indirekt medhjälp till att bygga en hembrännare för hade jag inte gett dig boken så hade du kanske inte kunnat bygga den :-O

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

kolla min fot
44 minuter sedan, skrev apknug:

Min bedömning är att medhjälparen kan äka dit för just medhjälp, detta då innehav av hembrännare olagligt. 

Är det innehav av en hembrännare som medhjälparen gör sig skyldig till, pga. personen instruerar byggaren av hembrännare enligt dig?

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Surin P3:

Ett senare fall är hur Aron Flams bok, Det här är en svensk tiger, hamnade i fängelse, är också mycket intressant.

Vare sig Aron Flam eller hans bok, Det här är en svensk tiger, har hamnat i fängelse.

Hovrätten friar Aron Flam för En svensk tiger | SVT Nyheter

• Ge karma 3

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Ja men nu var frågan om medjälp till att bygga apparaten var kriminellt, och det är det. 

Mer intressant är om medhjälp till tillverkning av ett metlab är kriminellt. Kanske inte då Kim verkat fokusera på just det. Om det finns legitim laglig användning så torde det inte vara förberedelse till Narkotika brott att inneha ett.

Jag kommer ihåg.den där "leksaksasken" den lille kemisten. Det kanske räcker med den? Hehe.

images.jpeg.2163986b0f4d28e2f6378835884417af.jpeg

Ja men vad är medhjälp då, om jag läser högt för dig ur en bok som man lagligt kan köpa där det beskrivs i detalj hur man bygger en hembrännare som ju är olagligt att bygga, har jag då hjälp dig bygga hembrännaren= kan jag bli straffad? 

För jag kan ju säga att jag inte hjälpt till att bygga den, men en åklagare skulle givetvis påstå att jag hjälpt till att bygga den.

Finns nog inte ens nåt som heter "medhjälp till att bygga en hembrännare", eller kanske mer korrekt "medhjälp till brott mot alkohollagen". För antingen så har man ju begått ett brott mot alkohollagen eller så har man det inte.

Men det är ju struntsamma, som du skriver så är det är ju mer intressant det du spekulerar i. Vart den lagliga gränsen går för att bygga ett labb som rent teoretisk kan användas till att göra knark. Har noll kunskaper när det gäller kemi, men jag kan ju tänka mig att ett labb kan användas till mycket saker, både väldigt lagliga och väldigt olagliga. Precis som "råvarorna" till t ex meth var för sig säkert är lagliga, men när man värmer upp dom och "processar" dom i labbet så de blandas osv så får man en produkt som är knark. 

Och detta är ju det mest intressanta i så fall, Kim sa ju först att han byggde ett labb som man skulle kunna tillverka knark i, men att han aldrig tillverkade nåt knark= förmodligen väldigt svårt för polisen att bevisa att syftet var att tillverka just knark i så fall= de hjälpte till lite genom att placera lite crystalmeth där så var den saken löst.

Men det faller lite på sin egen orimlighet också, Kim och hans medhjälpare borde ju velat vara 100% säker på att labbet inte bara fungerade i teorin utan även i praktiken, man borde vilja tillverka en liten mängd meth för att se att man verkligen gjort allt rätt. Och Kim säger ju att han vid denna tidpunkten var ordentligt fast i ett methmissbruk så nog fasiken borde han om nån vara sugen på att testa lite av sitt nyproducerade knark :-P

Ja det är ju mycket som låter som rena lögner och fantasier ifrån Kims sida helt enkelt. Så att folk kallar han lögnare är inte så konstigt, men jag funderar ju mest på om NÅT av det han säger faktist stämmer.

Dela på andra sajter

ThailandNovise
19 timmar sedan, skrev Swippe:

Och det vet du? Flera personer från forumet har ju träffat Kim i verkligheten, Kim har dessutom varit aktiv här på forumet. Jag förväntar mig givetvis inte att nån myndighetsperson med direkt insyn i fallet ska sitta här och delge sekretessbelagd information, men det finns uppenbarligen gott om personer här som kan spekulera om olika orsaker och det är väl kul. För så mycket annat finns det ju inte att gå efter. Är man som jag nyfiken så får man sitta och spekulera tills vi får veta sanningen om den nu nån gång kommer fram. Är väl inget fel i det, man brukar sitta och spekulera om saker på forum när det inte finns så mycket säkra fakta att gå efter.

Det är ytterst osannolikt att någon på forat skulle ha insyn i vad polisen har gjort eller inte har gjort. Och om någon trots allt har det, så får de med största sannolikhet inte berätta. 

Spekulera går bra, men svar på dina frågor får du inte här.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Medhjälp är "råd och dåd" så jag skulle inte läsa.högt ur boken för nån som samtidigt bygger en hembrännare. 

Som godnattsaga för barnen helt ok.

När.det gäller meth labbet så kommer man vid nån tidpunkt att uppnå förberedelse stadiet. Oklart när.

Eventuell när man samtidigt har både labb och alla ingredienser.

Försök om man gör ett misslycket kok.

Fegis! Ha ha ha 😉 

Jo men precis, det där är nog nåt som en åklagare och den åtalades försvarsadvokat skulle ha lite olika synpunkter på en rättegång.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Det är ytterst osannolikt att någon på forat skulle ha insyn i vad polisen har gjort eller inte har gjort. Och om någon trots allt har det, så får de med största sannolikhet inte berätta. 

Spekulera går bra, men svar på dina frågor får du inte här.

Nej men jag nöjer mig med spekulationer så länge ingen kan komma med säkra svar. Det finns ju redan folk i tråden som påstår sig veta väl vem Kim är och gett en annan bild av Kim än den man läst om och den bilden Kim själv har gett av sig själv t ex. Sen får man ta vad anonyma folk skriver på ett forum på nätet med en stor nypa salt så klart, men jag är nyfiken som en strut. Det är ju precis samma sak med massa brottsfall, folk sitter och spekulerar på nätet utan att ha säkra svar. En del har det som intresse helt enkelt. Att jag skriver om det här beror ju på att tråden fanns redan och det har anknytning till Thailand. Skulle Kim ha gjort detta i t ex Colombia så skulle självklart tråden aldrig ha startats här från början.

Dela på andra sajter

ThailandNovise
30 minuter sedan, skrev Swippe:

Nej men jag nöjer mig med spekulationer så länge ingen kan komma med säkra svar. Det finns ju redan folk i tråden som påstår sig veta väl vem Kim är och gett en annan bild av Kim än den man läst om och den bilden Kim själv har gett av sig själv t ex. Sen får man ta vad anonyma folk skriver på ett forum på nätet med en stor nypa salt så klart, men jag är nyfiken som en strut. Det är ju precis samma sak med massa brottsfall, folk sitter och spekulerar på nätet utan att ha säkra svar. En del har det som intresse helt enkelt. Att jag skriver om det här beror ju på att tråden fanns redan och det har anknytning till Thailand. Skulle Kim ha gjort detta i t ex Colombia så skulle självklart tråden aldrig ha startats här från början.

Öh..ja. Eh. Okej, tror jag.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Vare sig Aron Flam eller hans bok, Det här är en svensk tiger, har hamnat i fängelse.

Hovrätten friar Aron Flam för En svensk tiger | SVT Nyheter

Ja du är totalt oinsatt.

Inte oväntat.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Såg lite snack på nätet att Kim fanns med på "Swishlistan" i Sundsvall, alltså en lista där massa människor köpt knark och betalat med Swish i en stor härva. Så var ju tvungen att snoka reda på den listan så klart, nyfiken som jag är! Tänkte att det vore ju synd om han börjat med sån skit igen efter allt som han gått igenom pga droger. Men verkade inte vara rätt Kim, för fanns person med Kims gamla efternamn men det var dels ifrån 2021 så Kim satt inne då och även om han hade permission så brukar man få lämna prover dagligen i såna fall och framför allt så finns det ju en annan betydligt yngre person med Kims gamla namn i Sundsvall så bör ha varit den personen som Swishat. Kim säger ju att han bor i Sundsvall men han står skriven i Stockholm.

Intresseklubben noterar hoppas jag... 😉 

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Swippe:

Såg lite snack på nätet att Kim fanns med på "Swishlistan" i Sundsvall, alltså en lista där massa människor köpt knark och betalat med Swish i en stor härva. Så var ju tvungen att snoka reda på den listan så klart, nyfiken som jag är! Tänkte att det vore ju synd om han börjat med sån skit igen efter allt som han gått igenom pga droger. Men verkade inte vara rätt Kim, för fanns person med Kims gamla efternamn men det var dels ifrån 2021 så Kim satt inne då och även om han hade permission så brukar man få lämna prover dagligen i såna fall och framför allt så finns det ju en annan betydligt yngre person med Kims gamla namn i Sundsvall så bör ha varit den personen som Swishat. Kim säger ju att han bor i Sundsvall men han står skriven i Stockholm.

Intresseklubben noterar hoppas jag... 😉 

noterat. 

• Ge karma 1
  • Haha 3
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Surin P3:

Ja du är totalt oinsatt.

Inte oväntat.

Kan inte du som tydligen är insatt informera mig om i vilket fängelse Aron Flam suttit i i så fall ? 

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Kan inte du som tydligen är insatt informera mig om i vilket fängelse Aron Flam suttit i i så fall ? 

Boken satt i fängelse, skrev jag. Alltså inte på anstalten Hall eller Kumla, böcker hamnar inte på såna ställen. 😉

De tryckta böckerna omhändertogs av polisen från tryckeriet och placerades på plats som var oåtkomlig för författaren och därmed oss, som köpare av böckerna. Fängelse

Den första svenska boken på många decennier som konfiskerats/censurerats av myndigheter. 

Och vill man tro att det är pga illustrerade tigern och upphovsrätten, så kan man göra det.

Men för alla som följt vad som hände, när det hände, och har läst boken, så är innehållet av boken anledningen till försöket att censurera.

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev MaiChai:

Vet inte vad för "yttre påverkan" som fått svenska polisen att lägga ner miljontals kronor på att få en dopingdömd på 3 år som avvikit från sitt straff i Sverige dömd till livstid i Thailand?

Ett annat exempel på slöseri av pengar och möjlig idi*ti är fallet Karl Hedin.

Fortsätter vi såhär så blir det snart sannolikt att polisen gjort nåt lurt i Kims fall också. 🤣

• Ge karma 1
  • Haha 2
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Surin P3:

Ett annat exempel på slöseri av pengar och möjlig idi*ti är fallet Karl Hedin.

Fortsätter vi såhär så blir det snart sannolikt att polisen gjort nåt lurt i Kims fall också. 🤣

Exakt, undra när Kalle ska få upprättelse, samt skadestånd och dyligt visst ja han är Svensk då ska han inte ha något

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

Minns Kims inlägg om hans fina bilar och 2 villor i Thailand, tror det var på gamla forumet "Thaitjejer"?

När någon frågade var han fick sina inkomster ifrån, svarade Kim "Från internetförsäljning av mediciner", vilket jag ansåg vara tveksamt...

Och han greps lite senare i Thailand.

Dömd tidigare för att bland annat sålt droger och sen avvikit från ett utdömt straff i Sverige, gör att jag tror att han gjort exakt vad han är dömd för.

Han är nog en svinaktig människa.

Är det någon som vet hur det gick med hans tillgångar i Thailand (husen stod i fruns namn)?

MVH

• Ge karma 2

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Minns Kims inlägg om hans fina bilar och 2 villor i Thailand, tror det var på gamla forumet "Thaitjejer"?

När någon frågade var han fick sina inkomster ifrån, svarade Kim "Från internetförsäljning av mediciner", vilket jag ansåg vara tveksamt...

Och han greps lite senare i Thailand.

Dömd tidigare för att bland annat sålt droger och sen avvikit från ett utdömt straff i Sverige, gör att jag tror att han gjort exakt vad han är dömd för.

Han är nog en svinaktig människa.

Är det någon som vet hur det gick med hans tillgångar i Thailand (husen stod i fruns namn)?

MVH

Fast han tjänade ju miljoner på att driva en av Sveriges största hemsidor där det såldes anabola steroider, så hans svar "Från internetförsäljning av mediciner" är väl så sanningsenligt det går att svara? För anabola steroider är ju just mediciner, som man t ex kan köpa över disk på många apotek på turistorterna i Thailand även om det verkar ha blivit lite hårdare tag från myndigheterna senaste åren.

Det var ju just för den sidan och hans inblandning i tillverkning av steroider i Sverige han torskade och blev dömd för till fängelsestraffet på drygt 3 år som han sen flydde ifrån innan han hann ställa in sig. Nu för tiden så brukar man ju sitta häktad både inför rättegången och i väntan på domen och sen direkt till fängelse. Och drogerna var i själva verket narkotikaklassad medicin, inte vanlig narkotika alltså. Har för mig att det var Benzo som folk tar för att bli lugna och sova bättre, lika jäkligt som vanlig narkotika alltså, men inte sån narkotika som man tänker på först.

Han är ju skild från frun men antar att hon är i Sverige eftersom de har delad vårdnad om barnet. Stod tillgångarna i Thailand på henne vilket vore logiskt så kunde hon (han) nog behålla det mesta, "Thai rak Thai" brukar det ju vara så lätt att se mellan fingrarna var cashen som finansierat allt kommer ifrån.

Jag får göra en liten edit här: Det är lite oklart om Kim faktist är dömd för narkotikabrott i Sverige eller ej. Har sett några intervjuer med honom där han säger att han aldrig har sålt narkotika i Sverige eller blivit dömd för det, medans andra artiklar påstår det. Men det var ju så länge sen, så svårt att hitta domar och förundersökningar på nätet. Han drev ju en sida som sålde steroider tillsammans med en annan kille som var jurist och denna killen åkte sen fast när Kim var i Thailand för att ha drivit även en sida som sålt benzo om jag förstod saken rätt. Det är stor skillnad i straff på att sälja steroider och narkotika, i synnerhet vid den tidpunkten då maxstraffen för dopingbrott var väldigt låga jämfört med narkotikabrott så många aktade sig noga för att gå över den gränsen.

Ändrades av Swippe

Dela på andra sajter

Råkade snubbla över den här 10 år gamla artikeln som utförligare än något annat jag läst beskriver mer vad som hänt, det finns till och med namnet på den som hjälpte han bygga labbet och vilka Svenska myndighetspersoner som denna person samarbetade med för att sätta dit Kim för knarklabbet.

Det förklarar varför den här medhjälparen var så rädd för USA (DEA) så att han ville komma på nåt sätt att undvika straff osv.

Inget man behöver tro på givetvis och läs bara om man är intresserad av fallet, vilket åtminstone några här i tråden faktist verka vara. Som underhållning, inte som 100% fakta givetvis, men alltid kul att få lite nya infallsvinklar :-P

https://www.yumpu.com/en/document/view/19986165/kim-eriksson-sirawan-30-dreamed-of-an-ice-hockey-justice-for-kim

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

Hittade en väldigt lång intervju med Kim gjort av brottarna Martin Lidberg och hans bror jag aldrig hört talas om tidigare, Till skillnad från alla andra intervjuer jag sett eller läst med Kim så handlar denna INTE speciellt mycket om själva knarklabbet, utan om hans liv i övrigt hur han försörjde sig som kriminell både i Sverige och i Thailand mm. Han låter faktist ärlig och uppriktig om allt förutom just den lilla delen när det kommer till knarklabbet då det blir "flummigt" som vanligt.

Ja ja, har man inget bättre för sig så kan man ju lyssna på detta när man sitter och slappar i soffan. Den här tråden visar ju att det i allra högsta grad finns ett intresse om Kim, ett ämne som rör upp mycket känslor.

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

On 2023-12-13 at 15:28, skrev Swippe:

Ja men vad är medhjälp då, om jag läser högt för dig ur en bok som man lagligt kan köpa där det beskrivs i detalj hur man bygger en hembrännare som ju är olagligt att bygga, har jag då hjälp dig bygga hembrännaren= kan jag bli straffad? 

För jag kan ju säga att jag inte hjälpt till att bygga den, men en åklagare skulle givetvis påstå att jag hjälpt till att bygga den.

Finns nog inte ens nåt som heter "medhjälp till att bygga en hembrännare", eller kanske mer korrekt "medhjälp till brott mot alkohollagen". För antingen så har man ju begått ett brott mot alkohollagen eller så har man det inte.

Hej Swippe

Ansvar vid underlåtenhet är nåt du känner till om jag tolkar att du kan lite om lagen om ansvar finns i lagbrottet, ja då du kan hållas ansvar genom att du läser högt i boken.
Och ansvar finns i alkohlagen, men skulle inte tro att jag eller nån person som skiter i att anmäla grannen för hembränning skulle hållas för ansvar.

Syftet med ansvar i alkohollagen är att ta bort storskalig hembränning samt storskalig tilverkning av destillationsapparater.

Lagen
Ansvar inträder även vid försök eller förberedelse till olovlig tillverkning, se 10 kap. 9 § alkohollagen.
Den som innehar en destillationsapparat men saknar tillverkningstillstånd för sprit eller spritdrycker riskerar att
ställas till ansvar för förberedelse till olovlig tillverkning.

En destillationsapparat är nämligen att betrakta som ett "annat sådant hjälpmedel" som
anges i 23 kap. 2 § första stycket brottsbalken.

Som du ser så hjälper du till med förberedelse av tilverkning av en destillationsapparat.

Angående boken/böcker som säljs för hembränning, har många gånger blivit förbjudna men efter lite ändringar i texten/texterna av bok/böckerna blir dom lagliga igen genom att kalla dom bland annat som upplysningböcker mm. samt lägga in lagtext om vad lagen säger.

Men hembränning är inget prio brott för åklagare eller polis om det inte är storskaligt, dom stackare som har åkt dit så har polisen fått tips eller som i dom flesta fall snubblat på appareten.

Har själv brännt hemma i mina ungdomsdagar, och vi var ett kompisgäng som dela apparaten och körde den mellan oss
Och ingen av oss åkte dit, men om tex polisen stoppa oss för en trafikkontroll som ett exempel så hade dom snubblat på en apparat

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nerike:

Hej Swippe

Ansvar vid underlåtenhet är nåt du känner till om jag tolkar att du kan lite om lagen om ansvar finns i lagbrottet, ja då du kan hållas ansvar genom att du läser högt i boken.
Och ansvar finns i alkohlagen, men skulle inte tro att jag eller nån person som skiter i att anmäla grannen för hembränning skulle hållas för ansvar.

Syftet med ansvar i alkohollagen är att ta bort storskalig hembränning samt storskalig tilverkning av destillationsapparater.

Lagen
Ansvar inträder även vid försök eller förberedelse till olovlig tillverkning, se 10 kap. 9 § alkohollagen.
Den som innehar en destillationsapparat men saknar tillverkningstillstånd för sprit eller spritdrycker riskerar att
ställas till ansvar för förberedelse till olovlig tillverkning.

En destillationsapparat är nämligen att betrakta som ett "annat sådant hjälpmedel" som
anges i 23 kap. 2 § första stycket brottsbalken.

Som du ser så hjälper du till med förberedelse av tilverkning av en destillationsapparat.

Angående boken/böcker som säljs för hembränning, har många gånger blivit förbjudna men efter lite ändringar i texten/texterna av bok/böckerna blir dom lagliga igen genom att kalla dom bland annat som upplysningböcker mm. samt lägga in lagtext om vad lagen säger.

Men hembränning är inget prio brott för åklagare eller polis om det inte är storskaligt, dom stackare som har åkt dit så har polisen fått tips eller som i dom flesta fall snubblat på appareten.

Har själv brännt hemma i mina ungdomsdagar, och vi var ett kompisgäng som dela apparaten och körde den mellan oss
Och ingen av oss åkte dit, men om tex polisen stoppa oss för en trafikkontroll som ett exempel så hade dom snubblat på en apparat

Lite off topic men i realiteten så kommer du undan med den mesta brottsligheten om du inte blir tagen på bar gärning, hembränning är en av dessa. Det som utreds är förenklat fiffel mot staten, våldsbrott, narkotika och serieförbrytelser som t.ex inbrott om det får stor uppmärksamhet. Och om du får ett lyckligt slut på en thaisalong, glömde det

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Marlon:

Lite off topic men i realiteten så kommer du undan med den mesta brottsligheten om du inte blir tagen på bar gärning, hembränning är en av dessa. Det som utreds är förenklat fiffel mot staten, våldsbrott, narkotika och serieförbrytelser som t.ex inbrott om det får stor uppmärksamhet. Och om du får ett lyckligt slut på en thaisalong, glömde det

Jo det stämmer, men ville bara visa att han kan dömas.
För han skev att det inte var olagligt att läsa upp ur en bok medans en annan tillverkade, och där hade han fel för det går under anvsar.

Men som du skriver det ska till en jävligt nitiskt åklagare, för att bli dömd för ansvar gällande hembränning

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...