Jump to content
IGNORERAD

Är det möjligt för mig att fylla i UT-ansökan för min fru?


mikedo58

Recommended Posts

Hej alla,

Som rubriken anger undrar jag om det är möjligt och tillåtet för mig att fylla i den web-baserade UT-ansökan för min fru?

Jag vet att man får en fråga om man är i hemlandet och att man inte kan fortsätta om man inte svarar ja på den frågan, men finns det någon koll på IP-adressen för att blockera adresser utanför Sverige? Eller registreras IP-adressen och kollas i efterhand att den är från Thailand? Man kan ju köra via proxy, men just nu vet jag inte hur man får tag på en Thailändsk proxy om det är det som behövs.

Anledningen till min fråga är att jag vill försöka hjälpa till med ansökan så mycket som möjligt, utan att behöva åka till Thailand igen själv. Jag har redan varit där ganska mycket senaste året, så jag tror inte de blir så glada på jobbet om jag vill åka dit ett tag igen den närmaste tiden och vi vill verkligen få iväg UT-ansökan så snart som möjligt.

Naturligtvis kan min fru fylla i detta själv med hjälp av de ifyllda dokument som jag redan har skickat till henne, men jag vill att hon skall känna att jag verkligen vill hjälpa till så mycket som möjligt.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Som referensperson får man inte fylla i själva ansökan på webben för sin partner eftersom man blir jävig om man gör detta. Referenspersonen ska ju själv göra sin intervju på webben efter det att ansökan är klar.

Upptäcker Migrationsverket via IP adressen att referenspersonen författat ansökan blir det med största sannolikhet avslag.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen. Jag förstår att det inte är tillåtet att göra detta, så jag kommer inte att göra det, men frågan är hur de kan kolla det om man gör det från en icke-svensk IP-adress?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte göra som det är tänkt och avsett att göras, av dina inlägg att döma så har ju din fru både bra utbildning och jobb så det går säkert lysande. och det som ska fyllas i gäller ju henne så det borde hon klara av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som jag skrev ovan så får det nog bli så. Jag ville bara kunna peka på att jag har kollat att det inte är OK att jag gör hela jobbet åt henne.

Hon tycker dock att det är tråkigt att fylla i sådana ansökningar och är inte helt säker på hur alla bilagor skall inkluderas, men det går säkert bra till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyll i dem och maila PDF:en till frugan, så kan hon skriva ut den, hur svårt kan det vara?

Hon kan också korrekturläsa och ändra eventuella fel.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ansökte för ca. 10 år sedan, var det papper som skulle fyllas i. Vad jag förstår ligger allt på data nu, men finns det inte även en pappersversion?

Då hade du kunnat gjort en "mall", som hade varit ett stöd.

Har för mig att jag gjorde så, då min fru hade mycket svårt med blanketter.

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkterna.

Jag har faktiskt redan fyllt i de dokument som man använder för att skicka in en pappersansökan och skickat över dem till henne.

De formulär som skall fyllas i vid web-ansökan skiljer sig dock tydligen litet grand, eftersom jag har sett vad min bror har hjälpt sin flickvän med.

Det stora problemet verkar dock vara hur man bifogar alla bilagor, men jag hoppas att det går bra trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

gör bara inte som jag gjorde med frugans besöksvisa.skrev under med mitt egna namn av bara farten :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det kanske möjligt för mig att fylla i web-ansökan själv och ta skärmdumpar allt eftersom, men inte skicka iväg den i sista steget?

Det är litet svårt att veta detta utan att pröva eller fråga någon som redan har fyllt i en sådan ansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

gör bara inte som jag gjorde med frugans besöksvisa.skrev under med mitt egna namn av bara farten :)

Det skall jag/vi definitivt försöka undvika.

Vi har dock lyckats med besöksvisa för henne och dottern både ifjol och för i år, så det skall nog inte vara några problem med denna ansökan heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...