Jump to content
IGNORERAD

Rätt till svensk pension i Thailand?

PeeBee

Recommended Posts

Hej

Hörde nyss på radion om en Svensk kvinna som flyttat till Thailand pga att hon hade en mycket låg pension (6500SEK/mån) då hon hade varit hemma med sina barn mm.

När hennes man dog flyttade hon alltså till Thailand och tar där ut sin pension. Nu säger myndigheterna i Sverige att hon bara får behålla ca 2000SEK om hon ska bo kvar där och att om hon vill ha sina 6500 måste hon flytta hem till Sverige.

Nu hörde jag inte hela inslaget i radion, men det kan ha varit lite andra siffror de nämnde.

Nu till frågan! Har man inte rätt att bo i Thailand som pensionär????:angry2:

Någon mer som hörde detta inslag?

Vad gäller igentligen?

Mvh

PeeBee

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hej

Hörde nyss på radion om en Svensk kvinna som flyttat till Thailand pga att hon hade en mycket låg pension (6500SEK/mån) då hon hade varit hemma med sina barn mm.

När hennes man dog flyttade hon alltså till Thailand och tar där ut sin pension. Nu säger myndigheterna i Sverige att hon bara får behålla ca 2000SEK om hon ska bo kvar där och att om hon vill ha sina 6500 måste hon flytta hem till Sverige.

Nu hörde jag inte hela inslaget i radion, men det kan ha varit lite andra siffror de nämnde.

Nu till frågan! Har man inte rätt att bo i Thailand som pensionär????:angry2:

Vad gäller igentligen?

Mvh

PeeBee

Här kan du få lite matnyttigt

http://www.maipenrai.se/forum/t/18260-eva-96-forlorar-halva-pensionen/

Dela på andra sajter

Finns redan en tråd om detta

Trist svar

Finns redan kommentarer som denna. :not_i:

Så riktigt!

Här kan du få lite matnyttigt

http://www.maipenrai...alva-pensionen/

Så mycket trevligare skrivet!

För liksom forat framåt, utan att "snoppa av" den som missat att ämnet diskuteras i en parallell tråd.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Trist svar

Så riktigt!

Så mycket trevligare skrivet!

För liksom forat framåt, utan att "snoppa av" den som missat att ämnet diskuteras i en parallell tråd.

MVH Tommy

Be våra Moderater att lägga ihop & censurera som vanligt!!!????? :crazy:

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Hej

Nu till frågan! Har man inte rätt att bo i Thailand som pensionär? ???:angry2:

Vad gäller igentligen?

Mvh

PeeBee

Jag hörde bara en påannonsering idag om den 96-åriga kvinna som flyttat till Thailand och som blir av med pensionen. Tyvärr var jag tvungen att jobba och hörde inte inslaget. Kan det vara detta du menar ?

Det jag kan tänka mig är att hon har s.k. garantipension då man kan få 7800 kronor (som ensamstående) om man bott i Sverige i minst 40 år och saknar inarbetad pension (t.ex. varit hemmafru hela livet).

Garanti pensionen gäller bara om du bor i Sverige, inom EU och EES.

Kan vara värt att kolla innan man flyttar till Thailand eller någon annanstans.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

Guest jlh66

Jag fyller 46 om 1mån. Det innebär att man i runda slängar har 20år kvar att jobba. Kan man ens i sin vildaste fantasi föreställa sig att pension ens finns kvar den dagen det är dax. Nja jag tror knappast det. Det jag har gjort är att jag jobbat mest i Norge och sparar själv i pensionfonder. Vet inte men på något vis känns Norge lite säkrare när man tänker framtid. Men jag siktar ju inte på att jobba till 65-67 eller vad det nu är som gäller utan jag tänkte försöka ge mig då när man fortfarande har krfter och lust kvar att försöka njuta av dom sista åren. Tänker fan inte jobba som en galning till 67 och sen vara så slut i kroppen att man inte ens orkar göra slut på dom pengar man sparat. Jag fick detta råd av en man när jag var ca30. Denna man var närmare 70år och hade likat jag jobbat som resmontör,han hade sparat och gnetat för en bra ålderdom,men han ångrade sig. Rådet han gav mig var att lev livet medans du orkar och använd pengarna du jobbar ihop innan det är försent.

Ändrades av jlh66
Dela på andra sajter

Jag fyller 46 om 1mån. Det innebär att man i runda slängar har 20år kvar att jobba. Kan man ens i sin vildaste fantasi föreställa sig att pension ens finns kvar den dagen det är dax. Nja jag tror knappast det. Det jag har gjort är att jag jobbat mest i Norge och sparar själv i pensionfonder. Vet inte men på något vis känns Norge lite säkrare när man tänker framtid. Men jag siktar ju inte på att jobba till 65-67 eller vad det nu är som gäller utan jag tänkte försöka ge mig då när man fortfarande har krfter och lust kvar att försöka njuta av dom sista åren. Tänker fan inte jobba som en galning till 67 och sen vara så slut i kroppen att man inte ens orkar göra slut på dom pengar man sparat. Jag fick detta råd av en man när jag var ca30. Denna man var närmare 70år och hade likat jag jobbat som resmontör,han hade sparat och gnetat för en bra ålderdom,men han ångrade sig. Rådet han gav mig var att lev livet medans du orkar och använd pengarna du jobbar ihop innan det är försent.

Precis mina tankar.

Jag fyller 56 i april, Sista april slutar jag min anställning och ska försöka leva på mina besparingar/pensioner. Går inte det så får jag väl leva på frugan, för där har man ju investerat en del:-)

Dela på andra sajter

Rådet han gav mig var att lev livet medans du orkar och använd pengarna du jobbar ihop innan det är försent.

Jag tycker ju mer man börjar undersöka "ekonomin" och hur den egentligen fungerar så får jag en krypande känsla av att alltihop är ett ponzy scheme, man ökar mängden pengar i systemet med 10% år, troligen mer nu när alla "räddnings paket" sjösätts, sen försöker man slå i oss att inflationen bara är någon procent, för eller senare går det ju då åt pipan och de som inte hunnit få ut sina "elektroniska" pengar sitter med svarte petter.

Eftersom den "riktiga" inflationen är så hög, det är ju bara att titta på tex guldpriset, så måste ju pengarna växa för att inte förlora i värde, så man kan man ju inte ha pengarna i madrassen heller..

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Den allmänna pensionen (inkomst och premiepension), tjänstepensionen och privat pensionsparande får du ta ut var du vill i världen.

Det är det som kallas garantipension som fyller upp för som som inte har tjänat tillräckligt som man inte får ta med sig utomlands.

Detta ses som ett bidrag och man måste därför vara bosatt i Svetige för att kunna lyfta den.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Hej.

Den allmänna pensionen (inkomst och premiepension), tjänstepensionen och privat pensionsparande får du ta ut var du vill i världen.

Det är det som kallas garantipension som fyller upp för som som inte har tjänat tillräckligt som man inte får ta med sig utomlands.

Detta ses som ett bidrag och man måste därför vara bosatt i Svetige för att kunna lyfta den.

mvh

Hur lite pension ska man ha för att bli drabbad av garantipensionen?

Dela på andra sajter

Hur lite pension ska man ha för att bli drabbad av garantipensionen?

Brtypunkten för garantipension ligger runt C:a 16500 sek butto.

Detta är grovt räknat, så hoppa inte på min gamla kropp om någon har den exakta siffran.

"Nypan"

Dela på andra sajter

katten9liv

[size=6]Man bara ser till att ha kvar en adress i Sverige när man flyttar ner.[/size]

Dela på andra sajter

sangsomcoke

Mycket information här:

http://sparsamskatt.se/lander/Thailand

I denna länk står det :

Skattefördelar för svensk pensionär i Thailand

• Lägre skatt på pensionen

• Ingen förmögenhetsskatt

• Ingen arvsskatt

• Mycket låga levnadskostnader

Arvskatten och förmögenhetskatten avskaffades 1 jan 2005 och så värst mycket längre

skatt på pensionen blir det i realitet inte av skriva sig i
Thailand
.
Bajen_Kopia.png
Dela på andra sajter

sangsomcoke

Mycket information här:

http://sparsamskatt.se/lander/Thailand

I denna länk står det :

• Ingen arvsskatt

Arvskatten avskaffades 2005 förmögenhetskatten avskaffades 2007 och så värst mycket längre
Thailand
.
Bajen_Kopia.png
Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

I denna länk står det :

• Ingen arvsskatt

Arvskatten och förmögenhetskatten avskaffades 1 jan 2005 och så värst mycket längre

Thailand
.

Tack !

Skulle nog avstå från deras tjänster med en hemsida med flertalet felktigheter, så troligen har dom mång fel i sin tjänsteutövning med.

Tyvärr, så finns det en del som ser detta att vara konsulter till andra bara som ett sätt att snabbt tjäna sina pengar.

Var finns ansvaret.

"Nypan"

Dela på andra sajter

Fy tusan, det var mycket att läsa. Vete sjutton om man blev nå klokare på åxå.

Får nog gå igenom detta ett par gånger till.

Håller med dig, länge sedan jag såg en lagtext med så MÅNGA hänvisningar, vilket kanske beror på att detta från början är så dåligt skrivet, och att det saknas tanke bakom meningarna.

"Nypan"

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...