Jump to content
IGNORERAD

Dagens bild

Kim

Recommended Posts

Avregistrerad clion

Bild från nattklubb i Bangkok.

välkommen tillbaka har vart lite tunt med billder på sistone :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Inte mycket redigering faktiskt, men på bilderna med dom blåa himlarna polfilter i rätt vinkel från solen, samt kameran (av misstag) i "vivid"-läge, vilket ju ger aningen ökad färg.

Påminner lite om några bilder jag tog för snart 2 år sen på bastuverandan ute på en ö i skärgårn här. Inte heller denna "himmel"-bild är redigerad annat än en liten miniupplättning av skuggor samt storleksförändrad, inga andra ändringar är gjorda..

Men pol-filter monterat på kameran även då.

bl.jpg

Ps Undrar om inte polfilter "tar lite bättre" ju närmare polerna man är, solens sneda strålar in på klotet med längre väg och allt det där. Har för mig jag har läst det någon gång, någonstans.

Filtret tar inte alls lika bra vid ekvatorn tycker jag mig ha märkt.

Någon kunnig som vet att berätta?

det e nog riktigt kim har läst det i scott kellbys böcker ljuset är ju a och o och ett polfilter gör ju susen :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Så tog karman slut när jag skulle ge ett till clirre.. Grrr.. F-n man tappar självförtroendet när det gäller fotografering när man tittar i denna tråd :diablo::crazy:

kann rekomendera fotosidan.se där man regar sig och får mycket inspiration av anndra som fotar

+ att gå till biblioteket och låna böckerna digitalfotografering av scott kellby.sen ser vi inte dig på forumet på några veckor 55 :whistle:

Dela på andra sajter

Clion. Jag vet. Mycket jobb. mycket fotboll. klassiska kamerahuset gav upp efter 500 000 bilder, back-up funkar kanon så klart. Men min lilla ixus pajade också..dåliga ursäkter, jag vet. men köper ny ixus snart så man har alltid partykamera med sig. Kör mycket video annars numera. Börjar få kläm på det men inget att visa här just nu men det kan komma. Nytt kamerahus köps. För att sluta svamla så mycket så kommer det fler bilder inom kort....

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.

Dela på andra sajter

Filtret tar inte alls lika bra vid ekvatorn tycker jag mig ha märkt.

Har samma erfarenhet och har numera filtret liggandes i väskan sedan 3 år tillbaka. :)

Har gjort tester med min kamera och tog en serie bilder på samma himmel med och utan filter,

och filtret olika inställt (vridet). Gör ingen synbar skillnad för mig tycker jag.

Dela på andra sajter

Guest wille

Visst gör ett polariseringsfilter stor skillnad. Jag har ett i väskan men använder sällan. Detta eftersom jag inte så ofta fotor i perfekt dagsljus och det blir en ljuförlust med att använda filtret. I teorin skulle jag kunna hålla på att byta fram och tillbaka men det är jag lite för slö för.

Nu var det faktiskt inte färgerna som jag tänkte på när jag tänkte på efterredigeringen utan snarare det lite speciella sken som ges av tex. upplättning av skuggor. Framförallt människors hud blir lite annorlunda och det kan ibland nästan ge lite av en hdr-känsla. Gillar tex. Linus på bryggan-bilden.

Dela på andra sajter

Dagens musälskare på Lamai

post-3290-020533400 1276683893_thumb.jpg

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

"Life is a pain" detta tar sin tid att göra med enkel nål!

Kussen till frugan har gaddat hela kroppen inkluderat vissa vitala delar!

Samt är en inbiten Buddist varvid alla hängen.

Samt En underbar människa i alla egenskaper! :great::wai:

Mvh Svampen :wai:

post-4567-066851100 1276708860_thumb.jpg

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Har samma erfarenhet och har numera filtret liggandes i väskan sedan 3 år tillbaka. :)

Har gjort tester med min kamera och tog en serie bilder på samma himmel med och utan filter,

och filtret olika inställt (vridet). Gör ingen synbar skillnad för mig tycker jag.

En faktor till som har jättebetydelse när man fotar med polarisationsfilter, förutom vridningen av glaset, är vinkeln från solen. Vill man ha blåast möjliga himmel så ska man vända sig ca 45 grd från solen (sidoljus). Detsamma gäller om man vill ha bort reflexer från en fönsterruta eller vatten. Rakt framifrån får det ingen effekt utan man måste fota ur en vinkel. Den rätta vinkeln kallas tydligen "Brewster-vinkeln" och för den som vill fördjupa sig finns mer info här

Filtret gör skillnad i Thailand, dock upplever jag inte skillnaden som lika stor som här i Sverige. Fast det är klart, himlen är väl generellt rätt så mycket blåare här i Sverige. Är alltid så mycket dis och inte lika klar luft i tropikerna.

Här en bild jag tog med polfilter i Surin i höstas.

pol.jpg

Och här en där vattenreflexerna trollats bort.

pol2.jpg

HC. himmel och människor på samma bild förutsätter grodperspektiv, ska man dessutom fota korta små barn så får man helt sonika lägga sig ned.

Fotar själv från grodperspektiv ganska ofta efter att ha inspirerats av andras bilder med just himlar och människor i samma motiv. Blir rätt så lyckat ibland.

Clion.. Scott Kelby... en kul snubbe som skriver avskalat och direkt på sak. Inte så mycket info varför man gör en sak som många andra fotoförfattare ofta förlorar sig i, utan bara hur man ska göra helt enkelt.

Gillar speciellt hans böcker om fotoredigering. :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Bra bilder Kim "slut på Karma Du får en imorg"!

En fråga har dom grodtunnlar i Los Same Svedala? :huh:

Mvh Svampen "en inbiten BKK bo!" :wai:

PS:Förstår att dom har en för Måne!Hi Hi :ironi:

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Jag behöver ingen grodtunnel,jag får min öl levererad :drinks: Mvh Måne som alltid går på sparlåga i LOS

Måne

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

post-3713-060743900 1276724437_thumb.jpg

i dag var det cirkusmaskerad på joels dagis :)post-3713-088820700 1276724655_thumb.jpg

gå på lina måste man om man är cirkusartist 55555 :lol:post-3713-046403700 1276724793_thumb.jpg

storasyster och storebror var ju måttligt intresserade :(

post-3713-065841000 1276724582_thumb.jpg

post-3713-020318700 1276724970_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Ramlade chauffören i plurret eller...

post-3210-043627300 1276740650_thumb.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Ett par goa gubbar i Surin undrade om jag ville ta en bild på dem. Klart jag ville det.

IMG_8690-1.jpg

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Ett par goa gubbar i Surin undrade om jag ville ta en bild på dem. Klart jag ville det.

IMG_8690-1.jpg

Du har en speciell karraktär på dina bilder. Kommer det någon bildtråd snart? Skulle vara roligt att se många på samma gång.

Dela på andra sajter

Du har en speciell karraktär på dina bilder. Kommer det någon bildtråd snart? Skulle vara roligt att se många på samma gång.

Tack! Funderar på att ev lägga in en bildberättelse jag tänkte kalla "Sii daeng mak mak".

Återstår bara att försöka få ihop lite mer text...suck.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

En bild från ett av många fisk spa i Chiang Mai. Killar lite i början.

Olika fötter, men samma fiskar som äter och skiter i samma vatten.

Jag väljer bort denna excess.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Tack! Funderar på att ev lägga in en bildberättelse jag tänkte kalla "Sii daeng mak mak".

Återstår bara att försöka få ihop lite mer text...suck.

Den ser vi fram emot, du verkar ju ha rest runt i obygden en hel del. :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

ja mer bilder edvard :great: och alla ni andra :whistle:

Dela på andra sajter

ja mer bilder edvard :great: och alla ni andra :whistle:

Livemusik på stranden

045_redigerad-1.jpg

072.jpg

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

Torsdags clirr

post-3356-059471800 1276810687_thumb.jpg

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Guest Knasen

Mitt blombidrag.. Hur beter ni er när ni får med flygfän på närbild? Är det något speciellt objektiv eller? :crazy:

post-5548-028244600 1276811178_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Mitt blombidrag.. Hur beter ni er när ni får med flygfän på närbild? Är det något speciellt objektiv eller? :crazy:

post-5548-028244600 1276811178_thumb.jpg

macroobjektiv jag har ett thokina inköpt på media markt för omkring 2000kr

det har säkert sigma också dom är lite billigare än nikonobjektiv

Ändrades av clion

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...