Guest Forden34 Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Dagens lysknapp på jobbet som jag hittade på vinden till verkstaden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piloten66 Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Detta måste väl vara att skita i naturen För mycket är lagom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Clash Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Det var minsann en toa med öppen planlösning. Fast det finns ju en liten buske att gömma sig bakom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 3, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Mars 3, 2011 Tja det var vad ja läste i Digitalfoto om vad man bör göra för att få snön vit så man slipper å redigera i efterhand. Jo, visst blir snön vitare om man överexponerar. Fast problemet är ju då att man ofta istället fräter ut all färginformation. Som jag gjorde här.. Bättre då att exponera rätt och eventuellt ljusa upp snön på datorn. Då finns ju bildinformationen kvar i alla fall. Snö är för övrigt svårt som tusan att fota i. Inte lätt att få till exponeringarna med de ofta jättestora skillnader i ljusförhållanden som gäller. Tipset du skriver om att kolla med histogrammet efter man tagit en bild och eventuellt justera exponeringen är mycket användbart. Viktigt är också att vitbalansen är korrekt. Fotar man i raw så finns ju chansen att ställa in detta efteråt som tur är, men använder man jpeg-läge är det bäst att se till så det inte blir fel. Kommer själv ihåg en fjälltur med kanske 200 bilder med totalt fel vitbalansinställning innan jag allt för sent upptäckte att ratten för vitbalans hade ställt om sig själv. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Åhhh rostad gravad röding... Jäkla Kim.. Solly OT. men kunde inte låta bli... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 3, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Mars 3, 2011 Åhhh rostad gravad röding... Jäkla Kim.. Solly OT. men kunde inte låta bli... Rostad, gravad lät som en intressant smak. Fast hur gör man egentligen när man rostar gravad fisk? Just nu har jag bara lax, sik och strömming i frysen men tänkte mig iväg och hämta lite röding nästa vecka. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Gnid in den gravade fisken (skuren i tunna skivor) m. lite olja (så den inte fastnar i pannan) rosta (stek) i tokhet torr panna (helst grillpanna men vanlig stekpanna funkar) i 2 kanske 4 sek/ sida. Otroligt gott. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Jo, visst blir snön vitare om man överexponerar. Fast problemet är ju då att man ofta istället fräter ut all färginformation. Som jag gjorde här.. Bättre då att exponera rätt och eventuellt ljusa upp snön på datorn. Då finns ju bildinformationen kvar i alla fall. Snö är för övrigt svårt som tusan att fota i. Inte lätt att få till exponeringarna med de ofta jättestora skillnader i ljusförhållanden som gäller. Tipset du skriver om att kolla med histogrammet efter man tagit en bild och eventuellt justera exponeringen är mycket användbart. Viktigt är också att vitbalansen är korrekt. Fotar man i raw så finns ju chansen att ställa in detta efteråt som tur är, men använder man jpeg-läge är det bäst att se till så det inte blir fel. Kommer själv ihåg en fjälltur med kanske 200 bilder med totalt fel vitbalansinställning innan jag allt för sent upptäckte att ratten för vitbalans hade ställt om sig själv. Håller med dig om att det är svårt att fota i snö.Men du kann ju testa me dom rekomend som jag skrev om för här nere e snön puts väck nu skämt å sido .Jag har ju bara fotat i 2 år så jag har mycket å lära. När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Håller med dig om att det är svårt att fota i snö.Men du kann ju testa me dom rekomend som jag skrev om för här nere e snön puts väck nu skämt å sido .Jag har ju bara fotat i 2 år så jag har mycket å lära. Det absolut viktigaste vid fotgrafering - har jag fått lära mej i Thailand - är att alltid säga högt och tydligt före knäppandet: "ONE - TWOOOO - THREEE". Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Det absolut viktigaste vid fotgrafering - har jag fått lära mej i Thailand - är att alltid säga högt och tydligt före knäppandet: "ONE - TWOOOO - THREEE". Men för oss gamlingar får vi nog köra four five Den va bra Jive När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 3, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Mars 3, 2011 Gnid in den gravade fisken (skuren i tunna skivor) m. lite olja (så den inte fastnar i pannan) rosta (stek) i tokhet torr panna (helst grillpanna men vanlig stekpanna funkar) i 2 kanske 4 sek/ sida. Otroligt gott. Lät ju rätt enkelt, ska testas. Men vad äter man till då? Håller med dig om att det är svårt att fota i snö.Men du kann ju testa me dom rekomend som jag skrev om för här nere e snön puts väck nu skämt å sido .Jag har ju bara fotat i 2 år så jag har mycket å lära. Till fjälls är vårvintern årets höjdpunkt, så jag hoppas verkligen att skoterföret håller en bra bit in i maj i alla fall. Tro det eller ej, men 1 meter snö och sol 20 tim per dygn är en helt fantastiskt kombination. Så jag avundas dig ej de närmsta 2 månaderna Clion. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PUTTE Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 (ändrad) SER RIKTIGT FINT UT DÄR "UPPE". ...MEN VETE FAN OM JA SKULLE VILJA BO DÄR Ändrades Mars 3, 2011 av PUTTE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Blev en liten hand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Tufft jobb ivärmen Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Lät ju rätt enkelt, ska testas. Men vad äter man till då? Till fjälls är vårvintern årets höjdpunkt, så jag hoppas verkligen att skoterföret håller en bra bit in i maj i alla fall. Tro det eller ej, men 1 meter snö och sol 20 tim per dygn är en helt fantastiskt kombination. Så jag avundas dig ej de närmsta 2 månaderna Clion. Nä det är fint i luleå mins 76 eller va det 75 då jag låg på isbrytarn Tor i Luleå men sen komm jag hem på permis till Götet för första gången sen oktober och då va det full vår här När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
edvardpop Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 (ändrad) Bangkok-Ajuthya Ändrades Mars 3, 2011 av edvardpop "People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." - Charles Bukowski Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maakaao Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Dagens goda gärning! Idag lovade jag ungarna att åka till ankdammen och mata änderna efter dagis. Jag hade med 2 stora påsar med vete och det var verkligen uppskattat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Lät ju rätt enkelt, ska testas. Men vad äter man till då? Har tametusan aldrig kommit så långt som att tänka på tillbehör, jag äter direkt ur pannan... Näärå jag har faktiskt lagt bitarna i Pitabröd med lök hovmästarsås och en massa sallad nån gång, det var inte att förakta Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jannef Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Den här gamla krokiga tandlösa kvinnan går en tur varje dag och letar ved och plast. Hon säljer även lite grönsaker och kol, är vi hemma brukar vi köpa något. Imponerande pigg för sin ålder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elarbetare Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Kommentarer överflödiga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Det absolut viktigaste vid fotgrafering - har jag fått lära mej i Thailand - är att alltid säga högt och tydligt före knäppandet: "ONE - TWOOOO - THREEE". Jag har lärt mig NUNG - SONG - SAM - SIIII vid fotografering. He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Tillverkade en ställnig som skickades o monterades av oss i Bagdad, i början av 80talet FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sakonnakhon Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Här kommer ett par flyg-bilder från Hamburg. Inte riktigt dagens bild. Men laddar upp dom med ett stort tack till Lamai för BMW-bilderna i Tysklands-tråden. Tror att det är en Airbus A380, men det kan nog våran expert svara på. Tar med en annan bild på något som Lamai64 tycker om. Detta var nog den goaste schnitzeln jag käkat i hela mitt liv. Avnjöts på Borgfelder Landhaus i Lilientahl utanför Bremen. Avsluter med ytterligare något som Lamai tycker om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Mars 4, 2011 Dela Inlagd Mars 4, 2011 Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joe Inlagd Mars 4, 2011 Dela Inlagd Mars 4, 2011 In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu