PlayTheGame Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Såg på Mig.verkets hemsida att det kan ta upp till 18 månader för att få besked på en ansökan om svenskt medborgarskap. Ni som har Thaifruar/flickvänner som är svenska medborgare, hur lång tid fick ni vänta innan beskedet ramlade ner i brevlådan? Mvh / PTG "Some play hard to get, I play hard to want" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rebnel Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Hej PTG, Det tog ca en vecka, men det var för 1 år sedan. Vi skickade in ansökan ca 1 månad före innan hon (ochdotter) kunde bli medborgare Rebnel Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag. # Len Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Hej! Vi skickade in ansökan i slutet av Maj. Jag kollade på Mig,s hemsida där det finns en tjänst för att följa ärendet, men inget hände, så jag mailade och frågade om de verkligen fått in våran ansökan. Vi väntade på svar i över en månad men fick inget svar, så jag ringde och fick sitta i telefonkö i flera timmar. När jag väl fick prata med en handläggare så kunde denne lika bra (dålig) svenska som tjejen. Svaret vi fick var att det är ca 14 månaders handläggningstid just nu och att de inte har resurser för att uppdatera webbtjänsten. Vi åket till Thailand i mitten av December, så då får vi avbryta ansökan, då undrar man ju om vi hamnar sist i högen av ansökningar? //S There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burpan5 Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Vi var tvungna att åka till Thailand under väntetiden.Då fick vi tillbaka passen för att sedan returnera dom när vi kom tillbaka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rogigoal Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Tog runt 3v från ansökan skickades in tills medborgarskapet landade i brevlådan,,även det var förra året.. # 27 RIP Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PlayTheGame Inlagd Oktober 9, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Spridda skurar alltså! Säkert olika tider beroende på var i landet ansökan hamnar. Tack för Era svar. Mvh / PTG "Some play hard to get, I play hard to want" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drivern Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Hej, det tog 12 dagar från brevlåda och tillbaks för både frun och hennes son,januari -10 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Det tog ca. 3 veckor för ett par månader sedan. Tror dock att faktorer som korrekt ifyllda blanketter och inga komplicerade omständigheter (t.ex. adopterade barn) kan spel stor roll om det tar veckor eller månader. He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr_Somtam_2008 Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Hej, För min fru tog det 4 veckor med ansökan gjord juli -11. Det gick snabbt även i semestertider. Fredrik Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Spridda skurar alltså! Säkert olika tider beroende på var i landet ansökan hamnar. Tack för Era svar. Mvh / PTG Nja, är det inte så att alla ansökningar om svenskt medborgarskap går till Migrationsverket i Norrköping? Då ska det väl inte spela någon roll var man bor. Exfru Chang fick sitt på tre veckor hösten 2009. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Holst Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Skickade in 4 September -11 svaret fick vi 3/10-11 Mvh Holst Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig. Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridde Inlagd Oktober 10, 2011 Dela Inlagd Oktober 10, 2011 Skickade in för en drygt månad sen, Fick beskedet förra veckan, Ringde till dom två ggr så det kan nog påskynda lite med, jag sa att vi skulle till Thailand i December och efter det samtalet tog det fyra dagar till beslutet kom. "Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om." Fridde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dinop Inlagd Oktober 10, 2011 Dela Inlagd Oktober 10, 2011 Jag undrar verkligen varför det dröjer så mycket för vissa och varför andra får det så snabbt. Vi ansökte i mitten av Juni 2011. Fick inte ens besked att de har tagit emot hennes ansökan. Ett mejl i Augusti och tre veckor senare får vi ett kortfattat svar att de har visst tagit emot brevet och ärendenummer kunde vi få. Sedan dess ingenting. Nu när jag läser vad ni skriver här blir jag bara förvirrad. Är det olika handläggare, har vi hamnat i fel hög, har de en prio-lista??? Alla dessa ansökningar skickas ju till samma ställe i Norrköping. Och vi har inga speciella omständigheter, inga barn eller så. Nu ska vi inte resa förräns nästa år så jag avvaktar, men jag är verkligen nyfiken på medborgarskapsenhetens arbetssätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Oktober 10, 2011 Dela Inlagd Oktober 10, 2011 Hej! Vi fick svar från MIG idag. De svarar att våran ansökan är komplett och att vi uppfyller alla ställda krav för medborgarskap, dock meddelar de att det är upp till 14 månaders handläggningstid. Någon förtur var inte att tänka på inför våran Thailandsresa. Huru vida ansökan hamnar sist i högen, om man avbröt den, svarade de inte på, bara att om vi ville ha passet tillbaka skulle vi hämta det i Norrköping alt begära att få det med rek. post. 2 månader för att svara på ett enkelt mail! Då förstår man att allt tar sin tid. Nu är väl inte ett Svenskt medborgarskap direkt livsupprätthållande. Det är bara lite jobbigt att inte kunna ta en resa när lusten faller på. (Vi bor 10 min från Skavsta, så det blir en del oplanerade resor). //S There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridde Inlagd Oktober 11, 2011 Dela Inlagd Oktober 11, 2011 Hej! Vi fick svar från MIG idag. De svarar att våran ansökan är komplett och att vi uppfyller alla ställda krav för medborgarskap, dock meddelar de att det är upp till 14 månaders handläggningstid. Någon förtur var inte att tänka på inför våran Thailandsresa. Huru vida ansökan hamnar sist i högen, om man avbröt den, svarade de inte på, bara att om vi ville ha passet tillbaka skulle vi hämta det i Norrköping alt begära att få det med rek. post. 2 månader för att svara på ett enkelt mail! Då förstår man att allt tar sin tid. Nu är väl inte ett Svenskt medborgarskap direkt livsupprätthållande. Det är bara lite jobbigt att inte kunna ta en resa när lusten faller på. (Vi bor 10 min från Skavsta, så det blir en del oplanerade resor). //S På telefonen och ring Stefan, om du har tur så svarar en handläggare som kikar på det på direkten..för oss gick det på cirka 4 veckor,,fick beslutet förra veckam Lycka Till "Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om." Fridde Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nissehult_13 Inlagd November 1, 2011 Dela Inlagd November 1, 2011 Hej Fyllde i elektronisk ansökan 20111018, skickade in pass och underskriven ansökan 20111019. Beslut taget att hon fick svenskt medborgarskap 20111024. Brevet kom till oss 20111027, riktigt snabbt tycker jag. Idag var vi och ansökte om svenskt pass som kommer vara klart på måndag. mvh Bengt/Chon Nissehult_13 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd November 1, 2011 Dela Inlagd November 1, 2011 Hej Fyllde i elektronisk ansökan 20111018, skickade in pass och underskriven ansökan 20111019. Beslut taget att hon fick svenskt medborgarskap 20111024. Brevet kom till oss 20111027, riktigt snabbt tycker jag. Idag var vi och ansökte om svenskt pass som kommer vara klart på måndag. mvh Bengt/Chon Grattis. Det var jävligt snabbt jobbat. Skickade in vårat 25/10 elektroniskt och passen 26/10 Får väl se hur lång tid det tar för oss. Mvh Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hbgmaxie Inlagd November 1, 2011 Dela Inlagd November 1, 2011 vi skickade in frugans pass i början av juli och har fått besked att det är 15 månaders väntetid. mvh. Lars En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints) We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nutteman Inlagd November 1, 2011 Dela Inlagd November 1, 2011 Sawadee Vi skickade in tantens och grabbens papper 1/12-10. Tog tillbaka passen i April för dom skulle åka till Thailand hela sommarlovet. Skickade tillbaka passen i början på September och det var klart i början på Oktober. När jag skickade in passen andra gången ringde jag och frågade om det skulle ta lång tid men dom sa att dom inte visste. Enligt han jag pratade med var problemet att det är så många från Irak som varit i Sverige så länge att dom kan söka medborgarskap och det verkar alla gjöra. MVH Nutteman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd November 2, 2011 Dela Inlagd November 2, 2011 Hej! Vi fick svar från MIG idag. De svarar att våran ansökan är komplett och att vi uppfyller alla ställda krav för medborgarskap, dock meddelar de att det är upp till 14 månaders handläggningstid. Någon förtur var inte att tänka på inför våran Thailandsresa. Huru vida ansökan hamnar sist i högen, om man avbröt den, svarade de inte på, bara att om vi ville ha passet tillbaka skulle vi hämta det i Norrköping alt begära att få det med rek. post. 2 månader för att svara på ett enkelt mail! Då förstår man att allt tar sin tid. Nu är väl inte ett Svenskt medborgarskap direkt livsupprätthållande. Det är bara lite jobbigt att inte kunna ta en resa när lusten faller på. (Vi bor 10 min från Skavsta, så det blir en del oplanerade resor). //S Begär tillbaka passet !! Dom meddelar när dom vill ha tillbaka det. Vi ansökte i Apri-11 och inget har hänt sen dess. Men nu är vi sen början av Oktober i Thailand till mars. Blomvakten säger att inget kommit än. Inga barn eller oklarheter och över 4 år i Sverige. Vi har ringt flera gånger innan vi skulle åka till Thailand, men det verkar som om man bara stör deras stillastående "verksamhet". Mantrat upp till 14 månader upprepas bara hela tiden... Dom som svarar i telefon är ju inte handläggare eller sånt och kan påskynda ärendena, utan bara en tel.svararservice på någon helt annan plats i Sverige. Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nutteman Inlagd November 2, 2011 Dela Inlagd November 2, 2011 Begär tillbaka passet !! Dom meddelar när dom vill ha tillbaka det. Var inte för säker på det. Har också ringt till svarscervisen och fått det beskedet men sen fick jag en meiladdress till en handläggare som via meil förklarade att det inte var så. Hon förklarade att man skulle skicka in passet så fort man kom tillbaka till Sverige. Men vem som har rätt eller fel vet jag inte. MVH Nutteman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd November 2, 2011 Dela Inlagd November 2, 2011 Var inte för säker på det. Har också ringt till svarscervisen och fått det beskedet men sen fick jag en meiladdress till en handläggare som via meil förklarade att det inte var så. Hon förklarade att man skulle skicka in passet så fort man kom tillbaka till Sverige. Men vem som har rätt eller fel vet jag inte. MVH Nutteman Så här står det exakt på migs hemsida, Inget att oroa sig för...:"när du har möjlighet" Jag har lämnat in en ansökan om medborgarskap och väntar på svar. Nu vill jag resa utomlands. Kan jag få förtur? Vi beviljar i princip inga förturer. Om du behöver ditt pass tillbaka kan du ringa eller e-posta till Migrationsverket så skickar vi det tillbaka till dig. Du får sedan skicka in det till Migrationsverket igen när du har möjlighet. This page in English » Kontakta oss » Sidan senast uppdaterad: 2010-07-08 Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nutteman Inlagd November 2, 2011 Dela Inlagd November 2, 2011 Sawadee JohanB Vi försöker nog säga ungefär samma sak. Vad jag menade var att förmodligen hör dom inte av sig om att man ska skicka tillbaka passet till Migration igen om man har tagit tillbaka det för semesterresa. Skickar man inte in det igen när man kommer hem blir ärendet bara liggande på Migration. Med andra ord bör man inte sitta hemma och vänta på att dom hör av sig utan skicka in det när man kan. Ungefär som du skriver. MVH Nutteman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hbgmaxie Inlagd November 2, 2011 Dela Inlagd November 2, 2011 Frugan har precis fått hem sitt pass så att hon kan åka hem och ta hand om huset. I brevet var det ett meddelande från MIG att vi inte skulle skicka tillbaka passet utan vänta på besked från dem när dom vill ha passet igen. mvh. Lars En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints) We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd November 2, 2011 Dela Inlagd November 2, 2011 Frugan har precis fått hem sitt pass så att hon kan åka hem och ta hand om huset. I brevet var det ett meddelande från MIG att vi inte skulle skicka tillbaka passet utan vänta på besked från dem när dom vill ha passet igen. mvh. Lars Jo jag hade i bakhuvudet att jag sett nånting sånt där, men blev osäker då jag läste q&a spalten på imm-sidan. Klart som korvspad..tydligen., bara att hojta vilt om dom försöker sno dej på tusingen. Medborgarskapet är ju inte direkt brådskande, men det är ett djävla sätt och gestapofasoner att sno passet i 1,5 år. /Johan Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu