Jump to content
IGNORERAD

Frakt till Sverige?


rolfson1

Recommended Posts

Jag och familjen ska flytta hem till Sverige och har ca 10M3 som vi vill ta hem.

Har varit i kontakt med flera fraktbolag och det verkar ganska dyrt om man jämför tidigare trådar?

Priserna jag fått verkar ligga på ca 35-40tusen svenska.

Det överstiger nästan värdet,men vill inte skänka bort allt.

Går det och hitta nån billigare frakt,vill ju inte heller åka på en blåsning av speditören i Svedala!

Så vill ha ett dörr till dörrpris,tull och skatt måste jag ju betala själv förstår jag.

Men den dagen den sorgen.

Mvh Lars :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och familjen ska flytta hem till Sverige och har ca 10M3 som vi vill ta hem.

Har varit i kontakt med flera fraktbolag och det verkar ganska dyrt om man jämför tidigare trådar?

Priserna jag fått verkar ligga på ca 35-40tusen svenska.

Det överstiger nästan värdet,men vill inte skänka bort allt.

Går det och hitta nån billigare frakt,vill ju inte heller åka på en blåsning av speditören i Svedala!

Så vill ha ett dörr till dörrpris,tull och skatt måste jag ju betala själv förstår jag.

Men den dagen den sorgen.

Mvh Lars :)

Hej!

Kolla i den här tråden så hittar du nog det du söker Flyttcontainer

Lycka till!

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Maakaao!

Har följt den tråden och kontaktat dom speditionerna.

Nån utförde bara frakt åt företag och en ville bara sölja en hel container med plus att priset verkade sluta på en 40tusen.

Mvh Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och familjen ska flytta hem till Sverige och har ca 10M3 som vi vill ta hem.

Har varit i kontakt med flera fraktbolag och det verkar ganska dyrt om man jämför tidigare trådar?

Priserna jag fått verkar ligga på ca 35-40tusen svenska.

Det överstiger nästan värdet,men vill inte skänka bort allt.

Går det och hitta nån billigare frakt,vill ju inte heller åka på en blåsning av speditören i Svedala!

Så vill ha ett dörr till dörrpris,tull och skatt måste jag ju betala själv förstår jag.

Men den dagen den sorgen.

Mvh Lars :)

Kollade forra aret med maersk gbg-jakarta. Pris 800usd/20fot, 1200usd/40fot, (tror inte det skiljer mkt mellan Thai o Indo). Sen tillkommer hamnavgifter, till o fran destination, etc etc men kolla garna med dom, dom hjalper dig sakert. Men... du maste anvanda ett foretag som avsandare. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte ge dig något tips, men se till så att det verkligen är inkl avgifter/arvoden och dörr-till-dörr och inte till hamn i Sverige. Vet att när vi importerat varor från Kina så är transportkostnaden Göteborgs hamn - Malmö oftast högre än Kina - Göteborg. :sFduh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte ge dig något tips, men se till så att det verkligen är inkl avgifter/arvoden och dörr-till-dörr och inte till hamn i Sverige. Vet att när vi importerat varor från Kina så är transportkostnaden Göteborgs hamn - Malmö oftast högre än Kina - Göteborg. :sFduh:

Har också fått svaret att transport från hamnen till hemmet i Sverige kan dubbla priset...

Tur att Jag bor 2 mil från Gbgs hamnar.

Vi har kollat endel, men har inte bestämt om vi skall skicka nåt, vi behåller hemmet i Bkk och flyttar till ett i princip fullmöblerat hem i Partille.

Har haft vissa svårigheter att få frugan att lita på att det mesta finns att köpa i Sverige, som riskokare tex (dock finns lika många olika modeller en butik i BKK, som totalt i Sverige).

Att det är dålig ekonomi att skicka en stenmortel som väger 5 Kg, när en ny kostar 250 Sek, har hon gått med på...

SEN har vi bilen, den säljer vi nog, slut på planerna om att flytta hem den iaf.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också fått svaret att transport från hamnen till hemmet i Sverige kan dubbla priset...

Tur att Jag bor 2 mil från Gbgs hamnar.

Vi har kollat endel, men har inte bestämt om vi skall skicka nåt, vi behåller hemmet i Bkk och flyttar till ett i princip fullmöblerat hem i Partille.

Har haft vissa svårigheter att få frugan att lita på att det mesta finns att köpa i Sverige, som riskokare tex (dock finns lika många olika modeller en butik i BKK, som totalt i Sverige).

Att det är dålig ekonomi att skicka en stenmortel som väger 5 Kg, när en ny kostar 250 Sek, har hon gått med på...

SEN har vi bilen, den säljer vi nog, slut på planerna om att flytta hem den iaf.

MVH Tommy

Blir ni 4 eller 5 pers som flyttar till Sverige?

//Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kolla med Asian Tigers.

Det finns en svensk kille som jobbar där; Erik Dahlström. Dom har ständigt transporter till/från Thailand. Han brukar ordna samtransporter.

Kanske blir det billigare.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ni 4 eller 5 pers som flyttar till Sverige?

//Janne

4 i första vändan.

Noks äldsta dotter och svärmor följer med på besöksvisum, om tid finnes.

JAG hoppas att dottern flyttar upp om 1 år eller så och att svärmor vantrivs i Sverige och vill bo kvar i Bkk...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 i första vändan.

Noks äldsta dotter och svärmor följer med på besöksvisum, om tid finnes.

JAG hoppas att dottern flyttar upp om 1 år eller så och att svärmor vantrivs i Sverige och vill bo kvar i Bkk...

MVH Tommy

Ok, jag önskar er lycka till med flytten och hoppas innerligt att det bara är svärmor som isf kommer att vantrivas.

//Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag önskar er lycka till med flytten och hoppas innerligt att det bara är svärmor som isf kommer att vantrivas.

//Janne

Kan ju kanske styras av vilken tid på året man flyttar hit

Flyttar ni just nu kan jag tänka mig att svärmor inte blir länge kvar ! :giggle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag Har En Vit Bil

Priser jag fick från DHL i Bangkok förra veckan:

25 kilo box: 6163.2 baht

Sjöfrakt, cirka 30 dagar till Göteborg:

1 Kubikmeter 7600 baht, extra kubikmeter kostar 4920 baht så för 10 kubikmeter blir det totalt 51880 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har fått dessa priser från ett bolag:

Customs clearance THB 1,800/Shipment

1USD = 30.48

1SEK = 4.81

Reference data from Air tiger forwarder (None this service for Geodis) details as below.

4 CBM

Freight THB 15,240 -- SEK 3,168.40

EMS THB 762 -- SEK 158.42

Transport THB 2,000 -- SEK 415.81

Customs clearance THB 1,800 -- SEK 374.23

Total costs THB = 19,802 -- SEK 4,116.86

10 CBM

Freight THB 38,100 -- SEK 7,921.00

EMS THB 762 -- SEK 158.42

Transport THB 2,000 -- SEK 415.81

Customs clearance THB 1,800 -- SEK 374.23

Total costs THB = 42,662 -- SEK 8,869.46

Best regrads.

New

Priserna är från för 4 resp 10 kubik dörr-dörr i Bkk och Gbg.

För flyttgods.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Priserna är från för 4 resp 10 kubik dörr-dörr i Bkk och Gbg.

För flyttgods.

MVH Tommy

Bli inte överraskad om kostnaden i Sverige blir oerhörd mer än i offerten. Har egen erfarenhet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vid hel continer tillkommer returfrakt av den tomma, till närmaste depå.

Upp till 10 m3, betyder nog samlastat, och firman levererar godset till dörr eller hämtning vid terminal.

Speditionsfirmor kan detta.

Avgifter kan tillkomma ytterligare så fråga noga.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vet inte hur svenska tullreglerna är, men om det är tullfritt/lägre för PRIVAT flyttgods (som det är under vissa förutsättningar TILL Thailand) så kan det ställa till problem om man sätter ett företag som avsändare.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli inte överraskad om kostnaden i Sverige blir oerhörd mer än i offerten. Har egen erfarenhet.

Dela gärna med dej!

Detta är ett pris som liknar andra offerter vi fått för flyttgods, alltså inte import av nya varor.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Bli inte överraskad om kostnaden i Sverige blir oerhörd mer än i offerten. Har egen erfarenhet.

På vilket sätt skulle detta ske? Om offerten accepteras och möblemanget skickas så har företaget inga möjligheter att lägga på extrakostnader. Nu har jag skickat grejor i två vändor och skall snart skicka en tredje med dörr till dörr upplägg. Min arbetsgivare som betalar skulle garva sig harmynt om en flyttfirma skulle försöka slingra sig ur en inlämnad offert som accepterats inom gällande tidsram och kräva mer pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt skulle detta ske? Om offerten accepteras och möblemanget skickas så har företaget inga möjligheter att lägga på extrakostnader. Nu har jag skickat grejor i två vändor och skall snart skicka en tredje med dörr till dörr upplägg. Min arbetsgivare som betalar skulle garva sig harmynt om en flyttfirma skulle försöka slingra sig ur en inlämnad offert som accepterats inom gällande tidsram och kräva mer pengar.

Vilket Bolag har ni använt och verkar de priser vi fått via Asian Tigers vara OK?

Noterade att "andersbangkok" rekommenderade samma firma.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vilket Bolag har ni använt och verkar de priser vi fått via Asian Tigers vara OK?

Noterade att "andersbangkok" rekommenderade samma firma.

MVH Tommy

Använt Asian Tigers båda ggr och kommer förmodligen göra det igen. Vi måste alltid plocka in 3-5 offerter och Asian Tiger har alltid varit bäst som helhetslösning. Kanske inte blilligast per kg eller per kubik men mindre kostnader för förtullning, transport i Sverige etc. Smärtfritt båda i Thailand och i Sverige. Första gången tog det 4 veckor och andra ca 5. Priset verkar helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu har jag inga underlag med mig här i Thailand. Men med alla terminal-, och hanteringsavgifter fick jag betala mellan GBG-S-Tälje samma som jag betalde mellan Chiang Mai - GBG. Sen är en månads leveranstid alltför positivt, räkna med 6-8 veckor. Men detta är bara min erfarenhet, andra lyckas säkert bättre i allt.

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...