Jump to content
IGNORERAD

Vilket land som pensionär?

Nisse Hult

Recommended Posts

Om man nu skulle vilja tillbringa sin tid utomlands i t.ex Asien som pensionär och tillbringa hela tiden eller vinterhalvåret vilket land skulle då vara bäst?

Var pratas och förstås Engelska bäst?

Var är det billigast att leva?

Var är det mest ekonomiskt att bo?

Fördelar/nackdelar

Ni som funderat över detta och Googlat runt. Vad har ni dragit för slutsatser. är det Thailand som gäller generellt eller har ni hittat nåt alternativ?

Skulle vara kul att veta. :_russian:

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Hade jag inte vart så inrotat med allt möjligt i Thailand så hade det blivit Fillipinerna

där jag bodde ett år i Ilo Ilo och Manila. Språket är ju en stor fördel där, då dom flesta

snackar engelska och fruntimmerna är vackrare. Och så är det billigare

Dela på andra sajter

Om man nu skulle vilja tillbringa sin tid utomlands i t.ex Asien som pensionär och tillbringa hela tiden eller vinterhalvåret vilket land skulle då vara bäst?

Var pratas och förstås Engelska bäst?

Var är det billigast att leva?

Var är det mest ekonomiskt att bo?

Fördelar/nackdelar

Ni som funderat över detta och Googlat runt. Vad har ni dragit för slutsatser. är det Thailand som gäller generellt eller har ni hittat nåt alternativ?

Skulle vara kul att veta. :_russian:

Tänker mig att Scotland blir billigast för mig då min dotter har bostad och min son jobbar på en pub.

Svärsonen jobbar på pizzahut så jag borde kunna få mat också.

Mvh Leadbelly

Dela på andra sajter

Tänker mig att Scotland blir billigast för mig då min dotter har bostad och min son jobbar på en pub.

Svärsonen jobbar på pizzahut så jag borde kunna få mat också.

Mvh Leadbelly

Förstår vad glad de ska bli när svärfar blir inneboende och de får chansen att se till att du har det riktigt bra. :)

Dela på andra sajter

Förstår vad glad de ska bli när svärfar blir inneboende och de får chansen att se till att du har det riktigt bra. :)

Tror nog inte att jag vill när jag tänker efter. Får nog bli lite roliga besök istället.

Mvh Leadbelly

Dela på andra sajter

Testa nåt kul ställe tills du inte har råd med det längre, tänker på sjukvård och sånt där.

Sen åker du hem till Sverige och rånar en bank, om du kommer undan med pengar så kan du åka tillbaks till TH eller PH.

Annars får du sitta i ett fängelse och där har du det antagligen bättre än på långvården iaf, bra käk sjukvård osv, om inte Carema tar över fångvården också...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Tanken finns där om att kunna flytta till Thailand,,Men.

En kompis flyttade nyligen till Phillipinerna för gott,

och det mesta verkar betydligt enklare där.

Visum mm mm mm

Så vem vet!

De kanske snart är slutåkt till Thailand.

Ska ta en resa till kompisen å kolla lite nästa gång.

Veteran

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Fillipinerna är det fortfarande lite kvar av vilda östern. Massor av små orörda platser runt om på alla

öarna. Även fast dom avråder från att åka ner till Mindanao vet jag flera stycken som har bosatt sig där

och helt otroligt billigt är det där

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Fillipinerna är det fortfarande lite kvar av vilda östern. Massor av små orörda platser runt om på alla

öarna. Även fast dom avråder från att åka ner till Mindanao vet jag flera stycken som har bosatt sig där

Gå in på www.destphil.se så får ni lite mer info om flapp öarna

Dela på andra sajter

Jag har själv bott både i Manila, och på Mindanao, (Butuan City).

Jag talar Tagalog, och även i viss mån Visaya. Jag håller med att det kan vara jordens paradis, så länge man är ensamstående, en dollarbunt i ena handen, paketet redo i den andra.

Men som pensionär, tror inte det. Det är trots allt vilda östern vi pratar om.

Så det får nog bli Thai ett tag till, framför allt bättre kommunikationer, Flappeland består trots allt av 7000 öar.

Mvh.borje222

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag har själv bott både i Manila, och på Mindanao, (Butuan City).

Jag talar Tagalog, och även i viss mån Visaya. Jag håller med att det kan vara jordens paradis, så länge man är ensamstående, en dollarbunt i ena handen, paketet redo i den andra.

Men som pensionär, tror inte det. Det är trots allt vilda östern vi pratar om.

Så det får nog bli Thai ett tag till, framför allt bättre kommunikationer, Flappeland består trots allt av 7000 öar.

Mvh.borje222

Vilka år bodde du i Manilla? Jag jobba ett år på Stolt milanie inte så långt ifrån Folkes Niagara på

Alhambra road

post-7775-0-62147900-1322935743_thumb.jp

post-7775-0-62147900-1322935743_thumb.jp

Dela på andra sajter

Vilka år bodde du i Manilla? Jag jobba ett år på Stolt milanie inte så långt ifrån Folkes Niagara på

Alhambra road

Under 1987/88 hyrde jag en lägenhet på Mabini St.

Jodå har varit en del hos Folke,även om jag inte tillhörde "båtfolket", resten av min ungdom tillbringade jag på Del Pilar...och dess "restauranger", inklusive gristorget.

Efter att jag stadgat mig byggde jag och min dåvarande fru på Mindanao. 1986-2001 var det mest Filipinerna , Dock även Thai några veckor om året.

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...