Jump to content
IGNORERAD

Nya regerings prioriteringar

Guest DrRambone

Recommended Posts

Guest DrRambone

http://www.bangkokpost.com/news/politics/245752/yingluck-focuses-on-econ-policies

The Pheu Thai Party released a statement announcing that it will implement seven tasks right away once the new government is formed.

The seven urgent tasks are:

1. Creating unity and reconciliation in the country by allowing the Kanit Na Nakhorn-led TRCT to work independently.

2. Holding grand celebrations to mark His Majesty the King's 84th birthday on Dec 5 this year.

3. Reviving the economy through reducing people's cost of living, raising incomes and promoting state investment.

4. Promoting international relations, both bilaterally and multilaterally.

5. Stimulate state officials so they can help solve people's problems promptly.

6. Urgently eradicate corruption by ensuring transparent and fair investigations.

7. Ensure that all proposed policies are carried on time.

Verkar bra. Gillar punkt 6

Ändrades av DrRambone
Dela på andra sajter

• Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

15

• Joints

8

• MaiChai

7

• andersbangkok

4

Mest aktiva i denna tråd

Guest DrRambone

"Ms Yingluck rejected as baseless reports that her elder brother, fugitive former prime minister Thaksin, would be made roving trade envoy."

För att döda en myt

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Verkar helt ok enligt mig och jag tror att samtliga punkter tilltalar en majoritet av befolkningen.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

andersbangkok

Man kan läsa en del om hennes föreslagna reconsiliation process här; http://www.bangkokpost.com/news/politics/245729/yingluck-reconciliation-plan-vague

Bland annat; "Justice permanent secretary Kittipong Kittayarak said he welcomed the new government’s interest in reconciliation and in the Kanit panel, of which he is a member, and was looking forward to receiving a comfortable level of independence, as was seen during the Abhisit administration.

"Though people said the TRCT was set up by a party of conflict but the government has never interfered in the works of the commission and we hope the important aspect of the TRCT - independence will be adhered to," said Mr Kittipong.

GFråagn är om Thaksin kan hålla fingrarna borta. Det gjorde han sällan tidigare.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Man kan läsa en del om hennes föreslagna reconsiliation process här; http://www.bangkokpost.com/news/politics/245729/yingluck-reconciliation-plan-vague

Bland annat; "Justice permanent secretary Kittipong Kittayarak said he welcomed the new government’s interest in reconciliation and in the Kanit panel, of which he is a member, and was looking forward to receiving a comfortable level of independence, as was seen during the Abhisit administration.

"Though people said the TRCT was set up by a party of conflict but the government has never interfered in the works of the commission and we hope the important aspect of the TRCT - independence will be adhered to," said Mr Kittipong.

GFråagn är om Thaksin kan hålla fingrarna borta. Det gjorde han sällan tidigare.

Tja, 1a punkten säger det.

Dela på andra sajter

Jag hoppas att värdet på dessa "7 urgent tasks" har försvunnit genom översättning eller av en klantig reporter på BP. Hade jag bara sett listan utan att veta vem som hittat på den skulle jag tro att det var gulligt skrivit av någon tioåring. Svårt att trycka in så många självklarheter i så få punkter. Låt oss vända på steken och se hur det kan se ut;

1. Creating unity and reconciliation in the country by allowing the Kanit Na Nakhorn-led TRCT to work independently.

Nu ska det bli inbördeskrig.

2. Holding grand celebrations to mark His Majesty the King's 84th birthday on Dec 5 this year.

Hurra, i år blir det december i augusti och jultomten är redan här.

3. Reviving the economy through reducing people's cost of living, raising incomes and promoting state investment.

Nej, vi höjer priserna istället, sänker lönerna och slutar investera helt och hållet.

När inbördeskriget är slut anfaller vi alla andra länder samtidigt.

Här ska inte stimuleras någonting. Fler problem åt folket.

6. Urgently eradicate corruption by ensuring transparent and fair investigations.

Vi ska öka korruptionen men göra det långsamt i det dolda och orättvist.

Vi gör allt vi lovar så långsamt vi kan eller inte alls.

Jag hade hoppats att en prioriteringslista skulle se helt annorlunda ut, där man förklarar inte bara vad som är målet utan även hur man ska komma dit. Det tycker jag väljarna är värda.

Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Jag hoppas att värdet på dessa "7 urgent tasks" har försvunnit genom översättning eller av en klantig reporter på BP. Hade jag bara sett listan utan att veta vem som hittat på den skulle jag tro att det var gulligt skrivit av någon tioåring. Svårt att trycka in så många självklarheter i så få punkter. Låt oss vända på steken och se hur det kan se ut;

Nu ska det bli inbördeskrig.

Hurra, i år blir det december i augusti och jultomten är redan här.

Nej, vi höjer priserna istället, sänker lönerna och slutar investera helt och hållet.

När inbördeskriget är slut anfaller vi alla andra länder samtidigt.

Här ska inte stimuleras någonting. Fler problem åt folket.

Vi ska öka korruptionen men göra det långsamt i det dolda och orättvist.

Vi gör allt vi lovar så långsamt vi kan eller inte alls.

Jag hade hoppats att en prioriteringslista skulle se helt annorlunda ut, där man förklarar inte bara vad som är målet utan även hur man ska komma dit. Det tycker jag väljarna är värda.

Din tolkning är minst sagt märklig.

Vad är det för fel att presentera mål?, vägen dit kan ju visa senare.

Och kommentarerna dina?, ska det vara försök till humor?

Dela på andra sajter

andersbangkok

Tja, 1a punkten säger det.

Jag kommer följa uppfyllandet av dessa punkter med stort intresse :-)

Punbkt 2 kan dom väl inte misslyckas med i alla fall.

Resten ställer jag mig tveksam till men...låt oss se. Det är inte mer än fair att hon får starta upp innan man kritiserar henne.

Det är skönt att veta att Abhisit regering verkligen gjorde vad man sa; nämligen lät kommissionen arbeta ostört. Det ska bli intressant att se om Thaksin kan låta bli att dra i trådar (även om han gör det så kanske vi aldrig får veta det). Han är ju känd för att tvinga fram resultat som passar honom.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Din tolkning är minst sagt märklig.

Vad är det för fel att presentera mål?, vägen dit kan ju visa senare.

Och kommentarerna dina?, ska det vara försök till humor?

Som jag skrev var det bara självklarheter som ingen kan protestera emot. Om du tycker det var märkligt och istället fick en aha-upplevelse av de sju brådskande prioriteringarna så vet jag inte riktigt vad jag ska säga till dig.

Var tog skolfrågorna vägen? Är inte det prioriterat?

Tydligen inte. Man kan ju också fundera på pettitesser som yttrandefrihet, censur, politiska fångar, 112:an, mänskliga rättigheter, ökat medbestämmande, reformering av rättsamhället, polis och militär, likhet för lagen, ökad jämlikhet, minskade klasskillnader och inte ett endaste ord om demokrati. De där punkterna kunde ha skrivits av vilket parti som helst eller vilken tioåring också för den delen.

Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Som jag skrev var det bara självklarheter som ingen kan protestera emot. Om du tycker det var märkligt och istället fick en aha-upplevelse av de sju brådskande prioriteringarna så vet jag inte riktigt vad jag ska säga till dig.

Tydligen inte. Man kan ju också fundera på pettitesser som yttrandefrihet, censur, politiska fångar, 112:an, mänskliga rättigheter, ökat medbestämmande, reformering av rättsamhället, polis och militär, likhet för lagen, ökad jämlikhet, minskade klasskillnader och inte ett endaste ord om demokrati. De där punkterna kunde ha skrivits av vilket parti som helst eller vilken tioåring också för den delen.

Självklarheter?

kungafirande möjligen. Läs gärna länken till Bangkok post.

Dela på andra sajter

Självklarheter?

kungafirande möjligen. Läs gärna länken till Bangkok post.

Jag har läst länken och hoppas fortfarande på att det är en anka. Jag kan ju passa på att tacka dig för du länkar ofta till intressanta artiklar och har gjort ett storjobb.

Som svar, ja, jag ser i stort sett alla punkter som helt partilösa och profilfattiga. I stora drag står det att Thailand ska bli bättre, kostnaderna ska sjunka och lönerna ska stiga. Korruptionen ska bort. Finns det något annat parti som påstår och lovar något annat?

Punkt 2 är nästan komisk. Mest för att det skulle vara urgent när det är nästan ett halvt år kvar tills kungen fyller år. Sedan rimmar det illa med att man vill minska monarkins makt. För min del får de hylla kungen hur mycket de vill men jag hoppas att det i ett fattigt land som Thailand väljer att lägga statens pengar på något mer nödvändigt. Låt hyllningarna vara bekostade med privata medel istället, det kan säkert bli en spektakulär fest ändå. Fast egentligen handlar ju punkt 2 om något helt annat, tror jag.

Vad betyder punkt 4? Man ska alltså ingå i avtal med en eller flera stater. Det säger absolut ingenting. Kommer man att utöka kontakterna med militärjuntan i Burma precis som man gjorde förra gången? Eller betyder det att andra partier propagerar för att man ska stänga gränserna? Förhoppningsvis betyder det bla att man slutar bråka om gamla stenar med Kambodja, men skriv det då.

Jag hoppas fortfarande att PT vill reformera Thailand till ett mer demokratiskt och öppet samhälle med minskade klyftor och större möjligheter för de mindre bemedlande att själva styra sina liv. Jag ser inget av det i dessa sju "viktiga" punkter. Bara floskler.

Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/news/politics/245752/yingluck-focuses-on-econ-policies

The Pheu Thai Party released a statement announcing that it will implement seven tasks right away once the new government is formed.

The seven urgent tasks are:

Verkar bra. Gillar punkt 6

Det verkar vara samma lista som de 3 föregående regeringarna också lovade-kanske med en aning annan ordalydelse,

Alla har lovat att försoning i landet är prioriterat,

kungen är prioriterad,

förbättra ekonomin för alla,

Förbättra de internationella relationerna,

Effektivisera statsanställda (minska så kallad "redtape")

krafttag mot korruptionen

samt att hålla sina vallöften.

Men lyckas de genomföra det som 3 tidigare regeringar gått bet på så blir jag imponerad. Men jag är just nu väldigt skeptisk...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Vilken populistisk nonsens-lista. Helt otroligt att folk bara köper sånt där rätt av.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Problemet med reconciliations kommissionen är det samma som utredningarna om dom tidigare flygplatsockupationerna och nu senast massakrerna i Bangkok dom kommer inte någonstans.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Bäst är nästan punkt 2

Här har vi under två års tid läst på forumet vilka sanna republikaner PT är och hur folket i norr för länge sen har ledsnat på sin kung. Och vad är topp i listan. Kungen födelsedagsfirande. Om 5 månader.

Jag trodde att prioriteringen skulle ligga på att avskaffa kungahuset, inte ägna fem månaders arbeta för att fira hans 84 års dag. Kanske något i stil med begravningen av kungens storasyster. Ett spektakel som kostade hundratals miljoner. Och genomfördes under PPP tid.

Poffa

Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Bäst är nästan punkt 2

Här har vi under två års tid läst på forumet vilka sanna republikaner PT är och hur folket i norr för länge sen har ledsnat på sin kung. Och vad är topp i listan. Kungen födelsedagsfirande. Om 5 månader.

Jag trodde att prioriteringen skulle ligga på att avskaffa kungahuset, inte ägna fem månaders arbeta för att fira hans 84 års dag. Kanske något i stil med begravningen av kungens storasyster. Ett spektakel som kostade hundratals miljoner. Och genomfördes under PPP tid.

Poffa

Måste hålla rojalisterna glada, borde väl tilltala alla så kallade "demokrater"

Ändrades av DrRambone
Dela på andra sajter

Hoppas som sagt att Yingluck förbättrar Thailand.

Men jag tror helt klart att vi kommper, på MPR, få se en hel del konstiga förklaring till varför saker och ting sker, som verkar lite suspekta och inte i linje med vad som sagt och lovats före valkampanjen.

Detta kommer också att visa att många faranger har smittats av den nya varianten av "jag-har-inte-nån-lust-att-tappa-ansiktet" syndromet, som alla tidigare trott bara kan smitta thailändare.

Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Hoppas som sagt att Yingluck förbättrar Thailand.

Men jag tror helt klart att vi kommper, på MPR, få se en hel del konstiga förklaring till varför saker och ting sker, som verkar lite suspekta och inte i linje med vad som sagt och lovats före valkampanjen.

Detta kommer också att visa att många faranger har smittats av den nya varianten av "jag-har-inte-nån-lust-att-tappa-ansiktet" syndromet, som alla tidigare trott bara kan smitta thailändare.

Väl ingen som är så naiv att man tror att allt valfläsk kommer att genomföras.

Finns inga politiker i nått land som håller vad dom lovar.

Men blir väldigt intressant i Thailand, nått borde gå att få till.

Själv hoppas jag mest på att korruptionen trycks ner, så illa som under senaste regering har det aldrig varit.

Dela på andra sajter

Väl ingen som är så naiv att man tror att allt valfläsk kommer att genomföras.

Finns inga politiker i nått land som håller vad dom lovar.

Men blir väldigt intressant i Thailand, nått borde gå att få till.

Själv hoppas jag mest på att korruptionen trycks ner, så illa som under senaste regering har det aldrig varit.

Och där har startskottet avlossats.

Dela på andra sajter

Hej

Problemet med reconciliations kommissionen är det samma som utredningarna om dom tidigare flygplatsockupationerna och nu senast massakrerna i Bangkok dom kommer inte någonstans.

Mvh Isan Lover

Konstigt att PT vill fortsätta stödja den då, eller hur? Har du någon bra förklaring på varför hon vill det?

Vill hon inte ha "rättvisa" för alla "dansande tanter" som sköts ihjäl längre?

Dela på andra sajter

Vad har du för stöd för det påståendet? Landets avgående PM har så vitt jag vet inte fått en endaste anklagelse för korruption. I ett större historiskt perspektiv tror jag att den ökande medvetenheten bidrar till att man uppmärksammar korruption som ett problem istället för en naturlig ordning.

Självklart hoppas även jag på minskad korruption men för det krävs det en revolution av det thailändska samhället. Några tecken på det har jag iaf inte märkt.

Dela på andra sajter

Säg som det är istället, du tycker hon är snygg. :)

Njae, inte än.. är bara inne på mina första öl. Däremot så är Abhisit rätt snygg! :)

Men jag skulle nog hellre kela med Yingluck iaf om jag tvingades välja.

Och det skulle ju inte vara första gången man kelade med en knäpp kärring. Man tar ju vad man får.

Undrar om det är ölen... :)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...