Guest Gawar Inlagd Oktober 2, 2012 Dela Inlagd Oktober 2, 2012 Jodå jakten har börjat ,,,finns i mina trakter att köpa (skåne),,,men obs köp kallrökt mycket godare o håller längre Som boende i lastbil är skåne mina trakter med.. Ibland.. Hehe... Men hemort är Nässjö.. Jag vet inte hur dom rökt de jag ätit innan... Men gott e de iaf.. Lite grogg å rökt rådjur... Måste hitta lite innan 1:a nov då att sitta å gnaga på Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd Oktober 2, 2012 Dela Inlagd Oktober 2, 2012 Som boende i lastbil är skåne mina trakter med.. Ibland.. Hehe... Men hemort är Nässjö.. Jag vet inte hur dom rökt de jag ätit innan... Men gott e de iaf.. Lite grogg å rökt rådjur... Måste hitta lite innan 1:a nov då att sitta å gnaga på Kommer du förbi hästveda så gå in på ica där..(gamla walkvists rökeri ),,,,du kommer att bli förvånad, kött från alla världsdelar finns, och framför allt rökt råskinka. själv håller jag hårt i mina råskinkor.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Oktober 3, 2012 Dela Inlagd Oktober 3, 2012 Bilder jag fick från min bror när han var ute på sin fiske tripp uppe i lappland i Augusti. Ha det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Oktober 3, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 3, 2012 Ja acdc Där har jag åkt många gånger, vi hade ett tag ett specialtillstånd att få fiska i en sjö ute på Stekenjokk. Om du tittar på kartan så heter sjön Hetenjaure, herregud va mycket Öring jag fått där. Men det var några år sedan, tack för underbara bilder. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Oktober 3, 2012 Dela Inlagd Oktober 3, 2012 Så här ser min Gäddskalle ut efter ca 20 år. Den fick ligga 2 veckor i formalinlösning. Sen torka i ett pannrum. Den vägde 11,8kg. Fångades långt ut i Sthlms skärgård (Stora nassa) Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaimoose Inlagd Oktober 5, 2012 Dela Inlagd Oktober 5, 2012 På väg till passet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Oktober 5, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2012 Idag drev min tik som en klocka, å jag hade rådjuret på 5 meter. Men jag sköt inte... djuret kom på tok för fort... När tiken kom fram till mej efter ca: 1minut så stannade hon upp å tittade anklagande på mej, suckade ljudligt och fortsatte i löpan... Dom vet mer än vad vi tror dom små liven... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd Oktober 5, 2012 Dela Inlagd Oktober 5, 2012 Idag drev min tik som en klocka, å jag hade rådjuret på 5 meter. Men jag sköt inte... djuret kom på tok för fort... När tiken kom fram till mej efter ca: 1minut så stannade hon upp å tittade anklagande på mej, suckade ljudligt och fortsatte i löpan... Dom vet mer än vad vi tror dom små liven... Hon kanske t o m funderar på att byta ut dig mot en yngre och raskare skytt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Oktober 5, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2012 Hon kanske t o m funderar på att byta ut dig mot en yngre och raskare skytt? Jag säger som det är uppe i min vilda hembygd, Ok spöa min kärring, men rör du min hund så dör du.. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaimoose Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Det blev en kalv idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Gawar Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Bekväm jägare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Oktober 15, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Jaa vaddå bekväm. Fullt normalt ju... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Offe1609 Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Bilderna e fine Gillar inte jakt pg att jag är så jävla avundsjuk Fiske e bra har fiskevatten Min största Abbore 1,3 kg gick en in grillen ( Enbärsgrill) Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maakaao Inlagd Oktober 21, 2012 Dela Inlagd Oktober 21, 2012 Idag hängde jag studsaren på axeln och smög runt på min jaktmark, rätt som det var fick jag se en älgko och kalv. Det blev en spännande ansmygning med ett lyckat resultat då jag fick skott på kalven. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Gawar Inlagd Oktober 23, 2012 Dela Inlagd Oktober 23, 2012 Blir Sugen på svärdfisk fiske när jag sitter å glor på svt1 nu. Testade de i phuket 2010, får bli en sväng ut tills havs igen i vinter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Oktober 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Min nya jaktmaskin är inte stor nu, men vänta ett par år dååå jäklar... http:// Och ja jag är elektriker, men en av jyckarna har käkat av kabeln till Tv:n och jag hade bara en som va lång så inih-e hemma... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd Oktober 31, 2012 Dela Inlagd Oktober 31, 2012 Hej.Formodligen lite dumma fragor,har noll kontroll ang jakt. Vad ar max meter ni kan skjuta pa for att fa en 100% traff, ex älg,radjur,vildsvin och div djur //Roger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swedmark Inlagd Oktober 31, 2012 Dela Inlagd Oktober 31, 2012 Hej Roger, Det er mycke svårt och svara enkelt på. Afhänger av vapenkvalite, kikkare, caliber, patronladning, vejr, skyttens formåga, samt dyrets stående position. Men med bra grej och godt fast anläg (liggende) er det mögligt och ramme en cirkel på 10 cm. så gott som hver gang på 100 meter. Selv har jag skudt i prick med eget grej på over 300 meter, men man bör aldrig skryte om lange afstande om man skyder til levende vildt. Mere sport om man kan lykkedes och smygeind på tät hold. En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Oktober 31, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 31, 2012 (ändrad) Jag har sett en älg skjutas på 300m. Det var helt vindstilla minusgrader Älgen stod still och skytten hade stöd. Men där har nog eg. gränsen för etisk jakt passerats, till saken hör att här ovan nämda Älg var påkörd och gick undan framför oss med ett ben helt av. Men en gevärskula är nog dödande på närmare en kilometer tror jag. Om hagel däremot sägs det att den är skadlig på 100X hagelstorleken.. Tex skjuter du med treor så kan du orsaka olyckor på 300m. Men man skjuter aldrig mot ett djur på mer än 25-30 meter Ändrades Oktober 31, 2012 av Odin Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd Oktober 31, 2012 Dela Inlagd Oktober 31, 2012 Tackar for svaren. . Hur bedommer ni avstanden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Oktober 31, 2012 Dela Inlagd Oktober 31, 2012 Tackar for svaren. . Hur bedommer ni avstanden? Hej Bara att öva och öva, om du inte har elektroniska eller optiska hjälpmedel, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swedmark Inlagd Oktober 31, 2012 Dela Inlagd Oktober 31, 2012 Der findes elektroniske avstandsmättare, som gör det mycke nöjagtigt. Har aldrig selv anvendt dom. Jag anvender mätningssystem indbygd i min kikkaresigte (men inte så nöjagtig ca.+-10 meter på 100 meter). En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Oktober 31, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 31, 2012 Jag har avståndsmätare.. I bilen, men de e som Jocko skriver man övar och testar hela tiden. Jag ser ett träd och bedömer avståndet sen stegar jag upp å jämför, å det händer inte bara en gång om dagen... Och ssv. övning ger färdighet, jag är inte helt jäkla borta på avstånd under 200m. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd November 7, 2012 Trådstartare Dela Inlagd November 7, 2012 Ja idag kom det... Min lilla mia noi blev attackerad av ett Vildsvin. Inga allvarliga skador som tur var, men hon haltar på ett framben och är ganska skapligt chockad. Efter sammandrabbningen sprang så fort hon kunde på tre ben i sina bakspår tillbaka till husse och när hon såg mej brast det totalt, hon började skaka så kraftigt att hon inte kunde gå. Det blev en kroppsbesiktning där inga nya hål kunde upptäckas så bar jag ut henne ur skogen och satt mej med henne i knät i bilen (med dieselvärmaren på på max), skakningarna/vibrationerna avtog sakta för att försvinna helt efter ca: en timme. Efter hemkomst så hittade vi ett litet sår i trampdynan (som rengjordes grundligt) troligtvis har hon fått ett bett över tassen, men som tur är har inga ben krossats. Vi stoppade i henne leverpastej, Nutri-Cal (energi på tub) och hennes favoritmat, och nu sover hon riktigt tungt och verkar inte ha fått några stora psykiska men efter det inträffade. Fast det återstår att se om hon jagar gris igen, eller om hon jagar överhuvud taget... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd November 7, 2012 Dela Inlagd November 7, 2012 Ja idag kom det... Min lilla mia noi blev attackerad av ett Vildsvin. Inga allvarliga skador som tur var, men hon haltar på ett framben och är ganska skapligt chockad. Efter sammandrabbningen sprang så fort hon kunde på tre ben i sina bakspår tillbaka till husse och när hon såg mej brast det totalt, hon började skaka så kraftigt att hon inte kunde gå. Det blev en kroppsbesiktning där inga nya hål kunde upptäckas så bar jag ut henne ur skogen och satt mej med henne i knät i bilen (med dieselvärmaren på på max), skakningarna/vibrationerna avtog sakta för att försvinna helt efter ca: en timme. Efter hemkomst så hittade vi ett litet sår i trampdynan (som rengjordes grundligt) troligtvis har hon fått ett bett över tassen, men som tur är har inga ben krossats. Vi stoppade i henne leverpastej, Nutri-Cal (energi på tub) och hennes favoritmat, och nu sover hon riktigt tungt och verkar inte ha fått några stora psykiska men efter det inträffade. Fast det återstår att se om hon jagar gris igen, eller om hon jagar överhuvud taget... Det fanns ju en anledning till att vild-grisarna, sköts, eller satts i hägn... Liksom varg... Men. man får inte glömma att en del av dessa släpptes av sk. jägare...För sportens skull.. Hoppas det går bra för voven!! Skjut skiten!!! Där är jag inte blyg! Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu