stjp8729 Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 God morgon Sitter och vantar pa en go pannbiffsmacka och en kaffe samtidigt som en har start problem pa sin pickup Send from Bangkok with confidence and a smile Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Svenska kyrkan tar hjälp av någon däruppe för att göra reklam för sin nya sexliberala inställning. Visserligen är det politiskt korrekt med regnbågsfärger, alla färger lika fina osv. men detta var väl ändå att ta i lite, tycker jag. Bilder av Hagakyrkan i Göteborg, härom veckan. /SIamkap snyggt siamkap När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 (ändrad) För två timmar sen landade man i Udon, resan gick väldigt smidigt. På flygplatsen hämtade Lillkrabban upp med moppe. Incheckad på rummet, Lillkrabban och Baeng tar igen sig... ... Och jag tar min första Chang på årets resa. ha det så bra nu så ses vi förhoppningsvis hos maitan i december.mvh mille o pin! Ändrades Oktober 23, 2011 av ellim63 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Smaskens Durian Glass Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Oktober 23, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 23, 2011 thomas001.. lägg skämtbilder du hittat på nätet i någon annan tråd, t ex den med skämtbilder och låt dagens bild vara till för medlemmars privattagna bilder. Jag raderar dina tre senaste så länge. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Hej Ogonblicks bild fran rosa bord pa Jomtien beach. Varfor har jag inte a a och o? Send from Thailand with confidence and a smile Ha en kanonbra dag Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Undras om det är en lapp som tagit med sig takräcket? Taget utanför BIG C i Lopburi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Har ni fisk på menyn? /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rydal4 Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 tjejens systerdotter lär sig cykla,mycket tårar blir det.. inte dagens bild men men. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rydal4 Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 tjejens systerdotter lär sig cykla,mycket tårar blir det.. inte dagens bild men men. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clas391 Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 För två timmar sen landade man i Udon, resan gick väldigt smidigt. Jahaja för exakt 12 timmar sedan lämnade jag Udon, efter en kortare rekogniserings tur. NB, UD-town, nutty park och night and day är i utmärkt kondition och väntar på vad som komma skall En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas Våga vägra fesbok Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Jahaja för exakt 12 timmar sedan lämnade jag Udon, efter en kortare rekogniserings tur. NB, UD-town, nutty park och night and day är i utmärkt kondition och väntar på vad som komma skall Skönt att höra “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KurtElstad Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 För två timmar sen landade man i Udon, resan gick väldigt smidigt. På flygplatsen hämtade Lillkrabban upp med moppe. Incheckad på rummet, Lillkrabban och Baeng tar igen sig... ... Och jag tar min första Chang på årets resa. Trevligt Trevligt, åker först om en månad, måste jobba-cash först och lida lite till.. innan man bryter ihop och drar till Udon. Familjen är dock redan på plats, tomt hemma! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Har vart lite dåligt väder på sistone.Men i dag vart de kanon så ett besök hos Anten Gräffsnäs Tågmusem.Skönt och få fota igen efter regn och blåst Ett besök vid Brobackens Naturskyddsområde han jag med också När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Har vart lite dåligt väder på sistone.Men i dag vart de kanon så ett besök hos Anten Gräffsnäs Tågmusem.Skönt och få fota igen efter regn och blåst Ett besök vid Brobackens Naturskyddsområde han jag med också Snygga bilder men lite för mycket Photomatix, ser inte naturligt ut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Jag rekommenderar sidan http://www.moderskeppet.se/ där finns många bra tips hur man bearbetar bilder i bland annat Photomatix, Photoshop, Kreativ retuschering, Video osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Svensk höst. Gult och blått Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Lägger upp några höstbilder...det var väldigt vackert idag! Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 En annan passande bild för hösten även ifall objektet i bilden kommer från förra årtusendet... He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krögarn Inlagd Oktober 23, 2011 Dela Inlagd Oktober 23, 2011 Det går åt lite deg här. Sent from my U20i using Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd Oktober 24, 2011 Dela Inlagd Oktober 24, 2011 Undertecknad och frun på middag på Q Bar i Lopburi. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Oktober 24, 2011 Dela Inlagd Oktober 24, 2011 (ändrad) Nja smaken är som baken .Själv gillar jag när det är (LITE) kräm i bilderna. Ta originalbilden den första i .Jämfört med HDR bilden.Nu drog jag på med 5 exponeringar 0 1+ 2+1-2- Den här körde jag med 1/2 stegs mellanrum i 5 steg Men det är kul att du kommenterar annars hade det vart tråkigt.själv är jag impad av dina foton.så jag drar till med ett grattis för fototävlingen. Ser nu att Tågstallet blev för ljust Lite moln hade gjort susen Ändrades Oktober 24, 2011 av clion När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 24, 2011 Dela Inlagd Oktober 24, 2011 Nej jag tycker ursprungsbilderna är bättre, ser så konstjort ut på dom andra Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Oktober 24, 2011 Dela Inlagd Oktober 24, 2011 Husse det är konstgjort. Och här kommer lite info Vad är HDR-fotografering? < Tillbaka till resultat HDR-fotografering (High Dynamic Range) används för att få bilder med ett större tonomfång än vad som kan uppnås med en enda exponering. HDR i kameran Vissa systemkameror och COOLPIX-modeller är nu utrustade med HDR. Flera bilder tas direkt efter varandra och sammanfogas sedan i kameran till en enda bild som fångar ett brett spektrum av toner från skuggor till högdagrar. Antalet bilder som tas varierar beroende på kameramodell. Med vissa kameramodeller har du möjlighet att i varierande utsträckning skräddarsy bilden efter egna önskemål. I användarhandboken finns information om vilka alternativ som finns på din kamera. Ingen HDR Hög utjämningseffekt Normal utjämningseffekt Låg utjämningseffekt Bilder tagna med en D5100 med exponeringsskillnaden för HDR inställd på 3EV Efterbearbetning av HDR via programvara Det finns två metoder att producera HDR-bilder via redigeringsprogram. Den ena innebär att man tar flera exponeringar av ett motiv (vanligen minst tre bilder) från samma fotograferingspunkt och kombinerar exponeringarna till en enda bild i efterredigeringen. Den andra metoden är att använda en enda bild som i efterredigeringen delas upp i flera bilder. Det dynamiska området justeras så att olika delar av bilden accentueras. Dessa sammanfogas sedan till en enda bild. Att skapa HDR -bilder av en enda bil är mer begränsande eftersom tonomfånget inte är så flexibelt som de resultat som kan uppnås med multiexponeringsbilder. Fördelen med enbildsmetoden är att du med den kan skapa HDR-bilder av rörliga motiv. I efterbearbetningen kan du med hjälp av särskilda verktyg anpassa bilden efter egna önskemål. Dessa verktyg kan variera beroende på vilket program du använder. Två av de mest populära programmen för att skapa HDR-bilder är Adobe Photoshop (CS2 eller senare versioner) och Photomatrix. Mer information om programmen finns på deras respektive webbplatser. Eftersom det mänskliga ögat har ett mycket större dynamiskt omfång är en digital sensor är fördelen med HDR för fotografen att motiv med stora exponeringsvariationer mellan högdagrar och skuggor kan fångas på en enda bild. I normala fall innebär dessa stora variationer att bilden exponeras så att antingen högdagerinformationen (färre detaljer i skuggiga partier) eller skugginformationen (färre detaljer i högerdagerområden) återges. Genom att sammanfoga flera bilder med olika exponeringar sammanfogar den färdiga HDR-bilden all information som finns i både högdager- och skuggområden och skapar en enda bild med ett mycket bredare dynamiskt omfång. Ett exempel på en bild med stort dynamiskt omfång (HDR). Bilden har stor detaljrikedom i både skuggområden och högdagrar trots de stora exponeringsvariationer som krävs för att fånga båda. Den här mängden tondetaljer skulle under normala omständigheter vara svåra att åstadkomma genom en enskild exponering. Kan jag ta HDR-bilder med min kamera och behöver jag göra några särskilda inställningar vid HDR-fotografering? Bländarstyrd tidsautomatik är det fotograferingsläge som rekommenderas vid HDR-fotografering med flera bilder för att vara säker på att bländaren inte ändras för varje exponering. Om bländaren justeras ändras skärpedjupet i bilden vilket leder till oskärpa i delar av bilden när flera bilder sammanfogas. Alla Nikons systemkameror kan användas för HDR-fotografering eftersom de har ett bländarstyrt tidsautomatikläge. Ett fåtal COOLPIX-kameror är också utrustade med bländarstyrd tidsautomatik. Fotografering med NEF- eller NRW (RAW)-bilder ger dig störst flexibilitet i efterbearbetningen och bäst resultat. Vissa digitala systemkameror erbjuder också möjligheten att fotografera 12- eller 14-bitars NEF-filer – 14-bitars NEF-filer genererar mer toninformation och ger dig därmed större flexibilitet att justera den färdiga bilden. Om du ska ta flera exponeringar för HDR-fotografering behöver du ett stativ så att motivet blir exakt samma i alla bilder. Gafflingsexponering kan vara användbart för att undvika oavsiktliga kamerarörelser för nästa bild i en bildserie och med en fjärrutlösare förhindrar du oavsiktliga kamerarörelser. Valet av exponeringsinställningar bestäms av motivet, men som utgångspunkt rekommenderar vi 1 eller 2 stopp i valfri riktning från grundinställningen. Om du fotograferar människor kan du göra mindre justeringar, t.ex. stopp om 1/3 eller 1/2. Den effekt HDR kan ha på hudtoner kan se onaturlig ut, men detta kan också användas som en avsiktlig effekt. Se till att alternativen Aktiv D-Lighting och Automatisk ISO är inaktiverade när du skapar HDR-bilder. Det är inte alla kameror som har dessa två alternativ, men om de finns och är aktiva när du fotograferar kommer de att ändra exponeringen för att kompensera för rådande fotograferingsförhållanden, något som inte behövs vid HDR-fotografering. Med HDR är det viktigt att du registrerar ett stort dynamiskt område och inte låter kameran styra exponeringen och balansera ljusförhållandena automatiskt. Svars-ID : 27534 Publicerat den 17/05/2011 Hur användbar var artikeln? Inte alls användbarBedöm svaret från 2 till 5 Bedöm svaret från 4 till 5 images/Notification.pngAvisera mig E-postadress Lösenord: Har du glömt lösenordet?images/Email.pngBerätta för en vän Mottagarens e-postadress *Obligatorisk Din e-post *Obligatorisk Ditt namn *Obligatorisk Delicious Digg Facebook Reddit StumbleUpon Twitter < Tillbaka till resultat ˄ Tillbaka till början Relaterade artiklar som kan vara användbara: Hur ofta behöver min kamera genomgå service? Gafflingsalternativ i kameran Vad är skillnaden mellan formaten FX och DX? Aktiv D-Lighting Firmwareuppdatering 1.02 för D7000 Denna webbplats drivs av Nikon Sverige på uppdrag av Nikon Europe BV Kontakta oss Sekretesspolicy Användningsvillkor När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Oktober 24, 2011 Dela Inlagd Oktober 24, 2011 Skapa HDR-bilder Lär dig vilka bilder som fungerar bäst och hur du tar bilder för optimalt resultat med HDR. Fototips Du behöver Photoshop CS2 Du lär dig Använda Photoshops HDR-verktyg för att utnyttja maximalt dynamiskt omfång Det tar bara 15 minuter HDR (High Dynamic Range) gör det möjligt att fånga ett större dynamiskt omfång än vad en enskild bild annars klarar. Detta öppnar helt nya möjligheter att jobba med ljus och låter oss ta bilder vi tidigare kanske undvikit av rent tekniska skäl. Begreppet dynamiskt omfång beskriver intervallet av ljusstyrkor som en kamera kan fånga innan resultatet blir antingen helt svart eller helt vitt (utbrända högdagrar). Ju större dynamiskt omfång en kamera klarar, desto fler detaljer i skuggor och högdagrar kan den fånga samtidigt vilket ger en bild som bättre återspeglar verkligheten. Digitala sensorer får allt högre upplösning vilket ger bättre resultat på nästan alla sätt utom just när det gäller dynamiskt omfång. Detta märks särskilt tydligt i kompaktkameror med hög upplösning, vilka är mer känsliga för utbrända högdagrar än kameror någonsin varit. Men för att se saken från den "ljusa" sidan så kan nästan vilken kamera som helst fånga ett stort dynamiskt omfång - om än inte i samma bild. De flesta digitalkameror låter dig ändra mängden ljus under exponeringen med en faktor om 50 000 eller mer bara genom att variera exponeringstiden. Genom att göra flera olika exponeringar kan du fånga hela intervallet av ljusstyrkor i vilket motiv som helst. Med HDR-verktyg kan du kombinera sådana skilda exponeringar för att få ut så mycket detalj som möjligt i både högdagrar och skuggor. Photoshop skapar HDR-filer genom att läsa EXIF-data (slutartid, bländartal, ISO och så vidare) från dina källbilder. Programmet använder sedan denna information för att avgöra hur mycket ljus som härrör från respektive område i bilden. Eftersom ljusintensiteten i olika områden kan variera kraftigt använder Photoshop 32 bitar för att beskriva respektive färgkanal (att jämföras med 8 eller 16 bitar i vanliga bilder) i HDR-filen. Fördelen med dessa extra bitar är att de gör det möjligt för HDR-filer att beskriva ett brett intervall ljusstyrkor och anpassa detta efter behovet i individuella bilder. Din bildskärm (eller papperskopior av bilderna) kan bara representera ett på förhand bestämt intervall av ljusstyrkor, så här kommer vi att förklara både hur du skapar 32-bitars HDR-filer och hur du konverterar dem till vanliga 8- eller 16-bitars bildfiler att visa på bildskärmen eller göra papperskopior av. Känn till begränsningarna HDR har många fördelar men även begränsningar - tekniken fungerar bäst under särskilda förhållanden. Rörelser i motivet kan till exempel ge oväntade resultat oavsett om de sker under eller mellan exponeringarna. Samma sak gäller för kamerarörelser - ett stativ är oundgängligt. Vidare så kan ett ökat dynamiskt omfång påverka bildens kontrast negativt, vilket ger bleka färger och bilder som ser platta ut. I extrema fall kan tekniken även ge distinkta och orealistiska effekter, exempelvis haloeffekter nära områden med stor skillnad i ljusstyrka. När HDR-tekniken används på rätt sätt, med noggrannhet och försiktighet, tar den emellertid fotografin ytterligare ett steg på vägen mot allt större realism och ger därmed även fotografen större konstnärlig frihet. När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu