Tack och Hej Inlagd Augusti 21, 2012 Dela Inlagd Augusti 21, 2012 Här är ett par egentagna bilder med Sony RX100 utan blixt. För mig som amatör och dessutom ser dåligt ser det helt OK ut utan för mycket synligt störande brus. Motiven är kanske inte så kul men de visar att kameran fungerar över förväntan bra i dåligt ljus. Jag har använt oskarp mask med liten radie för att ta bort suddigheten som alltid uppstår vid kraftig reducering av bildformatet men inga andra filter eller trix. Bilderna är verkligen bra. Ganska ljusa och väll balanserade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inaktiv Medlem Inlagd Augusti 21, 2012 Dela Inlagd Augusti 21, 2012 Bilderna är verkligen bra. Ganska ljusa och väll balanserade. Tack för bedömningen, det känns väldigt betryggande att höra. Jag har inte kunskap att göra en sådan bedömning själv utan kan bara gå på känsla och lätt missa väsentliga saker som en bildkunnig ser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd Augusti 21, 2012 Dela Inlagd Augusti 21, 2012 Om jag skulle införskaffa en kompaktkamera som komplement så skulle jag se till först och främst se till att den kan ta bilder i RAW format. Varför? Jo för det är ett negativ du vill ha, där du själv framkallar bilden, som öka, sänka ljuset, Inte något som kameran gör vid JPEG tagning, bilden blir bara komprimerad och blir inte bra vid en redigering. Så se till att kameran klarar av RAW format, ja bilderna blir "större" men korten kostar väldigt lite idag och är relativt stora. Satsa sen på ett enkelt och bra redigerings program då kan jag verkligen rekommendera Adobes Lightroom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inaktiv Medlem Inlagd Augusti 21, 2012 Dela Inlagd Augusti 21, 2012 Om jag skulle införskaffa en kompaktkamera som komplement så skulle jag se till först och främst se till att den kan ta bilder i RAW format. Varför? Jo för det är ett negativ du vill ha, där du själv framkallar bilden, som öka, sänka ljuset, Inte något som kameran gör vid JPEG tagning, bilden blir bara komprimerad och blir inte bra vid en redigering. Så se till att kameran klarar av RAW format, ja bilderna blir "större" men korten kostar väldigt lite idag och är relativt stora. Satsa sen på ett enkelt och bra redigerings program då kan jag verkligen rekommendera Adobes Lightroom. Det låter intressant och är säkert ett bra tips, jag får se till att testa RAW formatet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Augusti 21, 2012 Dela Inlagd Augusti 21, 2012 (ändrad) Tack för bedömningen, det känns väldigt betryggande att höra. Jag har inte kunskap att göra en sådan bedömning själv utan kan bara gå på känsla och lätt missa väsentliga saker som en bildkunnig ser. Tänk på det att profs kanske tar 1000 bilder och då blir 5 eller kanske bara 10 någorlunda bra resten fixar de i Photoshop.Lightroom, eller gratis programet GIMP Mängder med bra tips hittar du här http://www.moderskeppet.se/ eller prenumerera på Photoshops tips brev via mail. http://www.fpgroup.s.../nyhetsbrev.asp Liten photoshop kurs http://www.webdesignskolan.com/photoshop/index.php Ändrades Augusti 21, 2012 av Lobuz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Augusti 21, 2012 Dela Inlagd Augusti 21, 2012 (ändrad) Om jag skulle införskaffa en kompaktkamera som komplement så skulle jag se till först och främst se till att den kan ta bilder i RAW format. Varför? Jo för det är ett negativ du vill ha, där du själv framkallar bilden, som öka, sänka ljuset, Inte något som kameran gör vid JPEG tagning, bilden blir bara komprimerad och blir inte bra vid en redigering. Så se till att kameran klarar av RAW format, ja bilderna blir "större" men korten kostar väldigt lite idag och är relativt stora. Satsa sen på ett enkelt och bra redigerings program då kan jag verkligen rekommendera Adobes Lightroom. GIMP är gratis alternativ i klass med Photoshop Ändrades Augusti 21, 2012 av Lobuz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nitramj77 Inlagd Augusti 21, 2012 Dela Inlagd Augusti 21, 2012 Klämnde på en RX100 idag, riktigt gedigen kvalité - första gången jag är sugen på en kompaktkamera som inte är Canon... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inaktiv Medlem Inlagd Augusti 21, 2012 Dela Inlagd Augusti 21, 2012 Tänk på det att profs kanske tar 1000 bilder och då blir 5 eller kanske bara 10 någorlunda bra resten fixar de i Photoshop.Lightroom, eller gratis programet GIMP Mängder med bra tips hittar du här http://www.moderskeppet.se/ eller prenumerera på Photoshops tips brev via mail. http://www.fpgroup.s.../nyhetsbrev.asp Liten photoshop kurs http://www.webdesign...oshop/index.php Jag tror det var du som gav tips om moderskeppet tidigare och jag nyttjar redan en del goda tips från den sajten. Letar efter en plug-in till Gimp (som jag använder) för att öppna RAW-filer men har inte funnit något ännu som fungerar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Gawar Inlagd September 16, 2012 Dela Inlagd September 16, 2012 Funderar med på att skaffa mig en kamera... Är de nån pris skillnad i swe eller thai? Vart är bäst att köpa kamera? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nutteman Inlagd September 16, 2012 Dela Inlagd September 16, 2012 Sawade Mitt råd är att köpa kameran minst en månad före du åker om du inte enbart tänker använda autoläget. Även en någorlunda avancerad pocketkamera har inställningsmöjligheter så man blir tokig. Gammalt ordspråk, övning ger färdighet och det gäller att vara vara väldit färdig. MVH Nutteman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
glimten66 Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Hej alla kunniga kamera mäniskor Va anser ni om Nikon coolpix S8200 Micke Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Hej alla kunniga kamera mäniskor Va anser ni om Nikon coolpix S8200 Micke Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Jag vann en sån alldeles för någon dag sedan. Jag gav bort den till farsan. Säkert helt ok om man gillar auto och inte ställer allt för höga krav. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Jag vann en sån alldeles för någon dag sedan. Jag gav bort den till farsan. Säkert helt ok om man gillar auto och inte ställer allt för höga krav. Helvette Inga foton ge bort kameran till farsan .Vi vill se bilder löja När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Om man vill ha en RIKTIGT bra kompaktkamera är den här ett utmärkt alternativ. http://www.stevehuff...-camera-review/ Tyvärr har Sony ett stort fel!! Dom använder fel minneskort. Idag är det bara SD som gäller Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Tyvärr har Sony ett stort fel!! Dom använder fel minneskort. Idag är det bara SD som gäller Hälsar pigge01 Varför är det bara SD som gäller? Kör Thaiair med SD? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Varför är det bara SD som gäller? Kör Thaiair med SD? SD Sitter i alla övriga kameror, Pentax, Nikon, Canon mfl. Sonys sitter bara i Sonys därav felet. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IngeVidare Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Om jag skulle införskaffa en kompaktkamera som komplement så skulle jag se till först och främst se till att den kan ta bilder i RAW format. Varför? Jo för det är ett negativ du vill ha, där du själv framkallar bilden, som öka, sänka ljuset, Inte något som kameran gör vid JPEG tagning, bilden blir bara komprimerad och blir inte bra vid en redigering. Så se till att kameran klarar av RAW format, ja bilderna blir "större" men korten kostar väldigt lite idag och är relativt stora. Satsa sen på ett enkelt och bra redigerings program då kan jag verkligen rekommendera Adobes Lightroom. Jag kör allt UW foto i raw så man kan justera även vitbalansen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
glimten66 Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Jag vann en sån alldeles för någon dag sedan. Jag gav bort den till farsan. Säkert helt ok om man gillar auto och inte ställer allt för höga krav. Ja svårt me en system camera i fickan en annan vill ju ha cameran me jämt Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IngeVidare Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Tyvärr har Sony ett stort fel!! Dom använder fel minneskort. Idag är det bara SD som gäller Hälsar pigge01 Tycker Jimmy Åkesson också... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nutteman Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 SD Sitter i alla övriga kameror, Pentax, Nikon, Canon mfl. Sonys sitter bara i Sonys därav felet. Hälsar pigge01 Sonys nyare systemkameror tar SD. Hur det är med pocketkamerorna vet jag inte. MVH Nutteman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Sony är rätt Pigge har fel. "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 (ändrad) SD Sitter i alla övriga kameror, Pentax, Nikon, Canon mfl. Sonys sitter bara i Sonys därav felet. Hälsar pigge01 Kolla Tyvärr har Sony ett stort fel!! Dom använder fel minneskort. Idag är det bara SD som gäller Hälsar pigge01 Om Pigge skulle ta och släppa winglet'en på thaikärrorna och komma in i matchen så finns det en läsvärd länk för folk som kanski vill ta reda på fakta innan "allvetarna" på MPR uttrycker sig. http://www.cyberphot...p?article=rx100 Sedan kan man gå in på denna sida, välja kompaktkamera och bocka i RAW eller annat man vill ha. http://www.cyberphoto.se . Ändrades November 7, 2012 av andrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Sonys nyare systemkameror tar SD. Hur det är med pocketkamerorna vet jag inte. MVH Nutteman Min Sony tar SD om jag nu inte har missuppfattat vad för kort jag har. Den tar även ett mindre Sony memory stick dou Sent from my iPad using Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Min Sony tar SD om jag nu inte har missuppfattat vad för kort jag har. Den tar även ett mindre Sony memory stick dou Sent from my iPad using Tapatalk Nu ska du vara lydig gubbe och lyssna på Pigge. Näpp, Sony har inget SD kort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 (ändrad) Nu ska du vara lydig gubbe och lyssna på Pigge. Näpp, Sony har inget SD kort. Den Sony mitt ex nitt fick hade Sony memory stick dou Ett mindre bra system Vi hade problem med att få kortet att passa bra i Laptopens minnes plats. Krångla med förlägnare lika dåligt. Dumpa Kameran till hennes minsta broder och köpte en Panasonic, köpte en ny med SD-kort. Den funkar bra! Hälsar pigge01 Ändrades November 7, 2012 av pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu