Jump to content
IGNORERAD

Hur gör vi ?


sunshine11281

Recommended Posts

sunshine11281

Hej alla på detta forum vi har ett problem min fru ska resa med sonen 2 månader till Thailand i sommar.

Dom är svenska medborgare och har thaipass men inte svenskt pass ännu sonen har bytt namn till ett svenskt namn så nu stämmer det inte i hans thaipass

och behöver dom visa till Thailand?

finns det någon som kan hjälpa oss så att dom kan vara där nere i 2 månader totalt ni som har erfarenhet av detta problem kom med en bra lösning för min fru och son.

Tack på förhand Sunshine 11281

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    4

  • sunshine11281

    4

  • Sixten

    4

  • GammalDansken

    3

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Tja

Om dom har thaipass behöver dom naturligvis inget visa för att komma in i Thailand.

Desutom måste det finnas en giltig legitimation som stämmer med biljetten för att kunna checka in.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tja

Om dom har thaipass behöver dom naturligvis inget visa för att komma in i Thailand.

Desutom måste det finnas en giltig legitimation som stämmer med biljetten för att kunna checka in.

/mvh

Den "giltiga legitimationen" är väl just thaipasset?

Det enda ni ska se upp med är att flygbiljetterna har samma namn och stavning som i passen.

Att de är svenska medborgare har ingen betydelse förrän de ska hem.

Då vill det till att kunna visa upp bevis redan vid incheckningen på Suvarnabhumi

på att de har tillstånd att komma in i Sverige.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

För att undvika ev problem skulle jag nog se till att söka nytt thaipass med det nya namnet för pojken,, så att de båda passen (svensk och thai )har samma namn !

ett svenskt antar jag ni fixar före? sen behövs ju inga visum då de är dubbel medborgare.

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl vara bättre att fråga svenska och

thailändska myndigheter om detta. I stället för dessa självutnämda experter. :sFduh:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det måste väl vara bättre att fråga svenska och

thailändska myndigheter om detta. I stället för dessa självutnämda experter. :sFduh:

Egentligen behöver man inte vara så mycket expert för att svara på detta.

1. Man måste ha en resehandling som är giltig för det land man ska resa in i. (ex. Thai pass eller Thai visum för Thailand, Svensk pass eller svensk visum/uppehållstillstånd för Sverige)

2. Man måste ha samma namn på biljetten som på resehanlingen.

Ganska elementärt?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det måste väl vara bättre att fråga svenska och

thailändska myndigheter om detta. I stället för dessa självutnämda experter. :sFduh:

Precis.

Du har just utnämnd TS samt de som försöker svara, att vara idi*ter

och det är inte utan att man undrar vad du själv gör här :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt ( Vilket inte är helt säkert ) så är det väl enligt följande, Reser dom in i Thailand på svenskt pass så gäller samma för dom som övriga m.a.o 30 dagar om man inte har visa..

Reser dom på Thai pass kan dom stanna hur länge dom känner för, däremot måste dom kunna uppvisa svenskt pass alt. giltig visering för att släppas in i EU.

Tror dock inte att dom kan resa in i Thailand på ett pass och ut på ett annat..

Jag kan ha fel för det har jag haft många gånger förr och det är nog inte sista gången heller :whistle:

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl vara bättre att fråga svenska och

thailändska myndigheter om detta. I stället för dessa självutnämda experter. :sFduh:

Ibland kan man få knepiga svar från myndigheter också. Att höra sig för på flera ställen brukar aldrig skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är väl att de skaffar svenska pass, frun reser på bägge passen och sonen på det svenska passet som biljett , han behöver ändå inte betala overstay, tänk på att hemförsäkring inte brukar gälla för längre resor än sex veckor..

Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281

Hej alla på detta forum vi har ett problem min fru ska resa med sonen 2 månader till Thailand i sommar.

Dom är svenska medborgare och har thaipass men inte svenskt pass ännu sonen har bytt namn till ett svenskt namn så nu stämmer det inte i hans thaipass

och behöver dom visa till Thailand?

finns det någon som kan hjälpa oss så att dom kan vara där nere i 2 månader totalt ni som har erfarenhet av detta problem kom med en bra lösning för min fru och son.

Tack på förhand Sunshine 11281

Tack tack alla för era svar Sunshine 11281

Ändrades av sunshine11281
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan man få knepiga svar från myndigheter också. Att höra sig för på flera ställen brukar aldrig skada.

JA HÄR BLIR DE AAAAAAAALLDRIG KNEPIGA SVAR :whistle::whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis.

Du har just utnämnd TS samt de som försöker svara, att vara idi*ter

och det är inte utan att man undrar vad du själv gör här :-)

Ja Du, det undrar jag också. Men en sak är rätt, dom försöker svara. Men för det mesta blir det lika många olika svar som inlägg i tråden. Hur trådskaparen har nytta av detta kanske Du kan förklara?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja Du, det undrar jag också. Men en sak är rätt, dom försöker svara. Men för det mesta blir det lika många olika svar som inlägg i tråden. Hur trådskaparen har nytta av detta kanske Du kan förklara?

Jag tycker oftare problemet är att det blir många likadana svar.

Att de som svarar inte orkar kolla om deras lösning redan skrivits.

Att det skulle bli fel i svaren är knappast troligt

för strax är det 500 som rättar till.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla på detta forum vi har ett problem min fru ska resa med sonen 2 månader till Thailand i sommar.

Dom är svenska medborgare och har thaipass men inte svenskt pass ännu sonen har bytt namn till ett svenskt namn så nu stämmer det inte i hans thaipass

och behöver dom visa till Thailand?

finns det någon som kan hjälpa oss så att dom kan vara där nere i 2 månader totalt ni som har erfarenhet av detta problem kom med en bra lösning för min fru och son.

Tack på förhand Sunshine 11281

Fixa ett svenskt pass till barnet så ordnar sig allt. Så små barn är overstaybefriade och de kommer inte ha några problem att åka både in och ut ur landet på barnets svenska pass hur många månader de än stannar.

Vi har personligen varit på både 5 och 6 månaders resor i Thailand med våra barn och de har bara svenska pass.

De får visserligen alltid en overstaystämpel i passet när de åker ut men det kostar ingenting. Vi har även vid ett tillfälle frågat på immigration i Thailand om hur vi borde gå till väga med barnen och enligt dem så får man visserligen visa, förlängningar osv för sina barn om man insisterar på det men det behövs inte. Och vi har nu testat detta i praktiken de senaste 5-6 resorna och Ja, de har rätt på Immigration. Ingen, förutom incheckningspersonalen på Arlanda, har ännu ifrågasatt att barnen saknar visa. Och den enda gången de nämde det på Arlanda vid incheckningen så förklarade jag bara hur det låg till och de köpte dom direkt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker oftare problemet är att det blir många likadana svar.

Att de som svarar inte orkar kolla om deras lösning redan skrivits.

Att det skulle bli fel i svaren är knappast troligt

för strax är det 500 som rättar till.

Jo, det har Du faktiskt i detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker oftare problemet är att det blir många likadana svar.

Att de som svarar inte orkar kolla om deras lösning redan skrivits.

Att det skulle bli fel i svaren är knappast troligt

för strax är det 500 som rättar till.

Jo, det har Du rätt i!

Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281

Fixa ett svenskt pass till barnet så ordnar sig allt. Så små barn är overstaybefriade och de kommer inte ha några problem att åka både in och ut ur landet på barnets svenska pass hur många månader de än stannar.

Vi har personligen varit på både 5 och 6 månaders resor i Thailand med våra barn och de har bara svenska pass.

De får visserligen alltid en overstaystämpel i passet när de åker ut men det kostar ingenting. Vi har även vid ett tillfälle frågat på immigration i Thailand om hur vi borde gå till väga med barnen och enligt dem så får man visserligen visa, förlängningar osv för sina barn om man insisterar på det men det behövs inte. Och vi har nu testat detta i praktiken de senaste 5-6 resorna och Ja, de har rätt på Immigration. Ingen, förutom incheckningspersonalen på Arlanda, har ännu ifrågasatt att barnen saknar visa. Och den enda gången de nämde det på Arlanda vid incheckningen så förklarade jag bara hur det låg till och de köpte dom direkt.

Ändrades av sunshine11281
Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281

Tack Kim !

Och alla andra för ett utförligt svar men för säkerhets skull så är grabben 12 år och vi kommer att fixa ett svenskt pass till Han.

Mvh Sunshine 11281

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Fixa ett svenskt pass till barnet så ordnar sig allt. Så små barn är overstaybefriade och de kommer inte ha några problem att åka både in och ut ur landet på barnets svenska pass hur många månader de än stannar.

Vi har personligen varit på både 5 och 6 månaders resor i Thailand med våra barn och de har bara svenska pass.

De får visserligen alltid en overstaystämpel i passet när de åker ut men det kostar ingenting. Vi har även vid ett tillfälle frågat på immigration i Thailand om hur vi borde gå till väga med barnen och enligt dem så får man visserligen visa, förlängningar osv för sina barn om man insisterar på det men det behövs inte. Och vi har nu testat detta i praktiken de senaste 5-6 resorna och Ja, de har rätt på Immigration. Ingen, förutom incheckningspersonalen på Arlanda, har ännu ifrågasatt att barnen saknar visa. Och den enda gången de nämde det på Arlanda vid incheckningen så förklarade jag bara hur det låg till och de köpte dom direkt.

Hej !

Hur tolkar man detta? För egen del tolkar jag det som att barnen under dessa långresor varit delvis illegala i landet under en viss tid men slipper böterna för detta brott beroende på ålder. En fråga som med en gång dyker upp i mitt huvud är. Hur gäller försäkringen vid en eventuell sjukdom eller olycka när barnet är illegalt i landet som det ju är enligt lagen?

Hälsningar

Soppköket

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kim !

Och alla andra för ett utförligt svar men för säkerhets skull så är grabben 12 år och vi kommer att fixa ett svenskt pass till Han.

Mvh Sunshine 11281

Jaså, grabben är 12 år och inte 2 mån som jag först förstod av det du skrev. :)

Nåja visumbefrielsen gäller t o m de fyller 14,15 eller 16, kommer inte ihåg exakt, såg en gång en skylt med åldergränsen på Bangkoks flygplats. Tänkte fota av den men någon kom emellan och började prata så jag missade tillfället.

Fast har grabben thaipass och senare också svenskt pass så spelar det egentligen ingen roll om det är olika namn i dem. Biljetten beställs i namnet som gäller i det svenska passet vilket ju är det enda pass som behöver visas i incheckningen och vid utresa. Vid in- och utpassering ur Thailand visas/stämplas det thailändska passet i passkontrollen men det svenska visas vid incheckningen (för att namnet ska vara rätt).

På två mån i Thailand så är det ju inte heller några problem att hinna med att namnändra det thailändska passet så båda passen stämmer överens. Fast som sagt, det går bra att resa enbart med svenskt pass också och ett sådant fixar ni ju enkelt på några få dgr.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Hur tolkar man detta? För egen del tolkar jag det som att barnen under dessa långresor varit delvis illegala i landet under en viss tid men slipper böterna för detta brott beroende på ålder. En fråga som med en gång dyker upp i mitt huvud är. Hur gäller försäkringen vid en eventuell sjukdom eller olycka när barnet är illegalt i landet som det ju är enligt lagen?

Hälsningar

Soppköket

Jag tolkar det som att barn är visumbefriade upp till en viss ålder. Men om man önskar veta hur försäkringsbolagen reagerar så måste man nog ringa och fråga. Vi/jag har dock aldrig behövt visa några pass eller övriga tillstånd de 4 gånger vi/jag tvingats nyttja vår reseförsäkring.

I övrigt så är ju våra barn sedan späd ålder även thaimedborgare och har ju rätt att vistas i landet hur länge de vill. Men eftersom det inte behövs på ett antal år så har vi inte hämtat ut några thaipass åt dem och de reser enbart på sina svenska. Frugan reser dock med både sitt thai- och sitt svenska pass och då gäller svenskt vid in/utpassering ur Sverige/Eu samt thailändskt vid in/utpassering ur Thailand.

Själv brukar jag köra med 1 årsvisa (non immigrant O) men det visat kan inte barn få så problemen skulle vara stora att stanna t ex 6 mån om vi var tvungna att åka på diverse visaresor och förlängningar med barnen. Så jag är väldigt glad att Immigration säger att de inte behöver något visa.

Men den gång vi frågade på Immigration (i Surin) så var det faktiskt en annan svensk där och ordnade visaförlängning för både sitt halv/halvbarn samt sin thaifru (som rest in på svenskt pass). Trots att Immigration sa att det inte behövdes. Men han tog uppenbarligen inga chanser, hängslen och livrem.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

hmmm varför krångla till de?

Åk på thaipassen och beställ biljetter enligt namnen som står där.UT stämpel har dom ju redan så inga prob hem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...