Jump to content
IGNORERAD

Jorda huset + jordfelsbrytare


baver999

Recommended Posts

Jag ska hjälpa svärmor att säkra elen tänkte jag.

Innan jag börjar ska jag bara berätta att jag inte har någon elkunskap :crazy:

...

Saydiin betyder jordat på thai.

RCD betyder jordfelsbrytare.

..

Har inhandlat automat säkrings skåp med inbyggd jordfelsbrytare.

Massor med jordade uttag och kablar.

Samt en lång metall pinne som ska stickas ner i jorden.

.

Det är en elektriker här i närheten som ska utföra jobbet men jag vill gärna ha alla tips och saker att tänka på av er här på forumet!

Jag litar inte ett dugg på thailändska elektriker :ahh: Vill gärna själv övervaka och vara medveten om det viktigaste. Det måste helt enkelt gå rätt till!!

Jag undrar, hur kan man testa så att det fungerar när jobbet är klart?

.. 3 fas ( vet att det används i typ spis? ) och potential utjämnare är 2 begrepp som jag inte vet ett skit om men enligt en vän ska det vara VÄLDIGT VIKTIGT i sammanhanget!?

.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    11

  • baver999

    6

  • Tommy

    4

  • Stickan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om du inte kan något om el är det svårt för dig att övervaka så det blir rätt.

Mitt förslag är att du anlitar en välrenomerad elfirma och inte händige Harry som bor granne.

Jordspettet slås hellst ner i marken bredvid skittanken för där är marken som fuktigast.

Trefas är ovanligt i Thailand. Det är oftast en enda rejält tilltagen fas.

Om du vill prova att jordfelsbrytaren löser ut så får du helt enkelt orsaka ett "elfel" genom att sätta lägga strömförande kabel mot något som jordar.

En jordfelsbrytare löser ut om det skiljer mellan utgående ström på fasen och det som kommer tillbaks i nolla.

skiljer det betyder det att man har ett jordfel och brytaren skall lösa ut.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska hjälpa svärmor att säkra elen tänkte jag.

Innan jag börjar ska jag bara berätta att jag inte har någon elkunskap :crazy:

...

Saydiin betyder jordat på thai.

RCD betyder jordfelsbrytare.

..

Har inhandlat automat säkrings skåp med inbyggd jordfelsbrytare.

Massor med jordade uttag och kablar.

Samt en lång metall pinne som ska stickas ner i jorden.

.

Det är en elektriker här i närheten som ska utföra jobbet men jag vill gärna ha alla tips och saker att tänka på av er här på forumet!

Jag litar inte ett dugg på thailändska elektriker :ahh: Vill gärna själv övervaka och vara medveten om det viktigaste. Det måste helt enkelt gå rätt till!!

Jag undrar, hur kan man testa så att det fungerar när jobbet är klart?

.. 3 fas ( vet att det används i typ spis? ) och potential utjämnare är 2 begrepp som jag inte vet ett skit om men enligt en vän ska det vara VÄLDIGT VIKTIGT i sammanhanget!?

.

hej. jag själv har lite kunskap om det. men hade jag varit dig så googla om det. jag är själv inte hundra 100% säker om elen därav jag inte lämnar några monterings anvisningar om hur och varför. men sök på google.com eller .se. lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör på dit resonemang att du (får ursäkta) inte vet ett skit... Ditt resonemang är ungefär som om om du inte litar på kirurgen och därför ska operera dej själv...

Tex. om du ska potentialutjämna så bör du bila fram armeringen i plattan ungefär varje kvadrat ... Om du potential utjämnar enligt eget godtycke kan du bygga en dödsfälla om du har otur.

Så anlita en RIKTIG elektriker, kanske efter rekomendationer å sov gott om nätterna

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in svenska föreskrifterna för djurstallar angående jordning.

jordfelbrytare kan ge en falsk säkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man använder normalt inte nolla i Thailand

Man har 220-230 volt mellan 2 faser (i vanliga thaihus, butiker och på krogar som jag har pillat med el i)

Större hotell har även jord indraget.

Många barer som har musikanläggningar (gitarrförstärkare PA o liknande) brukar ha ett spett av armeringsjärn nedstucket i marken och anslutet till förgreningsdosan för att brummet inte skall bli så högt...

Jordfelsbrytare funkar så att om strömmen (Ampere eller snarare milliampere) måste vara lika i in och utsladden (mellan fas-nolla i sverige, mellan de använda faserna i Thailand) om inte då kan lite av strömmen (normalt runt 30mA) gå genom en människa eller andra ting och då bryter den strömmen.

Simma lungt :-) //GlobalWalker

himmet

videos

Link to comment
Dela på andra sajter

Man använder normalt inte nolla i Thailand

Man har 220-230 volt mellan 2 faser (i vanliga thaihus, butiker och på krogar som jag har pillat med el

Har inte en nolla??

Utgående fas är nollan.

Försök köra 2 fas utan nolla får du se hur bra det fungerar.

Man använder sig av 1 fas inkommande i Thailand.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Då vi har köpt ett lite äldre hus,så har vi bytt ut el-skåp m.m Lyckligtvis är alla el-utag dragna med 3-delad kabel.

Dvs. alla uttag är jordade. Så vi kan välja att köra med en vanlig enkel 2-kontakt eller 3-kontakt till våra el-utag.

(tvättmaskin,frys m.m)

Men till vår varm-vattendusch har jag dragit en extra grov kabel som jord,en stor j-a traktorbult nedslagen i sanden

utanför.(extra säkerhet) :thumbsup:

post-8709-0-84254800-1323225630_thumb.jp

post-8709-0-84254800-1323225630_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra Thomas att du ser till att duschen är extra jordad. Då det är en o h annan dom strukit med i Thailand på grund av man låtit en hobby elektriker koppla.

Hos oss drog en sådan idi*t o somras och bytte på fas och nolla så att det var bara tur att ingen dog.

Så tipset är att använda en välrenomerad elfirma!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Fas och Nolla används i Thailand

Trefas finns men vanliga småhus brukar inte ha det inkopplat, det går att få inkopplat, bara att kontakta elbolaget, och betala förstås.

För att se om ni kan dra in 3-fas (vilket kan vara bra om ni tror att ni kommer att använda mycket el), behöver ni bara gå ut och räkna elledningarna på stolparna utanför ert hus.

Är det 4 ledningar, så finns det 3-fas där, 3 av ledningarna är "faser", 1 är "Nolla".

I Sverige används "Nollan" som "Jord", det kan man se i elskåpet där strömmätaren sitter.

Varför "Nollan" inte används för Jordning i Thailand vet jag inte riktigt, antar att det är större risk för felkoppling i Thailand än i Sverige?

Nån som vet?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Cut.

I Sverige används "Nollan" som "Jord", det kan man se i elskåpet där strömmätaren sitter.

Varför "Nollan" inte används för Jordning i Thailand vet jag inte riktigt, antar att det är större risk för felkoppling i Thailand än i Sverige?

Nån som vet?Cut.

Egentligen är eget jordtag (true earth) att föredra, men det måste var korrekt utfört och korrekt underhållet å kontrollerat.

Om man vid ett nybygge utför en potentialutjämning korrekt, via ett riktigt utfört jordtag och därefter använder sej av två kanske tre Jordfesbrytare (beroende på storlek på hus) och kanske även installerar överspännings skydd...

Överkurs? Nääe men en någolunda säker anläggning.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör på dit resonemang att du (får ursäkta) inte vet ett skit... Ditt resonemang är ungefär som om om du inte litar på kirurgen och därför ska operera dej själv...

Tex. om du ska potentialutjämna så bör du bila fram armeringen i plattan ungefär varje kvadrat ... Om du potential utjämnar enligt eget godtycke kan du bygga en dödsfälla om du har otur.

Så anlita en RIKTIG elektriker, kanske efter rekomendationer å sov gott om nätterna

Du har helt rätt i att jag inte vet ett skit. Men min erfarenhet av det mesta i Thailand är att ALLTID kolla så att det blir rätt. Man ska aldrig lita på någon fullt ut även om personen är rekommenderad. Tillit för mig växer fram och tas aldrig för givet i sådana här situationer.

Därför vill jag veta de viktigaste delarna för att kunna övervaka själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla hjälpsamma svar!

Verkar vara mycket viktigt att marken är fuktig. Så får väl sätta det nära blommorna som vi vattnar varje dag :14:

Tomas vi köpte ett nästan likadant skåp fast av mindre modell.

Antar att vi inte ska forska vidare i det med 3fas. Men jag blir fortfarande inte klok på det med potential utjämning, är det någon nödvändigt som jag behöver göra/ha ? Eller kan jag lägga det åt sidan.

Den största maskinen som jag är orolig över är tvättmaskinen. Så länge den är jordad så är jag inte jätte orolig. Näst största maskinen här är en micro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha missförstå mej rätt...

Du har alltså gjort ett jordtag som täcker inte bara duschen utan även det övriga huset via vattenvärmaren?

Vad händer om du får avbrott i ink. penledare och den enda ``jord´´ du har är via ditt jordtag som så vitt jag kan förstå är av Järn? rostar i anslutningen??

Det lilla är att om du har trefas så brinner bara all elektronik upp, det värsta är att du (eller den människa som råkar duscha) blir jordledare tex. om varmvattenberedaren får överslag.

Ett råd: Mät upp jordresistansen, komplettera ditt jordspett med 3-4st till I KOPPAR då kan ditt järnspett funka som offeranod...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att vi inte ska forska vidare i det med 3fas. Men jag blir fortfarande inte klok på det med potential utjämning, är det någon nödvändigt som jag behöver göra/ha ? Eller kan jag lägga det åt sidan.

[size=5]Man kan inte potentialutjämna lite... Det funkar eg. bara vid nybygge, och då ska alllt vara anslutet även armeringen i golvplattan. Anslutningspunkter ska finnas på varje kvadratmeter under vissa förhållanden[/size]

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där Odin!

Det kan vara så att ett järnspett ger tillräckligt låg jordresistans när det är nytt, men efter ett tag när det rostat så ändras resistansen, till det sämre.

Det finns naturligtvis en anledning till att jordplåtar ofta är av koppar, eller minst, ordentligt galvaniserad plåt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tipsa om nedanstående tråd.Där finner man svaret på allt om det elektrifierade och lite till.

http://www.maipenrai...n-elkunnig-har/

En höjdartråd på sin tid!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv köpte jag en sån här på Harald Nyborg igår, den borde väl funka bra till varmvattenberedaren?

Mvh isan Lover

54055.jpg

JORDFELSBRYTARE 1 V SAFEPOWER

[size=2]Klicka på bilden för att stänga[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv köpte jag en sån här på Harald Nyborg igår, den borde väl funka bra till varmvattenberedaren?

Mvh isan Lover

54055.jpg

JORDFELSBRYTARE 1 V SAFEPOWER

[size=2]Klicka på bilden för att stänga[/size]

Jag tvivlar på att den klarar den höga effekten men det kan du läsa på den. En vattenvärmare ligger vanligtvis på 5 kw

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tvivlar på att den klarar den höga effekten men det kan du läsa på den. En vattenvärmare ligger vanligtvis på 5 kw

Hej

Tack för det, då blir det till att kolla upp det, annars får den användas till något annat.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv köpte jag en sån här på Harald Nyborg igår, den borde väl funka bra till varmvattenberedaren?

Mvh isan Lover

JORDFELSBRYTARE 1 V SAFEPOWER

[size=2]Klicka på bilden för att stänga[/size]

Den klarar 16A, vilket troligen är mer än tillräckligt för en duschvärmare, det räcker för 3600 Watt.

Tror våra i Thailand är på 2000Watt, med inbygga Jordfelsbrytare.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...