Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways

L64

Recommended Posts

När man är på lite högre höjd så är det ju inte så lämpligt men precis innan man ska landa (några meter i höjd) så stallar man ju ett motorplan för att landa.

Nej det gör man inte

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

• Svar 5,9k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

425

• pigge01

326

• L64

257

• Sam sip sam

206

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När man är på lite högre höjd så är det ju inte så lämpligt men precis innan man ska landa (några meter i höjd) så stallar man ju ett motorplan för att landa.

Tror nog jag hellre sitter i det planet som stallar på hög höjd , än innan landning, Farten behövs vid landning

Dela på andra sajter

Planet flyger hela vägen till hjulen tar i marken, stall det innebär att planet inte flyger längre(ingen kontroll), det vill säga att du helt tappar undertrycket/lyftkraften på vingens ovansida.

Vid landing så har du undertryck/lyftkraft (annars ingen kontroll av planet) men inte tillräckligt mycket för att hålla planet i luften.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Nej det gör man inte

Då jag har flyget ensam i ett segelflygplan många gånger så drar man ju ut luftbromsarna, anpassar hur mycket man drar ut dom beroende på var på landningsbanan man vill landa.

Drar man inte ut luftbromsarna alls så kommer man att landa långt förbi den tänka stopplatsen men landar väldigt mjukt och utan några som helst stötdämpare.

Har man för hög hastighet och kommer in för högt så blir det ju som i trådskaparens fall att man höjer nosen för att minska farten samtidigt som man luftbromsar och då kommer ju planet till slut att stalla och då från en högre höjd än normalt vilket resulterar i en kraftig duns eftersom landningsställens stötdämpare inte kan dämpa hur mycket som helst.

( har själv sett en sådan situation när en kille i min grupp skulle ta certifikat,det var hans första ensamflygning och han skulle landa, hans flyglärare som var meriterad med flera sm-guld i segelflyg tittade åt ett annat håll i ett annat samtal tills min oro blev helt olidlig och jag skrek något som jag inte minns idag.Flygläraren grep in och instruerade med komradion, landningen slutade med markkontakt och planet studsade upp tillbaka flera meter samt stannade utanför landningsbanan, planet var deformerat men gubben var ju lyckligtvis oskadad. )

Vid en normal landning så stallar ju planet mycket närmare landningsbanan (vet inte exakt vilken höjd det handlar om på dom större flygplanen) men i vilket fall som helst så känner man ju alltid när ett större plan landar trots att dom har kraftiga stötdämpare.

Om man skulle landa utan att stalla så skulle man knappast känna någonting vid markkontakten med ett plan med stötdämpare.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Dela på andra sajter

Då jag har flyget ensam i ett segelflygplan många gånger så drar man ju ut luftbromsarna, anpassar hur mycket man drar ut dom beroende på var på landningsbanan man vill landa.

Drar man inte ut luftbromsarna alls så kommer man att landa långt förbi den tänka stopplatsen men landar väldigt mjukt och utan några som helst stötdämpare.

Har man för hög hastighet och kommer in för högt så blir det ju som i trådskaparens fall att man höjer nosen för att minska farten samtidigt som man luftbromsar och då kommer ju planet till slut att stalla och då från en högre höjd än normalt vilket resulterar i en kraftig duns eftersom landningsställens stötdämpare inte kan dämpa hur mycket som helst.

( har själv sett en sådan situation när en kille i min grupp skulle ta certifikat,det var hans första ensamflygning och han skulle landa, hans flyglärare som var meriterad med flera sm-guld i segelflyg tittade åt ett annat håll i ett annat samtal tills min oro blev helt olidlig och jag skrek något som jag inte minns idag.Flygläraren grep in och instruerade med komradion, landningen slutade med markkontakt och planet studsade upp tillbaka flera meter samt stannade utanför landningsbanan, planet var deformerat men gubben var ju lyckligtvis oskadad. )

Vid en normal landning så stallar ju planet mycket närmare landningsbanan (vet inte exakt vilken höjd det handlar om på dom större flygplanen) men i vilket fall som helst så känner man ju alltid när ett större plan landar trots att dom har kraftiga stötdämpare.

Om man skulle landa utan att stalla så skulle man knappast känna någonting vid markkontakten med ett plan med stötdämpare.

Kanske vid segelflyg då för det har jag aldrig flygit med.

När jag flög och hade flygcert för motorplan så stallade man aldrig vid landning.

Man ser till att ha lyftkraft hela tiden för om något går fel så är det bara att dra på och gå om

Vilken pilot står ut med varningssignalerna som börjar tjuta vid stall om man skulle göra det vid varje landning

Luftbroms har man inte små motorflygplan däremot har man klaffar för att kunna flyga med lägre hastighet.

Stora plan har däremot luftbroms för att kunna sänka hastigheten när de sjunker inför en landning, den fälls också upp automatiskt

när hjulen tar mark

Kan man inte landa utan att stalla bör man nog inte vara pilot

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

När jag flög och hade flygcert för motorplan så stallade man aldrig vid landning.

Man ser till att ha lyftkraft hela tiden för om något går fel så är det bara att dra på och gå om

Vilken pilot står ut med varningssignalerna som börjar tjuta vid stall om man skulle göra det vid varje landning

Luftbroms har man inte små motorflygplan däremot har man klaffar för att kunna flyga med lägre hastighet.

Stora plan har däremot luftbroms för att kunna sänka hastigheten när de sjunker inför en landning, den fälls också upp automatiskt

när hjulen tar mark

Jag kan också skriva under på detta, någon varnigssignal stall för stall har aldrig larmat vid landning, pga att man flyger med lyftkraft hela vägen till marken.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

när hjulen tar mark

"Kan man inte landa utan att stalla bör man nog inte vara pilot" Det jag syftade på var nog tvärt om - om man kommer in för sent och högt vid landningen så får man ju stalla planet i stället för att låta planet sjunka av sig själv för att kunna stanna på den tänkta platsen. Ska vi börja jämföra kukar så finns det ju segelflygare som har ställt upp i olika tävlingar med motorflygplan och rensat banan bland alla andra motorflygfantaster - ha en fortsatt trevlig fredag!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Dela på andra sajter

"Kan man inte landa utan att stalla bör man nog inte vara pilot" Det jag syftade på var nog tvärt om - om man kommer in för sent och högt vid landningen så får man ju stalla planet i stället för att låta planet sjunka av sig själv för att kunna stanna på den tänkta platsen. Ska vi börja jämföra kukar så finns det ju segelflygare som har ställt upp i olika tävlingar med motorflygplan och rensat banan bland alla andra motorflygfantaster - ha en fortsatt trevlig fredag!

Käre vän ,Nej håller inte med dig , när planet stallar eller stålar same same. Så tappar du bärkraften i vingarna,typ arean... mer turbolens ovan vingarna  än under..Så nej håller inte med.

Flugit modellplan i många år o samma här. När man byggt nytt så går man upp på höjd o kollar just stallegenskaperna. Pratade just med en instruktör i klubben som segelflyger o han förstår inte vad du menar med att man stallar in planet vid landning.

Ändrades av wavis
Dela på andra sajter

Käre vän ,Nej håller inte med dig , när planet stallar eller stålar same same. Så tappar du bärkraften i vingarna,typ arean... mer turbolens ovan vingarna  än under..Så nej håller inte med.

Flugit modellplan i många år o samma här. När man byggt nytt så går man upp på höjd o kollar just stallegenskaperna. Pratade just med en instruktör i klubben som segelflyger o han förstår inte vad du menar med att man stallar in planet vid landning.

Intressant tråd! Börjar med jumbo 747,sen kommer 777,små motorplan,segelflyg och är nu nere på modellplan. Följer fortsättningen med spänning. :crazy:

Dela på andra sajter

Ska vi börja jämföra kukar så finns det ju segelflygare som har ställt upp i olika tävlingar med motorflygplan och rensat banan bland alla andra motorflygfantaster - ha en fortsatt trevlig fredag!

Självklart rensar dom banan när dom stallar vis landning :thumbsup:

Ändrades av Kenneth4618

Dela på andra sajter

Det verkar som om Thais kampanj med bra priser om man ska åka februari-mars 2014 är avslutad. Någon som vet om det kommer någon fler kampanj i vinter?

// mrco

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Intressant tråd! Börjar med jumbo 747,sen kommer 777,små motorplan,segelflyg och är nu nere på modellplan. Följer fortsättningen med spänning. :crazy:

Jag sitter och viker pappersflyg för fullt just nu.

Kanske jag ska starta en egen tråd om detta.eller så kör jag vidare i denna tråd.

Dela på andra sajter

Jag sitter och viker pappersflyg för fullt just nu.

Kanske jag ska starta en egen tråd om detta.eller så kör jag vidare i denna tråd.

Benutrymme? Har dina plan ostbricka i PE? Direktflyg? Är det fri dryck? Bilder på maten?

Är Knasen väskdängare på dina flyg?

Så många frågor, jag kräver en ny tråd!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Benutrymme? Har dina plan ostbricka i PE? Direktflyg? Är det fri dryck? Bilder på maten?

Är Knasen väskdängare på dina flyg?

Så många frågor, jag kräver en ny tråd!

Prototyperna visade att mina flyg har, om möjligt, mer problem än Dreamlinern.

Kanske kommer ny tråd när jag löst problemet med noslandning.

Dela på andra sajter

Det verkar som om Thais kampanj med bra priser om man ska åka februari-mars 2014 är avslutad. Någon som vet om det kommer någon fler kampanj i vinter?

// mrco

Hej, enligt Nonkis så har det börjat någon ny kampanj på thai. Mvh Håkan
Dela på andra sajter

Köpte min biljett igår med thai. Köpenhamn-Bkk ToR 1 dec-1 feb 6800kr. Inte så billigt.

Dela på andra sajter

Dags för dagens dumma fråga. :)

Vad om någon är skillnaden mellan Q och W Economy på Thai?

Googlat satan men hittar många olika bud.

Dela på andra sajter

Dags för dagens dumma fråga. :)

Vad om någon är skillnaden mellan Q och W Economy på Thai?

Googlat satan men hittar många olika bud.

Lite andra regler vad gäller ombokning/avbokning/uppgradering mellan Q och W och så får man 100% miles på en Q-biljett och 25% på en W-biljett

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

Lite andra regler vad gäller ombokning/avbokning/uppgradering mellan Q och W och så får man 100% miles på en Q-biljett och 25% på en W-biljett

Ok, tack.

Lite skumt då jag bokade som vanligt, billigast möjliga, kanske prickade in någon kampanj på hemresan.

Dela på andra sajter

Vilka Thaikärror är det som brukar flyga till arlanda? Regnummer?

• TG960 was flown on 2013-10-04 by HS-TKP (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-10-03 by HS-TKP (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-10-02 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-10-02 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-10-02 by HS-TKM (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-10-01 by HS-TKM (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-30 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-29 by HS-TKK (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-28 by HS-TKM (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-28 by HS-TKK (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-27 by HS-TKK (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-27 by HS-TKP (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-26 by HS-TKP (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-25 by HS-TKK (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-25 by HS-TKK (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-25 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-24 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-23 by HS-TKM (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-23 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-22 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-22 by HS-TKO (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-21 by HS-TKO (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-21 by HS-TKL (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-20 by HS-TKL (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-20 by HS-TKL (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-20 by HS-TKO (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-19 by HS-TKO (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-19 by HS-TKO (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-18 by HS-TKP (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-17 by HS-TKM (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-15 by HS-TKO (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-14 by HS-TKL (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-13 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-13 by HS-TKN (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-12 by HS-TKN (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-11 by HS-TKO (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-11 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-10 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-09 by HS-TKM (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-08 by HS-TKM (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-08 by HS-TKM (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-08 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-07 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-06 by HS-TKP (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-05 by HS-TKQ (B77W)
  • TG960 was flown on 2013-09-04 by HS-TKN (B77W)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Enl uppgift skall Thai byta gate från 11/11 till F69 och det känns ju rätt långt bort... vad säger Arlandaexperterna?

post-3290-0-97389800-1383897457_thumb.pn

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...