Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Tuffare tag mot lese majeste på internet

MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands nya regering lovade under fredagen att bli tuffare mot vad som beskrivs som förolämpningar

på internet mot monarkin, detta trots att landet har fått mycket kritik för sin strikta lese majeste-lag.

Vice premiärminister Chalerm Yubamrung sade att förolämpningar mot det thailändska kungahuset

är oacceptabelt och att en internetkampanj var första prioritet.

"Det första som jag måste ta tag i snarast är dom där lese majeste-webbsidorna. Dom är inte

tillåtna under den här regeringen", sade han.

Han tillade att en grupp genast kommer att börja arbeta för att tackla problemet.

Under thailändsk lag så kan den som döms för att ha förolämpat monarkin få spendera upp till

15 år i fängelse.

Källa: http://au.news.yahoo.com/thewest/a/-/world/10124122/new-thai-govt-vows-crackdown-on-insulting-royals/

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Dela på andra sajter

• Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

8

• andersbangkok

7

• SvenBertil

6

• jan53

5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vill man vara ett demokratiskt land så brukar det ingå yttrande- och tryckfrihet så det är väl tyvärr bara att konstatera att Thailand har LÅNGT kvar innan de ens kan stava till demokrati.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Intressant att dom tar i så kring detta område så nära efter att dom tillträtt. Kan det bero på en överenskommelse med kungahuset?

Dessutom lär det inte bli enkelt. Kolla hur svårt man haft att stänga ner Piratebay. Den är fortfarande uppe och snabbare än någonsin.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Skall bli intressant att höra vad IL, Bossej, Serath, carpenter, wille, Baa, Dr Rambone osv.. säger om detta??

Men detta besvaras väl som vanligt med tystnad!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Läser man hela artikeln och inte bara uttdrag ifrån den så blir man inte speciellt oroad, och själv är jag övertygad om att inställningen till LM lagarna fortfarande är kritisk i PT, men att ett sånt här utspel i media kan vara nödvändigt för att lugna en del i kretsen runt den onämnbare, och för att inte ge kuppvänliga militärer vatten på sin kvarn, men jag förstår att politiska motståndare njuter av detta uttalande, men vi får nog anledning att återkomma till ämnet igen och förhoppningsvis med lite positiva saker.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Läser man hela artikeln och inte bara uttdrag ifrån den så blir man inte speciellt oroad, och själv är jag övertygad om att inställningen till LM lagarna fortfarande är kritisk i PT, men att ett sånt här utspel i media kan vara nödvändigt för att lugna en del i kretsen runt den onämnbare, och för att inte ge kuppvänliga militärer vatten på sin kvarn, men jag förstår att politiska motståndare njuter av detta uttalande, men vi får nog anledning att återkomma till ämnet igen och förhoppningsvis med lite positiva saker.

Mvh Isan Lover

Så att det är PT som drar igång jakten under LM-hysterin genom införande av omfattande datasystem för kontroller innan Abhisit vann parlamentsvalet 2008, och nu startar ett "war-room", har inget samband? :)

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så att det är PT som drar igång jakten under LM-hysterin genom införande av omfattande datasystem för kontroller innan Abhisit vann parlamentsvalet 2008, och nu startar ett "war-room", har inget samband? :)

Hej

Jag ska naturligtvis följa detta noga men jag tror faktiskt fortfarande att LM fallen kommer att minska nu med PT vid makten.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Jag ska naturligtvis följa detta noga men jag tror faktiskt fortfarande att LM fallen kommer att minska nu med PT vid makten.

Mvh Isan Lover

och jultomten har grön mössa i år. :ironi:

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Dela på andra sajter

Hej

Mvh Isan Lover

Som jag skrev i tvilling tråden.,.,.,.,,,DET VAR TRT föregångaren till pt SOM INTICIFIERADE LM hysterin

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Som jag skrev i tvilling tråden.,.,.,.,,,DET VAR TRT föregångaren till pt SOM INTICIFIERADE LM hysterin

Inte så konstigt med tanke på alla dunkla affärer och gemensamma intressen som Dr T och "SiaOh" ägnade sig åt.

Dela på andra sajter

Iofs så är det inte alls otroligt om antalet LM-fall skulle minskas under innevarande regeringsperiod.

Dels så får ju Thailand en del internationell kritik för LM-lagarna och dess påföljder och dels så är nuvarande regering extremt populistisk.

Om den thailändska allmänheten vill ha lindrigare påföljder eller minskad jakt på överträdare, så kommer troligen PT att gå åt det hållet.

Om allmänheten å andra sidan vill ha strängare straff så lär man gå den vägen precis lika snabbt med.

Att PT skiter i vad som egentligen är rätt/fel eller bra/dåligt verkar ganska givet.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Mvh Isan Lover

"Jag tror.." du har inte en aning, lika lite som vi. När du skriver "jag tror.." så tolkar jag det som en vädjan för att det skulle se illa ut om vi som argumenterat mot din jesus får rätt. Jobbigt va?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."

Dela på andra sajter

Hade någon egentligen räknat med att vansinnet skulle upphöra bara för att man bytte kapten?

PT har väl fullt upp med att fylla fickorna så de ser det nog som bekvämt att ha kvar LM-lagarna för att kunna använda dem mot kritiker, opposition och annat folk de inte gillar..

Dela på andra sajter

andersbangkok

Hade någon egentligen räknat med att vansinnet skulle upphöra bara för att man bytte kapten?

PT har väl fullt upp med att fylla fickorna så de ser det nog som bekvämt att ha kvar LM-lagarna för att kunna använda dem mot kritiker, opposition och annat folk de inte gillar..

Av argumentationen i denna och andra trådar finns det nog några som faktiskt tror det, hur naivt det än kan låta. Det framgår med all önskvärd tydlighet av inläggen från vissa. Jag tillhör dem som inte för en sekund trodde att det skulle bli bättre, tvärtom sämre. Framtiden får väl utvisa hur det blev.

Dela på andra sajter

Kapten är väl fortfarande på mönstrad, har bara tillfällig landpermis. Undertiden så styr försten enligt direkdiv från loggboken

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"Jag tror.." du har inte en aning, lika lite som vi. När du skriver "jag tror.." så tolkar jag det som en vädjan för att det skulle se illa ut om vi som argumenterat mot din jesus får rätt. Jobbigt va?

Hej

Hur det kommer att sluta med LM lagarna under mandatperioden vet jag lika lite om som du, men min förhoppning är en minskning av ärenden och direktiv om restriktivare användning av dessa, men att helt ta bort dom skulle nog leda til en ny kupp, så vi får väl vänta och se hur det blir.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Hur det kommer att sluta med LM lagarna under mandatperioden vet jag lika lite om som du, men min förhoppning är en minskning av ärenden och direktiv om restriktivare användning av dessa, men att helt ta bort dom skulle nog leda til en ny kupp, så vi får väl vänta och se hur det blir.

Mvh Isan Lover

Så nu är det ok, för risken med någon form av kupp? Tidigare argumenterade du så konsekvent för att dom var oacceptabla. Nu är dom inte det för realpolitiken har plötsligt kommit in i ditt liv.

Har du övervägt att det kanske var samma realpolitik som Demokraterna praktiserade?

Man kan dock fundera på varför din jesus drar upp just detta som en prioriterad åtgärd.

Finns det inga andra saker som har högre prioritet eller kan det vara så att han tänker använda LM på samma sätt som förra gången. Jan har ju erfarenhet av att aktivt använda LM för att kväsa demokratisk media.

Inte oväntat alls.

Edit; jag håller dock med dig om att framtiden får utvisa hur det går. Jag gissar på samma sätt som du.

Ändrades av andersbangkok

Dela på andra sajter

Iofs så är det inte alls otroligt om antalet LM-fall skulle minskas under innevarande regeringsperiod.

Dels så får ju Thailand en del internationell kritik för LM-lagarna och dess påföljder och dels så är nuvarande regering extremt populistisk.

Om den thailändska allmänheten vill ha lindrigare påföljder eller minskad jakt på överträdare, så kommer troligen PT att gå åt det hållet.

Om allmänheten å andra sidan vill ha strängare straff så lär man gå den vägen precis lika snabbt med.

Att PT skiter i vad som egentligen är rätt/fel eller bra/dåligt verkar ganska givet.

Exactemente, finns inget värre än ett parti som gör som folk vill, så skulle aldrig folkpartiet göra.

Arne Figgebod

Dela på andra sajter

Exactemente, finns inget värre än ett parti som gör som folk vill, så skulle aldrig folkpartiet göra.

Arne Figgebod

Åh fan. Tycker du verkligen det? Sicken tur att du är folkpartist då. :)

Dela på andra sajter

Uppenbarligen finns det ett par skribenter som trodde det, men upprättandet av "Warrooms" och andra uttanalde från den galne Chalerm talar ju ett annat språk. Sen är ju LM lagarna ett utmärkt verktyg för att hota och förfölja sina politiska motståndare med.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Hej

Mvh Isan Lover

På vilka grunder tror du att PT är kritiska mot LM-lagarna? Jag vet att det finns ett litet antal individer som kritiserat men aldrig sett någon betydande politiker göra det. Låter mer som du hoppas och tror än hur det verkligen ligger till. Du får gärna bevisa att jag har fel :)

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sen är ju LM lagarna ett utmärkt verktyg för att hota och förfölja sina politiska motståndare med.

Hej

Det kan vi ju vara överens om efter hur dom har använts dom senaste åren, när antalet anmälningar slog nytt rekord.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Uppenbarligen finns det ett par skribenter som trodde det, men upprättandet av "Warrooms" och andra uttanalde från den galne Chalerm talar ju ett annat språk. Sen är ju LM lagarna ett utmärkt verktyg för att hota och förfölja sina politiska motståndare med.

Hej

Det kan vi ju vara överens om efter hur dom har använts dom senaste åren, när antalet anmälningar slog nytt rekord.

Mvh Isan Lover

Så om du dina teorier stämmer, dvs att PT vill minska kungahusets inflytande, så går ju ännu en skärpning av LM-lagarna, precis som förra gången Thaksin satt vid makten, bara att tolka som att Thaksin tänkt använda skärpningen till att tysta oppositionen.

Att inte få kritisera kungahuset är ju förlegat och löjligt men ändå relativt harmlöst, att inte få kritisera regeringen är ju betydligt allvarligare.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...