Jump to content

IGNORERAD

Thai Airways

L64

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev L64:

Jag har hört precis tvärsom genom åren att sett på hela året så är CPH/ARN väldigt lönsamma men det kanske har ändrat sig!?

Ang att plan står stilla ett antal timmar så tror jag det ofta är omöjligt att få dom i luften snabbare tex pga att när dom kommer "hem" igen så skall för det första flygplatsen vara öppen, och skicka massa passagerare till BKK tidigare skulle bara göra att ett stort antal skulle anlända typ 03.00 och visst, bra för dom som bor i Bangkok men för andra som skall vidare domestic/international så skulle det vara en liten pina...

Tex i Johannesburg och Sydney står det bra med stora kärror på marken många timmar och jag tror det är för att passa in i tidtabellen...

Är nog inte så lätt att göra något detta för en tidtabell med ankomst efter midnatt lockar få.

Väl i Thailand kan man använda planen för en vända till Hong Kong, Phuket eller Chiang Mai. 

Dock finns det mycket pengar att tjäna med planen i luften så mycket som möjligt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

• Svar 5,9k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

425

• pigge01

326

• L64

257

• Sam sip sam

206

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev leifen:

Är nog inte så lätt att göra något detta för en tidtabell med ankomst efter midnatt lockar få.

Väl i Thailand kan man använda planen för en vända till Hong Kong, Phuket eller Chiang Mai. 

Dock finns det mycket pengar att tjäna med planen i luften så mycket som möjligt.

Det har att göra med att få tiderna att passa för affärsresande, samt för gods inget annat.

De har en annan agenda än lågprisbolagen som måste använda sina kärror om möjligt 24/7.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Visst är det så, har en vän(hög chef inom SAS) med väldigt bra insyn som bekräftar det att linjerna på Skandinavien är väldigt lönsamma.

Däremot de linjer på Europa där de flyger med A380 backar tydligen duktigt och är en av orsakerna de stora ekonomiska bekymmer Thai har eller haft har?

Jo, se bara på Frankfurt som periodvis går ner på endast en avgång/dag(380)

4 minuter sedan, skrev leifen:

Självklart tjänar flygbolagen pengar ju mer planen är i luften.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev L64:

Jo, se bara på Frankfurt som periodvis går ner på endast en avgång/dag(380)

Självklart tjänar flygbolagen pengar ju mer planen är i luften.

Var det stängt?   :giggle:

Dela på andra sajter

kitungmakmak

En halv dag för att vända tillbaka... kikade lite på ett lågprisbolag.

Citat

Ramp teams have a maximum of 18 minutes per turnaround to fully complete the entire offloading of up to 3 tonnes of cargo and 300 bags, service the aircraft toilet and water systems, and proceed to pushback the aircraft for its next flight just 25 minutes after arrival!

http://www.airasia.com/my/en/about-us/all-for-one-one-for-all.page

"Fåglarna" ska vara i luften, annars tjänar man inga pengar.

ทีรัก

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Att flyga korta sträckor med ett long haul plan för att hålla det i luften tjänar man inget på...Billigare för flygbolagen att låta dom stå på marken än att flyg 1h för att sedan flyga 1h tillbaka...

Eftersom serviceintervallen på motorerna räknas efter hur långt planet flugit och dels hur många starter flyget gjort....Så gör ett long haul flygplan många starter måste planet in på service i förtid...

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bosse Boy:

Att flyga korta sträckor med ett long haul plan för att hålla det i luften tjänar man inget på...Billigare för flygbolagen att låta dom stå på marken än att flyg 1h för att sedan flyga 1h tillbaka...

Eftersom serviceintervallen på motorerna räknas efter hur långt planet flugit och dels hur många starter flyget gjort....Så gör ett long haul flygplan många starter måste planet in på service i förtid...

Blir väl inte förtid om man beräknar det på antal starter och hur långt planet flugit? Sen att det inte är lönsamt förstår jag.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

Senast jag flög med Thai Airways Stockholm till Bangkok (mars 2016) så blev vi avsläppta på plattan och fick åka buss till terminalen på Suvvan. Var det en tillfällighet eller gör dom alltid så nuförtiden? Det var i alla fall första gången jag har varit med om det.

// mrco

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev mrco:

Senast jag flög med Thai Airways Stockholm till Bangkok (mars 2016) så blev vi avsläppta på plattan och fick åka buss till terminalen på Suvvan. Var det en tillfällighet eller gör dom alltid så nuförtiden? Det var i alla fall första gången jag har varit med om det.

// mrco

Var nog en tillfällighet.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev mrco:

// mrco

Var så när jag flög CPH - BKK i November -15, beror på ombyggnad av flygplatsen.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

On 2016-07-19 at 08:40, skrev Nemo:

Var det stängt?   :giggle:

Kan den stora humorgurun utveckla för här hängde jag inte med...

2 timmar sedan, skrev Bosse Boy:

Om detta är fallet så måste det vara ett helsicke att köra inrikes i tex Japan där dom använder sig av massa stora kärror på dom korta rutterna.

1 timme sedan, skrev mrco:

// mrco

Thai har genom åren varit ökända med att parkera på plattan och nåt glasklart svar på detta har nog inte Thaiarna själva ens...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

// mrco

De byggde om i vintras, jag fick bussgate 2-3 gr.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Nja det beror helt på passagerarbeläggningen, thai kör ju både med B777 och 747 på Phuket o CM, istort sett alltid fulla.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Dela på andra sajter

Blir du avsläppt på plattan beror det med största sannolikhet på att det inte finns någon gate ledig. Har aldrig hänt mig men vi flyger bara två ggr/år.

För övrigt märkte vi inte av någon ombyggnation i Mars, å andra sidan är man inte direkt pigg i arla morgonstund.

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev evert 1:

Blir du avsläppt på plattan beror det med största sannolikhet på att det inte finns någon gate ledig. Har aldrig hänt mig men vi flyger bara två ggr/år.

För övrigt märkte vi inte av någon ombyggnation i Mars, å andra sidan är man inte direkt pigg i arla morgonstund.

Det var brist på gates i vintras pg ombyggnad.

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev evert 1:

9 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det var brist på gates i vintras pg ombyggnad.

Jag har åxå råkat ut för Bussgate ett par gånger pga ombyggnad på Suvvan

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev L64:

Kan den stora humorgurun utveckla för här hängde jag inte med...

Det var ju en månad sedan. Har varken tid eller lust att leta upp det, men det var nånting om att du inte hade tid att sitta framför datorn för att du skulle ut på krogen. Sen efter en halvtimme så var du tillbaks på forumet, därav frågan.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

Sen efter en halvtimme så var du tillbaks på forumet, därav frågan

Smartphone?

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Smartphone?

Ja, det är väl klart. Men det var ju inte tekniken det handlade om. Läs inläggen före det datumet om du orkar, själv bryr jag mig inte om han (kramdjuret) fattar eller inte.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

Ja, det är väl klart. Men det var ju inte tekniken det handlade om. Läs inläggen före det datumet om du orkar, själv bryr jag mig inte om han (kramdjuret) fattar eller inte.

Om han skriver att han inte har tid att sitta vid datorn längre, och sedan är online om 30min igen så är väl det inget konstigt. Han fipplade väl med telefonen och typ tapatalk?

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Om han skriver att han inte har tid att sitta vid datorn längre, och sedan är online om 30min igen så är väl det inget konstigt. Han fipplade väl med telefonen och typ tapatalk?

Nä. Han försökte få det till att han minsann skulle ut på stan och inte sitta och hänga dygnet runt vid datorn, som jag gör enligt honom. Trots det så är han tillbaks på forumet igen efter en halvtimme.  :rolleyes:

Det handlar alltså inte om varifrån han sänder sina meddelanden, utan att han inte kan låta bli, fast han försöker hävda motsatsen.

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

Nä. Han försökte få det till att han minsann skulle ut på stan och inte sitta och hänga dygnet runt vid datorn, som jag gör enligt honom. Trots det så är han tillbaks på forumet igen efter en halvtimme.  :rolleyes:

Det handlar alltså inte om varifrån han sänder sina meddelanden, utan att han inte kan låta bli, fast han försöker hävda motsatsen.

Nja, skillnaden kanske är att du hänger hemma vid datorn, och han vid någon bardisk/flygplan/taxi/jobb/restaurang i detta fall?

Dela på andra sajter

Har oxå råkat ut för bussningar på Suvvan men det var många år sedan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...