Jump to content
IGNORERAD

Galna poliser i SWE


Nypan

Recommended Posts

Konsensus verkar finnas i detta forum om att dödsstraff är en rimlig påföljd

om man inte stannar när man blir tillsagd av polisen.

Eller att man kan inte straffa polisen om mc-föraren väljer att begå självmord..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 240
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    43

  • janne_h

    29

  • Inaktiv Medlem

    15

  • Jive

    9

Mest aktiva i denna tråd

Eller att man kan inte straffa polisen om mc-föraren väljer att begå självmord..

Nej. Men däremot bör polisen straffas om dom utsätter allmämnheten för fara. Samt bryter mot gällande lagar samt sina egna befäls order. Vilket skedde i detta fall.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Men däremot bör polisen straffas om dom utsätter allmämnheten för fara. Samt bryter mot gällande lagar samt sina egna befäls order. Vilket skedde i detta fall.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Det avgör domstolen isåfall om sådant föreligger i vanlig hederlig demokratisk rättsstatsordning

Fast du kanske anser att du avgör det bättre än domstolen och åklagarna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det avgör domstolen isåfall om sådant föreligger i vanlig hederlig demokratisk rättsstatsordning

Fast du kanske anser att du avgör det bättre än domstolen och åklagarna ?

Faktiskt inte!

Det är ungefär vad överåklagare Nils Erik Alheim uttryckte i direktsändning. Angående dessa polisers insats.

Så jag ger samma passnig tillbaka.

Vad anser du?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag anser att befälet ska straffas som låter buset komma undan

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Alla brottslingar skall i fortsättningen köra tung MC för då får polisen inte följa efter. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt inte!

Det är ungefär vad överåklagare Nils Erik Alheim uttryckte i direktsändning. Angående dessa polisers insats.

Så jag ger samma passnig tillbaka.

Vad anser du?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jag anser att domstol och åklagare skall utreda om brott föreligger och om det gör det döma efter de lagar och regler som gäller

Är det något konstigt med det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

I Thailand hade polisen satt en kula i honom...

mvh

pensionaren

Tror inte det.dom hade inte ens bemödat sig med att följa efter för de kan plocka böter av någon annan :police:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Tror inte det.dom hade inte ens bemödat sig med att följa efter för de kan plocka böter av någon annan :police:

Det stämmer väldigt bra. För ett tag sedan hyrde jag en sporthoj i TL och körde undan i hyfsat tempo genom att det inte fanns några hinder eller andra knasigheter på eller på sidan om vägen. Allldeles för sent såg jag att det satt två poliser på samma moped och puttrade fram efter vägkanten (jämfört med mig). Hojen måste ha hörts (för) bra så jag tänkte att det är ingen mening med att slå av för mycket för då kommer de bara att stoppa mig och vilja kassera in böter av någon påhittad anledning. När jag susade förbi dem i betydligt högre fart än dem, kunde jag inte se någon som helst reaktion, inte ens en vridning på huvvena.

Jag är såklart inte stolt över att det hände. Men alla som kör hoj har vridit på lite extra på rullen när det är läge för det utan att läsa lagboken hela tiden. Det viktiga är att inte utsätta sig själv eller andra för risker, med betoning på det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att domstol och åklagare skall utreda om brott föreligger och om det gör det döma efter de lagar och regler som gäller

Är det något konstigt med det ?

Inte alls. Men du försöker tillskriva mig en åsikt jag aldrig uttryckt. Vilket jag tycker förefaller lite konstigt. Allra helst då det jag uttrycker stöds av överåklagaren. Men du kanske istället skulle svara på min fråga tidigare. Hur du tänkt att polisen skulle kunna stoppa killen och lagföra honom.när dom kör i 200 km i timmen? Den frågan verkar du undvika likt strutsen il som du ofta kritiserar, när han gör samma debatteknik.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Men du försöker tillskriva mig en åsikt jag aldrig uttryckt. Vilket jag tycker förefaller lite konstigt. Allra helst då det jag uttrycker stöds av överåklagaren. Men du kanske istället skulle svara på min fråga tidigare. Hur du tänkt att polisen skulle kunna stoppa killen och lagföra honom.när dom kör i 200 km i timmen? Den frågan verkar du undvika likt strutsen il som du ofta kritiserar, när han gör samma debatteknik.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jag tänker inte stoppa den för jag är inte en polis. Jag överlåter det till de som har den utbildning och utrustning som krävs

Vilken åsikt har jag försökt tillskriva dig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla brottslingar skall i fortsättningen köra tung MC för då får polisen inte följa efter. :whistle:

Hur blir det om plåtarna inte är på? Då kan man ju ta fel på vilken typ det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir det om plåtarna inte är på? Då kan man ju ta fel på vilken typ det är.

Plåtarna skall naturligtvis inte vara på. För annars kan ju polisen bara åka hem till honom och arrestera honom vid ett "senare tillfälle" så då slipper dom jaga honom på motorcykeln :whistle:

Att dom inte kan identifiera honom under jakten p.g.a hjälm etc är ointressant

Och om det inte är hans MC kan man alltid arrestera ägaren istället. Han är säkert skyldig ändå

:ironi:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det avgör domstolen isåfall om sådant föreligger i vanlig hederlig demokratisk rättsstatsordning

Fast du kanske anser att du avgör det bättre än domstolen och åklagarna ?

Jag tänker inte stoppa den för jag är inte en polis. Jag överlåter det till de som har den utbildning och utrustning som krävs

Vilken åsikt har jag försökt tillskriva dig ?

Du kanske skulle läsa dom meddelanden du svarar på istället för att ge svar på egna frågeställningar som bara finns i ditt huvud.

Jag frågade vad du tyckte att polisen ska göra för att stoppa någon som kör i 200. Att du sen tar det som att frågan löd vad DU skulle göra? Bevisar mer din konsekventa undvikande till svar för frågeställningen. Då du ger intryck av att vara inmålad i ett hörn. Och det finns inget bra svar på den än att ge fan och jaga motorykeln i den hastigheten. Utan att utsätta allmänheten för ytterligare fara. Med större risk för att det händer en olycka.

Menar du att syftet med lagutövning är bara att rätt ska vara rätt utan att se till konsekvensen i alla fall?

Om du ärlig i din intention att debbatera ärligt så kan du väl erkänna att du inte har något bra svar. Och att ditt krav på lagföring genom jakt kanske var lite överilat.

Annars gör du ju dig lika oärlig i debatt som en viss annan person som du anklagar för oärlighet hela tiden.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske skulle läsa dom meddelanden du svarar på istället för att ge svar på egna frågeställningar som bara finns i ditt huvud.

Jag frågade vad du tyckte att polisen ska göra för att stoppa någon som kör i 200. Att du sen tar det som att frågan löd vad DU skulle göra? Bevisar mer din konsekventa undvikande till svar för frågeställningen. Då du ger intryck av att vara inmålad i ett hörn. Och det finns inget bra svar på den än att ge fan och jaga motorykeln i den hastigheten. Utan att utsätta allmänheten för ytterligare fara. Med större risk för att det händer en olycka.

Menar du att syftet med lagutövning är bara att rätt ska vara rätt utan att se till konsekvensen i alla fall?

Om du ärlig i din intention att debbatera ärligt så kan du väl erkänna att du inte har något bra svar. Och att ditt krav på lagföring genom jakt kanske var lite överilat.

Annars gör du ju dig lika oärlig i debatt som en viss annan person som du anklagar för oärlighet hela tiden.

Mvh Janne

Där kom en hel lång rad av åsikter du lägger i min mun (vilket är den metod du skäller på mig för att använda)

Så du vill med andra ord påstå att du vet bättre än de 50-talet poliser som deltog i jakten den kvällen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Där kom en hel lång rad av åsikter du lägger i min mun (vilket är den metod du skäller på mig för att använda)

Så du vill med andra ord påstå att du vet bättre än de 50-talet poliser som deltog i jakten den kvällen ?

Jag kan bara konstatera genom ditt sista meddelande attt du är ungefär lika enkelspårig och oärlig i debatt som IL.

Jag ställer regelrätta frågor med uppmaning till dig att svara var du står i dessa frågor. Jag kan konstatera att du undviker att svara på mina frågor. Varför du gör så är ingen annan än du själv som vet.

Men vad som framgår klart är att du helt klart ger intryck av att du ej verkar bekväm att besvara vissa av mina frågor.

Det är vidmilskillnad från där du tillskriver mig att påstå mig veta bättre än domstolar(vilket för övrigt är högst subjektivt) . Vilket lätt kunnat förstås av dom flesta om man läser innantill att du är totalt ute och cyklar i ditt påstående om mig.

Jag står för en personlig åsikt om hur jag anser att det borde gå till. Som även verkar stödjas av överåklagaren. Jag skulle inte förvåna mig om man som konsekvens av det kommer med en förundersökning gentemot polisernas handlande på filmen.

Over and out för min del, då jag kan konstatera att debatt med dig leder inte till nånting nyttigt.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

När du ställer en massa frågor till mig som du själv skriver i mina åsikter (som är felaktiga) går det inte att svara på dom frågorna

Ungefär som att jag frågar dig "när skall du sluta slå din fru" ?

Och jag har tydligt och klart, ett flertal gånger i denna tråd ansett att poliserna i denna händelse gjorde rätt saker.

Detta har också granskats av både förundersökare och åklagare utan att man ansett att fel begåtts

Att chefsåklagaren, baserat på vad en journalist visar honom i ett antal klipp, uttrycker en egen personlig åsikt har ingen betydelse i rättsprocessen eftersom han saknar uppdrag/ansvar i ärendet

Vad du anser "jag ger uttryck för" bevisar bara hur lite du vet om mig och hur lite du bryr dig om annat än dina egna åsikter.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert några säkra sätt att stoppa en bilist eller motorcyckel som e bra! Tex i USA har man tagit fram en pulstjofräs som gör att elen slås ut i fordonet som jagas!

Sedan kan man tex skjuta en harpun i bakhjulet på bilen/hojen, då stannar den ganska fort! Med lite fantasi kan man tänka ut en massa sätt att stoppa fartdårar, dom vanliga sätten verkar inte funka så bra!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man inte vara kreativ i sitt tänkande så kan man ju se problem i allt.

Det handlar väl knappast om att man ska köpa in en massa helikoptrar. Men om den nu är i luften vilket bevisligen var så i detta fallet. Så har den ju en spanande funktion. På så sätt kan dom få upp en spärr att stoppa killen i hans färdriktning framför honom. Med vägledning av helikoptern var han tar vägen.

Dock har ingen av förespråkarna för poliserna (på detta forum) som for fram i en polisbil i vansinnesförd ännu kunnat förklara hur dom skulle ha fått stopp på Mcidi*ten genom att köra efter honom i vansinnesfart?

Anser dom som är förespråkare för polisens metoder den kvällen att man skulle ha prejat Mc,n i diket för att få stopp på honom.

Är detta ett rättsäkert sätt att utöva myndighetsutövning på?

Anser ni att det inte fanns någon risk för allmänheten när polisen körde lika vansigt fort som Mc föraren (närmare 250 km timme)?

Mvh Janne

Lycka till och försök att stoppa den killen i en vägspärr

Har du sett för många hollywoodfilmer nu

Hur tror du det skall gå till ?

Bilar kan man stoppa i en vägspärr, men en mc...

Och hur tror du han reagerar när han i 250 km/h närmar sig en vägspärr ?

Känner han sig då "hetsad" och kanske gör något överilat ?

Eller skall dom kanske kasta ut spikmattan som man gör med bilar ?

Funkar "skitbra" på en MC i 250 km/h

Var tvungen att kolla in filmen en gång till. En lång stund EFTER att helikoptern meddelat att killen ramlat. Fortsätter poliserna att hålla en hastighet på ca 186 km i timmen där det ett flertal gånger var nära att dom rammade framförvarande bilar.

Kan någon på fullt allvar med gott samnvete påstå att detta är gott omdöme?

Mvh Janne

Har just sett TV4 vilket gör mig ännu mera upprörd över polisens agerande.

Deras Chef har beslutat att avbruta jakten. Ändå så skiter dom poliser som kör bilen och ökar hastigheten istället bland svensson.

Poliserna ifråga är totalt olämpliga som myndighetsutövare. då dom bevisligen inte ens lyder order från sitt befäl.

Mvh Janne

Den här tråden känns mer och mer som den svenska nationalsporten "hata polisen"

Gör dom inte tillräckligt mycket så klagas det på dom för att dom är "inkompetenta idi*ter" och när dom gör något så klagar man på att dom för att göra allt fel

Senaste tiden kör AB en artikelserie i detta ämne och många verkar gilla det skarpt

När samma tidning körde en liknande serie om sexhandel och turism i Thailand var åsikten diametralt motsatta om samma tidning på detta forum..

Man kan säga att du sammanfattade polisens arbete ganska bra.

Detta omdömme får dom av allmänheten för att dom förtjänar detta.

När t.ex jag amälde olaga hot så var ärendet nerlagt på en timme då man bedömde att det inte fanns spaninsuppslag. Trots att namna telefonnummer adress samt inspelning av hotet fanns.

Det finns ett otal likvärdiga historier från allmänheten

Det finns en tendens där polisen prioriterar en viss typ av brott mer för att tillfredställa sitt eget välbefinnande och statistik. Men i övrigt visar man att man skiter i vad som händer.

Man kör uttandingsprov för alkohol onsdag kl 8.00 då man får högre antal som blåser istället för att koncentrera sådant till dom tillfällen då man har större chans statistik att plocka dom som faktiskt har druckit och kör. Det som retar gemene man är dom snedvridna pririteringar man gör utifrån risk och brott. Här har vi en fortkörare där polisen sätter in helikopter samt 50 talet polismän i jakten på honom. Men många gånger när det anmäls brott så har polisen inte tid. Det har skjutits till pengar till polisen. Detta till trots så syns polisen inte till för mycket på gatan. Man har i forskning konstaterat att polisen gärna patrulerar i bil istället för till fots då detta är bekvämare. Med alla resurser på biljakt som las ner den kvällen så bevisar den att forskningen har rätt i detta hur snett polisen prioriterar sina resurser.

Att detta stjäl resurser från fotpatrulering en fredakväll som skulle kunna stoppa x antal misshandel och rån o dyl som kallas vardagsbrottslighet. Är det ingen av uniformsförespråkarna som verkar tänka på.

Men om jag vore polis så skulle även jag tycka att det vore roligare att sitta och gasa runt i en polisbil istället för att vara ute och gå på stan.

Mvh Janne

Läs själv och begrunda. Varför svar på mina frågor ej kommer. Och var jag tillskriver dig saker?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs själv och begrunda. Varför svar på mina frågor ej kommer. Och var jag tillskriver dig saker?

Du missade de senaste inläggen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

:3::30::52::party1::rotfl: he he, stockholmare! :14:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

När du ställer en massa frågor till mig som du själv skriver i mina åsikter (som är felaktiga) går det inte att svara på dom frågorna

Ungefär som att jag frågar dig "när skall du sluta slå din fru" ?

Och jag har tydligt och klart, ett flertal gånger i denna tråd ansett att poliserna i denna händelse gjorde rätt saker.

Detta har också granskats av både förundersökare och åklagare utan att man ansett att fel begåtts

Att chefsåklagaren, baserat på vad en journalist visar honom i ett antal klipp, uttrycker en egen personlig åsikt har ingen betydelse i rättsprocessen eftersom han saknar uppdrag/ansvar i ärendet

Vad du anser "jag ger uttryck för" bevisar bara hur lite du vet om mig och hur lite du bryr dig om annat än dina egna åsikter.

Men för att göra ditt påstående i en öppen debatt till alla andra som läser rättvisa. Då du likt IL framställer nånting helt annat som fakta än nånting som berör det vi faktiskt diskuterar. Så har dessa enskilda polisers agerande aldrig prövats i förundersökningen du pekar mot som lades ned. Deras graverande fortkörning var aldrig med i förundersökningen. Utan Åklagaren undersökte om den totala insatsen var laglig eller ej.

Vilket berör en helt annan sak än det som tas fram ur filmen. Poliserna i bilen undviker att tala om för polisledningen när dom kör dom högre hastigheterna. Dom fortsätter även att köra i vansinnesfart trots att polisledningen meddelar att man avbryter.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att göra ditt påstående i en öppen debatt till alla andra som läser rättvisa. Då du likt IL framställer nånting helt annat som fakta än nånting som berör det vi faktiskt diskuterar. Så har dessa enskilda polisers agerande aldrig prövats i förundersökningen du pekar mot som lades ned. Deras graverande fortkörning var aldrig med i förundersökningen. Utan Åklagaren undersökte om den totala insatsen var laglig eller ej.

Vilket berör en helt annan sak än det som tas fram ur filmen. Poliserna i bilen undviker att tala om för polisledningen när dom kör dom högre hastigheterna. Dom fortsätter även att köra i vansinnesfart trots att polisledningen meddelar att man avbryter.

Ja. Du envisas med att anse det. Det är helt klart för alla tror jag nu

Och att andra kan ha andra åsikter kan du helt enkelt inte ens tänka dig verkar det som.

Men du är beredd att gå till strid på det sätt du gör baserat på vad Aftonbladet och TV4 valt att klippa ihop för att bygga på sin "säljande story"

Eller har du annan insikt i händelsen än det som visades i reportaget ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert några säkra sätt att stoppa en bilist eller motorcyckel som e bra! Tex i USA har man tagit fram en pulstjofräs som gör att elen slås ut i fordonet som jagas!

Sedan kan man tex skjuta en harpun i bakhjulet på bilen/hojen, då stannar den ganska fort! Med lite fantasi kan man tänka ut en massa sätt att stoppa fartdårar, dom vanliga sätten verkar inte funka så bra!

En harpun i bakhjulet på MC´n hade säkert fått den att stanna, fast föraren och passageraren hade nog fortsatt i sådär en 200knyck, hur bra hade det varit?

Tänk om de skrapat knäna eller värre!

Pulstjofräsen verkar kul, men det låter lite sciencefiction om den där grejen, finns den verkligen, och funkar den på riktigt?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missade de senaste inläggen

Jag kan skriva hur jag uppfattar det du skriver om fakta eller händelseförlopp.

Ur dessa kan du ge svar utifrån hur du anser att det ska vara enligt dig. Sånt kallas debatt

Dock är det svårare att komma med påstående/frågor som "du tror du dig veta bättre".

Som är av samma karaktär som "har du slutat slå din fru ännu"

Om jag anser att polisen gör fel så är ju det i sig själv av mig ett underkännande av polisens insats. Likt att du har en annan uppfattning än mig och anser dig isåfall veta bättre än mig och överåklagaren.

Det jag kraftigt ogillar i ditt sätt att framföra detta på. Är nån generell typ av frågeställning där du insinuerar att JAG ANSER mina åsikter är bättre och högre stående än myndighetsövarna generellt.

Jag kan dock konstatera att många poliser i denna bevisligen och bevisligen minst 2 då dessa filmades. Bröt mot propotionsprincipen som står i deras egna instruktioner mig veterligen, samt undanhöll info till polisledningen Och bröt mot densammas order. Om du anser(endast du själv kan komma med klargörande vad du tycker)? att detta är ett bra, lagligt och hedervärt polisarbete? Så får detta stå för dig.

Jag däremot ur min högst personliga syn på saken anser att poliserna i fråga är en skamfläck för poliskåren och borde få fotpatruleringstjänst på sergels torg.

Då dom bevisligen är direkt olämpliga att framföra fordon på detta vis. Då dom körda mycket trafikfarligare själva än den som jagade.

Självklart anser jag PERSONLIGEN att mc killen borde i slutänden få ta konsekvens av sitt handlanden. Men jag anser inte att han borde ha dött. Jag anser att hela jakten borde skötts annorlunda. Då jakten i sig utsatte allmänheten för fara mer än vad som var nödvändigt.

Och tillslut. I en av meddelandena sågar du totalt mina förslag till vad jag tycker man borde ha gjort.

Däremot när jag som konsekvens då frågar dig vad du tycker man istället skulle gjort för att stoppa killen. Så väljer du likt IL att stoppa huvet i sanden och låtsas som frågan aldrig ställts. När jag sen pressar dig att svara så omformulerar du frågasn som om jag bad dig svara på vad DU skulle ha gjort.

Min högst personliga uppfattning om din debattstil i detta, är att jag anser att du kör samma stil Som IL vilket du kritiserar honom om ofta.

Du väljer ju själv hur du svarar. Men jag har i alla fall inte mig veterligen tillskrivit dig någon åsikt. Annat än det du själv framför.

Har det uppfattats som det så är det oavsiktligt och ej menat som så!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...