Jump to content
IGNORERAD

Dagens bild


Kim

Recommended Posts

Kötthandlarn

Lite från helgens händelser.......

 

Jag börjar med att göra en kort historia lång..........:D

 

På 70- & 80-talet hyrde min farmor och farfar en gård på Tjörn som hette Aplaröd.......

Där spenderade jag många och trevliga somrar men under mitten av 80-talet så fick man hår på snabeln och det var kanske inte så roligt att spendera somrarna tillsammans med farmor och farfar när det fanns så mycket nytt att upptäcka (& betäcka :rotfl:).........

 

Men allt sedan tiden passerar har jag på ngt sätt fått ett sug efter att uppleva de gångna tidernas upplevelser från barndomen och just detta ställe har jag velat besöka flera gånger trots att gården blivit såld i flera omgångar........

 

Senast jag bodde där var nog 86, eller 87 hos farmor & farfar men strax därefter blev båda två sjuka och gick bort strax därefter.......:y8:

Sedan övertog min faster kontraktet under några år innan ägarna till gården ville renovera upp stället för deras dotter och i samma veva byggde de en gäststuga av det gamla hönshuset och jag vill minnas att jag besökte min faster där över dagen 1996 eller 1997 och några år senare slutade även faster att hyra därute.......

 

Har alltså inte varit där på 20 år men alltid haft ett en vilja att "knyta ihop säcken"......

 

Så denna helgen skulle det ske hade jag bestämt mig för.......

Har planerat så många gånger tidigare och passerat förbi men ha aldrig vågat ta steget full ut att träffa de nya ägarna (man är så vek) men nu jävlar......;)

 

Passerade först Valla kyrka, som jag faktiskt var nära att gifta mig i en gång i tiden innan det sket sig (å tur var väl det för hon var en psykopat visade det sig snart......:yuush:

Men det är en jäkligt vacker kyrka........:great:

DSC_0002.thumb.JPG.b4680ba4d6ad4e5f160d1b16849dc0da.JPG

 

 

Sedan körde jag vidare mot Hjälteby och gården Aplaröd.........

Fan, jag var en sådan mes.......

Körde in på nerfarten, bromsade, backade ut, körde ner igen och backade tillbaka, innan jag frågade mig själv, vad är det värsta som kan hända om de nya ägarna inte vill att du skall vara där?

Ja, de säger väl: -"Åk härifrån", kan jag tänka mig.........

Så körde jag ner igen och parkerade å möttes av ägaren som var en smula skeptisk (vilket man har full förståelse för) men när jag presenterat mig och beskrivit ingående hur det var och hur det såg ut i huset, förstod han att jag visste vad jag pratade om och jag fick ett klartecken att kolla runt på avstånd.......

 

På den gamla goda tiden fanns det inget avlopp i huset, så det var utedass som gällde och här är det......

Där inne fanns ett stort och ett litet hål att skita i (vuxen + barn) och där satt jag å brorsan ofta med en packe serietidningar när det var dags för "behovet".......:rotfl:

DSC_0007.thumb.JPG.fd7572e0093361af7bcd1144c63046c2.JPG

 

 

Nu för tiden har man anlagt grus bakom ladugården men det fanns inte förr, utan det var ängsmark hela vägen fram till ladugården........

DSC_0004.thumb.JPG.3b5a952a6a885ab8e58628931061363f.JPG

 

DSC_0005.thumb.JPG.45cd98b1a857dec69bcc0117d91e8a24.JPG

 

 

Väldigt sentimentalt blev det att se den här gamla kärran.......

Den stod utanför kortväggen vid dasset förr och i den lekte jag å bror motorbåt........

Om ni noterar den lilla fyrkanten längst bak ovanför bärarmarna, så skall det föreställa en utombordare och den snickrade jag ihop för ca 34 år sedan.....

Den är försedd med gångjärn så man skulle kunna tillta upp den när man la till i den imaginära hamnen......:D

DSC_0006.thumb.JPG.1a0c255d2e7060bfb0f64da6e8e8d142.JPG

 

 

Å själva boningshuset ser ut så här........

I den stora porten till höger på ladan (syns inte så bra på denna bilden) backade jag in hölass själv med traktor när jag var 7-8 år.......

Det var tider det.......:great:

DSC_0008.thumb.JPG.7cadef87d09d5871522e523ca0b2e98e.JPG

 

 

Jag var helt darrig efter detta besöket och sedan gick färden till PD på Orust........

Efter förra helgens fest så hade han jobbat lite iaf, och bara takåsen var kvar att montera ner från partytältet........;)

DSC_0009.thumb.JPG.4bb2d7128da8e216c921b1e288834f94.JPG

 

Under veckan har även PD startat en solfarm..........:surprised:

DSC_0010.thumb.JPG.209e25a2d7a25adee32c7ddcc9b64416.JPG

 

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man med paraply, Chatuchak Market, Bangkok

 

596bff7de5762__18C5831copyram.thumb.jpg.b09a71f322e952c9c0c7c9648a7910fe.jpg

 

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev ellim63:

Regntunga skyar!

 

 

DSC_1410.thumb.JPG.c0801fdfa4ba6dbe59b78b2f3dab2a7b.JPG

 

DSC_1409.thumb.JPG.a7816d40c87f117a63180bde465f36db.JPG

 

Ja, vad är det för tradig sommar vi har.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-07-16 at 19:43, skrev Kötthandlarn:

Lite från helgens händelser.......

 

Jag börjar med att göra en kort historia lång..........:D

 

På 70- & 80-talet hyrde min farmor och farfar en gård på Tjörn som hette Aplaröd.......

Där spenderade jag många och trevliga somrar men under mitten av 80-talet så fick man hår på snabeln och det var kanske inte så roligt att spendera somrarna tillsammans med farmor och farfar när det fanns så mycket nytt att upptäcka (& betäcka :rotfl:).........

 

Men allt sedan tiden passerar har jag på ngt sätt fått ett sug efter att uppleva de gångna tidernas upplevelser från barndomen och just detta ställe har jag velat besöka flera gånger trots att gården blivit såld i flera omgångar........

 

Senast jag bodde där var nog 86, eller 87 hos farmor & farfar men strax därefter blev båda två sjuka och gick bort strax därefter.......:y8:

Sedan övertog min faster kontraktet under några år innan ägarna till gården ville renovera upp stället för deras dotter och i samma veva byggde de en gäststuga av det gamla hönshuset och jag vill minnas att jag besökte min faster där över dagen 1996 eller 1997 och några år senare slutade även faster att hyra därute.......

 

Har alltså inte varit där på 20 år men alltid haft ett en vilja att "knyta ihop säcken"......

 

Så denna helgen skulle det ske hade jag bestämt mig för.......

Har planerat så många gånger tidigare och passerat förbi men ha aldrig vågat ta steget full ut att träffa de nya ägarna (man är så vek) men nu jävlar......;)

 

Passerade först Valla kyrka, som jag faktiskt var nära att gifta mig i en gång i tiden innan det sket sig (å tur var väl det för hon var en psykopat visade det sig snart......:yuush:

Men det är en jäkligt vacker kyrka........:great:

DSC_0002.thumb.JPG.b4680ba4d6ad4e5f160d1b16849dc0da.JPG

 

 

Sedan körde jag vidare mot Hjälteby och gården Aplaröd.........

Fan, jag var en sådan mes.......

Körde in på nerfarten, bromsade, backade ut, körde ner igen och backade tillbaka, innan jag frågade mig själv, vad är det värsta som kan hända om de nya ägarna inte vill att du skall vara där?

Ja, de säger väl: -"Åk härifrån", kan jag tänka mig.........

Så körde jag ner igen och parkerade å möttes av ägaren som var en smula skeptisk (vilket man har full förståelse för) men när jag presenterat mig och beskrivit ingående hur det var och hur det såg ut i huset, förstod han att jag visste vad jag pratade om och jag fick ett klartecken att kolla runt på avstånd.......

 

På den gamla goda tiden fanns det inget avlopp i huset, så det var utedass som gällde och här är det......

Där inne fanns ett stort och ett litet hål att skita i (vuxen + barn) och där satt jag å brorsan ofta med en packe serietidningar när det var dags för "behovet".......:rotfl:

DSC_0007.thumb.JPG.fd7572e0093361af7bcd1144c63046c2.JPG

 

 

Nu för tiden har man anlagt grus bakom ladugården men det fanns inte förr, utan det var ängsmark hela vägen fram till ladugården........

DSC_0004.thumb.JPG.3b5a952a6a885ab8e58628931061363f.JPG

 

DSC_0005.thumb.JPG.45cd98b1a857dec69bcc0117d91e8a24.JPG

 

 

Väldigt sentimentalt blev det att se den här gamla kärran.......

Den stod utanför kortväggen vid dasset förr och i den lekte jag å bror motorbåt........

Om ni noterar den lilla fyrkanten längst bak ovanför bärarmarna, så skall det föreställa en utombordare och den snickrade jag ihop för ca 34 år sedan.....

Den är försedd med gångjärn så man skulle kunna tillta upp den när man la till i den imaginära hamnen......:D

DSC_0006.thumb.JPG.1a0c255d2e7060bfb0f64da6e8e8d142.JPG

 

 

Å själva boningshuset ser ut så här........

I den stora porten till höger på ladan (syns inte så bra på denna bilden) backade jag in hölass själv med traktor när jag var 7-8 år.......

Det var tider det.......:great:

DSC_0008.thumb.JPG.7cadef87d09d5871522e523ca0b2e98e.JPG

 

 

Jag var helt darrig efter detta besöket och sedan gick färden till PD på Orust........

Efter förra helgens fest så hade han jobbat lite iaf, och bara takåsen var kvar att montera ner från partytältet........;)

DSC_0009.thumb.JPG.4bb2d7128da8e216c921b1e288834f94.JPG

 

Under veckan har även PD startat en solfarm..........:surprised:

DSC_0010.thumb.JPG.209e25a2d7a25adee32c7ddcc9b64416.JPG

 

Påminner mig exakt om min barndom när jag bodde på fosterhemmet i svenskfinland, åkte för ca 5 år sedan dit med min fru för hon ville se var jag växte upp. Det var åxå darrigt efter ca 40 års frånvaro, men ingen var hemma där denna gången förutom en svart katt som vi hade även då på 60 talet. Min fosterpappa fick jag nästan ha i 2 år sedan dog han när jag var 7 år gammal. Den svarta katten kom direkt fram till mig och började kurra precis som den andra gjorde för ca 55 år sedan, det kändes lite kuligt och det var med vemod man åkte därifrån.Trodde aldrig jag skulle skriva detta! Hade vart kul att se dom nya ägarna och fått fråga dom om hade upptäckt Lugern som var gömd under sågspånen uppe på vinden! Min fosterpappa var med i kriget mot ryssen och gruppchef så han hade rätt att bära pistol och efter kriget så sa alla män som hade vart GRPC att vi gömmer vapen hemma ifall ryssen kommer igen! Så 2 år fick jag ha en krigshjälte som pappa! RIP Sven Lindroos.  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde jag äntligen skulle få träffa den goe götelaborgaren,men han var inte där.20170718_104049.thumb.jpg.24b316517966f4d191a7bc7c68a49dc2.jpg

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev måne:

Trodde jag äntligen skulle få träffa den goe götelaborgaren,men han var inte där.20170718_104049.thumb.jpg.24b316517966f4d191a7bc7c68a49dc2.jpg

 

blev det inte wobbler idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev ellim63:

 

blev det inte wobbler idag?

Nä,matvraken jag käkar lunch med ville ha buffe`

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
1 timme sedan, skrev måne:

Trodde jag äntligen skulle få träffa den goe götelaborgaren,men han var inte där.20170718_104049.thumb.jpg.24b316517966f4d191a7bc7c68a49dc2.jpg

 

Hmmm, ett typiskt fall av namnintrång......

Jag borde nog "trademarka" mitt nick.......;)

 

Fast vi har ju träffats en gång.......

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

 

Hmmm, ett typiskt fall av namnintrång......

Jag borde nog "trademarka" mitt nick.......;)

 

Fast vi har ju träffats en gång.......

En gång är ingen gång :big_smile:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
51 minuter sedan, skrev måne:

En gång är ingen gång :big_smile:

 

Ja, jag har saknat dig varje träff sedan senast.......:love:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
8 minuter sedan, skrev svampen:

Nice Evning :haha:

IMG_20170718_205817.jpg

Här regnar det just nu.

Bra för svampen säger frugan . Är det verkligen så ?

:look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Här regnar det just nu.

Bra för svampen säger frugan . Är det verkligen så ?

:look_down:

Yes!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Här regnar det just nu.

Bra för svampen säger frugan . Är det verkligen så ?

:look_down:

 

9 minuter sedan, skrev svampen:

Yes!

 

 

Men det saknas värme.... 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Enis:

 

 

 

Men det saknas värme.... 

 

/Enis

Dags att börja krama varandra

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men... bb4d92921a56da701d073273f44af147.jpg

ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Jo men... bb4d92921a56da701d073273f44af147.jpg

ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4
 

 

Hahaha...

Snacka om att tjata sönder en benämning.

Jag ska fan börja titulera mej som Elektrikerfile'

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
1 timme sedan, skrev Nicholas:

Jo men... bb4d92921a56da701d073273f44af147.jpg

ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4
 

 

1,5 kg!?

En vanlig fläskfilé väger ju ca 0,6 kg.

Definitivt en suggfilé.

Den kallas ofta restaurangfilé i lunchkrogsbranchen.......:giggle:

 

MVH// Kötthandlarytterfilén

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...