Avregistrerad clion Inlagd Mars 1, 2011 Dela Inlagd Mars 1, 2011 Roliga bilder, har du verkligen knäppt dom själv? "Bjud oss andra på en dagens bild. Färsk eller gammal spelar just ingen roll, bara det är din bild." /biker Nej fick dom på e post När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jannef Inlagd Mars 1, 2011 Dela Inlagd Mars 1, 2011 Hej! Här kommer några bilder från slutet av januari från Koh sameth o Ban Pee //Janne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Mars 1, 2011 Dela Inlagd Mars 1, 2011 Dagens bild är från våren 1987 och icke tagen av mig Fick mail tidigare idag av en gammal kompis om att jag borde surfa in på IFK Göteborgs hemsida utan mer förklaring. Gjorde så och i det bildspelet som roterar där fanns det en bild från Dundee i Skottland och UEFA-cupfinalen. Och jä***r i havet, där fanns både underteckad och min dryckespolare med även min hemgjorda banderoll syns lite Känner inte igen mig riktigt... Men jag säger inte var jag står Ibland va de allt sköj på gamla tiden Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Jag respekterar ditt redigerande, men som omogen "konst"betraktare gillar jag det nakna resultatet av det spontana fotandet av verkligheten. Effekter som konstljus (blixt) kan åstadkomma, tycker jag är ok att fixa till i efterhand. Blir numera ett ganska obegränsat kriterie då eftersom dagens kamereror ofta kan justeras för att ta svart-vita bilder, mer eller mindre färgmättnad, högre eller lägre ISO, olika vitbalanser,lägga till Bokeh, osv samt man kan använda hundraelva olika filter för att skapa olika effekter dvs. en mkt stor del av de sk efterredigeringarna kan göras direkt i kameran innan kortet tas. Huruvida redigeringen sker i inställningen eller i efterhand känns kanske inte som det viktiga eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Blir numera ett ganska obegränsat kriterie då eftersom dagens kamereror ofta kan justeras för att ta svart-vita bilder, mer eller mindre färgmättnad, högre eller lägre ISO, olika vitbalanser,lägga till Bokeh, osv samt man kan använda hundraelva olika filter för att skapa olika effekter dvs. en mkt stor del av de sk efterredigeringarna kan göras direkt i kameran innan kortet tas. Huruvida redigeringen sker i inställningen eller i efterhand känns kanske inte som det viktiga eller? Jag hoppade nog in på något jag hade dålig koll på. Tack för ny insikt! men jag gillar ändå att titta på bilder som liknar verkligheten Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Självklart är det så att skillnaden mellan kamerainställningar och efterredigering är hårfin. Jag klandrar ingen som sysslar med sådant. Min enda poäng är att själv är jag för lat för att hålla på med bildmanipulationer. Men har man tid och lust, varför inte! Vill dock inte hamna i ett läge då mina bilder anses undermåliga pga att de ej är manipulerade. Då skulle jag tappa sugen vad gäller bildtrådar... Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 2, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2011 Eftersom en kamera inte på långa vägar klarar av att återge verkligheten så nyanserat som det mänskliga ögat gör så kan det ibland behövas redigering för att ge bildens verklighet mer rättvisa. För att ge ett litet exempel på vad jag menar så är snön på bilden under blåaktig. I verkligheten, för ögat, så var den dock vit. Denna nyansmiss går att fixa till i datorn om man vill och frågan är då vilken bild som kan anses vara mest manipulerad, den med blå snö som kameran gav direkt alternativt en efterkorrigerad med vit? Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 (ändrad) Eftersom en kamera inte på långa vägar klarar av att återge verkligheten så nyanserat som det mänskliga ögat gör så kan det ibland behövas redigering för att ge bildens verklighet mer rättvisa. För att ge ett litet exempel på vad jag menar så är snön på bilden under blåaktig. I verkligheten, för ögat, så var den dock vit. Denna nyansmiss går att fixa till i datorn om man vill och frågan är då vilken bild som kan anses vara mest manipulerad, den med blå snö som kameran gav direkt alternativt en efterkorrigerad med vit? Eftersom just den bilden innehåller 99% snö kan det förefalla viktigt att den återges rätt. Fast du efterkorrigerar ju inte till vad ögat ser utan till vad minnet kommer ihåg ett par dagar efteråt. I mitt minne sken solen alltid när man var barn Om jag tar en bild på snön här skulle även jag vilja korrigera kraftigt. Här är snön mera gul och svart än den är vit och nästa år är jag säker på att jag kommer att minnas den som vit. Om jag inte har bilden som bevis Ändrades Mars 2, 2011 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Då skickar vi den här till Maitan så är allt OK där Bra att vi har en transport ledare som kan dirigera Chang bilarna,karma på den. Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Caveman Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Om jag får tid över imorgon så skall jag räkna alla Gammeldanskens inlägg i denna bildtråd kontra hur många bilder han laddat upp i tråden. Han har mycket åsikter fast han bidrar inte med ett skit! ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 2, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2011 Eftersom just den bilden innehåller 99% snö kan det förefalla viktigt att den återges rätt. Fast du efterkorrigerar ju inte till vad ögat ser utan till vad minnet kommer ihåg ett par dagar efteråt. I mitt minne sken solen alltid när man var barn Om jag tar en bild på snön här skulle även jag vilja korrigera kraftigt. Här är snön mera gul och svart än den är vit och nästa år är jag säker på att jag kommer att minnas den som vit. Om jag inte har bilden som bevis Problemet vid just exempelbilden är att toppen av snöhögen inte innehåller samma typ av dagsljus som snön i förgrunden eftersom snön i förgrunden ligger i skugga. Kamerans vitbalans, som skiljer mellan skugga och ickeskugga, kör då någon slags medelvärde och därför blir varken skuggan eller ickeskuggan rätt återgivna. Och att fixa till bilden så att den ser exakt ut som ögat såg situationen går förstås inte. Men med hjälp av lite efterbehandling kan man få den mer lik verkligheten i alla fall. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broskan Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 (ändrad) Lite närmare verkligheten kanske //Broskan Ändrades Mars 2, 2011 av Broskan "Om jag fått frågan om var de lyckligaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där varje människa har en ståuppkomikers talang." Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Lite närmare verkligheten kanske //Broskan På broskans version och med min skärm ser snön ut att vara pastellgrön. Snyggt iofs - men man kan få mistanke om att bilden är tagen på Mars Om inte alla har tillgång till en skärm med "rätt" färgprofil blir det ändå ofta något helt annat än vad fotografen såg. Därtill kommer väl att vi var och en har individuellt uppfattning av varje färg(?) Vad man än gör kommer det aldrig att bli "rätt", men om fotografen är nöjd med vad han ser på sin skärm då .. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 2, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2011 Lite närmare verkligheten kanske //Broskan Ser mer ut som att dottern sitter högst upp på ett berg av päronglass. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Grön snö är nog väldigt långt från verkligheten hehehe. Japp, päronglass ser det nog allt ut som Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broskan Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Nu då? "Om jag fått frågan om var de lyckligaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där varje människa har en ståuppkomikers talang." Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 2, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2011 Nu är det här väl egentligen inte rätt tråd att diskutera fotoredigering, men eftersom vi redan börjat så tar jag väl diskussionen ett steg till. Som jag skrev tidigare så är det främst vitbalansen som missar i fallet med den blåa snön. Tar jag fram RAW-bilden jag har av bildfilen så kan jag ändra vitbalansen från "mulet", som kameran använt på auto, till "skugga" så kommer det vita i förgrunden fram. Med vitbalans "mulet".. .. och med vitbalans "skugga". Problemet med vitbalansläget "skugga" är ju att det inte är skugga högst upp på snöhögen eller på himlen, så ändrar man så misstämmer ju färgåtergivningen där uppe istället. Så för att få en bild som återger färger och ljus korrekt över hela bilden så måste man alltså ha olika inställningar i olika delar av bilden. Det går att fixa redigeringsmässigt men kräver lite tid. Poängen jag ville ha fram, att en kamera inte klarar av att återge det mänskliga ögat ser, framgår dock av exemplen. Kameran kör på ett medelvärde av de ljus- och färgförhållanden som gäller vilket sällan blir helt rätt. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Dessa bilder är några år gamla och är tagna en morgon i Ranong med en usel kamera Hängbro vid dom heta källorna Utanför balkongen rinner samma smutsiga vatten. Även stolarna på balkongen är smutsiga.hehe En fiskare på jakt efter frukostfisken Han lyckas fånga en medan jag sitter med mitt morgonkaffe och iakttar.Sen visar han stolt upp fångsten för mig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Nu är det här väl egentligen inte rätt tråd att diskutera fotoredigering, men eftersom vi redan börjat så tar jag väl diskussionen ett steg till. Som jag skrev tidigare så är det främst vitbalansen som missar i fallet med den blåa snön. Tar jag fram RAW-bilden jag har av bildfilen så kan jag ändra vitbalansen från "mulet", som kameran använt på auto, till "skugga" så kommer det vita i förgrunden fram. Med vitbalans "mulet".. .. och med vitbalans "skugga". Problemet med vitbalansläget "skugga" är ju att det inte är skugga högst upp på snöhögen eller på himlen, så ändrar man så misstämmer ju färgåtergivningen där uppe istället. Så för att få en bild som återger färger och ljus korrekt över hela bilden så måste man alltså ha olika inställningar i olika delar av bilden. Det går att fixa redigeringsmässigt men kräver lite tid. Poängen jag ville ha fram, att en kamera inte klarar av att återge det mänskliga ögat ser, framgår dock av exemplen. Kameran kör på ett medelvärde av de ljus- och färgförhållanden som gäller vilket sällan blir helt rätt. En +1 EV överexponeringsinställning i kameran hade gjort snön vit.sen får man kolla histogrammet ibland måste man kanske öka till +1,05 EV När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Mars 2, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Mars 2, 2011 En +1 EV överexponeringsinställning i kameran hade gjort snön vit.sen får man kolla histogrammet ibland måste man kanske öka till +1,05 EV Nja, håller inte med dig. Att överexponera ändrar inte vitbalansen som är grundproblemet med just den bilden. Ps Ser först nu att broskan ändrade i själva päronglassbilden och han har lyckats riktigt bra med att återge verklighetens färger både på övre och nedre delen av bilden. Hans bild är ett bra exempel på en redigerad variant som slår kamerans egna varianter om man jämför med hur ögat såg verkligheten. Den redigerade varianten är alltså närmare sanningen än den oredigerade. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Mars 2, 2011 Dela Inlagd Mars 2, 2011 Tja det var vad ja läste i Digitalfoto om vad man bör göra för att få snön vit så man slipper å redigera i efterhand. nog om det var nere i hamnen i kväll för att plåta stenabåten Novotel sett från lamaisidan 3 minuter till takeoff Så bär det i väg mot Fredrikshamn När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
irjus Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 En bild fran fisketuren vid Mekongfloden i gar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Några bilder från Shanghai imorse innan jag åkte till kontoret. Bilderna är tagna med min mobil genom ett fönster så här skulle nog lite redigering komma väl till pass . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
irjus Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Ny dag nya aventyr, nu jaklar ska vi fiska sa pappa och drog i vag over risfalten, efter nagra hunda meter sa kom vi fram till fiskevattnet, har finns det massor av fisk sa pappa. Aterkommer med resultatet senare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
irjus Inlagd Mars 3, 2011 Dela Inlagd Mars 3, 2011 Har fatt en ny granne ocksa, en fransman, har inte traffat han annu, men tydligen ska huset ga pa 300000 thb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu