Jump to content

IGNORERAD

Thai Airways

L64

Recommended Posts

Annars kan du åka ner o hälsa på Pigge och ta TG från CPH för där har jag för mig dom fortsätter med PE  😎

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

• Svar 5,9k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

425

• pigge01

326

• L64

257

• Sam sip sam

206

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev Mankan:

Kan jag använda poängen på thai till att köpa flygningar med andra star alliance bolag? De trodde jag inte inte gick. Dom räcker ju annars kanske till en inrikes resa i Thailand med Thai.

Så länge det är staralliance så går det fint

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev L64:

Jo det går men kostar bra med poäng.Tror 15K räcker till 1 inrikes ToR eller så finns ju alternativet med 1 hotellnatt.

Misstänkte att det isåfall går extra mycket poäng med andra bolag. Men jag kom ju på att det blir minst en t.o.r mellan CNX och BKK i vinter så de kanske funkar att använda dom där

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

A flight award is when you use your accumulated miles or points to "pay for" a flight. With Star Alliance, you can redeem these to fly on any member airline, irrespective of where you earned them. 

https://www.staralliance.com/en/flight-awards

Ja se där det går ju uppenbarligen.

Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Mankan:

Misstänkte att det isåfall går extra mycket poäng med andra bolag. Men jag kom ju på att det blir minst en t.o.r mellan CNX och BKK i vinter så de kanske funkar att använda dom där

Har du 30K så bör det funka med ToR för både dig och 1 till

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Jag antar att det är kört att uppgradera för 25000 poäng som jag gjort tidigare år nu när premium försvinner.

Vad gör man lämpligast med poängen om man har en 25-30000?

Köper en inrikes i Thailand, tex upp till CM, eller reser du från CPH och uppgraderar där till PE

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Nu kan man använda sina poäng som delbetalning när man köper biljett på Thais sida. Gjorde det själv när jag köpte för någon månad sedan. 

Men det är inte helt lätt. I det sista momentet när man ska lägga in sina kortuppgifter finns det en liten ruta som heter Cash+...någonting. Där loggar man in på sitt ROP, får upp en rullgardin där man väljer hur många poäng som skall användas och sänks priset en aning.

Det går att testa olika antal och se vad priset blir.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

perfekt då ska jag nog hitta något bra alternativ för att sätta sprätt på poängen.

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev L64:

Annars kan du åka ner o hälsa på Pigge och ta TG från CPH för där har jag för mig dom fortsätter med PE  😎

Klart att du är välkommen 

Det finnes lite att dricka här. 

Ska snart åka till Puttgarten och tänka. ÖL 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

faan det är lite klurigt det med poäng. vad är bäst ? köpa 3 emirates biljetter a 5000 tot 15000 kr.eller 3 st. 8000 kronors tot. 24000 kr.  hos tajj och få poäng från tajjen klurigtär det.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev soi covboy:

faan det är lite klurigt det med poäng. vad är bäst ? köpa 3 emirates biljetter a 5000 tot 15000 kr.eller 3 st. 8000 kronors tot. 24000 kr.  hos tajj och få poäng från tajjen klurigtär det.

Ja inte är väl poängen värd 3000kr/ biljett om det är bara den de handlar om. 

Dela på andra sajter

Värdet på poängen varierar lite beroende på vad man använder dem till. Så mellan 2-15 öre/poäng är rimligt att resonera. Har man därtill en 241 voucher så fördubblar man värdet. 

Men jag tänker att @L64 är den som har absolut bäst koll på hur man skall nyttja sina poäng för maximal utdelning.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Värdet på poängen varierar lite beroende på vad man använder dem till. Så mellan 2-15 öre/poäng är rimligt att resonera. Har man därtill en 241 voucher så fördubblar man värdet. 

Men jag tänker att @L64 är den som har absolut bäst koll på hur man skall nyttja sina poäng för maximal utdelning.

Räknade fram det till 10 öre/poäng en gång men som du säger så varierar det nog lite. Det ska visst gå att använda som delbetalning vid bokning nu så då kan man ju enkelt se hur mycket det är värt där.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Esspe:

Räknade fram det till 10 öre/poäng en gång men som du säger så varierar det nog lite. Det ska visst gå att använda som delbetalning vid bokning nu så då kan man ju enkelt se hur mycket det är värt där.

Min erfarenhet är att poäng är väldigt lite värda när de nyttjas som delbetalning. Uppgraderingar brukar enligt mig ge bäst värde.

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev apknug:

Förutsatt att de 3000 kr dyrare thai biljetterna ger fulla poäng så "tjänar" du 10 344 poäng från Stockholm. Du betalar alltså 29 öre per poäng.

Det som tjänar pengar på dessa bonus poängsystem är flygbolagen. Ingenting är gratis. Tyvärr.

Att betala extra för att "tjäna" poäng är (nästan) alltid en dålig affär. Det finns undantag om man på marginalen "måste" tjäna extra poäng för att uppnå något.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Jag åker alltid i någon av dom lägsta klasserna. Ibland har jag betalat lite extra för att få fulla poäng isf 25%. Oftast är skillnaden för stor för att jag ska tycka det är värt det. Dessutom verkar dom ha sänkt bonusen sen 2016 tror jag det var.

Min uträkning av vad det varit värt har jag baserat på vad jag fått för poängen inte vad jag betalat extra för att få dom.

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev M33:

Min erfarenhet är att poäng är väldigt lite värda när de nyttjas som delbetalning. Uppgraderingar brukar enligt mig ge bäst värde.

Att köpa till extra poäng är rena Ebberöds Bank. Däremot ska det numera gå att använda erhållna poäng när man betalar. Har inte en aning om vad det är värt men det är ju snart dags att boka. Ser inte ut att bli Thai dock, deras biljetter är väldigt dyra i år.

Jag använde en del av mina FFP till hotell i vintras. Fick ihop 3 nätter på Dusit Thani för 36k poäng. Tycker jag var helt ok. Jag har ju inte betalat något extra för dom mer än någon hundring nån gång.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Att köpa till extra poäng är rena Ebberöds Bank. Däremot ska det numera gå att använda erhållna poäng när man betalar. Har inte en aning om vad det är värt men det är ju snart dags att boka. Ser inte ut att bli Thai dock, deras biljetter är väldigt dyra i år.

Jag använde en del av mina FFP till hotell i vintras. Fick ihop 3 nätter på Dusit Thani för 36k poäng. Tycker jag var helt ok. Jag har ju inte betalat något extra för dom mer än någon hundring nån gång.

Då kan väl säga att dina 36k poäng gav ett värde på ca 3k. Dvs ca 8 öre / poäng. Att delbetala en flygresa hade troligtvis gett mindre. Om din poäng hade räckt till en uppgradering hade värdet varit mer i ören. Fast det beror ju också på om man anser att en högre resklass har något värde.

Dela på andra sajter

Har inte följt med hela diskussionen om poäng etc. Men, min erfarenhet är att det är svårare att uppgradera med poäng generellt Sthlm - Bkk eller tvärtom nu för tiden. Men frågade på skojs skull på Bkk - sthlm vid check-in nyligen när jag visste att det fanns bra om plats längre fram på planet. Normalt måste man ju göra det innan så att säga. Men det gick bra att uppgradera.

Men när man når guldstatus har man ju många andra fördelar med kortet. Extra bagage. Loungerna erbjuder gratis mat + dryck, har ofta dusch och andra bekvämligheter som kan vara sköna att nyttja om reser en del. Guld-kortet gäller ju på alla star alliance flyg, dvs även om du åker ekonomi, så funkar kortet i loungerna. Dessutom egen kö vid check-in, företrädde vid boarding och även vid bokning av flighter har man fördelar om man har guldkortet.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev M33:

Då kan väl säga att dina 36k poäng gav ett värde på ca 3k. Dvs ca 8 öre / poäng. Att delbetala en flygresa hade troligtvis gett mindre. Om din poäng hade räckt till en uppgradering hade värdet varit mer i ören. Fast det beror ju också på om man anser att en högre resklass har något värde.

Precis. Vill minnas att Dusit kostade 4-4,500 Baht då. Jag hade så det skulle räcka till en uppgradering förra vintern men det skulle kosta 50k FFP och då tyckte jag att hotell var värt mer. Har fortfarande en del  poäng kvar så får se vad dom räcker till om Thai sänker priset lite så man kan åka med dom. Ligger på 8000 nu Sep-Apr och det är för mycket tycker jag. Kan vi spara 4000 så tar jag nåt annat bolag. Förra året betalade jag 4200 och det lär väl aldrig hända igen tyvärr.

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev dtbkk:

Har inte följt med hela diskussionen om poäng etc. Men, min erfarenhet är att det är svårare att uppgradera med poäng generellt Sthlm - Bkk eller tvärtom nu för tiden. Men frågade på skojs skull på Bkk - sthlm vid check-in nyligen när jag visste att det fanns bra om plats längre fram på planet. Normalt måste man ju göra det innan så att säga. Men det gick bra att uppgradera.

Men när man når guldstatus har man ju många andra fördelar med kortet. Extra bagage. Loungerna erbjuder gratis mat + dryck, har ofta dusch och andra bekvämligheter som kan vara sköna att nyttja om reser en del. Guld-kortet gäller ju på alla star alliance flyg, dvs även om du åker ekonomi, så funkar kortet i loungerna. Dessutom egen kö vid check-in, företrädde vid boarding och även vid bokning av flighter har man fördelar om man har guldkortet.

Kollade också vid incheckning på Kastrup. Cash så gick det bra att uppgradera direkt men FFP skulle göras 1-2 dagar innan. 

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Hej

Undrar om någon vet något om följande.

Jag hittar nu bra pris på CPH-BKK-CPH utresa i oktober, hemresa december. 5852Kr. hos Ticket.

Jag vill nu vara säker på att det är 30Kg. bagage som ingår.

Läser man på Thai´s bagageregler så ingår 30Kg. på en ekonomibiljett

Economy Class

30 kg (66 pounds)
*Except booking code L: 20 kg (44 pounds)

Hur ska man kunna veta att det inte är just Booking Code L man får?

När man gör en bokning hos Ticket, så framgår ingen bokningsklass förrän hela köpet

är genomfört och betalt. Dvs. när man får biljetten på mailen.

Jag ringde Ticket och frågade om det är 30Kg. som ingår i den biljett som de säljer online för 5852Kr.

Detta kan de ej upplysa om, utan tycker att man skall istället boka manuellt hos Ticket för att vara säker på 30Kg.

Men då kostar biljetten ca. 1000Kr. mera.

Hur sjutton ska man kolla vad det är för bokningsklass på den biljett man köper??????

mvh

biker

Ändrades av biker
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Jag hittar nu bra pris på CPH-BKK-CPH utresa i oktober, hemresa december. 5852Kr. hos Ticket.

Economy Class

30 kg (66 pounds)

När man gör en bokning hos Ticket, så framgår ingen bokningsklass förrän hela köpet

Jag ringde Ticket och frågade om det är 30Kg. som ingår i den biljett som de säljer online för 5852Kr.

Detta kan de ej upplysa om, utan tycker att man skall istället boka manuellt hos Ticket för att vara säker på 30Kg.

Hur sjutton ska man kolla vad det är för bokningsklass på den biljett man köper??????

mvh

biker

Jo det där mörkar dom alltid på på resesajterna. Dessutom ger deras resor nft inga bonuspoäng heller vad jag vet. Är inte ens säker på att du kan se bokningsklassen när du genomfört köpet heller. Därför bokar jag alltid på flygbolagets egen sida, då vet jag vad jag får. Prova att ringa Thai.

Dela på andra sajter

14 minutes ago, biker said:

Hej

Economy Class

30 kg (66 pounds)

mvh

biker

Biljetten jag köpte häromdagen via flygresor.se hos Ticket  CPH-BKK-CPH.

Flight i December och Incheckat bagage1x | 30kg.

Jag kan dock inte se vilken bokningsklass jag hamnat i på biljetten som Ticket skickade via mail.

Har alltid fått/haft 30 kg med Thai när jag bokat genom flygresor.se, dock så har det varit olika nätresebyråer inte enbart Ticket.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...