Galten Inlagd September 21, 2011 Dela Inlagd September 21, 2011 (ändrad) "Kan kanske påpeka att endast ha träffats under två veckor i Thailand kan vara för kort tid för att få bjuda någon till Sverige på visum. Ambassaden vill helst att man träffats tre till fyra veckor vid ett eller flera tillfällen enligt en överenskommelse mellan Schengenländerna." Undrar lite hur hårt de kontrollolerar sådant. Är man kär så gäller ju inga regler. Jag skulle ljuga friskt Ändrades September 21, 2011 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 21, 2011 Dela Inlagd September 21, 2011 "Kan kanske påpeka att endast ha träffats under två veckor i Thailand kan vara för kort tid för att få bjuda någon till Sverige på visum. Ambassaden vill helst att man träffats tre till fyra veckor vid ett eller flera tillfällen enligt en överenskommelse mellan Schengenländerna." Undrar lite hur hårt de kontrollolerar sådant. Är man kär så gäller ju inga regler. Jag skulle ljuga friskt Man bör ju till att börja med kunna visa att man har tillbringat mer är två veckor i Thailand genom in och utresestämplar. Har man bara det så är det väl inga problem så länge man skriver samma på blanketten som hon säger. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd September 21, 2011 Dela Inlagd September 21, 2011 WTF är "en CC passport" CD är corpus diplomatic CC är corpus consular Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd September 21, 2011 Dela Inlagd September 21, 2011 Kan kanske påpeka att endast ha träffats under två veckor i Thailand kan vara för kort tid för att få bjuda någon till Sverige på visum. Ambassaden vill helst att man träffats tre till fyra veckor vid ett eller flera tillfällen enligt en överenskommelse mellan Schengenländerna. Man ska även tänka på att det numera krävs antingen kontoutdrag, lönebesked eller pensionsbesked för de tre senaste månaderna. Tänk även på att tjejen måste fylla i frågeformuläret på engelska hos VFS Global vilket kan ställa till problem för dem som inte är så bra på engelska så hjälp henne gärna på vägen. Att anlita konsulter eller agenter är upp till var och en att avgöra. Är man någorlunda bevandrad med att fylla i blanketter är det inga större problem att själv skriva ansökningshandlingarna. Vilka grundläggande regler som gäller för visum respektive uppehållstillstånd framgår hyfsat på myndighetens hemsida. Sedan finns det de som inte kommer överens med blanketterna, tycker de har annat att göra än att skriva blanketter eller helt enkelt tycker det är bekvämt att låta oss konsulter göra jobbet. Beträffande Thaikonsult så är vi ju även registrerat ombud hos Migrationsverket vilket kanske borgar för den kunskap vi besitter inom området. Vi har ombudsnummer 11530 om någon önskar veta detta. Att det springer runt lycksökande amatöragenter kring VFS Global och ambassaden som mer eller mindre försöker lura visumsökande, är enbart att beklaga och ambassaden har ett flertal gånger varnat för detta. Med hälsningar Roffe på Thaikonsult Du har rätt angående löne spec, pensionsbesked, etc. dvs. att man numera måste uppvisa de tre senaste månaderna. Finns info om detta på ambassadens hemsida men inte på VFS hemsida. Någon kanske borde påpeka det för dem... Angående frågeformuläret, menar du att VFS har ändrat sina rutiner så att man nu måste fylla i det på plats? Finns ingen info om att det måste fyllas i på plats, varken på ambassadens eller VFS hemsida. När vi sökte visum så fyllde jag i det med hjälp av tjejen (på telefon) och skickade dokumentet till henne med snigelpost. Hon signerade och lämnade det tillsammans med övriga papper. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
glimten66 Inlagd September 21, 2011 Dela Inlagd September 21, 2011 Hej Lobuz, Som jag skrev så går det självklart bra att ansöka om Schengenvisum direkt via ambassaden. Dock anser jag inte att VFS Global är en konsult i den bemärkelsen att de lurar tjejerna på pengar. Är ju faktiskt Svenska ambassaden som gett VFS Global i uppdrag att förbättra servicen i samband med visum ansökningar. Tidigare kunde det ta riktigt lång tid att få sitt visum via ambassaden, speciellt vissa perioder på året. Ambassaden har lyssnat på den kritik de fått. Fördelarna med att ansöka via VFS är som jag ser det: - Man behöver inte boka tid för att lämna in sin ansökan. Gör man det på ambassaden måste man boka en tid som man måste passa. - Mer generösa öppetider, öppet alla dagar i veckan. På ambassaden kan man bara lämna in ansökan mellan kl 8 - 10 på tisdagar och torsdagar. - Enkel betalningsrutin direkt hos VFS. På ambassaden måste man betala på ett speciellt bankkontor och det finns en risk att man strular till det med t.ex. kontonummer. - Man får hela tiden feedback på hur det går med sin ansökan. Dessutom enklare att komma i kontakt med VFS jämfört med ambassaden som bara har 1 timmes telefontid per dag. - Ansökningstiden är ungefär hälften så lång om man går via VFS jämfört med ambassaden. - När visumet är godkänt kan man få det hemskickat med kurir (mot en kostnad på 150 THB). Går man via ambassaden måste man själv åka till Bangkok alternativt till konsultatet i Phuket och hämta sitt pass. Om man tycker att 535 THB är mycket pengar för att erhålla ovan service får var och en avgöra. Personligen tycker jag att det är värt pengarna, speciellt med tanke på att man kan få sitt pass hemskickat. Bor man långt ifrån Bangkok så kostar det både tid och pengar att ta sig dit. Min tjej hade varit tvungen att ta en extra dag ledigt från jobbet bara för att hämta passet och det hade kostat henne mer än 535 THB i utebliven inkomst. När det gäller UT ansökningar så är det bara ambassaden som handläger dessa ärenden. Numera är det dock möjligt att ansöka via MIGs hemsida vilket underlättar rejält. Då behöver man bara boka en intervju på ambassaden och i samband med det visa upp original till de dokument man elektroniskt skickat med sin ansökan tidigare. Riktigt smidigt! Ha en bra dag! /Marlon Dom gångerna min fru varit här har vi varit där bra service o sen bor vi typ45 mil från BKK så då fick vi passet hem kört tog en 5-6 dagar så hade vi passet dhemma hos oss underbart o slippa åka ner bara för de glimten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marcooleo Inlagd September 22, 2011 Trådstartare Dela Inlagd September 22, 2011 Men vad är det för konstig regel, 3-4 veckor, tänk om hon velat besöka sverige som turist utan att ha haft mig, kan inte thailändare turista i sverige upp till 3 månader? Jag har inte mer än två veckors semester nästa år, så vad kan man göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Matte14 Inlagd September 22, 2011 Dela Inlagd September 22, 2011 Hej! Ja det med 3-4 veckor låter skumt. Jag var och hälsade på min nuvarande tjej i 2 veckor första gången och hon sökte turistvisa ca 2 månader efter jag kommit hem ifrån henne. Hon fick turist visat på 5 dagar och det var inget snack om att man skall ha träffats en längre tid för att besöka sverige. Allt kommer att lösa sig även om du bara har 2 veckors semester nästa år se till at hon träffar nya vänner Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marcooleo Inlagd September 22, 2011 Trådstartare Dela Inlagd September 22, 2011 Tack för det, känns lite lugnare nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gray Inlagd September 22, 2011 Dela Inlagd September 22, 2011 Klart Thailändare kan skaffa ett turist visa men då måste dom vissa upp sina bank detaljer för att bevisa att dom har tillräcklig med pengar för att täcka uppehåll. Lite svårt för dom flesta att visa upp tillräcklig mycket om man söka ett 3 månaders giltig schengenvisa skulle jag vilje påstår. Är man ut efter ett eventuellt UT så är det bra att personen i frågan har provat på att bo i Sverige. 5 dagar ger inte mycket trovärdighet i det ämnet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Matte14 Inlagd September 22, 2011 Dela Inlagd September 22, 2011 Jag vet inte om du missförstod Gray... Hon fick sitt visa efter 5 dagar och hon var här i sverige i 3 månader Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gray Inlagd September 22, 2011 Dela Inlagd September 22, 2011 Jag vet inte om du missförstod Gray... Hon fick sitt visa efter 5 dagar och hon var här i sverige i 3 månader ja det gjorde jag haha. Resten kan står kvar som svar till Marco och hans funderingar kring Thai turister. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd September 22, 2011 Dela Inlagd September 22, 2011 (ändrad) Hej Marion Visst får man hjälpa tjejerna att fylla i frågeformuläret om man vill - det finns inga förbud mot dettta men många glömmer detta och så kommer tjejen till VFS och får ett frågeformulär av personalen att fylla i på engelska. Egentligen var frågeformuläret tänkt som en mindre skriftlig intervju för tjejen som skulle ersätta den muntliga intervju de fick genomgå tidigare hos ambassaden. Mvh Thaikonsult Ändrades September 22, 2011 av thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peo61 Inlagd September 22, 2011 Dela Inlagd September 22, 2011 Undrar vart det står att man måste ange hur lång tid man har träffats? När min tjej och jag ansökte i maj månad i år, uppgav vi ingenstans hur lång tid vi hade umgåtts. Hur många gånger, vart och när vi möttes efterfrågas dock. //Peo Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd September 22, 2011 Dela Inlagd September 22, 2011 Det behöver inte stå i ansökningshandlingarna hur lång tid man har träffats utan det utläser ambassaden (VFS) ur in- och utresestämplarna som ska bifogas ansökan, ev. frågar den som söker visum. Det finns även lite kring när man träffades första och sista gången i tjejens frågeformulär, etc. Från ambassaden till Svenne: "På den Svenska Ambassadens hemsida anger man inte den praxis eller lagstiftning som reglerar en prövning av ansökan om visum och uppehållstillstånd i Sverige. Informationen skulle bli allt för omfattande och svårförstådd för allmänheten. Vidare kan reglerna ändras bl.a. med hänsyn till lagändringar. Svenska Ambassaden har i samråd med andra Schengenstater beslutat att inte bevilja visum till sökande som endast har en kortare bekantskap med referenten (inbjudaren). Någon exakt tidsgräns för hur mycket man ska ha träffats kan inte anges utan detta prövas individuellt. Att endast ha träffats vid ett enstaka tillfälle under 7 dagar är emellertid att betrakta som en mycket kort bekantskap. Ovanstående är saxat från ”Svenne” och det svar han fick från Svenska Ambassaden i Bangkok. Svaret visar tydligt att praxisen kring Schengenvisum stramats upp när det gäller kortare bekantskaper. Det finns även sedan tidigare en dom från Migrationsöverdomstolen där man konstaterat att en kortare bekantskap inte kan räknas som ett förhållande. Vilket blir ett hinder för sökande med korta relationer, att söka tillstånd för bosättning i Sverige". Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu