Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways

L64

Recommended Posts

T ex en förklaring på vad poängen kostar.

Men det tror jag inte någon vet här.

Då skall du få det här.

Från billigaste biljetterna(W,V) som förut inte gav några poäng på Thai(Nu ger W och V 25%) upp till billigaste fulla poänggivande biljett(Q) är ett någorlunda normalt prisglapp på dryga tusingen, några hundringar upp eller ner.

Som exempel kan vi ta en av Thai's eviga kampanjande som är igång nu, denna för Stockholm-Bangkok:

Q

7,310

V

6,480

W

5,785

Och som sagt var så får man nu även poäng för billigaste biljetterna på internationella flygningar.Inrikes har man fått det så länge jag minns.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

• Svar 5,9k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

425

• pigge01

326

• L64

257

• Sam sip sam

206

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mr Ning Ning
Då skall du få det här.

Från billigaste biljetterna(W,V) som förut inte gav några poäng på Thai(Nu ger W och V 25%) upp till billigaste fulla poänggivande biljett(Q) är ett någorlunda normalt prisglapp på dryga tusingen, några hundringar upp eller ner.

Som exempel kan vi ta en av Thai's eviga kampanjande som är igång nu, denna för Stockholm-Bangkok:

Q

7,310

V

6,480

W

5,785

Och som sagt var så får man nu även poäng för billigaste biljetterna på internationella flygningar.Inrikes har man fått det så länge jag minns.

Tack för det svaret.

Gissade nästan att det skulle komma från dig.

Sen att jag hävdar att man inte "får" dessa poäng utan betalar för dom får bli en annan fråga.

Veteran

Dela på andra sajter

Absoult inget dumt alternativ. Åker egentligen helst direktflyg men det kankse är skönt med en bensträckare efter halva restiden.

Jag kan rekommendera Qatar. Har rest flera gånger med dom, både i tjänsten och privat. Fräscha plan, mycket bra service ombord, 200 filmer för de som gillar det :-). Enda plumpen i protokollet är att mellanlandningen i Doha fortfarande är gamla flygplatsen, den nya är ytterligare fördröjd. Man får åka buss runt flygplatsen till terminalen, tar ca 15 minuter i värsta fall. Alltså inget jätteproblem. Terminalen är liten, det finns en mycket billig taxfree, en enkel restaurang och gott om sittplatser på andra planet.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Dela på andra sajter

Du kan tjäna en hyfsad timpeng i Doha och beställa redan nu

attachicon.gifBKKJAN.jpg

totalt närmare 9 timmar med shopping och restaurangbesök. gör nu inte av med alla pengarna du sparar på att ta det allternativet...

biran var väl ganska dyr på den flygplatsen???

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Dela på andra sajter

Fråga till er poängrävar.

Jag kan förstå att man samlar poäng om företaget betalar (vem säger nej till extra lön).
Det är också förståeligt att man gör det om man alltid åker business eller liknande.

Men vem betalar extra för en ekonomibiljett bara för att tjäna lite poäng?

Om man tar exemplet ovan så är poängbiljetten 1500kr dyrare.
Vilket medför att man får 5 resor med W biljett till priset av 4 resor med Q biljett.
Alt. så skulle man kunna resa var fjärde gång med ekonomy extra till samma kostnad.

Dela på andra sajter

totalt närmare 9 timmar med shopping och restaurangbesök. gör nu inte av med alla pengarna du sparar på att ta det allternativet...

biran var väl ganska dyr på den flygplatsen???

Hur blir 2 x 2h 30 minuter till "närmare 9 timmar"

Min erfarenhet är att runt två timmar är lagom på de flesta flygplatser för att hinna med en kopp kaffe och hitta nästa gate

Dela på andra sajter

Hur blir 2 x 2h 30 minuter till "närmare 9 timmar"

Min erfarenhet är att runt två timmar är lagom på de flesta flygplatser för att hinna med en kopp kaffe och hitta nästa gate

för att Thai bara tar 10:15 min ner till BKK och inte 14:49 = 4:34 mer

och 11:20 min tillbax från BKK och inte 16:35 = 5:15 mer.

För även om det handlar om tid du sitter på planet så är det i mina ögon den totala restiden som räknas inte bara hur många timmar du nu är på mellanlandnings platsen...

Så totalt e den resan 9:49 timmar längre än med Thai.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Dela på andra sajter

För även om det handlar om tid du sitter på planet så är det i mina ögon den totala restiden som räknas inte bara hur många timmar du nu är på mellanlandnings platsen...

Fast du sa ju "shoppa" och kallade det en kostnad.

Det mesta på flygplanet är ju gratis.

Själv har jag ingen möjlighet att åka direkt (från Göteborg) så om jag ska stanna upp i Frankfurt, Köpenhamn, Istanbul eller Doha

spelar absolut ingen roll.

Vad som däremot spelar stor roll, är om jag ska hänsläpa 2 eller 5 timmar på en flygplats jag besökt 10 ggr förut.

De tio timmar jag åkt Thai ibland har kostat dyrt mätt i brist på bekvämlighet. Sunkigare plan och mera kroppsfientliga stolar har jag

bara hittat på Ryan Air.

Ändrades av Moritz
Dela på andra sajter

Fast du sa ju "shoppa" och kallade det en kostnad.

Det mesta på flygplanet är ju gratis.

Själv har jag ingen möjlighet att åka direkt (från Göteborg) så om jag ska stanna upp i Frankfurt, Köpenhamn, Istanbul eller Doha

spelar absolut ingen roll.

Vad som däremot spelar stor roll, är om jag ska hänsläpa 2 eller 5 timmar på en flygplats jag besökt 10 ggr förut.

De tio timmar jag åkt Thai ibland har kostat dyrt mätt i brist på bekvämlighet. Sunkigare plan och mera kroppsfientliga stolar har jag

bara hittat på Ryan Air.

som jag ser det är min "tid" inte gratis.

Tror inte din är det heller.

Sen har vi alla olika mått på hur mycket vår tid är värd.

Jag brukar sätta mitt mått på 482 kr / timme då det är vad jag får om jag jobbar över på jobbet.

så i mitt fall skulle jag inte köpa en flygbiljett som är 9:45 längre om jag inte fick den 4500 kr billigare.

Dela på andra sajter

Fråga till er poängrävar.

Jag kan förstå att man samlar poäng om företaget betalar (vem säger nej till extra lön).

Det är också förståeligt att man gör det om man alltid åker business eller liknande.

Men vem betalar extra för en ekonomibiljett bara för att tjäna lite poäng?

Om man tar exemplet ovan så är poängbiljetten 1500kr dyrare.

Vilket medför att man får 5 resor med W biljett till priset av 4 resor med Q biljett.

Alt. så skulle man kunna resa var fjärde gång med ekonomy extra till samma kostnad.

Nu kan man väl inte göra de valet eftersom det inte alltid finns w biljett att tillgå speciellt om man stannar längre än 30 dagar. Så för 1500kr skulle jag nog slopa poängen om det inte varit något speciellt jag skulle kunna uppnå med just dessa poäng (ex guldkort eller gratis resa). Sedan kan det ju handla om att man behöver en ombokningsbar biljett och därför väljer den dyrare just för att kunna boka om hemresan.

Så jag vet inte vem som betalar 1500kr exra för att tjäna lite poäng har du hört någon som gör det?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Jag brukar sätta mitt mått på 482 kr / timme då det är vad jag får om jag jobbar över på jobbet.

så i mitt fall skulle jag inte köpa en flygbiljett som är 9:45 längre om jag inte fick den 4500 kr billigare.

Ja jäklar i det, är du på riktigt eller ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Och om jag då "tjänar" t ex 8000kr på dom timmarna så är de väl rätt hyggligt.

Måste vara jobbigt om man ska börja jaga minuter på sin semester.

Veteran

Dela på andra sajter

Vad stressigt du måste ha det när du är på stranden i Thailand.

Kostnaden för tiden det tog dig att komma dit plus 200 baht för strandstolar + 485 kronor per timma du ligger i dom.

Jag skulle inte vilja byta med dig.

Sover du gott på nätterna med den timkostnaden?

Biljett till Thailand á 8000 kr + 30 x 24 x 485 spänn - oj oj oj vad dyrt det blir.

Då förstår jag bättre att ett par tusen till eller från på flygbiljetten inte spelar roll.

Dela på andra sajter

Och om jag då "tjänar" t ex 8000kr på dom timmarna så är de väl rätt hyggligt.

Måste vara jobbigt om man ska börja jaga minuter på sin semester.

absolut  då har du ju gjort ett kap. men exemplet ovan var ju ca 9000 med Thai och ca 6300 med Qatar?

men som sagt alla är vi olika och prioriterar olika saker.

Mina resor görs med kortast möjliga tid (då jag hellre sitter i Thailand än i ett plan )

till i det jag anser vara bästa priset för mig.

pris / antal timmar på väg till och från Thailand.

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Nu kan man väl inte göra de valet eftersom det inte alltid finns w biljett att tillgå speciellt om man stannar längre än 30 dagar. Så för 1500kr skulle jag nog slopa poängen om det inte varit något speciellt jag skulle kunna uppnå med just dessa poäng (ex guldkort eller gratis resa). Sedan kan det ju handla om att man behöver en ombokningsbar biljett och därför väljer den dyrare just för att kunna boka om hemresan.

Så jag vet inte vem som betalar 1500kr exra för att tjäna lite poäng har du hört någon som gör det?

Då kommer en annan fråga upp.

Om flygbolagen skulle erbjuda kunden pris med eller utan poäng,

hur många skulle då betala för poängen?

Då blev det nog lite annorlunda vid bokningen

Veteran

Dela på andra sajter

Vad stressigt du måste ha det när du är på stranden i Thailand.

Kostnaden för tiden det tog dig att komma dit plus 200 baht för strandstolar + 485 kronor per timma du ligger i dom.

Jag skulle inte vilja byta med dig.

Sover du gott på nätterna med den timkostnaden?

Biljett till Thailand á 8000 kr + 30 x 24 x 485 spänn - oj oj oj vad dyrt det blir.

Då förstår jag bättre att ett par tusen till eller från på flygbiljetten inte spelar roll.

jag sover aldrig på nätterna, jag jobbar då. Sen är jag heller aldrig på stranden. (gillar inte vaken sandloppor eller försäljare)

Dela på andra sajter

jag sover aldrig på nätterna, jag jobbar då. Sen är jag heller aldrig på stranden. (gillar inte vaken sandloppor eller försäljare)

Så varför sätta dig i ett flygplan överhuvudtaget?

Jobbar du nattskift i flygindustrin :-)

Dela på andra sajter

Så varför sätta dig i ett flygplan överhuvudtaget?

Jobbar du nattskift i flygindustrin :-)

För att komma till Thailand ????

För att ha semester???

För att jag förtjänar lite ledigt efter att ha jobbat 180 timmar övertid som lokförare???

sen att jag inte vill att min semester ska spenderas på ett flygplan på väg åt fel håll eller på nån sunkig flygplats under någon mellanlandning är upp till mig och ett val jag gjort.

Ändrades av HajKaj

Dela på andra sajter

För att komma till Thailand ????

För att ha semester???

För att jag förtjänar lite ledigt efter att ha jobbat 180 timmar övertid som lokförare???

Ledigt - semester?

Sa du inte nyss att din tid även där skulle räknas i pengar - närmare bestämt 485 kronor per timme.

Nu får du bestämma dig.

Är du på semester så faller din argumentation för direktfly p.g.a. timkostnad ihop som ett korthus i en tyfon.

Ändrades av Moritz
Dela på andra sajter

Ja köper biljett efter mina behov, får ja poäng grattis, får ja inte är det inget jag ligger sömnlös över. PS att skaffa poängkort kostar inget förutom lite tid på deras webbsida

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Dela på andra sajter

Ledigt - semester?

Sa du inte nyss att din tid även där skulle räknas i pengar - närmare bestämt 485 kronor per timme.

Nu får du bestämma dig.

Är du på semester så faller din argumentation för direktfly p.g.a. timkostnad ihop som ett korthus i en tyfon.

jag sa att det är MITT mått (482 kr/timme) på hur långa mellanlandningar / flygningar åt fel håll JAG är villig att utsätta MIG för.

Jag har gjort samma sak som du förespråkar. Suttit på Vanta i Finland men då sparade jag 5000 kr på den biljetten.

minus dom kostnader man hade på flygplatsen ( mat+bira+div annat).

3 timmar dit och 4 timmar hem. Kostade i runda slängar 1200 kr. Så den totala "besparingen" vart 3800 kr.

Sen att finnarnas plan var jäkligt obekväma för MIG är en helt annan fråga.

Dela på andra sajter

jag sa att det är MITT mått (482 kr/timme) på hur långa mellanlandningar / flygningar åt fel håll JAG är villig att utsätta MIG för.

Jag har gjort samma sak som du förespråkar. Suttit på Vanta i Finland men då sparade jag 5000 kr på den biljetten.

minus dom kostnader man hade på flygplatsen ( mat+bira+div annat).

3 timmar dit och 4 timmar hem. Kostade i runda slängar 1200 kr. Så den totala "besparingen" vart 3800 kr.

Sen att finnarnas plan var jäkligt obekväma för MIG är en helt annan fråga.

Det finns många sätt att försvara att åka med en dyrare flight, men din hör ändå till de mera långsökta.

Egentligen ska man inte behöva annat skäl än att man vill, men det var du som började kritisera min flight med Qatar :-)

Dela på andra sajter

Då kommer en annan fråga upp.

Om flygbolagen skulle erbjuda kunden pris med eller utan poäng,

hur många skulle då betala för poängen?

Då blev det nog lite annorlunda vid bokningen

Ja du inte vet jag, men det beror väl på vad poängen kostar och vad man får för dem, Var och en får väl räkna ut om de tycker att det är värt det. Men det känns då högt hypotetiskt då de knappas kommer att hända. Bonus systemet är ju för de som flyger regelbundet. Ju mer man flyger desto mer förmåner kan man få. Man kan ju förståss skita i att vara med då det är valfritt men man får ju ingen billigare biljett för det. Men om man avser att flyga med ett flygbolag flera gånger så är det väl ändå smart att gå med i deras bonussytem så kan man ju ha nytta av poängen. Det är ju inte så mycket jobb att gå med och få dessa poäng.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Ja du inte vet jag, men det beror väl på vad poängen kostar och vad man får för dem, Var och en får väl räkna ut om de tycker att det är värt det. Men det känns då högt hypotetiskt då de knappas kommer att hända. Bonus systemet är ju för de som flyger regelbundet. Ju mer man flyger desto mer förmåner kan man få. Man kan ju förståss skita i att vara med då det är valfritt men man får ju ingen billigare biljett för det. Men om man avser att flyga med ett flygbolag flera gånger så är det väl ändå smart att gå med i deras bonussytem så kan man ju ha nytta av poängen. Det är ju inte så mycket jobb att gå med och få dessa poäng.

Är det inte egentligen frågan om att knyta till sig kunder som bensinkort och rabat på dessa var det förut.

Är med i OK och har fått minst 20 färggranna kuvert med den spännnande rubriken "Här kommer din återbäring"

Den har aldrig överstigit 0,00 kronor för min del för bensin på OK är förbannat dyrt.

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jodå, jag förstår det också.

Själv tycker jag att det är lite kul att åka olika vägar till Thailand.

Sen får framtiden visa vad som är trevligast att åka.

Då har jag ju verkligen något att jämföra med mot Thaiair.

Nu får dom ju nya plan så de kan bli dom igen senare.

Tycker bara det är lite komiskt att höra folk säga på flygplatser att dom fått poäng "gratis" när dom köpte biljetten.

Veteran

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...