Jump to content
IGNORERAD

Dagens bild

Kim

Recommended Posts

58 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Inte dagens men i torsdags stängdes styckningen i Gbg för gott.......

Efter att Dalsjöfors kött blev uppköpta av KLS/Ugglarps (och i förlängningen Danish Crown men vi sysslar bara med svenskt kött fotfarande och i framtiden) för ett år sedan, så togs beslutet i våras om att nötstyckningen i Gbg skulle upphöra och överföras till våra anläggningar i Kalmar och Hörby.......

Vi bodde i hyrda lokaler lokaler på Gbg:s slakthusområde som färdigställdes i början på 1900-talet som inte längre klarar av att bära den tyngden som våran produktion lägger på dem och renoveringsbehoven blev större och större.

Slakthuset ligger i ett s.k. expansivt område där kommunen önskar bygga både kontor & bostäder samt att utveckla (och det här citerar jag från Higabs vision), "en urban mötesplats mellan människor i arbete och boende i en miljö med butiker som minner om områdets historia".....

Att det en dag skulle ta slut på Slakthuset visste vi men det har alltid varit snack om 2020 men för oss kom det tidigare än förväntat.....

Jag förstår beslutet rent ekonomiskt i ett storföretag, där kapaciteten kunde överföras där vi hade utrymme (vi är just nu det största köttföretaget i Sverige och det tredje största i livsmedelsbranschen) men så finns det ju ett hjärta med i spelet.....

Jag började min resa på fast basis i köttbranschen på Slakthuset 1992 och har gjort allt från botten med att diska och städa, via chark och styckning till expeditionschef, via sälj, projektering och planering och har lärt känna massa underbara människor under tiden........

Om två veckor flyttar administrationen från Slakthuset till ett kontorshotell på Hisingen och en släktepok går i graven.......

Min pappa var på Slakthuset från 1967 till 2003 och jag som sagt från 1992 till nu (2016).......

Lite bilder från de sista djuren som styckades...........:y8:

Det blir lite av ett tidsdokument från en tid som snart tar slut för alla köttföretag på Slakthuset.........

Är själv i branschen. Jobbar inom Hemköp där vi idag får allt vårt bulkkött från Kls. Är utbildad köttmästare men styckar idag nästan ingenting. Har varit med länge och sett slakthuset här i Helsingborg lägga ner och sett Scan stänga i Kävlinge. Tråkig utveckling och med all reklam i tv nuförtiden om att vi måste äta mindre kött så kan man ju fundera lite över framtiden. Nästan så man skulle vilja starta en "Rör inte min biff"-rörelse. Finns inget som går upp mot en god biff.

Life isn`t measured in the number of breaths you take but in the moments that takes your breath away.

Arguing with a woman is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev mangokid:

Härliga bilder. Vad är det för båt, nimbus nova?

Det är 22 Nova.

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev olle042:

Är själv i branschen. Jobbar inom Hemköp där vi idag får allt vårt bulkkött från Kls. Är utbildad köttmästare men styckar idag nästan ingenting. Har varit med länge och sett slakthuset här i Helsingborg lägga ner och sett Scan stänga i Kävlinge. Tråkig utveckling och med all reklam i tv nuförtiden om att vi måste äta mindre kött så kan man ju fundera lite över framtiden. Nästan så man skulle vilja starta en "Rör inte min biff"-rörelse. Finns inget som går upp mot en god biff.

...

10425501_792056560805513_2584628817408313036_n.jpg

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Sicken idi*ti

IMG_4317.JPG

klippa gräset 1:a oktober

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

7 hours ago, Broskan said:

Det var väldigt bra gjort med tanke på att ingen av föräldrarna har engelska som modersmål även om din engelska är väldig god så hjälper det nog med en engelsktalande förälder.

Tror jag :). 

9TzrMX8TE.jpg

Jag tycker också det var bra gjort, även om dottern inte håller med :)

Att hon inte har engelska som modersmål tror jag dock inte spelar någon roll. Tävlingen var enbart öppen för thailändska medborgare men i anmälningslistan så hade nog runt 10% anglosaxiska efternamn och i huvudsak från skolor utanför Bangkok. Ingen av dem nådde dock finalen, eller var ens nära, och i finalen var det bara en flicka med anglosaxiskt efternamn plus vår dotter med ett svenskt efternamn. Den gemensamma nämnaren var dock att alla gick på internationella skolor eller någon av Bangkoks elitskolor. Att ha en förälder som pratar bra engelska är givetvis en fördel men kan aldrig ersättas av en bra skola där engelska är huvudspråket på både lektioner och raster. Har man haft det så sedan man är tre år så blir engelska som ett modersmål och det blir då helt omöjligt för en lookkrung från provinsen att konkurrera på lika villkor. Som vinnarens farsa skämtade över de 10,000 Baht de fick i segerpremie, "det betalar ju nästan nästa helgs privata engelskalektioner". Det tävlas verkligen inte på lika villkor men sådan är världen i allmänhet och Thailand i synnerhet.

I somras var vi dock med om den totala motsatsen till barn som är fantastiskt bra på ett språk de inte föddes med; barn som är dåliga på ett språk de föddes med. En vecka på Sigtunaskolan med svenska barn födda och uppväxta utomlands. En kul vecka och nu är det bara att jobba vidare med det intresset för svenskan som väcktes. Tufft dock utan svenska kompisar, en far (jag) som nästan aldrig är hemma, långa skoldagar och många andra intressen.   

IMG_4570.JPG

IMG_4577.JPG

IMG_4588.JPG

IMG_4595.JPG

IMG_4602.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Enis:

Sicken idi*ti

IMG_4317.JPG

klippa gräset 1:a oktober

enis

Akta nu så han inte snubblar till det, gräsklippare kan vara farliga sakeremoticonblog.jpeg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Atom:

Jag tycker också det var bra gjort, även om dottern inte håller med :)

Att hon inte har engelska som modersmål tror jag dock inte spelar någon roll. Tävlingen var enbart öppen för thailändska medborgare men i anmälningslistan så hade nog runt 10% anglosaxiska efternamn och i huvudsak från skolor utanför Bangkok. Ingen av dem nådde dock finalen, eller var ens nära, och i finalen var det bara en flicka med anglosaxiskt efternamn plus vår dotter med ett svenskt efternamn. Den gemensamma nämnaren var dock att alla gick på internationella skolor eller någon av Bangkoks elitskolor. Att ha en förälder som pratar bra engelska är givetvis en fördel men kan aldrig ersättas av en bra skola där engelska är huvudspråket på både lektioner och raster. Har man haft det så sedan man är tre år så blir engelska som ett modersmål och det blir då helt omöjligt för en lookkrung från provinsen att konkurrera på lika villkor. Som vinnarens farsa skämtade över de 10,000 Baht de fick i segerpremie, "det betalar ju nästan nästa helgs privata engelskalektioner". Det tävlas verkligen inte på lika villkor men sådan är världen i allmänhet och Thailand i synnerhet.

I somras var vi dock med om den totala motsatsen till barn som är fantastiskt bra på ett språk de inte föddes med; barn som är dåliga på ett språk de föddes med. En vecka på Sigtunaskolan med svenska barn födda och uppväxta utomlands. En kul vecka och nu är det bara att jobba vidare med det intresset för svenskan som väcktes. Tufft dock utan svenska kompisar, en far (jag) som nästan aldrig är hemma, långa skoldagar och många andra intressen.   

IMG_4570.JPG

IMG_4577.JPG

IMG_4588.JPG

IMG_4595.JPG

IMG_4602.JPG

Bodde hon på skolan (SSHL) i Sigtuna?  Den gamla Sigtuna skolan är nerlagd.... När var ni där i somras? Bor i Sigtunba, därav frågan

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Dottern fyller år. Hon har (med viss hjälp) gjort en tårta med MM tema. (Marcus och Martinus) 

Nu kommer jag inte få se henne lika mycket då hon lär låsa in sig med sin nya dator.......  ?

IMG_0829.JPG

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Idag var jag på Mickelsmäss. Säkert 10 000 besökare. Känns i benen nu. Rena Chatuchak samt helikopterturer, hästridning, tivoli, massage och annat.

http://www.mickelsmass.se/web/marknaden/

IMG_0868.JPG

IMG_0872.JPG

IMG_0876.JPG

Svamp från Thailand? Hed mak maa..?

IMG_0893.JPG

Nu hemma till en kall Amber

IMG_0896.JPG

Ett

IMG_0897.JPG

Tu

IMG_0898.JPG

Tre!

Dela på andra sajter

5 hours ago, mooton said:

Bodde hon på skolan (SSHL) i Sigtuna?  Den gamla Sigtuna skolan är nerlagd.... När var ni där i somras? Bor i Sigtunba, därav frågan

Man kunde bo på internatet men då fick bara en förälder vara med så vi valde att bo på Stora Brännbo istället. Vi var där i mitten av juli och kommer nog vara med nästa år också. Dels var det en givande vecka för dottern men dessutom är Sigtuna otroligt vackert sommartid och även nära till Stockholm och Uppsala.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

IMG_4324.JPG

under nollstrecket för andra  natten i rad

:44:

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Fram med snöspaden Enis!:rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

On 2016-10-03 at 12:12, skrev Enis:

IMG_4324.JPG

under nollstrecket för andra  natten i rad

:44:

enis

Liiite dåligt skidföre va?

Dela på andra sajter

Träffade idag på en mycket gullig hund (Nikki),fota hundar är inte lätt,dom är ju inte direkt stilla 5555.

Ägaren till Nikki är ett jävla fyllo svin,så idag köpte jag Nikki för 600 baht.

// 

P1010679.JPG

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev L200:

Träffade idag på en mycket gullig hund (Nikki),fota hundar är inte lätt,dom är ju inte direkt stilla 5555.

Ägaren till Nikki är ett jävla fyllo svin,så idag köpte jag Nikki för 600 baht.

Man får ställa fram en tvättbalja med fried rice pork så lugnar dom ner sig.

DSC00319_2.JPG

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Broskan:

Man får ställa fram en tvättbalja med fried rice pork så lugnar dom ner sig.

DSC00319_2.JPG

//Broskan

Vem?,Hunden eller fyllot

Dela på andra sajter

Jag har några gånger fått frågan om det händer ofta på de resor jag varit ute på om dem jag fotar ber om pengar. 

Har då svarat att det nog bara hänt vid ett fåtal tillfällen. Det här är det enda jag minns och en bild jag lagt in tidigare.

4ee962be-05a5-4280-b504-3e0ebd9a4247_zps

Kollade nyligen igenom Jodhpur-mappen igen och hittade då denna bild som bevis och med tanke på att föregående

fotografi hör till ett av de porträtt jag tagit som jag gillar bäst får man väl säga att grabbarna var väl värda de få rupier

dem fick och mer därtill...

IMG_7970%20copy_zpsblur1rod.jpg

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Låg busen och sov?Smakade köttbullarna bra??

Busen som är så långt ifrån en buse man kan komma sov nog på natten precis som undertecknad.

Köttbullarna smakade mycket bra.

Servicen perfekt.
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
On 2016-10-01 at 21:07, skrev kalasbullen:

Khao Sok/Surat Thani.

Finns många enkla boenden runt om i den stora dammen.

Ett väldigt fint ställe.

Och inte så långt ifrån Khao lak

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...