Jump to content
IGNORERAD

Chrome OS


Caveman

Recommended Posts

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    5

  • Caveman

    5

  • Stefan

    4

  • Sam sip sam

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Lappen

Jag känner mig tveksam till ett operativ som innebär att man är totalt beroende av internet?

Exakt för vad gör man om man inte har tillgång till internet? Går det ens att starta datorn?

Att det kan vara ett alternativ för företag men ett stort antal datorer är inte svårt att tänka sig.

Undrar hur lång tid det tar innan Google blir anklagad för att vara en sekt för snacka om att låsa sig med detta OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste proves...

Sen tycker jag man inte riktigt kan prata eller ens nämna att låsa sig med ett OS som är helt frivilligt att använda i vilken dator som helst.

En dator som man redan vid inköp förmodligen har ett annat operativ system på.

Man kan väl prata om kompatibilitet, men inte om att låsa sig, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Visst är det valfritt att välja detta OS men när du valt det är du tvingad till att ha internet.

Och att du är tvingad att använda Google´s molnbaserade program för du kan inte installera egna.

Om inte det är att vara så vet inte jag :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är du själv som väljer om du vill låsa dig på det sättet.

Precis så fungerar alla OS. Du väljer ett eller flera OS till din dator och alla har olika många program som är kompatibla.

Egentligen så är hela diskussionen helt onödig.

Att man låser sig till saker och ting har ju alltid med ditt första val att göra.

Köper du en Apple är du låst till vad den kan prestera. Köper du en Windows burk är du låst till den och i detta fall om du vill, så ladda ner Chrome OS och se om den passar, den är gratis.

Sen finns det alltid alternativ. Köp rätt ifrån början och/eller köp nytt. Det är väl livets måtto idag. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Om jag köper en Mac eller en PC kan jag installera vilka program jag vill men tydligen inte med Chrome OS.

Eftersom man inte kan installera några program på datorerna är tanken att man främst ska använda Googles utbud av molnbaserade kontorsprogram och liknande

Det är väl ändå en stor skillnad på ett traditionellt OS och att du låser upp dig till vad Google kan erbjuda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur du menar, men jag vidhåller fortfarande att eftersom du själv gör ett aktivt val att installera Chrome OS, så är alla val efter det irrelevanta när det gäller att låsa sig till vad den har att erbjuda.

Det går att installera det på vilken dator som helst, med vissa undantag, det är gratis och man kan fortfarande ha ett annat operativ system på burken.

Om en hårdvara däremot låser dig till vad som går och inte går att använda, då är det befogat till viss del att prata om att låsa sig.

Det är i alla fall vad jag tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag förstår hur du menar, men jag vidhåller fortfarande att eftersom du själv gör ett aktivt val att installera Chrome OS, så är alla val efter det irrelevanta när det gäller att låsa sig till vad den har att erbjuda.

Så med det argumentet så är inte iPhone så låst eller så begränsad som Android anhängare påstår :)

Jag trodde att Chrome OS inte gick att installera på vilken dator som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

F-n trodde tråden handlade om OS i chråma sig runt stången :whoco5:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. lite fundering kring Chrome OS:et

Chrome är en avancerad webbläsare inget mer inget mindre. Det är inget försök att göra nått nytt Windows eller Mac OS.

Man behöver inte vara uppkopplade emot Internet hela tiden.

HTML5 är gjort för att fungera utan konstant Internet uppkoppling. När man gör en hemsidan kan man ställa in att hela eller delar av den skall lagars lokalt på datorn. Sedan kontrollerar webbläsaren varje gång man besöker hemsidan om de filer som finns cachade fortfarande är aktuella är de inte det så hämtas automatiskt den nya versionen ifrån serven.

T.ex. fungerar går det att spela Chrome versionen av Angry Birds helt utan att vara uppkopplad. När man startar spelet kontrollera datorn om man har tillgång till internet och om man har det så kontrollerar den behöver uppdatera spelet. Alltså på liknande sätt som det fungerar på vanliga datorer.

Det är också helt möjligt att bygga ordbehandlare, kalendrar etc. där användaren kan arbeta lokalt, för att sedan automatisk synka det som behövs.

Man är inte begränsade till Googles molntjänster.

Man kan använda vilka molntjänster som man vill. Vad jag vet har inte Google tagit fram ett filter över vilka webbplatser du får besöka, men så länge som tjänsten finns på internet så skall det nog inte vara några problem.

Sedan för att tjänsten ska kunna bli en inbyggd del av chrome os:et så måste den ha en brygga emot chrome api:et. Alltså inte bara en hemsida man går till utan inbyggt i menysystemet osv. Men api:et är öppet och det finns dokumentation på hur man skall göra, så det är bara att hoppas att leverantörerna bygger bryggor.

Själv har jag varit väldigt skeptiskt, men efter presentationen igår så kan jag nog se en del användningsområden.

Är fortfarande inte intresserade av att köpa nån. men jag tror många skull kunna ha glädje av dom.

Om de bara vill läsa mail, skriva text, surfa, lyssna på musik etc.

Lite grann som med surfplattorna alltså :)

Ändrades av elephant
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska senare under helgen installera denna på min lilla dator som endast används till internet.

Återkommer med info...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan ni se hur man gör för att installera Chrome OS

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

+Caveman :dance:

Jag satt i förmiddags och kollade men hittade ingen sait att ladda ner och testa.

Men så sitter man här och kollar mpr. Va fan ska man ha andra datorsidor till när man har MPR!!

Nu ska jag börja testa. Det fanns både till VirtualBox och till en USB sticka.

Nu känns det bättre!!

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har nu testat Chrome OS i några dagar på en 5 år gammal utdömd HP Workstation (skriver på den nu).

Så här kommer lite info.

Installationen gick smärtfritt från en USB sticka.

Lite problem med Wifi, löste sig med att ladda ner drivisar med kabelanslutning.

Bluetooth enheter hittas inte, inga drivisar mm

För att driva systemet krävs nog lite kunskaper om Linux som ligger och lurkar i bakgrunden.

Det går snabbt, mycket snabbt. En dator som skulle vara på tippen känns som en ny när man surfar!

Ska man bara skriva lite och surfa på en gammal dator är detta mycket bra, men det gäller ju i stort sätt alla Linux system.

Men det här känns faktiskt som det snabbaste OS jag provat, dock har det en bit kvar innan man kan ta det på helt allvar, men det kommer!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har nu testat Chrome OS i några dagar på en 5 år gammal utdömd HP Workstation (skriver på den nu).

Så här kommer lite info.

Installationen gick smärtfritt från en USB sticka.

Lite problem med Wifi, löste sig med att ladda ner drivisar med kabelanslutning.

Bluetooth enheter hittas inte, inga drivisar mm

För att driva systemet krävs nog lite kunskaper om Linux som ligger och lurkar i bakgrunden.

Det går snabbt, mycket snabbt. En dator som skulle vara på tippen känns som en ny när man surfar!

Ska man bara skriva lite och surfa på en gammal dator är detta mycket bra, men det gäller ju i stort sätt alla Linux system.

Men det här känns faktiskt som det snabbaste OS jag provat, dock har det en bit kvar innan man kan ta det på helt allvar, men det kommer!

//S

Ja det är väl byggt på en linuxkärna.

Men som du skriver så är det fruktansvärt snabbt när man surfar, slår Ubuntu med hästlängder :great:

Så om man bara skall surfa med datorn och den är gammal och slö, så rekomenderas Chrome OS alla dar i veckan :great:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är väl lite som de vill promota det med, typ 90% använder datorn till att surfa med. Det stämmer kanske, men man får inte glömma bort sina speltokiga tonåringar, då går Linux fet bort, lika så i mitt jobb. Men hemma så äger det!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja det är väl byggt på en linuxkärna.

Men som du skriver så är det fruktansvärt snabbt när man surfar, slår Ubuntu med hästlängder :great:

Så om man bara skall surfa med datorn och den är gammal och slö, så rekomenderas Chrome OS alla dar i veckan :great:

Kanske är ngt för min gamla burk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är ngt för min gamla burk

Tjena!

Du kan ju ladda ner OS,t och bränna det på en CD eller USB och boota upp datorn på det och prova lite innan du installerar det, kan även vara ett tipps för att rädda filer om Windows lagt av.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Tjena!

Du kan ju ladda ner OS,t och bränna det på en CD eller USB och boota upp datorn på det och prova lite innan du installerar det, kan även vara ett tipps för att rädda filer om Windows lagt av.

//S

Skulle det inte funka är det väl bara att avinstallera det? för det går väl att ha flera webbläsare nu har jag ie och ff

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte funka är det väl bara att avinstallera det? för det går väl att ha flera webbläsare nu har jag ie och ff

Nej, nej, du kan starta upp datorn från CD,n med ett nytt OS, det påverkar inte på något vis det du har. Det som händer är att det nya OS,et läses in i ram minnet och ev i en liten del av en sektor på din hårddisk. När du sedan startar om din dator kommer allt att vara som vanligt. Om du väljer att installera Linux (Chrome) kan du välja vilket OS du vil ha, Windows eller något annat.

Jag är lite trött o drucken nu, men om du vill ha hjälp så kan du höra av dig!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte funka är det väl bara att avinstallera det? för det går väl att ha flera webbläsare nu har jag ie och ff

Detta är ingen webbläsare utan ett OS(Operativ System) idag har du antagligen Windows XP eller Windows Vista på din burk.

Men det går att packa upp Chromius på en usb-sticka(4GB eller mer) och starta upp datorn därifrån, då behöver man inte formatera om disken och lägga in nya OP där.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...