Jump to content
IGNORERAD

Dagens bild

Kim

Recommended Posts

14 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Schysst, gillade skarpt kaffekoppen!

:thumbsup:

Tekanna/Tekopp ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
19 timmar sedan, skrev Tallviking:

I "sista sekunden" också. Svenska folket i allmänhet vet nog inte hur allvarlig situationen i Karlskrona var den gången

Nä, verkligen inte......

Känner en som har lyssnat på bandinspelningar från stridsledningen från den tiden och det var verkligen nära att det small på riktigt.....

Ryssen hade ingen aning om batteri Tjurkö då....

Jo, de visste att det fanns men det skulle ju vara ett omodernt "2:a världskrigsbatteri" men att vi fick dit en 719 på minimal tid med kablarna i stort sett liggandes uppe på marken hade de inte väntat sig......

Projekt IKAROS var väl på gång men hade inte kommit till Tjurkö ännu......

Tror första pjäsen bemannade med ngn kock bl.a.

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Nä, verkligen inte......

Känner en som har lyssnat på bandinspelningar från stridsledningen från den tiden och det var verkligen nära att det small på riktigt.....

Ryssen hade ingen aning om batteri Tjurkö då....

Jo, de visste att det fanns men det skulle ju vara ett omodernt "2:a världskrigsbatteri" men att vi fick dit en 719 på minimal tid med kablarna i stort sett liggandes uppe på marken hade de inte väntat sig......

Projekt IKAROS var väl på gång men hade inte kommit till Tjurkö ännu......

Tror första pjäsen bemannade med ngn kock bl.a.

Jag låg på Bataljon Trolle i Karlskrona då och gick yrkesskolan inför sjötjänsten

Snacka om att det vart kaos på morgonen när det hade hänt

Jag träffade två franska journalister på statt i baren en kväll som sov på madrasser som lagts på lavarna i bastun på stadshotellet. Fanns inga som helst lediga rum i hela Karlskrona under den incidenten

Läste du dagboken jag länkade till ?

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Jag låg på Bataljon Trolle i Karlskrona då och gick yrkesskolan inför sjötjänsten

Jag träffade två franska journalister på statt i baren en kväll som sov på madrasser som lagts på lavarna i bastun på stadshotellet. Fanns inga som helst lediga rum i hela Karlskrona under den incidenten

Jag låg i lumpen då i Linköping och var så förbannad för man fick inte åka hem den kommande helgen.

Befälen var i extas och spekulerade i en invasion mm LOL.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Broskan:

Jag låg i lumpen då i Linköping och var så förbannad för man fick inte åka hem den kommande helgen.

Befälen var i extas och spekulerade i en invasion mm LOL.

//Broskan

Det är ju det befälen övar för, att lära sig krig som kanske kommer! Samma med andra yrkesgrenar, man övar tills man övar tills man kan jobbet! Förhoppnings vis så kommer aldrig kriget, det är bara elände med det, såg i Finland på 60 talet hur folk mådde 15 år efter freden med ryssen!  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Phnom Penh. En av personerna på bilden figurerar även i Every picture tells a story...

229ce251-f2e0-469c-a1f3-f9fa1e1bb639_zps

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
On 2017-01-19 at 04:17, skrev Tallviking:

Ja, men jag har läst den tidigare.......

Spännande läsning......

Lite OT

Har även läst anteckningar från chefen för minspärren på Mellsten som med nästintill med våld hindrades från att lösa ut den fasta minspärren några år efter Karlskrona trots att sensorerna skrek så det visslade om det och ubåtsnäten spändes......

Sanningen bakom den kränkningen hade jag velat känna till.......

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Ja, men jag har läst den tidigare.......

Spännande läsning......

Lite OT

Har även läst anteckningar från chefen för minspärren på Mellsten som med nästintill med våld hindrades från att lösa ut den fasta minspärren några år efter Karlskrona trots att sensorerna skrek så det visslade om det och ubåtsnäten spändes......

Sanningen bakom den kränkningen hade jag velat känna till.......

Du menar hårsfjärdenincidenten oktober 82 ?

Jag var på plats då på en av patrullbåtarna

Dela på andra sajter

Det här var nytt för mig.

Reserverat för damer.

20170121_125306.jpg

//Broskan

Vilken PTT?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
10 timmar sedan, skrev Tallviking:

Du menar hårsfjärdenincidenten oktober 82 ?

Jag var på plats då på en av patrullbåtarna

Japp, det är den jag tänker på.

Man undrar vad det var som gjorde att de hindrades att lösa ut minorna?

Kanske inte bara ryssen som var där?

Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Japp, det är den jag tänker på.

Man undrar vad det var som gjorde att de hindrades att lösa ut minorna?

Kanske inte bara ryssen som var där?

Mellsten är en ö mitt ute i det vida inloppet till Nynäshamn och Mysingen och där finns inga ubåtsnät. Enbart några spärrlinjer med kontrollerbara mineringar och magnetisk/akustisk avlyssningsutrustning och radar. Linjerna går från Mellsten till Nåttarö respektive Öja. Öja hade dessutom det tunga batteriet nersprängt i berget som du säkert känner till. Tror det var 12/70 till och med (Ersta-batteriet)

Enligt vad jag har hört var man inte säker på att det var en ubåt man hörde och senare analys av FOI pekar mer mot en charterbåt/skärgårdsbåt och då får man nog anse att det var väldigt bra att inte skjuta av hela minlinjen
Hittade denna artikel om just detta:
http://www.expressen.se/nyheter/krankande-ubat-kan-ha-varit-taxibat/

Ubåtsnäten som nämns ligger inne på själva Hårsfjärden och spärrar norra och södra inloppen till Hårsfjärden. Dom var väldigt provisoriskt utlagda vid den tidpunkten (mer som fiskenät) och dom permanenta, fasta nät som finns idag med inbyggda sensorer och kontrollerbar spärrlucka kom till flera år senare

Vi låg med vår patrullbåt just vid nätet vid norra spärren när det enligt "rykten" spändes ut och vi märkte inget konstigt

Helikoptrarna hade en del kontakter som vi sattes in som vapenfällare på, även inne på själva Hårsfjärden strax utan helikopterdivisionens bas. Gissa om vi fick käka mycket fisk dagarna efter det !

En av de sjunkbomber som fälldes då fotograferades av en journalist som var ute på fjärden och hamnade i hela världens förstasidor dagen efter. Bl.a New York Times

Jag var den som fällde just den sjunkbomben och jag har fortfarande, idag, kvar djupinställningsnyckeln till den sjunkbomben

645@70.jpg

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Journalisten Lars Borgnäs har gjort rätt intressanta reportage om horsfjärden som gick på SVT för några år sen. Bl.a om undervattens fyrarna dom hittade på botten strax söder om mällsten i Danziger gatt. Att det skulle vara en fiskebåt/skärgårdsbåt eller nått liknande som minsprängaren på mällsten hörde tar jag (rent subjektiv)som  en dimredå. 

Ändrades av Nineteen68

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Journalisten Lars Borgnäs har gjort rätt intressanta reportage om horsfjärden som gick på SVT för några år sen. Bl.a om undervattens fyrarna dom hittade på botten strax söder om mällsten i Danziger gatt. Att det skulle vara en fiskebåt/skärgårdsbåt eller nått liknande som minsprängaren på mällsten hörde tar jag (rent subjektiv)som  en dimredå. 

Vad sensationslystna skjujärnsjournalister kommer fram till (särskilt dom som jobbar för "Uppdrag Granskning") skall du inte lägga för mycket förhoppning till

Det programmet han gjorde var den värsta samling indicier, spekulationer, sammanblandade fakta och rena lögner jag sett på länge

Ser bra ut i TV men saknar nästan all form av seriositet och sanning. Duger mer som grund till en kriminalroman.

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Mellsten är en ö mitt ute i det vida inloppet till Nynäshamn och Mysingen och där finns inga ubåtsnät. Enbart några spärrlinjer med kontrollerbara mineringar och magnetisk/akustisk avlyssningsutrustning och radar. Linjerna går från Mellsten till Nåttarö respektive Öja. Öja hade dessutom det tunga batteriet nersprängt i berget som du säkert känner till. Tror det var 12/70 till och med (Ersta-batteriet)

Enligt vad jag har hört var man inte säker på att det var en ubåt man hörde och senare analys av FOI pekar mer mot en charterbåt/skärgårdsbåt och då får man nog anse att det var väldigt bra att inte skjuta av hela minlinjen
Hittade denna artikel om just detta:
http://www.expressen.se/nyheter/krankande-ubat-kan-ha-varit-taxibat/

Ubåtsnäten som nämns ligger inne på själva Hårsfjärden och spärrar norra och södra inloppen till Hårsfjärden. Dom var väldigt provisoriskt utlagda vid den tidpunkten (mer som fiskenät) och dom permanenta, fasta nät som finns idag med inbyggda sensorer och kontrollerbar spärrlucka kom till flera år senare

Vi låg med vår patrullbåt just vid nätet vid norra spärren när det enligt "rykten" spändes ut och vi märkte inget konstigt

Helikoptrarna hade en del kontakter som vi sattes in som vapenfällare på, även inne på själva Hårsfjärden strax utan helikopterdivisionens bas. Gissa om vi fick käka mycket fisk dagarna efter det !

En av de sjunkbomber som fälldes då fotograferades av en journalist som var ute på fjärden och hamnade i hela världens förstasidor dagen efter. Bl.a New York Times

Jag var den som fällde just den sjunkbomben och jag har fortfarande, idag, kvar djupinställningsnyckeln till den sjunkbomben

645@70.jpg

Så kan det mycket väl vara men jag har läst annorlunda.

Tror det finns mycket kvar att undersöka.

Japp, det var 12/70 på Öja.

Fanns 10,5/m50 på Nåttarö också

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Så kan det mycket väl vara men jag har läst annorlunda.

Tror det finns mycket kvar att undersöka.

Japp, det var 12/70 på Öja.

Fanns 10,5/m50 på Nåttarö också

Tror ärligt talat att ingen, någonsin, kan sanningsenligt tala om vad som hände

Helt enkelt för att ingen vet

1982 trodde man väldigt mycket men på senare år har man kunnat bortbevisa alla teorier så egentligen finns ingen fakta. Bara väldigt mycket åsikter och tyckanden

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
6 minuter sedan, skrev Tallviking:

Tror ärligt talat att ingen, någonsin, kan sanningsenligt tala om vad som hände

Helt enkelt för att ingen vet

1982 trodde man väldigt mycket men på senare år har man kunnat bortbevisa alla teorier så egentligen finns ingen fakta. Bara väldigt mycket åsikter och tyckanden

Delar din åsikt.

Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Man vet att det är tjock dimma i Gbg:s hamn när man till och med startar mistlurarna......

IMG_1056.JPG

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Man vet att det är tjock dimma i Gbg:s hamn när man till och med startar mistlurarna......

IMG_1056.JPG

Då är det skönt att vara inomhus.

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
22 minuter sedan, skrev Alarik:

Då är det skönt att vara inomhus.

Japp, så jäkla gött.......:thumbsup:

Dela på andra sajter

Golf var ju roligare än jag kunnat tänka mig... Man kanske ska skaffa sig ett grönt kort eller vad det heter å börja spela lite :)... 20170102_124219.jpg

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...