dtbkk Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 FF, är det inte så att bilderna "försämras" vid komprimeringen. Tycker själv vissa av mina bilder blir rätt dassiga här. Men jag kan ha helt fel!!! Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 (ändrad) Inte dagens men ett par bilder dock Jag och min fagra fru i Hua-hin för några år sedan.. Ändrades November 23, 2011 av Kjell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stickan Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Loy Krathong. Lite mer bilder och tuber finns här: http://www.maipenrai.se/forum/t/16765-loy-krathong-i-munktorp-koping/ Stickan Inte för dum för att förstå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lenne Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Några bilder från sjösättning av en kratong i Chiang Mai. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 (ändrad) Återkommer när jag lyckats komprimera bilderna men egentligen ville jag radera allt och börja om på ny kula. hur fasen raderar man allt..Grrrrr Ändrades November 23, 2011 av Kjell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kung Otto Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Dagens fylla Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 FF, är det inte så att bilderna "försämras" vid komprimeringen. Tycker själv vissa av mina bilder blir rätt dassiga här. Men jag kan ha helt fel!!! Jo det har Kim förklarat tidigare bilden tappar ungefär 20& i skärpa när den läggs in på mpr När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 (ändrad) FF, är det inte så att bilderna "försämras" vid komprimeringen. Tycker själv vissa av mina bilder blir rätt dassiga här. Men jag kan ha helt fel!!! Tips fran coachen i intressetråden Foto lite tipps från Kim börja på sidan 15 Ändrades November 23, 2011 av clion När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 FF, är det inte så att bilderna "försämras" vid komprimeringen. Tycker själv vissa av mina bilder blir rätt dassiga här. Men jag kan ha helt fel!!! Det är sant att bilder är sämre efter komprimering då en del av data försvinner ju. Därför ska man undvika att komprimera bilder. Om du behöver behandla bilder i något bild program spara alltid originalet separat. läs lite mera på http://www.moderskeppet.se/guider/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Siamkap Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 (ändrad) När jag tittade på biderna på datorn, var skillnaden mycket mer. Såg nu på dom jag postade, var det ingen större skillnad på dom.. FF FF, är det inte så att bilderna "försämras" vid komprimeringen. Tycker själv vissa av mina bilder blir rätt dassiga här. Men jag kan ha helt fel!!! Det är nog inte så mycket komprimeringen som problem med färgrymder/färgprofiler. På webben gäller generellt att bilder förväntas ha färgrymden sRGB. Det är denna färgrymd som alla enklare kameror använder och är också den färgrymd som MS Windows världen har som standard. På lite mer avancerade kameror kan man ställa in färgrymden AdobeRGB eller så kör man med RAW varefter man i sin datorprogramvara väljer vilken färgrymd man vill ha, då ofta AdobeRGB. AdobeRGB är en större färgrymd, dvs om man använder den kan man få mer/djupare färger helt enkelt. För att datorn/programvaran skall kunna veta hur den skall tolka färgerna i en bild kan bilden också innehålla en färgprofil, t.ex. AdobeRGB profilen. Vid avsaknad av färgprofil antas någon sorts standardprofil, idag oftast sRGB med undantag för vissa program på MacOS som antar AppleRGB. Bättre kameror och programvaror lägger alltid in en färgprofil i bilden och därför ser bilderna bra ut på den egna datorn. Problemet uppstår vid uppladdning på internet till server-programvaror vilka skalar bort färgprofilen, vilket MPR programvaran tycks göra. MPR är inte ensam om detta och anledningen är en något missriktad ambition att minimera storleken på bildfilerna så mycket som möjligt. Man tjänar ändå bara några procent. Fallet med: Kamera har AdobeRGB och uppladdad bild med avskalad färgrofil, leder till att bilden visas med urvattnade färger. Därför, så länge som MPR skalar bort profilen vid uppladdning, så måste man se till att bilden är i sRGB format innan man laddar upp bilden. För de med enkla kameror är det inget problem och "proffsen" får tänka till lite när de exporterar ut sina bilder från sitt bildprogram. I iPhoto som jag själv använder kan man tyvärr inte välja vilken färgrymd som bilden skall exporteras till, så det blir att använda ytterligare ett program för att fixa till det. Får väl uppgradera till Aperture någon gång. /Siamkap Ändrades November 23, 2011 av Siamkap Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Går det inte att posta tiff? Blir inte det bättre? Går det sedan att få dom rakt in i forumet utan att behöva öppna filen så skulle det vara bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Återkommer när jag lyckats komprimera bilderna men egentligen ville jag radera allt och börja om på ny kula. hur fasen raderar man allt..Grrrrr Man skickar en låda pilsner till P3 Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Lite sovande ris... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maitan Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Lite sovande ris... Som kanske skall bli lite kommer säkert att bli en fin produkt. Mvh Maitan. Maitans i Pattaya Direktsändning via webcam Se även här på MaiPenRai.se för senaste nytt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
C-dude Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 C;D Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true. You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Som kanske skall bli lite kommer säkert att bli en fin produkt. Mvh Maitan. Blandat med konserveringsmedel och vatten ha ha Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maitan Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Blandat med konserveringsmedel och vatten ha ha Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Nejnej hulme så klart. Mvh Maitan. Maitans i Pattaya Direktsändning via webcam Se även här på MaiPenRai.se för senaste nytt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Siamkap Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 (ändrad) Problemet uppstår vid uppladdning på internet till server-programvaror vilka skalar bort färgprofilen, vilket MPR programvaran tycks göra. Jag tar tillbaka detta eftersom vissa bilder på MPR tycks ha färgprofilen kvar, t.ex. C-dude's fina blommor. Kanske beror det på uppladdningsmetod, plattform eller nåt. Även vissa av mina uppladdade bilder tycks ha färgprofilen kvar, men andra inte. Kanske P3 kan förklara. PS: Man måste ha en webläsare som visar färger på rätt sätt också, dvs Safari eller Firefox. Se denna länk http://www.tomasjonsson.eu/colortests/colortest-xhtml.html Ändrades November 24, 2011 av Siamkap Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Lagom temp nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Lagom temp nu. Vi har 23,3 nu,visserligen inomhus men men.....13,8 ute är ju OK för årstiden.Gotta er ordentligt Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Vill du smaka pappa farang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Träning inför nästa resa.. Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Träning inför nästa resa.. Kör du med telefon eller bilderna blir så små När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 Mobilen. Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd November 24, 2011 Dela Inlagd November 24, 2011 kämpa! Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu