noBuzz Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 (ändrad) Planen som ligger bakom de senaste årens problem i Thailand är egentligen ganska simpel, i.a.f enligt Thanong Khanthong på the Nation. ____________________________________________________________________________ We can see that the plot has been outlined and implemented so artfully to create deep divisions within the country. The theme is dialectical: the poor against the rich; the phrai against the ammart; democracy against dictatorship; freedom against censorship; freedom of expression against the lese majeste law. [size=3][size=4]The foreign interests - the foreign media, foreign governments and foreign institutions - have been active players in this dialectical process in Thailand. They support the "poor" against the "rich Bangkokians". They back the phrai against the ammart. They promote "democracy" against "military dictatorship". They support media freedom against censorship, even though the thousands of websites sprouting up against the monarchy are loaded with obscene language. And finally, they are in favour of amending the lese majeste law so that anybody can attack the monarchy freely.[/size][/size] [size=3][size=4]It is all a double play - for the external factors that seek to influence the course of Thai politics have been benefiting from the pro-West and liberalisation policies of the Thai military, the Democrats and the Pheu Thai Party all the same. [/size][/size][size=3][size=4]No matter which government is in power, it "must open up" the economy and country to foreign participation. This is the key.[/size][/size] [size=3][size=4]But these external forces at play are still not happy with the status quo that they have already been in control of, from the banking sector, the stock market to the liberalisation of economic policies.[/size][/size] [size=3][size=4]The endgame is nothing more than complete control so that Thailand is reduced to the status of a slave country that becomes part of a broad alliance in the upcoming Third World War.[/size][/size] http://www.nationmul...s-30177067.html ____________________________________________________________________________________ Så passa er när ni är i Thailand. Det är ju inte säkert att ni blir så omtyckta nu när det kommer fram att allt faranger gör i Thailand är att leta kanonmat inför kommande världskrig. Ändrades Mars 2, 2012 av noBuzz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Hej Lite märkligt att höra detta ifrån PAD, men dom har väl gjort sig kända för att göra märkliga uttalanden genom åren. Hur skulle det vara om dom rannsakade sin egen roll i polariseringen av det Thailändska samhället istället för att skylla på utlandet? Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Mars 2, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2012 Hur skulle det vara om dom rannsakade sin egen roll i polariseringen av det Thailändska samhället istället för att skylla på... Det där gäller alla. Inte minst dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Det där gäller alla. Inte minst dig. Hej Det tycker jag inte alls, Thailand är ett land med enorma sociala och ekonomiska skillnader, lägger man därtill hur domstolarna fungerar så ser jag det som självklart att ställa upp på folket sida i denna konflikt, och deras motståndare är Ammart, PAD och generalerna inklusive kungliga rådgivare. Mvh Isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Mars 2, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2012 Hej Det tycker jag inte alls, Thailand är ett land med enorma sociala och ekonomiska skillnader, lägger man därtill hur domstolarna fungerar så ser jag det som självklart att ställa upp på folket sida i denna konflikt, och deras motståndare är Ammart, PAD och generalerna inklusive kungliga rådgivare. Mvh Isan lover Nej, vi vet att du inte tycker att du bör rannsaka din egna roll. Du bör ju tillåtas att bete dig hur som helst. Du gör det ju för de fattigas skull. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Hej Det tycker jag inte alls, Thailand är ett land med enorma sociala och ekonomiska skillnader, lägger man därtill hur domstolarna fungerar så ser jag det som självklart att ställa upp på folket sida i denna konflikt, och deras motståndare är Ammart, PAD och generalerna inklusive kungliga rådgivare. Mvh Isan lover Och där bevisar du i ditt inlägg hur extremt polariserande du är. Trots att alla försöker få dig att förstå att världen inte är gul/röd, svart/vit, fattig/rik outbildad/högutbildad etc etc etc Du slår alla rekord i polariserande här på MPR Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Kineserna kör Thailand Har så gjort länge och kommer så göra länge till Bla Taxen är kines med taget namn är den info jag har Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Och där bevisar du i ditt inlägg hur extremt polariserande du är. Trots att alla försöker få dig att förstå att världen inte är gul/röd, svart/vit, fattig/rik outbildad/högutbildad etc etc etc Du slår alla rekord i polariserande här på MPR Hej Det kan ju bero på jag tycker att det finns spänningar och motsättningar mellan dessa grupper i Thailand, och jag hade blivit mer förvånad om det inte hade varit så, för mig är det alldeles självklart att det finns spänningar mellan Ammart - Phrai, fattig - rik, röd - gul, demokrati - militärkupp, utbildade - outbildade, stad - landsbygd i ett land som Thailand med sin historia och sina enorma klyftor både ekonomiskt och socialt, dessa spänningar är väl egentligen väntade och sunda? Jag skulle vilja vända på frågan till er som förundras över och ogillar det faktum att landet är polariserat och ser det som landets egentliga problem: Ska befolkningen i länder ojämlika som Thailand bara acceptera detta i ytterligare 1000 år? Är det inte normalt att folk ogillar orättvisor och försöker få det bättre? Är det polariseringen eller klyftor och orättvisor i Thailand som är det egentliga problemet? Om man avskaffar polariseringen löser man då landets grundläggande problem? Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Mars 2, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2012 (ändrad) Hej Det kan ju bero på jag tycker att det finns spänningar och motsättningar mellan dessa grupper i Thailand, och jag hade blivit mer förvånad om det inte hade varit så, för mig är det alldeles självklart att det finns spänningar mellan Ammart - Phrai, fattig - rik, röd - gul, demokrati - militärkupp, utbildade - outbildade, stad - landsbygd i ett land som Thailand med sin historia och sina enorma klyftor både ekonomiskt och socialt, dessa spänningar är väl egentligen väntade och sunda? Jag skulle vilja vända på frågan till er som förundras över och ogillar det faktum att landet är polariserat och ser det som landets egentliga problem: Ska befolkningen i länder ojämlika som Thailand bara acceptera detta i ytterligare 1000 år? Är det inte normalt att folk ogillar orättvisor och försöker få det bättre? Är det polariseringen eller klyftor och orättvisor i Thailand som är det egentliga problemet? Om man avskaffar polariseringen löser man då landets grundläggande problem? Mvh Isan Lover Jag förstår inte varifrån du får det att någon ser polariseringen som landets egentliga problem. Det där tror jag bara är ännu en slutsats du kommer till för att du är så fast i enkelspårighet, väljer att tolka allt utifrån klasskampsperspektiv, och enfaldigt ser dina meningsmotståndare som förändringsmotståndare som inte ser problem med orättvisor. Polariseringen borde egentligen inte vara ett problem, men blir det eftersom vissa så lätt tar till våld. Och polariseringen handlar, som du skrev, inte bara om de två polerna "rika" vs "fattiga" så som du du oftast ser på det. Det kan lika gärna vara "royalister" vs "republikaner", "Isaan" vs "resten", "landsbygd" vs "storstad". Eller vad det nu är för polarisering du för stunden föredrar som motivering för fortsatta våldsamheter. Orättvisor är självklart det stora problemet för folks lidande och välfärd i Thailand. Men bara att du ställer frågan visar på att du återigen missar poängen tycker jag. Poängen är enbart att - "Att lösa orättvisor med polarisering, våld och lögner är ett dåligt sätt". Jag förstår att många som söker förändring, och känner sig trängda, väljer våld som metod för att få uppmärksamhet. Man gör det i södra Thailand såväl som i norra. Men jag tycker att det är fel väg. Man kan förändra utan våld. Och utan propaganda och lögner. Ändrades Mars 2, 2012 av noBuzz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 (ändrad) Jag förstår inte varifrån du får det att någon ser polariseringen som landets egentliga problem. Det där tror jag bara är ännu en slutsats du kommer till för att du är så fast i enkelspårighet, väljer att tolka allt utifrån klasskampsperspektiv, och enfaldigt ser dina meningsmotståndare som förändringsmotståndare som inte ser problem med orättvisor. Polariseringen borde egentligen inte vara ett problem, men blir det eftersom vissa så lätt tar till våld. Och polariseringen handlar, som du skrev, inte bara om de två polerna "rika" vs "fattiga" så som du du oftast ser på det. Det kan lika gärna vara "royalister" vs "republikaner", "Isaan" vs "resten", "landsbygd" vs "storstad". Eller vad det nu är för polarisering du för stunden föredrar som motivering för fortsatta våldsamheter. Orättvisor är självklart det stora problemet för folks lidande och välfärd i Thailand. Men bara att du ställer frågan visar på att du återigen missar poängen tycker jag. Poängen är enbart att - "Att lösa orättvisor med polarisering, våld och lögner är ett dåligt sätt". Jag förstår att många som söker förändring, och känner sig trängda, väljer våld som metod för att få uppmärksamhet. Man gör det i södra Thailand såväl som i norra. Men jag tycker att det är fel väg. Man kan förändra utan våld. Och utan propaganda och lögner. Hej Jag önskar också att det skulle gå lättare att utjämna klyftorna i Thailand och att rika, priviligerade, ej valbara makthavare skulle avstå sina privilegier, makt och att rika skulle dela med sig men jag tror tyvär inte att det kommer att ske på frivillig basis, dom kommer att hänga kvar vid det liv i lyx och överflöd dom har även om det innebär alla möjliga orättvisor, klyftor o.s.v som deras ärvda tradionella staus ger dom rätt till sedan 1000 år och även fortsätta att se majoriteten av landets befolkning som betjänter, horor och billig arbetskraft så länge deras otidsenliga makt inte bryts genom riktig demokrati och att militären underställs landets politiker, så länge Ammart kan kuppa bort dom folk väljer så behåller dom besuttna makten och folk får fortsätta vara fattiga. Själv ser jag polarisering som ett varnings tecken i samhället och något som man inte ska försöka dölja utan som ett budskap som understryker hur allvarligt och stort problemet är, och det är absolut något som man bör lyfta fram i ljuset och ta tag i på allvar om man vill undvika allvarliga konflikter. Mvh Isan lover Ändrades Mars 2, 2012 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 (ändrad) Hej Jag önskar också att det skulle gå lättare att utjämna klyftorna i Thailand och att rika, priviligerade, ej valbara makthavare skulle avstå sina privilegier, makt och att rika skulle dela med sig men jag tror tyvär inte att det kommer att ske på frivillig basis, dom kommer att hänga kvar vid det liv i lyx och överflöd dom har även om det innebär alla möjliga orättvisor, klyftor o.s.v som deras ärvda tradionella staus ger dom rätt till sedan 1000 år och även fortsätta att se majoriteten av landets befolkning som betjänter, horor och billig arbetskraft så länge deras otidsenliga makt inte bryts genom riktig demokrati och att militären underställs landets politiker, så länge Ammart kan kuppa bort dom folk väljer så behåller dom besuttna makten och folk får fortsätta vara fattiga. Själv ser jag polarisering som ett varnings tecken i samhället och något som man inte ska försöka dölja utan som ett budskap som understryker hur allvarligt och stort problemet är, och det är absolut något som man bör lyfta fram i ljuset och ta tag i på allvar om man vill undvika allvarliga konflikter. Mvh Isan lover Och jag som trodde Mao var död,ack vad man kan bedra sig Ändrades Mars 2, 2012 av måne Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Och jag som trodde Mao var död,ack vad man kan bedra sig Han är "återfödd" Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Hej Måne och Tallviking Tror ni verkligen själva att landets ekonomiska och sociala klyftor kommer att minskas utan att befolkningen engagerar sig och kräver detta? Mvh isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Mars 2, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2012 Hej Jag önskar också att det skulle gå lättare att utjämna klyftorna i Thailand och att rika, priviligerade, ej valbara makthavare skulle avstå sina privilegier, makt och att rika skulle dela med sig men jag tror tyvär inte att det kommer att ske på frivillig basis, dom kommer att hänga kvar vid det liv i lyx och överflöd dom har även om det innebär alla möjliga orättvisor, klyftor o.s.v som deras ärvda tradionella staus ger dom rätt till sedan 1000 år och även fortsätta att se majoriteten av landets befolkning som betjänter, horor och billig arbetskraft så länge deras otidsenliga makt inte bryts genom riktig demokrati och att militären underställs landets politiker, så länge Ammart kan kuppa bort dom folk väljer så behåller dom besuttna makten och folk får fortsätta vara fattiga. Själv ser jag polarisering som ett varnings tecken i samhället och något som man inte ska försöka dölja utan som ett budskap som understryker hur allvarligt och stort problemet är, och det är absolut något som man bör lyfta fram i ljuset och ta tag i på allvar om man vill undvika allvarliga konflikter. Mvh Isan lover Lättare. hmm... är inte så säkert på att det är lättare att använda förståelse än polarisering, våld och lögn, snarare tvärtom. Det är lättare för folk att inte tänka. Att använda enkla slagfärdiga "sanningar", propaganda, lögn och våld. Alternativet kräver att man tar till sig en hel del information, tar till sig olika gruppers prioriteringar och synpunkter och söker förståelse i ett bredare perspektiv. Såväl som att man ifrågasätter i ett bredare perspektiv. Sådant som ofta ger huvudvärk och bekymmer och får en själv att inse att det kanske inte så lätt ändå. Som t.ex i fallet med Thailands fattigaste provinser som röstar fram MPs från demokraterna. Det stämmer ju inte riktigt med din gängse bild att polariseringen mellan "gula" och "röda" handlar om fattigas strävan att utjämna orättvisor. Eller att PT är det parti som mest satsat på jakt på LM-förbrytare. Det stämmer ju inte riktigt med den bild du försöker förmedla gällande PT och monarkin. Eller att bilder på Chalerm postas i olika media, visandes hur Chalerm använder undersåtar (från Isaan?) till att ta av honom skorna. Det stämmer ju inte riktigt med den bild du försöker förmedla att PT vill utjämna klyftor. Eller att Chalerm manipulerat domstolar för att få sina mördarsöner fria. Eller att Demokraterna är det parti som historiskt mest jobbat för en militär som inte blandar sig i politiken. Eller att det är PT som höjt militärbudgetar Etc etc. Då är det lättare att helt enkelt ignorera detta, trycka huvudet i sanden, och fortsätta med sina floskler. Eftersom det är "lättare". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 (ändrad) Hej Måne och Tallviking Tror ni verkligen själva att landets ekonomiska och sociala klyftor kommer att minskas utan att befolkningen engagerar sig och kräver detta? Mvh isan Lover Genom våld?Nej.Tror du verkligen att Yingluck och Thaksin bryr sig om vad en issanbo tycker? Ändrades Mars 2, 2012 av måne Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Den artikeln hade passat bättre i Not the Nation. Vilket dravel. Before calling off their prolonged rally, the red shirts set fire to Central World department store and other buildings in spectacular attacks that some have compared to the attack on the World Trade Centre in New York in 2001. Vilka är "some"? Thanong och hans mamma? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Och där bevisar du i ditt inlägg hur extremt polariserande du är. Trots att alla försöker få dig att förstå att världen inte är gul/röd, svart/vit, fattig/rik outbildad/högutbildad etc etc etc Du slår alla rekord i polariserande här på MPR Och där bevisar du din oförmåga att faktiskt kommentera sakinnehåll i politiska trådar utan endast klarar att kasta skit på IL eller kopiera tidigare åsikter presenterade av NB eller MC och som inte förmår backa upp sin extrema arrogans och översittarattityd med någon som helst faktisk substans. Appropå att polarisera dvs. En artikel presenterar relativt sprängstoff med konspiratoriska beskyllningar åt både höger och vänster men det du väljer att göra är att sparka på killen som redan är i brygga - imponerande. NB, Kan det ligga något i det som skrivs tror du? Finns det oheliga allianser (både medvetna och omedvetna) som drar åt samma håll genom att söndra och splittra fast med olika agendor? Att en förenklad bild målas upp av alla från höger, vänster, dit och hit är ju faktiskt inte fel i sig. Visst vet de flesta lite mer insatta (redan här inser vi problemet) att bilden är långt mer komplicerad än Phrai vs. Ammart. Men blir inte den förenklade bilden iaf delvis sann så snart en stor mängd av befolkningen tror att det är så enkelt? Den upplevda situationen blir viktig att förhålla sig till trots att den inte är den samma som den faktiska. När folk sitter och skäller på invandrare för att en 96-åring inte får pension i Thailand kan man antingen förhålla sig till att många faktiskt gör den direkta kopplingen och bemöta det eller så kan man avfärda det med att det är en alldeles för förenklad bild. Vad ger bäst resultat i form av att föra en samhällsdiskussion framåt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Mars 2, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2012 NB, Kan det ligga något i det som skrivs tror du? Finns det oheliga allianser (både medvetna och omedvetna) som drar åt samma håll genom att söndra och splittra fast med olika agendor? Att en förenklad bild målas upp av alla från höger, vänster, dit och hit är ju faktiskt inte fel i sig. Visst vet de flesta lite mer insatta (redan här inser vi problemet) att bilden är långt mer komplicerad än Phrai vs. Ammart. Men blir inte den förenklade bilden iaf delvis sann så snart en stor mängd av befolkningen tror att det är så enkelt? Den upplevda situationen blir viktig att förhålla sig till trots att den inte är den samma som den faktiska. När folk sitter och skäller på invandrare för att en 96-åring inte får pension i Thailand kan man antingen förhålla sig till att många faktiskt gör den direkta kopplingen och bemöta det eller så kan man avfärda det med att det är en alldeles för förenklad bild. Vad ger bäst resultat i form av att föra en samhällsdiskussion framåt? Jo, jag tror absolut på oheliga allianser som tidvis drar åt samma håll fast med olika agendor. Det finns ju lika många nötter som människor och en ihjälslagen isaanbo kan t.ex vara bra för olika extremer, men utifrån olika argumentation. Etc. Thailand är väl fullt av sådana allianser. Svårigheten med att försöka genomlysa olika grupper i Thailand, och vad de egentligen kan tänkas vilja, tycker jag är att det just finns så mycket motstridighet inom de olika grupperna. Den andra punkten du tar upp, om upplevda kontra faktiska situationer, är intressant. Om den förenklade bilden blir sannare eller inte, bara för att fler anammar den, beror nog på vilken "bilden" är, gissar jag. Om den förenklade bilden är att kampen handlar om "Ammart vs Phrai" och fler anammar denna bild och börjar ge sig på de som upplevs som ammart, så kommer naturligtvis bilden så småningom att bli en självuppfyllande sanning. Och det är ju t.ex precis vad polariseringshetsande revolutionärer hoppas på. Men i fallet med den 96-åriga damen och invandrarna så är jag inte säker. Kommer fler 96-åringar verkligen att få mer pension utomlands om Sverige skickar iväg alla invandrare? Troligen inte. Men jag tror absolut att det är bättre för debatter att förhålla sig till de direkta kopplingarna, än att bara droppa motiveringarna. Dock så är det inte alltid man orkar att göra detta. Och det vore därför jätteskönt om du kunde ta del lite oftare i de här politiska debatterna och hjälpa till genom att göra just detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Hej Det kan ju bero på jag tycker att det finns spänningar och motsättningar mellan dessa grupper i Thailand, och jag hade blivit mer förvånad om det inte hade varit så, för mig är det alldeles självklart att det finns spänningar mellan Ammart - Phrai, fattig - rik, röd - gul, demokrati - militärkupp, utbildade - outbildade, stad - landsbygd i ett land som Thailand med sin historia och sina enorma klyftor både ekonomiskt och socialt, dessa spänningar är väl egentligen väntade och sunda? Jag skulle vilja vända på frågan till er som förundras över och ogillar det faktum att landet är polariserat och ser det som landets egentliga problem: Ska befolkningen i länder ojämlika som Thailand bara acceptera detta i ytterligare 1000 år? Är det inte normalt att folk ogillar orättvisor och försöker få det bättre? Är det polariseringen eller klyftor och orättvisor i Thailand som är det egentliga problemet? Om man avskaffar polariseringen löser man då landets grundläggande problem? Mvh Isan Lover Jag håller med dig; det är naturligt att folk vill utjämna klyftor, både ekonomiska och sociala. Det är därför naturligt att människor i Isaan och Norra Thailand stödjer Thaksins olika re-inkarnationer eftersom de säger att de står på deras sida. Det är dessvärre inte lika självklart att de fattiga i Isaan verkligen tjänar på att att det är Thaksin som styr Thailand. Förutom sjukvårdsreformen så fick de en ruskigt dålig deal förra gången de politiska besluten togs i Shin Corps styrelserum; 1 Baht löneökning för de sämst betalda under 5 år och pågående gigantisk högkonjunktur och under samma tid som de flesta höginkomsttagare mångdubblade sina löner, låter inte sådär riktigt Hjalmar Brantingskt om du frågar mig. Minskade företagsskatter, borttagande av kapitalskatt, minskad yttrandefrihet, ökade militärsatsningar mm gör att det känns som att du ibland blandar ihop vad du och Isaans gräsrötter vill att Thaksin ska stå för och vad han de facto utför. Thaksin omger sig med betydligt fler duktiga spin doctors än humanister men det verkar han ju göra rätt i. Merparten av de uberrika thailändare jag känner gillar att Thaksin sitter vid makten, då han är väldigt pro-business, medans många av de relativt fattiga grannarna hemma i byn avskyr honom så dina motsatsförhållanden är nog inte riktigt så knivskarpa i resten av Thailand som de kanske framstår runt lägerelden i din by. PT vann dock senaste valet relativt enkelt och givetvis hoppas jag att de får sitta mandatperioden ut och även att de gör ett bra jobb. Jag hoppas dock för Thailands skull att folk hittar ett bättre alternativ till nästa val och helst också ett bättre alternativ än Demokraterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Det borde vara naturligt att folk vill utjämna klyftor, både ekonomiska och sociala, men det jag sett i Thailand är att så är inte fallet många gånger. Min uppfattning att thai när dom får chansen så förstärker dom klyftorna, och då tänker på den arbetskraft från grannländer som Mayanmar, Laos och Kambodja. Dom utnyttjas som slavar och med mycket låga löner, och får sällan vara med i den sociala samvaron i byarna. Även relativt fattiga thai vill bevara klyftan till "underklassen", från grannländerna. Kanske bra för egot att några har det sämre. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Det borde vara naturligt att folk vill utjämna klyftor, både ekonomiska och sociala, men det jag sett i Thailand är att så är inte fallet många gånger. Min uppfattning att thai när dom får chansen så förstärker dom klyftorna, och då tänker på den arbetskraft från grannländer som Mayanmar, Laos och Kambodja. Dom utnyttjas som slavar och med mycket låga löner, och får sällan vara med i den sociala samvaron i byarna. Även relativt fattiga thai vill bevara klyftan till "underklassen", från grannländerna. Kanske bra för egot att några har det sämre. Leif Jag tror du har helt rätt. Jag har själv sett personer från enkel bakgrund som jobbat sig uppåt och väl där trivs alldeles utmärkt med att hålla sig med tjänstefolk och betala slavlöner. Och, otroligt men sant, dessa personer har också färg på skjortan och den är inte gul. Men jag har kanske drömt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd Mars 2, 2012 Dela Inlagd Mars 2, 2012 Det är dessvärre inte lika självklart att de fattiga i Isaan verkligen tjänar på att att det är Thaksin som styr Thailand. Förutom sjukvårdsreformen så fick de en ruskigt dålig deal förra gången de politiska besluten togs i Shin Corps styrelserum; 1 Baht löneökning för de sämst betalda under 5 år och pågående gigantisk högkonjunktur och under samma tid som de flesta höginkomsttagare mångdubblade sina löner, låter inte sådär riktigt Hjalmar Brantingskt om du frågar mig. Minskade företagsskatter, borttagande av kapitalskatt, minskad yttrandefrihet, ökade militärsatsningar mm gör att det känns som att du ibland blandar ihop vad du och Isaans gräsrötter vill att Thaksin ska stå för och vad han de facto utför. Thaksin omger sig med betydligt fler duktiga spin doctors än humanister men det verkar han ju göra rätt i. Att Thaksin fortfarande är så populär bland så många är mer baserat på känslor än något som liknar fakta. Man vill tro på Thaksin och det spelar liksom ingen riktig roll vad han gör eller säger. Han fyllde ett vakum som skapats av tidigare värdelösa politiker och på det levar han fortfarande. Precis som du säger fyller han en roll för olika grupper. För en del är han för ökad demokrati, yttrandefrihet, minskade klyftor, mindre korruption och mer rättvisa även om han vid sin tid vid makten inte visade något som helst intresse för det eller levde som han lärde. Istället var det tvärtom. Det finns det så många bevis för att det inte är någon idé att dra upp igen. Vill man inte tro på det så gör man inte det. För en del andra grupper var han bara ytterligare en politiker att fästa sig vid för att vinna personliga (ekonomiska) fördelar och för dessa spelar det absolut ingen roll vad han säger eller gör så länge pengarna rullar in. Någon revolution har det heller aldrig varit tal om. Ingenting har förändrats när det gäller vem som sitter på makten oavsett färg på skjortan. Det är samma form av struktur. Det är de med pengar, utbildning, makt och framförallt med det rätta kontaktnätet. Kompetens har tyvärr inte tillräckligt med saken att göra vilket dagens regeringsmedlemmar med all tydlighet bevisar gång efter gång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 3, 2012 Dela Inlagd Mars 3, 2012 (ändrad) Lättare. hmm... är inte så säkert på att det är lättare att använda förståelse än polarisering, våld och lögn, snarare tvärtom. Det är lättare för folk att inte tänka. Att använda enkla slagfärdiga "sanningar", propaganda, lögn och våld. Alternativet kräver att man tar till sig en hel del information, tar till sig olika gruppers prioriteringar och synpunkter och söker förståelse i ett bredare perspektiv. Såväl som att man ifrågasätter i ett bredare perspektiv. Sådant som ofta ger huvudvärk och bekymmer och får en själv att inse att det kanske inte så lätt ändå. Som t.ex i fallet med Thailands fattigaste provinser som röstar fram MPs från demokraterna. Det stämmer ju inte riktigt med din gängse bild att polariseringen mellan "gula" och "röda" handlar om fattigas strävan att utjämna orättvisor. Eller att PT är det parti som mest satsat på jakt på LM-förbrytare. Det stämmer ju inte riktigt med den bild du försöker förmedla gällande PT och monarkin. Eller att bilder på Chalerm postas i olika media, visandes hur Chalerm använder undersåtar (från Isaan?) till att ta av honom skorna. Det stämmer ju inte riktigt med den bild du försöker förmedla att PT vill utjämna klyftor. Eller att Chalerm manipulerat domstolar för att få sina mördarsöner fria. Eller att Demokraterna är det parti som historiskt mest jobbat för en militär som inte blandar sig i politiken. Eller att det är PT som höjt militärbudgetar Etc etc. Då är det lättare att helt enkelt ignorera detta, trycka huvudet i sanden, och fortsätta med sina floskler. Eftersom det är "lättare". Hej Thailands två fattigaste provinser Norr och nord ost röstar på PT och är röda och landets två rikaste provinser Bankok och Södra röstar på demokraterna och är gula, tydligare kan det väl knappast bli. Och att militären efter kuppen lämnar över makten till demokraterna är ännu ett besvärande faktum för dessa, för mig framstår det helt klart och tydligt att PT ogillas och motarbetas av dessa och att demokraterna gillas och kuppas in av dom sitt tydliga språk. Själv tycker jag att Phrai har väntat länge nog på sitt rättmätiga inflytande i förhållande till sin andel av befolkningen och att Ammart får acceptera demokratin och vara beredda på förändringar i samhället och inte satsa på att hindra detta med militär och deras vapen, väljer Ammart den vägen sätter dom landet i stor fara och är beredda att ta risker som uppror och t.o.m inbördeskrig för att behålla sina privilegier och landets klass skillnader och då utgör dom en fara för landet. Själv tycker jag att det är alldeles självklart att dom som har vunnit landets fem senaste val är folkets favoriter och därför tycker jag att det är självklart att dom som är för demokrati bör stödja deras regering tills folket vill ha en annan, vad överklass, armen eller kungliga rådgivare tycker i frågan är ointresant i en demokrati där varje person har en röst i valen oavsett härkomst, titel, tillgångar eller klasstillhörighet. Mvh Isan lover Ändrades Mars 3, 2012 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd Mars 3, 2012 Dela Inlagd Mars 3, 2012 Har läst denna tråd, en hel del tänkvärt men IL, läser du överhuvudtaget vad andra skribenter skrivet, tvivlar starkt på det. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd Mars 3, 2012 Dela Inlagd Mars 3, 2012 (ändrad) Har läst denna tråd, en hel del tänkvärt men IL, läser du överhuvudtaget vad andra skribenter skrivet, tvivlar starkt på det. Nej jag tror faktiskt inte att han gör det (detta är allvarligt menat). Det är bara ett budskap, med smärre justeringar, som spelas. Detta är en argumentationsteknik en del använder. Den kan vilseleda några men denna teknik är egentligen ganska förnedrande eftersom denna argumentationsteknik bygger på att läsaren inte kan dra egna slutsatser. Jag tror att medlemmarna här har högre intelligens än IL antar. Ändrades Mars 3, 2012 av andersbangkok Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu