M33 Inlagd April 19, 2019 Dela Inlagd April 19, 2019 7 minuter sedan, skrev samet: Mitt senaste Amex tog jag på kampanj grattis 1år. Den är inte slut ännu. Men visst kommer jag åka på att betala årsavgiften på kortet i framtiden. Blir inget Platinum för mig, många av de förmåner som erbjuds har jag på andra program/kort redan. Å årsavgiften på Platinum kommer jag aldrig räkna hem. Därtill så är 300kkr spend på Elite nog med utmaning att klara av. Jo, jag behöver boka något roligt, så är det. Hade en bokning i september till Japan men fick avboka då det kom andra saker som fick prioriteras. Så har gott om poäng att göra något med. En 241 som gäller året ut, så nått skoj måste det bli. Du borde väl kunna räkna hem Elite + Premium, dvs 3st vouchers. Fast om du räknar med att boka 2st First för 2 pers så kanske poängen blir en trång sektor även för dig. Är ju stor skillnad om man reser själv eller två på sina vouchers. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd April 19, 2019 Dela Inlagd April 19, 2019 Precis nyss, skrev M33: Du borde väl kunna räkna hem Elite + Premium, dvs 3st vouchers. Fast om du räknar med att boka 2st First för 2 pers så kanske poängen blir en trång sektor även för dig. Är ju stor skillnad om man reser själv eller två på sina vouchers. Nja... poängen är inte mitt primära problem. Drar in bra på flyg, hyrbilar och hotellnätter... samt en del shopping. Men Elite+Premium är 450kkr i spend, det kan bli jäkligt tufft. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd April 19, 2019 Dela Inlagd April 19, 2019 2 minuter sedan, skrev samet: Nja... poängen är inte mitt primära problem. Drar in bra på flyg, hyrbilar och hotellnätter... samt en del shopping. Men Elite+Premium är 450kkr i spend, det kan bli jäkligt tufft. Ähhh, det löser du Jag trodde ju att min spend skulle vara för låg för 1 voucher men verkar klara 2 om jag vill. Drar dock in för lite poäng om jag inte nyttjar dem till business / SAS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 19, 2019 Dela Inlagd April 19, 2019 Så du har inget amex? Även om du skaffade amex efter du "fick" guld så visst finns det en kostnad för de poäng och förmåner man får. Bara ett exempel.Jag säger inte att du inte gör helt rätt val. Men det är inte gratis, för dig troligen en bra affär dock! Men du får fasen posta en tråd när du åker reward i first class snart. Då kanske jag skaffar ett platinum vill ju ha en voucher..... Blir ju mer påtagligt när nån man "känner" har fixat det. Skickat från min VTR-L29 via TapatalkFör att lindra din väntan så hjälper jag dig med några bilder från en First via CDG och Airbus 380. Rad 1,2&3 A hade vi. 3 ”vuxna” och en infant både på ut och inresa. Vi tog dock ett säte till för minstingen så hon fick egen säng. Inga problem med det då det inte var direkt fullt. Vi tog upp 4 av totalt 12 platser. Maskerat alla utom minstingen, då hon ändå inte går att känna igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd April 20, 2019 Dela Inlagd April 20, 2019 4 timmar sedan, skrev koppar55: Thai Airways i ett nötskal. Bangkok-Beijing bra plats och service. Vid incheckningen fick jag till svar " flight full so no emergency seat or first row available " trots att vi var de första vid incheckningen. Ner och bråkade vid gaten så jag fick 31A istället för 50E. Blir inte klok på hur Thai prioriterar lojala resenärer. Nu kan man slappna av i CA loungen. Hej... du var nr. 75 att checka in. Framgår av boardingkortet. Men självklart borde de ha servat dig med dig status! Varför väljer du inte sittplatser när du bokar? Det är kostnadsfritt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd April 20, 2019 Dela Inlagd April 20, 2019 5 timmar sedan, skrev samet: Hej... du var nr. 75 att checka in. Framgår av boardingkortet. Men självklart borde de ha servat dig med dig status! Varför väljer du inte sittplatser när du bokar? Det är kostnadsfritt. Dessa inkluderar väl även de som checkat in online så även om man står först i kön så får man förmodligen inte nr 0001. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd April 20, 2019 Dela Inlagd April 20, 2019 18 timmar sedan, skrev norris55: Det fanns konjak till kaffet på flighten till arn idag, så du kan fortsätta flyga med Thai. För mig var det absolut sista gången...…...INGEN TANDPETARE.....morr. Hoppas det var nån på "halta å lyttas" som packar påsarna med besticken, som bara hade en dålig dag... Katastrof. Jag fick tandpetare men smög ner den i fickan till kommande resor. Misstänkte att det var nästa besparing. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd April 20, 2019 Dela Inlagd April 20, 2019 1 timme sedan, skrev rolba: Dessa inkluderar väl även de som checkat in online så även om man står först i kön så får man förmodligen inte nr 0001. Så är det absolut. De flesta bolag öppnar sin incheckning 36 timmar innan avgång. Så de som checkar in på nätet räknas även de... Så först vid disken betyder inget om alla andra på flighten redan checkat in på nätet... Visa bolag erbjuder dessutom automatisk incheckning för medlemar med hög status, då får man bara ett sms och/eller mail att man är incheckad. Hade detta hos Finnair när jag var Guld hos dem. Behövde aldrig checka in. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 20, 2019 Dela Inlagd April 20, 2019 Internet incheckning och naturligtvis de som checkat in hela vägen för att bara byta flyg på denna avreseort räknas. Jag har lyckats få SEQ001 en gång dvs incheckad först. Och då hänger jag på internet låset för att kunna välja de bästa platserna.Tråkigt att varken biljetter i Q klass eller guld status verkar kunna lösa detta problem med att kunna boka extra legroom. Skickat från min VTR-L29 via TapatalkSjälv har jag som sport att alltid ”komma först” ( fråga bara kärringen). BN1, som det står på SAS biljetten har jag massor av. Har ingen större betydelse egentligen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd April 20, 2019 Dela Inlagd April 20, 2019 1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige: Själv har jag som sport att alltid ”komma först” ( fråga bara kärringen). BN1, som det står på SAS biljetten har jag massor av. Har ingen större betydelse egentligen. Betydelse... ÄRAN!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd April 20, 2019 Dela Inlagd April 20, 2019 Samlar ju på status och poäng. Sen vill jag knappt använda poängen. Klassisk idi*ti 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd April 20, 2019 Dela Inlagd April 20, 2019 1 timme sedan, skrev Khonis: Samlar ju på status och poäng. Sen vill jag knappt använda poängen. Klassisk idi*ti 😆 Vad säger man... livet är en tävling... gäller att ha mest bara... oavsett vad och om man har nytta av det... eller är jag fel ute? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd April 20, 2019 Dela Inlagd April 20, 2019 11 minuter sedan, skrev samet: Vad säger man... livet är en tävling... gäller att ha mest bara... oavsett vad och om man har nytta av det... eller är jag fel ute? Rätt sitter på hundratusentals poäng hos EB och Hilton. Jaka körde en sväng här. Har en fining kvar om en månad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 1, 2019 Dela Inlagd Maj 1, 2019 Nu verkar det bli en tur till Ängelholm. Funderade på att köra bil 120mil, vilket inte är ett problem under förutsättning att vi lämnar lillan hemma. Hon är ju snart 2 år, så hon bör ju klara sig själv...eller inte. Kollar på flygpriser mellan Umeå och Ängelholm och det känns inte helt gratis med två vuxna och en liten under 2år. Typ 12k svenska eller 20k poäng....vilket man skrapar ihop om man flyger med Thai och får 100% poäng. Så om man betalar fullpris för eco till Thailand så får man en biljett till Ängelholm för två vuxna och en blöjunge på köpet med ett värde på en bit över 12k Sek. Bra business med EB och Amex Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HuaHindinnge Inlagd Maj 1, 2019 Dela Inlagd Maj 1, 2019 11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Nu verkar det bli en tur till Ängelholm. Funderade på att köra bil 120mil, vilket inte är ett problem under förutsättning att vi lämnar lillan hemma. Hon är ju snart 2 år, så hon bör ju klara sig själv...eller inte. Kollar på flygpriser mellan Umeå och Ängelholm och det känns inte helt gratis med två vuxna och en liten under 2år. Typ 12k svenska eller 20k poäng....vilket man skrapar ihop om man flyger med Thai och får 100% poäng. Så om man betalar fullpris för eco till Thailand så får man en biljett till Ängelholm för två vuxna och en blöjunge på köpet med ett värde på en bit över 12k Sek. Bra business med EB och Amex Nu får @apknug meltdown. 😂 Och vilken bra utdelning, 20/12 eller det kanske ska vara 20/fullpris Eco? @samet räknade väl med 0,2-0,3? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 1, 2019 Dela Inlagd Maj 1, 2019 Nu får [mention=11052]apknug[/mention] meltdown. [emoji23] Och vilken bra utdelning, 20/12 eller det kanske ska vara 20/fullpris Eco? [mention=12301]samet[/mention] räknade väl med 0,2-0,3?Jag orkar inte räkna, men jag kan lägga upp det på detta sätt. Betala för en ToR ARN-BKK och få 10400p. På köpet får man en resa för 6100kr.Går givetvis att få resan billigare om man godtar ett stopp på typ 5t eller mer på ARN. Då kan man kanske komma dit ToR på 9000 Sek för familjen. Normalt sett så är det långdistans och högre klass som ger bäst utdelning, speciellt med 2-4-1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 2, 2019 Dela Inlagd Maj 2, 2019 Tycker nog att herrarnas siffror svajar lite får inte riktigt ihop dem men visst inrikes i Sverige på sträckor utan konkurrens är svindyrt. Men ingen skall påstå att man får något, det betalas för det och det var ju för jobbigt för att räkna ut så hur mycket det vet vi inte. Det kan vara en ok deal pga att sträckan är orimligt dyr för den som måste åka och om det finns award platser som kan utnyttjas.För den stora massan är det dock ingen vits att betala upp från de billigaste bokningsklasserna till Y, B, H, M, Q eller U bara för att få poäng. Skickat från min Lenovo TB-X704F via TapatalkVisst fan betalas det oavsett vad man köper. Det är inte så att en skoförsäljare går minus när du köper ett par skor. För den stor massan så kan det vara vits att betala mer för en biljett om man ska flyga Umeå-Ängelholm. Hade jag dessutom varit med på hugget så hade jag fått 40% rabatt på mina bonuspoäng. Han som varken har något medlemskort eller ser till att utnyttja det man kan få, blir blåst i bägge ändar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Maj 2, 2019 Dela Inlagd Maj 2, 2019 (ändrad) 6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Visst fan betalas det oavsett vad man köper. Det är inte så att en skoförsäljare går minus när du köper ett par skor. För den stor massan så kan det vara vits att betala mer för en biljett om man ska flyga Umeå-Ängelholm. Hade jag dessutom varit med på hugget så hade jag fått 40% rabatt på mina bonuspoäng. Han som varken har något medlemskort eller ser till att utnyttja det man kan få, blir blåst i bägge ändar. Hey nu glömde du bakompelaren®️ Bästa jag lärt mig på MPR 👍🏻 Ändrades Maj 2, 2019 av Khonis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 2, 2019 Dela Inlagd Maj 2, 2019 Hey nu glömde du bakompelaren[emoji2401] Nästa jag lärt mig på MPR [emoji1303]Bakompelaren verkar vara allt för vanligt. Står oftast ett dussin människor och gömmer sig bakom pelarna, så idag är det inte lika lätt som på den gamla goda tiden när Clion införde det nya boardingsuppgraderingstrixet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 2, 2019 Dela Inlagd Maj 2, 2019 Visst är det så att man ska lägga in kortet när det ändå finns i plånkan. Fast den stora massan flyger inte Umeå Ängelholm och skall således inte betala upp X kronor för en biljett i Y, B, H, M, Q, U till Thailand för att inte flyga Umeå Ängelholm. Skickat från min Lenovo TB-X704F via TapatalkNej, det är det ingen som har påstått heller. Morsan och farsan har absolut ingen nytta av att betala för att få några extra poäng. Möjligtvis kan dom betala för att få en flexibel biljett och ta några bonuspoäng på köpet. Har jag 89 flygningar så kan jag flyga i onödan bara för att få 90 legs. Bättre med ett Diamond kort än inte ett Diamond kort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Maj 2, 2019 Dela Inlagd Maj 2, 2019 (ändrad) 28 minuter sedan, skrev apknug: Helt rätt, funkar dåligt numera. Jag stod bakom pelaren inatt på Emirates men blev fasen ingen vänster sväng. Iof somnade jag i loungen på Doha o var helt övertygad om att det var kört så här blir det hotel natt o ny biljett. Jag kom fram svettig o sist som en clion så det borde funkat. Rätt glad att jag bara han iof ..... Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk Emitates är nog sämst på bakom pelaren taktik. Där gäller det att pynta. Doha är väl iofs inte med Emirates. Dom bojkottar väl Qatar sen länge. Ändrades Maj 2, 2019 av Khonis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 2, 2019 Dela Inlagd Maj 2, 2019 Emitates är nog sämst på bakom pelaren taktik. Där gäller det att pynta. Doha är väl iofs inte med Emirates. Dom bojkottar väl Qatar sen länge. Hmm, det kanske var tur att han inte åkte med Emirates om han skulle till Doha, eller om det är tvärtom. Skulle flyga med Emirates men råkade hamna på Qatar då han stod vid felnpelare.....äh. Nu har jag surrat bort mig själv t.o.m Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Maj 2, 2019 Dela Inlagd Maj 2, 2019 2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Hmm, det kanske var tur att han inte åkte med Emirates om han skulle till Doha, eller om det är tvärtom. Skulle flyga med Emirates men råkade hamna på Qatar då han stod vid felnpelare.....äh. Nu har jag surrat bort mig själv t.o.m Nej då är det nåt fel som är trasigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Maj 2, 2019 Dela Inlagd Maj 2, 2019 3 minuter sedan, skrev apknug: Jag var nog både full o trött i Doha som naturligtvis var Dubai, jaja nu sitter jag på mitt lokala sunkhak i alla fall. Här behandlas alla lika ingen sitter bakom pelaren och ingen svänger vänster. Och maten är lika dålig för alla. Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk Så ska det vara. Då känner man sig hemma som svensk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Maj 3, 2019 Dela Inlagd Maj 3, 2019 vi sitter alltid i ekonomi när vi flyger och 3 ggr har det hänt när frugan och dottern åkt själva med emirates så har dom fått sitta i bissnis platserna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu