marcooleo Inlagd September 19, 2011 Dela Inlagd September 19, 2011 Hej! Jag har läst om olika VISA och tycker det hela är väldigt rörigt och vet inte riktigt vad som gäller. Läget är så här: Jag ska besöka min flickvän i Thailand nästa år i två veckor. Därefter ska min flickvän besöka mig, hon vill stanna hos mig upp till tre månader och vi har planerat att gifta oss i Sverige. När hon sedan återvänder till Thailand tänker hon söka uppehållstillstånd i Sverige och komma till mig igen, tanken är att hon i framtiden ska få permanent uppehållstillstånd och bo med mig och arbeta i Sverige. Så nu undrar jag om någon vänlig själ kan förklara exakt vad jag ska göra, samt vad min flickvän måste göra vad gäller VISA och andra blanketter. Detta är som en djungel för mig och min flickvän och vi vet varken ut eller in. Vore väldigt tacksam för en utförlig beskrivning. Mvh Marc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd September 19, 2011 Dela Inlagd September 19, 2011 Kan någon ta sig tid med att göra en "steg för steg lista" så skulle nog många bli väldigt tacksamma. "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marcooleo Inlagd September 19, 2011 Trådstartare Dela Inlagd September 19, 2011 Ja det hade varit kanonbra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd September 19, 2011 Dela Inlagd September 19, 2011 (ändrad) Det är inga svåra saker. http://www.migration...a_119031_sv.pdf Lägg gärna till kopia av ditt pass och inkomstuppgifter så ser det seriöst ut . Eller var det ett krav , länge sen nu men har gjort det ett par gånger Provade och länka till MPR sidor men när jag skulle trycka på blanketter så hamnade jag på sidan nyheter? Ps du bör ha försäkring för tjejen , det är nog lag på det numera. Körde själv med europeiska. Ändrades September 19, 2011 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd September 19, 2011 Dela Inlagd September 19, 2011 (ändrad) Hej, Har ni träffats i Thailand tidigare eller är det första gången? Tror det underlättar rejält att ni träffats i Thailand innan ni söka ett Schengenvisum. Hur som helst, enklast är att ansöka om ett besöksvisum via VFS Global. Det går även att söka visum via Svenska ambassaden men det tar längre tid. Vet inte hur mycket du har kollat på VFS Globals hemsida men läs igenom den noga, se länk nedan. http://www.vfsglobal...weden/Thailand/ Här kommer en beskrivning på hur ni praktiskt går tillväga. På deras hemsida, uppe till höger finns en rubrik "ALL ABOUT YOUR VISAS". Klicka på den och läs den info som finns. Det finns även en underrubrik, "Visa to Sweden", klicka på den. Du ser nu fler underrubriker bla "Visiting Friends (Incl. Girlfriend / Boyfriend)". Klicka på den, här finns den info som du behöver ha. Under "Visa Fees" mitt på sidan ser du att det kostar 2660 THB att ansöka om visum. Till det tillkommer en serviceavgift på 535 THB (för VFS Globals arbete). VFS Global tillhandarhåller även andra tjänster mot avgift såsom kopiering, fotografering, etc. Sådan fixar ni i förväg, men det kan vara bra att veta att det finns om man nu har missat något. Under "Documents Required" mitt på sidan kan du se vilka dokument som krävs av din flickvän. De tre första dokumenten hittar du under "Visa Application Form" mitt på sidan. Du kan hjälpa din flickvän att fylla i dokumenten alternativt så fyller du i dem och skickar dem via snigelpost. - Application form for Schengen Visa. Ni kan ansöka om som mest 90 dagar. Glöm inte att din flickvän ska signera dokumentet på två ställen. - Appendix D - Family Appendix. Glöm inte att din flickvän ska signera dokumentet. - Questionnaire. Här ska ni fylla i info om hur ni känner varandra, hur ni träffades, hur många gånger ni möts, etc. Tror som sagt det underlättar om ni möts någon gång i Thailand innan ni ansöker om visum. Glöm inte att din flickvän ska signera även detta dokument. - Pass med 3 månaders giltighet kvar efter tänkt hemfärd. Fotokopia på sidan med personuppgifter och ev. tillägg och namnändringar. - Tidigare pass, om ett nytt utfärdats under det senaste året. Fotokopia på sidan med personuppgifter och ev. tillägg och namnändringar - Fotokopia på nationellt ID-kort. - Två passfoton i färg, max 6 månader gamla (45 mm x 35 mm). - Betald reseförsäkring. Denna köper du via t.ex. Europeiska (finns även andra bolag). De vet precis vad som gäller om du ringer dem. När den är betald så skickar du det intyg du får till din flickvän. - Bevis för tillräckliga medel att stanna i Sverige (motsvarande 370 SEK per dag) t.ex. utdrag från bankbok. Om det är du som betalar hennes vistelse, ta en kopia på din löne spec, kontoutdrag eller likande och skicka till din flickvän. - Kopia på bokad flygbiljett - Appendix E (Referent's Appendix). Hittar du under "Visa Application Form" mitt på sidan. Detta fyller du i, glöm inte signera. - Personbevis från dig med syfte "Inbjudan" - Kopia på ditt pass, sidan med personuppgifter samt sida/sidor med dina in- och utrese stämplar från Thailand. - Personbevis för annan Thai. Om det bor någon annan med Thailänskt medborgarskap hos dig så behövs personbevis för denna person också (inte aktuellt för dig antar jag) Nu har ni alla dokument! Din flickvän åker till VFS Global som ligger i Amarin Tower, adress finns på hemsidan. Det är inte nödvändigt att boka tid, bara att åka dit. Öppetider och helgdagar finns på deras hemsida. Efter att ansökan är inlämnad är det bara att vänta (ca 10 dagar). När visumet är godkänt får ni meddelande om att hämta passet, visumet är inklistrat på någon av sidorna. Alternativt betalar ni 150 THB och får passet hemskickat med kurir, mycket smidigt då man slipper åka till Bangkok. När din flickvän är i Sverige så finns det möjlighet att ansöka om förlängning, så kallat temporärt uppehållstillstånd i upp till 90 dagar. Info om det finns här: http://www.migration.../info/2974.html Här hittar ni även alla dokument som behövs, innehållsmässigt mycket likt de ni fyllt i för Schengenvisumet. När flickvännen sedan åkt tillbaka till Thailand kan hon ansöka om uppehållstillstånd (UT). Kan numera göras elektroniskt här: http://www.migration.../info/4386.html Förslagsvis hjälps ni åt att fylla i ansökan. Din tjej behöver fixa översättning av husboken samt intyget från Ampur att hon är ogift. Posta ett inlägg när ni ska söka UT så får ni hjälp. Har du fler frågor och funderingar så är det bara att fråga på. Stort lycka till med ansökan! /Marlon Ändrades September 19, 2011 av Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd September 19, 2011 Dela Inlagd September 19, 2011 Det är inga svåra saker. http://www.migration...a_119031_sv.pdf Lägg gärna till kopia av ditt pass och inkomstuppgifter så ser det seriöst ut . Eller var det ett krav , länge sen nu men har gjort det ett par gånger Provade och länka till MPR sidor men när jag skulle trycka på blanketter så hamnade jag på nyheter? nja, söka visa kan nog de flesta göra. Är väl snarare tips på hela proceduren sammantaget. Vilka papper behöver hon ha med sig från Thailand etc., etc. "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
solis Inlagd September 19, 2011 Dela Inlagd September 19, 2011 *** lättläst information *** Annars när jag kollat runt så har det verkar mycket krångligare, men nu såg det ganska simpelt ut. Tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiwife Inlagd September 19, 2011 Dela Inlagd September 19, 2011 Det enda som ev. behovs fran Thailand ar ett singelintyg om giftermalet planeras att ske under besokstiden, annars godkanner aldrig skatteverket hindersprovningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 Hej, Har ni träffats i Thailand tidigare eller är det första gången? Tror det underlättar rejält att ni träffats i Thailand innan ni söka ett Schengenvisum. Hur som helst, enklast är att ansöka om ett besöksvisum via VFS Global. Det går även att söka visum via Svenska ambassaden men det tar längre tid. Vet inte hur mycket du har kollat på VFS Globals hemsida men läs igenom den noga, se länk nedan. http://www.vfsglobal...weden/Thailand/ Här kommer en beskrivning på hur ni praktiskt går tillväga. På deras hemsida, uppe till höger finns en rubrik "ALL ABOUT YOUR VISAS". Klicka på den och läs den info som finns. Det finns även en underrubrik, "Visa to Sweden", klicka på den. Du ser nu fler underrubriker bla "Visiting Friends (Incl. Girlfriend / Boyfriend)". Klicka på den, här finns den info som du behöver ha. Under "Visa Fees" mitt på sidan ser du att det kostar 2660 THB att ansöka om visum. Till det tillkommer en serviceavgift på 535 THB (för VFS Globals arbete). VFS Global tillhandarhåller även andra tjänster mot avgift såsom kopiering, fotografering, etc. Sådan fixar ni i förväg, men det kan vara bra att veta att det finns om man nu har missat något. Under "Documents Required" mitt på sidan kan du se vilka dokument som krävs av din flickvän. De tre första dokumenten hittar du under "Visa Application Form" mitt på sidan. Du kan hjälpa din flickvän att fylla i dokumenten alternativt så fyller du i dem och skickar dem via snigelpost. - Application form for Schengen Visa. Ni kan ansöka om som mest 90 dagar. Glöm inte att din flickvän ska signera dokumentet på två ställen. - Appendix D - Family Appendix. Glöm inte att din flickvän ska signera dokumentet. - Questionnaire. Här ska ni fylla i info om hur ni känner varandra, hur ni träffades, hur många gånger ni möts, etc. Tror som sagt det underlättar om ni möts någon gång i Thailand innan ni ansöker om visum. Glöm inte att din flickvän ska signera även detta dokument. - Pass med 3 månaders giltighet kvar efter tänkt hemfärd. Fotokopia på sidan med personuppgifter och ev. tillägg och namnändringar. - Tidigare pass, om ett nytt utfärdats under det senaste året. Fotokopia på sidan med personuppgifter och ev. tillägg och namnändringar - Fotokopia på nationellt ID-kort. - Två passfoton i färg, max 6 månader gamla (45 mm x 35 mm). - Betald reseförsäkring. Denna köper du via t.ex. Europeiska (finns även andra bolag). De vet precis vad som gäller om du ringer dem. När den är betald så skickar du det intyg du får till din flickvän. - Bevis för tillräckliga medel att stanna i Sverige (motsvarande 370 SEK per dag) t.ex. utdrag från bankbok. Om det är du som betalar hennes vistelse, ta en kopia på din löne spec, kontoutdrag eller likande och skicka till din flickvän. - Kopia på bokad flygbiljett - Appendix E (Referent's Appendix). Hittar du under "Visa Application Form" mitt på sidan. Detta fyller du i, glöm inte signera. - Personbevis från dig med syfte "Inbjudan" - Kopia på ditt pass, sidan med personuppgifter samt sida/sidor med dina in- och utrese stämplar från Thailand. - Personbevis för annan Thai. Om det bor någon annan med Thailänskt medborgarskap hos dig så behövs personbevis för denna person också (inte aktuellt för dig antar jag) Nu har ni alla dokument! Din flickvän åker till VFS Global som ligger i Amarin Tower, adress finns på hemsidan. Det är inte nödvändigt att boka tid, bara att åka dit. Öppetider och helgdagar finns på deras hemsida. Efter att ansökan är inlämnad är det bara att vänta (ca 10 dagar). När visumet är godkänt får ni meddelande om att hämta passet, visumet är inklistrat på någon av sidorna. Alternativt betalar ni 150 THB och får passet hemskickat med kurir, mycket smidigt då man slipper åka till Bangkok. När din flickvän är i Sverige så finns det möjlighet att ansöka om förlängning, så kallat temporärt uppehållstillstånd i upp till 90 dagar. Info om det finns här: http://www.migration.../info/2974.html Här hittar ni även alla dokument som behövs, innehållsmässigt mycket likt de ni fyllt i för Schengenvisumet. När flickvännen sedan åkt tillbaka till Thailand kan hon ansöka om uppehållstillstånd (UT). Kan numera göras elektroniskt här: http://www.migration.../info/4386.html Förslagsvis hjälps ni åt att fylla i ansökan. Din tjej behöver fixa översättning av husboken samt intyget från Ampur att hon är ogift. Posta ett inlägg när ni ska söka UT så får ni hjälp. Har du fler frågor och funderingar så är det bara att fråga på. Stort lycka till med ansökan! /Marlon Varför ska man gå via någon konsult företag och kan inte vända sig direkt till ambassaden?? Det kostar ju pengar att anlita konsulter som ändå låter dig att göra allt jobb. Du fixar ju själv alla dokument och fyller i alla formulär http://www.swedenabroad.com/Page____73844.aspx Allt man behöver finns på denna länk och det funkar utan konsulter som uttnytjar en. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 (ändrad) Varför ska man gå via någon konsult företag och kan inte vända sig direkt till ambassaden?? Det kostar ju pengar att anlita konsulter som ändå låter dig att göra allt jobb. Du fixar ju själv alla dokument och fyller i alla formulär http://www.swedenabr...e____73844.aspx Allt man behöver finns på denna länk och det funkar utan konsulter som uttnytjar en. Ambassaden la väl ut detta till en entreprenör (VFS Global) när det vart tillåtet för ca ett år sedan. Arbetsbelastningen för alla visumansökningar vart för stor för ambassaden. Under de senaste åren innan var det ju inte ovanligt att det var flera månaders kö bara för att få en tid att lämna ansökan. Jag tycker nog dryga 500 THB är en liten kostnad för att slippa vänta flera månader på att lämna in ansökan. Ändrades September 20, 2011 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marcooleo Inlagd September 20, 2011 Trådstartare Dela Inlagd September 20, 2011 Hej, Har ni träffats i Thailand tidigare eller är det första gången? Tror det underlättar rejält att ni träffats i Thailand innan ni söka ett Schengenvisum. Hur som helst, enklast är att ansöka om ett besöksvisum via VFS Global. Det går även att söka visum via Svenska ambassaden men det tar längre tid. Vet inte hur mycket du har kollat på VFS Globals hemsida men läs igenom den noga, se länk nedan. http://www.vfsglobal...weden/Thailand/ Här kommer en beskrivning på hur ni praktiskt går tillväga. På deras hemsida, uppe till höger finns en rubrik "ALL ABOUT YOUR VISAS". Klicka på den och läs den info som finns. Det finns även en underrubrik, "Visa to Sweden", klicka på den. Du ser nu fler underrubriker bla "Visiting Friends (Incl. Girlfriend / Boyfriend)". Klicka på den, här finns den info som du behöver ha. Under "Visa Fees" mitt på sidan ser du att det kostar 2660 THB att ansöka om visum. Till det tillkommer en serviceavgift på 535 THB (för VFS Globals arbete). VFS Global tillhandarhåller även andra tjänster mot avgift såsom kopiering, fotografering, etc. Sådan fixar ni i förväg, men det kan vara bra att veta att det finns om man nu har missat något. Under "Documents Required" mitt på sidan kan du se vilka dokument som krävs av din flickvän. De tre första dokumenten hittar du under "Visa Application Form" mitt på sidan. Du kan hjälpa din flickvän att fylla i dokumenten alternativt så fyller du i dem och skickar dem via snigelpost. - Application form for Schengen Visa. Ni kan ansöka om som mest 90 dagar. Glöm inte att din flickvän ska signera dokumentet på två ställen. - Appendix D - Family Appendix. Glöm inte att din flickvän ska signera dokumentet. - Questionnaire. Här ska ni fylla i info om hur ni känner varandra, hur ni träffades, hur många gånger ni möts, etc. Tror som sagt det underlättar om ni möts någon gång i Thailand innan ni ansöker om visum. Glöm inte att din flickvän ska signera även detta dokument. - Pass med 3 månaders giltighet kvar efter tänkt hemfärd. Fotokopia på sidan med personuppgifter och ev. tillägg och namnändringar. - Tidigare pass, om ett nytt utfärdats under det senaste året. Fotokopia på sidan med personuppgifter och ev. tillägg och namnändringar - Fotokopia på nationellt ID-kort. - Två passfoton i färg, max 6 månader gamla (45 mm x 35 mm). - Betald reseförsäkring. Denna köper du via t.ex. Europeiska (finns även andra bolag). De vet precis vad som gäller om du ringer dem. När den är betald så skickar du det intyg du får till din flickvän. - Bevis för tillräckliga medel att stanna i Sverige (motsvarande 370 SEK per dag) t.ex. utdrag från bankbok. Om det är du som betalar hennes vistelse, ta en kopia på din löne spec, kontoutdrag eller likande och skicka till din flickvän. - Kopia på bokad flygbiljett - Appendix E (Referent's Appendix). Hittar du under "Visa Application Form" mitt på sidan. Detta fyller du i, glöm inte signera. - Personbevis från dig med syfte "Inbjudan" - Kopia på ditt pass, sidan med personuppgifter samt sida/sidor med dina in- och utrese stämplar från Thailand. - Personbevis för annan Thai. Om det bor någon annan med Thailänskt medborgarskap hos dig så behövs personbevis för denna person också (inte aktuellt för dig antar jag) Nu har ni alla dokument! Din flickvän åker till VFS Global som ligger i Amarin Tower, adress finns på hemsidan. Det är inte nödvändigt att boka tid, bara att åka dit. Öppetider och helgdagar finns på deras hemsida. Efter att ansökan är inlämnad är det bara att vänta (ca 10 dagar). När visumet är godkänt får ni meddelande om att hämta passet, visumet är inklistrat på någon av sidorna. Alternativt betalar ni 150 THB och får passet hemskickat med kurir, mycket smidigt då man slipper åka till Bangkok. När din flickvän är i Sverige så finns det möjlighet att ansöka om förlängning, så kallat temporärt uppehållstillstånd i upp till 90 dagar. Info om det finns här: http://www.migration.../info/2974.html Här hittar ni även alla dokument som behövs, innehållsmässigt mycket likt de ni fyllt i för Schengenvisumet. När flickvännen sedan åkt tillbaka till Thailand kan hon ansöka om uppehållstillstånd (UT). Kan numera göras elektroniskt här: http://www.migration.../info/4386.html Förslagsvis hjälps ni åt att fylla i ansökan. Din tjej behöver fixa översättning av husboken samt intyget från Ampur att hon är ogift. Posta ett inlägg när ni ska söka UT så får ni hjälp. Har du fler frågor och funderingar så är det bara att fråga på. Stort lycka till med ansökan! /Marlon Jag tackar så hjärtligt mycket för ditt inlägg, har skrivit ut detta nu. Om det dycker upp några fler frågetecken så återkommer jag till denna tråd, är nästan ett år tills jag skall åka till Thailand men man vill ju ha all info i tid så det inte blir krångel senare. Tack än en gång! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 Jag tackar så hjärtligt mycket för ditt inlägg, har skrivit ut detta nu. Om det dycker upp några fler frågetecken så återkommer jag till denna tråd, är nästan ett år tills jag skall åka till Thailand men man vill ju ha all info i tid så det inte blir krångel senare. Tack än en gång! Ett tips även om detta ligger lång fram i tiden.. Gör kopior på allt du/ni lämnar till ambassad och migrationsverk. Sparar en del tid när dom skall ha samma uppgifter om och om igen. Tänker mest på namn/födelseår osv på föräldrar/syskon barn mm. Mvh Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 Ambassaden la väl ut detta till en entreprenör (VFS Global) när det vart tillåtet för ca ett år sedan. Arbetsbelastningen för alla visumansökningar vart för stor för ambassaden. Under de senaste åren innan var det ju inte ovanligt att det var flera månaders kö bara för att få en tid att lämna ansökan. Jag tycker nog dryga 500 THB är en liten kostnad för att slippa vänta flera månader på att lämna in ansökan. För två år sedan då min tjej skulle åka till Sverige ringde hon till ambassaden och kunde lämna ansökan om några dagar samt hämta visa en vecka efter. Förra året då hon sökte UT fick hon lämna alla dokument direkt och komma på intervju ca två veckor efter. Efter ca 8 veckor var UT klar. Bor kanske nämna att alla dokument var kompletta och avgifter erlagda. Vet inte om det har med tjejens pass att göra Hon har en CC passport eller bara att det funkar bra på ambassaden om man gör allt rätt. I en annan tråd skrev jag om hur konsulter ville lura tjejen på pengar förra året då hon var på väg till ambassaden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 (ändrad) Jag tackar så hjärtligt mycket för ditt inlägg, har skrivit ut detta nu. Om det dycker upp några fler frågetecken så återkommer jag till denna tråd, är nästan ett år tills jag skall åka till Thailand men man vill ju ha all info i tid så det inte blir krångel senare. Tack än en gång! Dubbelpost Ändrades September 20, 2011 av hamnoi Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 Ett tips även om detta ligger lång fram i tiden.. Gör kopior på allt du/ni lämnar till ambassad och migrationsverk. Sparar en del tid när dom skall ha samma uppgifter om och om igen. Tänker mest på namn/födelseår osv på föräldrar/syskon barn mm. Mvh Hn Skriv upp allt ni säger till myndigheter också så att ni kan berätta samma sak och inte ha skilda berättelser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marcooleo Inlagd September 20, 2011 Trådstartare Dela Inlagd September 20, 2011 Tackar, ja man får tydligen vara väldigt noga och tänka på allt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 (ändrad) Varför ska man gå via någon konsult företag och kan inte vända sig direkt till ambassaden?? Det kostar ju pengar att anlita konsulter som ändå låter dig att göra allt jobb. Du fixar ju själv alla dokument och fyller i alla formulär http://www.swedenabr...e____73844.aspx Allt man behöver finns på denna länk och det funkar utan konsulter som uttnytjar en. Hej Lobuz, Som jag skrev så går det självklart bra att ansöka om Schengenvisum direkt via ambassaden. Dock anser jag inte att VFS Global är en konsult i den bemärkelsen att de lurar tjejerna på pengar. Är ju faktiskt Svenska ambassaden som gett VFS Global i uppdrag att förbättra servicen i samband med visum ansökningar. Tidigare kunde det ta riktigt lång tid att få sitt visum via ambassaden, speciellt vissa perioder på året. Ambassaden har lyssnat på den kritik de fått. Fördelarna med att ansöka via VFS är som jag ser det: - Man behöver inte boka tid för att lämna in sin ansökan. Gör man det på ambassaden måste man boka en tid som man måste passa. - Mer generösa öppetider, öppet alla dagar i veckan. På ambassaden kan man bara lämna in ansökan mellan kl 8 - 10 på tisdagar och torsdagar. - Enkel betalningsrutin direkt hos VFS. På ambassaden måste man betala på ett speciellt bankkontor och det finns en risk att man strular till det med t.ex. kontonummer. - Man får hela tiden feedback på hur det går med sin ansökan. Dessutom enklare att komma i kontakt med VFS jämfört med ambassaden som bara har 1 timmes telefontid per dag. - Ansökningstiden är ungefär hälften så lång om man går via VFS jämfört med ambassaden. - När visumet är godkänt kan man få det hemskickat med kurir (mot en kostnad på 150 THB). Går man via ambassaden måste man själv åka till Bangkok alternativt till konsultatet i Phuket och hämta sitt pass. Om man tycker att 535 THB är mycket pengar för att erhålla ovan service får var och en avgöra. Personligen tycker jag att det är värt pengarna, speciellt med tanke på att man kan få sitt pass hemskickat. Bor man långt ifrån Bangkok så kostar det både tid och pengar att ta sig dit. Min tjej hade varit tvungen att ta en extra dag ledigt från jobbet bara för att hämta passet och det hade kostat henne mer än 535 THB i utebliven inkomst. När det gäller UT ansökningar så är det bara ambassaden som handläger dessa ärenden. Numera är det dock möjligt att ansöka via MIGs hemsida vilket underlättar rejält. Då behöver man bara boka en intervju på ambassaden och i samband med det visa upp original till de dokument man elektroniskt skickat med sin ansökan tidigare. Riktigt smidigt! Ha en bra dag! /Marlon Ändrades September 20, 2011 av Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 Jag tackar så hjärtligt mycket för ditt inlägg, har skrivit ut detta nu. Om det dycker upp några fler frågetecken så återkommer jag till denna tråd, är nästan ett år tills jag skall åka till Thailand men man vill ju ha all info i tid så det inte blir krångel senare. Tack än en gång! Hej, Om det nu är så långt bort i tiden till hennes ansökan ska lämnas in så är det bra om du kolla var som gäller precis innan ansökan lämnas in. Skulle ju teoretiskt kunna vara så att de (svenska myndigheterna) gör någon justering under tiden fram tills dess. Lycka till! /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 För två år sedan då min tjej skulle åka till Sverige ringde hon till ambassaden och kunde lämna ansökan om några dagar samt hämta visa en vecka efter. Förra året då hon sökte UT fick hon lämna alla dokument direkt och komma på intervju ca två veckor efter. Efter ca 8 veckor var UT klar. Bor kanske nämna att alla dokument var kompletta och avgifter erlagda. Vet inte om det har med tjejens pass att göra Hon har en CC passport eller bara att det funkar bra på ambassaden om man gör allt rätt. I en annan tråd skrev jag om hur konsulter ville lura tjejen på pengar förra året då hon var på väg till ambassaden. Aha, nu förstår jag. Men det var väl inte VFS som försökte lura din tjej utan någon mindre nogräknad person? Kan bara hålla med, tråkigt om det finns personer som vill utnyttja tjejerna. /Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 Hej Lobuz, Som jag skrev så går det självklart bra att ansöka om Schengenvisum direkt via ambassaden. Dock anser jag inte att VFS Global är en konsult i den bemärkelsen att de lurar tjejerna på pengar. Är ju faktiskt Svenska ambassaden som gett VFS Global i uppdrag att förbättra servicen i samband med visum ansökningar. Tidigare kunde det ta riktigt lång tid att få sitt visum via ambassaden, speciellt vissa perioder på året. Ambassaden har lyssnat på den kritik de fått. Fördelarna med att ansöka via VFS är som jag ser det: - Man behöver inte boka tid för att lämna in sin ansökan. Gör man det på ambassaden måste man boka en tid som man måste passa. - Mer generösa öppetider, öppet alla dagar i veckan. På ambassaden kan man bara lämna in ansökan mellan kl 8 - 10 på tisdagar och torsdagar. - Enkel betalningsrutin direkt hos VFS. På ambassaden måste man betala på ett speciellt bankkontor och det finns en risk att man strular till det med t.ex. kontonummer. - Man får hela tiden feedback på hur det går med sin ansökan. Dessutom enklare att komma i kontakt med VFS jämfört med ambassaden som bara har 1 timmes telefontid per dag. - Ansökningstiden är ungefär hälften så lång om man går via VFS jämfört med ambassaden. - När visumet är godkänt kan man få det hemskickat med kurir (mot en kostnad på 150 THB). Går man via ambassaden måste man själv åka till Bangkok alternativt till konsultatet i Phuket och hämta sitt pass. Om man tycker att 535 THB är mycket pengar för att erhålla ovan service får var och en avgöra. Personligen tycker jag att det är värt pengarna, speciellt med tanke på att man kan få sitt pass hemskickat. Bor man långt ifrån Bangkok så kostar det både tid och pengar att ta sig dit. Min tjej hade varit tvungen att ta en extra dag ledigt från jobbet bara för att hämta passet och det hade kostat henne mer än 535 THB i utebliven inkomst. När det gäller UT ansökningar så är det bara ambassaden som handläger dessa ärenden. Numera är det dock möjligt att ansöka via MIGs hemsida vilket underlättar rejält. Då behöver man bara boka en intervju på ambassaden och i samband med det visa upp original till de dokument man elektroniskt skickat med sin ansökan tidigare. Riktigt smidigt! Ha en bra dag! /Marlon Det är inte fråga om 500 bath utan fråga om alla skojare som finns i huset och vill tjena pengar på människors osäkerhet. Om du säger att VFS anlitas av ambassaden så är det OK. Men det förfarande gäller att läsa på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marcooleo Inlagd September 20, 2011 Trådstartare Dela Inlagd September 20, 2011 Hej Lobuz, Som jag skrev så går det självklart bra att ansöka om Schengenvisum direkt via ambassaden. Dock anser jag inte att VFS Global är en konsult i den bemärkelsen att de lurar tjejerna på pengar. Är ju faktiskt Svenska ambassaden som gett VFS Global i uppdrag att förbättra servicen i samband med visum ansökningar. Tidigare kunde det ta riktigt lång tid att få sitt visum via ambassaden, speciellt vissa perioder på året. Ambassaden har lyssnat på den kritik de fått. Fördelarna med att ansöka via VFS är som jag ser det: - Man behöver inte boka tid för att lämna in sin ansökan. Gör man det på ambassaden måste man boka en tid som man måste passa. - Mer generösa öppetider, öppet alla dagar i veckan. På ambassaden kan man bara lämna in ansökan mellan kl 8 - 10 på tisdagar och torsdagar. - Enkel betalningsrutin direkt hos VFS. På ambassaden måste man betala på ett speciellt bankkontor och det finns en risk att man strular till det med t.ex. kontonummer. - Man får hela tiden feedback på hur det går med sin ansökan. Dessutom enklare att komma i kontakt med VFS jämfört med ambassaden som bara har 1 timmes telefontid per dag. - Ansökningstiden är ungefär hälften så lång om man går via VFS jämfört med ambassaden. - När visumet är godkänt kan man få det hemskickat med kurir (mot en kostnad på 150 THB). Går man via ambassaden måste man själv åka till Bangkok alternativt till konsultatet i Phuket och hämta sitt pass. Om man tycker att 535 THB är mycket pengar för att erhålla ovan service får var och en avgöra. Personligen tycker jag att det är värt pengarna, speciellt med tanke på att man kan få sitt pass hemskickat. Bor man långt ifrån Bangkok så kostar det både tid och pengar att ta sig dit. Min tjej hade varit tvungen att ta en extra dag ledigt från jobbet bara för att hämta passet och det hade kostat henne mer än 535 THB i utebliven inkomst. När det gäller UT ansökningar så är det bara ambassaden som handläger dessa ärenden. Numera är det dock möjligt att ansöka via MIGs hemsida vilket underlättar rejält. Då behöver man bara boka en intervju på ambassaden och i samband med det visa upp original till de dokument man elektroniskt skickat med sin ansökan tidigare. Riktigt smidigt! Ha en bra dag! /Marlon Menar du att min tjej som bor i Udon Thani slipper åka till Bangkok om hon använder sig av VFS? Var finns VFS, är det en onlinetjänst på nätet? Ska hon skicka pass och blanketter till dem? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd September 20, 2011 Dela Inlagd September 20, 2011 (ändrad) Menar du att min tjej som bor i Udon Thani slipper åka till Bangkok om hon använder sig av VFS? Var finns VFS, är det en onlinetjänst på nätet? Ska hon skicka pass och blanketter till dem? Hej, Nej, hon måste åka till Bangkok och personligen lämna in alla dokument jag räknade upp i tidigare inlägg. Är INTE möjligt att skicka dokument via post, mail eller dylikt. När hon lämnar in dokumenten hos VFS så kan hon köpa till tjänsten att de skickar hem pass med det inklistrade visumet med kurir för 150 THB. På så sätt slipper hon åka till Bangkok ytterliggare en gång bara för att hämta passet. VFS ligger här: Office Address: Swedish Visa Application Centre, Unit 4, 8th Floor, Amarin Tower, No. 496-502, Ploenchit Road, Lumpini, Pathumwan, Bangkok, 10330 /Marlon Ändrades September 20, 2011 av Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marcooleo Inlagd September 20, 2011 Trådstartare Dela Inlagd September 20, 2011 Tack för det marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd September 21, 2011 Dela Inlagd September 21, 2011 Kan kanske påpeka att endast ha träffats under två veckor i Thailand kan vara för kort tid för att få bjuda någon till Sverige på visum. Ambassaden vill helst att man träffats tre till fyra veckor vid ett eller flera tillfällen enligt en överenskommelse mellan Schengenländerna. Man ska även tänka på att det numera krävs antingen kontoutdrag, lönebesked eller pensionsbesked för de tre senaste månaderna. Tänk även på att tjejen måste fylla i frågeformuläret på engelska hos VFS Global vilket kan ställa till problem för dem som inte är så bra på engelska så hjälp henne gärna på vägen. Att anlita konsulter eller agenter är upp till var och en att avgöra. Är man någorlunda bevandrad med att fylla i blanketter är det inga större problem att själv skriva ansökningshandlingarna. Vilka grundläggande regler som gäller för visum respektive uppehållstillstånd framgår hyfsat på myndighetens hemsida. Sedan finns det de som inte kommer överens med blanketterna, tycker de har annat att göra än att skriva blanketter eller helt enkelt tycker det är bekvämt att låta oss konsulter göra jobbet. Beträffande Thaikonsult så är vi ju även registrerat ombud hos Migrationsverket vilket kanske borgar för den kunskap vi besitter inom området. Vi har ombudsnummer 11530 om någon önskar veta detta. Att det springer runt lycksökande amatöragenter kring VFS Global och ambassaden som mer eller mindre försöker lura visumsökande, är enbart att beklaga och ambassaden har ett flertal gånger varnat för detta. Med hälsningar Roffe på Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd September 21, 2011 Dela Inlagd September 21, 2011 WTF är "en CC passport" "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu