Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv

Odin

Recommended Posts

Borgmästarens Son

Preliminärt JA, men det står för mej.

Vad säger Borgmästarynglet??

Låter som en riktigt bra ide!

Jag är på

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Dela på andra sajter

• Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Odin

201

• thaimoose

43

• maakaao

37

• wavis

32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ursäkta en ovetande, men finns det nåt krav på kulfång när man jagar fågelfä? Vid typ älgjakt så måste det väl finnas 100% kulfång bakom, men det lär det väl knappast finnas då, även om det är glesbefolkat däruppe där Kim jagar.

Hej

100% kulfång behövs inte,men du som skytt är ansvarig för skottet

vad som händer med kulan är helt beroende på vilken typ av vapen man använder,

och vilken vinkel skottet avlossas. en svår fråga det finns böcker om bara denna fråga

MVH//Johannes

Dela på andra sajter

Hej

100% kulfång behövs inte,men du som skytt är ansvarig för skottet

vad som händer med kulan är helt beroende på vilken typ av vapen man använder,

och vilken vinkel skottet avlossas. en svår fråga det finns böcker om bara denna fråga

MVH//Johannes

Tack för svaret i denna chat-tråd...

Det där med kulfång var ju uppe i rätten med den där skidåkaren som fick ta emot en salva efter eljen. Men där fanns ju en kulle bakom. Men om man skjuter snett uppåt som i fågeljakt så kommer ju kulan ner såsmåningom, hur räknar man då? Kulan hinner väl fara iväg ett antal km innan nedslag, och vad säger att det inte finns en renskötare eller annan jägare där?

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Tack för svaret i denna chat-tråd...

Det där med kulfång var ju uppe i rätten med den där skidåkaren som fick ta emot en salva efter eljen. Men där fanns ju en kulle bakom. Men om man skjuter snett uppåt som i fågeljakt så kommer ju kulan ner såsmåningom, hur räknar man då? Kulan hinner väl fara iväg ett antal km innan nedslag, och vad säger att det inte finns en renskötare eller annan jägare där?

Hej

Utan tvekan kommer kulan ner,men som jag sa så är vapnet viktigt,vikten på kulan,eller hagel,hagel är nästan risk fritt på 75 meter.en lätt kula

har ingen anslagsenergi att tala om om du skjuter rätt upp och kulan faller ner,men men risken finns där och man är ansvarig till en viss gräns.

skytten som du nämnde ,kvinnan som sköt skidåkaren hon frikändes,

MVH//Johannes

Dela på andra sajter

Ursäkta en ovetande, men finns det nåt krav på kulfång när man jagar fågelfä? Vid typ älgjakt så måste det väl finnas 100% kulfång bakom, men det lär det väl knappast finnas då, även om det är glesbefolkat däruppe där Kim jagar.

Ja generellt gäller väl att skjuta med sunt förnuft och tänka på skottriktningar och så om man jagar i bebyggda trakter. Just där jag jagat på bilderna är det dock inte aktuellt eftersom det är flera mil till bebyggelse åt alla håll. Inga andra jägare heller, de enda spår man ser i markerna är sina egna... och djurens.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Inte så många timmar dagsljus nu. Sover du resen av tiden, på jaktturerna?

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Leif

Han hämtar skotern oxå :crazy:

Måne

Dela på andra sajter

Leif

Inte alls så farligt mörkt längre, kryper ur sovsäcken runt 0600, kokar kaffe, äter ordentligt, gör i ordning en liten lunchmatsäck, morgonskiter i snödrivan, fixar utrustningen osv. Ca kl 0800 står jag på skidorna och åker iväg i halvskummet. Jaktljust var det till ungefär 15:20 den här veckan och längden på dan ökar med 6 min i varje ända per dag just nu, så det går fort. Är ju inte säkert att man är tillbaka 15:20 dock utan då kan man fortfarande vara långt "hemifrån". Bästa jakttiden på dygnet är just sista timmen av ljus då tjädern går upp i träden för att äta innan de ska sova hela natten i en snödriva. Så det gäller att vara på bästa stället när mörkret faller.

Man är sedan rejält slut efter att ha stått på skidorna hela dagen men man lagar mat, äter, diskar, torkar kläder, hämtar vatten från bäcken, tar hand om skavsår och utrustning osv innan man somnar sött kanske någongång mellan 20 och 22. Ett par av dagarna har jag ju också gett mig ut på skoter vid 19-20 tiden för att hämta lämnade tjädrar 5-7 km bort.

Skulle jag orka något mer så har jag med en bok.

Det händer också ibland att jag får med någon kompis och då blir det givetvis även några whiskey på kvällen. Är jag ensam räcker det med 1 whiskey innan middag.

På fjällripjakten i månadsskiftet feb/mars är jaktdagarna redan 12 tim långa vilket väl är max vad man orkar med ungefär. Fast jagar jag i mitten på december så stannar jag aldrig över natten, då "natten" utgör ca 19 tim av dygnet. Då är det bättre att köra de 12 milen hem till stan igen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Han hämtar skotern oxå :crazy:

Jag använder skotern för att ta mig och utrustningen ut de första 10 km från plogad väg. Där 10 km ut har jag sedan min bas och sover i mitt hemmabyggda portabla "hus".

Andra dagar kan jag dock behöva använda skotern kvällstid för att hämta tjädrar jag hängt ute i skogen för att slippa bära på dem hela jaktdagen. de väger ca 4,5 kg styck och blir tunga att bära en hel dag. Speciellt om man har skjutit fler än en.

Dela på andra sajter

Jag använder skotern för att ta mig och utrustningen ut de första 10 km från plogad väg. Där 10 km ut har jag sedan min bas och sover i mitt hemmabyggda portabla "hus".

Andra dagar kan jag dock behöva använda skotern kvällstid för att hämta tjädrar jag hängt ute i skogen för att slippa bära på dem hela jaktdagen. de väger ca 4,5 kg styck och blir tunga att bära en hel dag. Speciellt om man har skjutit fler än en.

Nu måste jag gå och duscha,är det säkert att du börjar närma dig 50?Du far ju omkring som en tonåring :14: Måste vara bra för ölmagen med så många mils träning.Hälsa familjen från oss

Måne

Dela på andra sajter

En bild på det portala huset vill jag se

Kan du väl få.

Ihopvikt under transport ser "huset" ut så här.

tj31.jpg

Under uppförande... (tar 10-15 min att sätta upp)

tj30.jpg

Klar på plats, (där den står just nu), alltså 1 mil från närmsta plogade väg. Åker dit tidigt imorgon bitti för övrigt, drar hem den två nätter senare när tjäderjaktsäsongen är över. Senare i år blir det en fiskebostad till fjälls vilket är det egentliga syftet med bygget. Men konceptet funkar alltså alldeles utmärkt under vinterjakt också.

tj28.jpg

Inomhus ser det ut ungefär så här just nu, jävligt slitet efter ca 20 års användning, fast ännu fullt funktionsdugligt. Men jag planerar en helrenovering när jag får tid. En arbetskollega, tillika jaktkompis på bilden för övrigt.

tj29.jpg

Dela på andra sajter

Nu måste jag gå och duscha,är det säkert att du börjar närma dig 50?Du far ju omkring som en tonåring :14: Måste vara bra för ölmagen med så många mils träning.Hälsa familjen från oss

Du skulle bara veta hur mycket jag flängde omkring decceniet mellan 20 och 30. Nog märks det på orken att det gått 20 år sen dess. Fjärde jaktdagen i rad på skidor var jag som spaggetti i både armar och ben. så kändes det aldrig för 20 år sen.

Dela på andra sajter

Ett sånt vill jag också ha, fan storbildstv mitt ute i skogen. Hur har ni fått godkännande av era fruar att skjuta djur ? Min fru fick mig i god Bhuddistisk anda att ge upp jakten för några år sedan och gevären har sedan dess varit inlåsta i vapenskåpet. Äta kött går bra bara inte man har dödat det. Logik ???. Har gått upp 20 kg. vilket jag alltid gick ned under vintern förut.Ja ja man får ju inte alltid det man vill. Nu är jag i Thailand och har precis öppnat en öl klockan är 03.00 så jag är fortfarande på Svensk tid. Lite lycklig efter att jag läst att Leksand spöat lillebror Mora i hockey i går. Ska nu försöka att se Leksand Borås på S 24 i kväll. hoppas det funkar.

Ha det bra önskar flor

bor i Korat.

Dela på andra sajter

Ett sånt vill jag också ha, fan storbildstv mitt ute i skogen. Hur har ni fått godkännande av era fruar att skjuta djur ? Min fru fick mig i god Bhuddistisk anda att ge upp jakten för några år sedan och gevären har sedan dess varit inlåsta i vapenskåpet. Äta kött går bra bara inte man har dödat det. Logik ???. Har gått upp 20 kg. vilket jag alltid gick ned under vintern förut.Ja ja man får ju inte alltid det man vill. Nu är jag i Thailand och har precis öppnat en öl klockan är 03.00 så jag är fortfarande på Svensk tid. Lite lycklig efter att jag läst att Leksand spöat lillebror Mora i hockey i går. Ska nu försöka att se Leksand Borås på S 24 i kväll. hoppas det funkar.

Ha det bra önskar flor

Flor,,,,

Jag byter med dig alla dagar i veckan om det behövs

Jag har fulla vapenskåpet och vill fylla frysen.

Men kan sälja allt om det ska vara så.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

Ha det bra önskar flor

Kan säga att jag hamnat i motsatt situation, har haft bössorna stått och samlat damm ca 10 år, men hon tjatar om att jag ska börja jaga igen så nu har jag fixat lite rådjursjakt till hösten, inte utan att jag saknat det lite grann.

mvh walle

Dela på andra sajter

Ingen som har en bild på Orrjakt i januari?

Har själv inga bilder men fan va fågel de

kan vara i topparna!

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Dela på andra sajter

Ha det bra önskar flor

Hej!

Tjejen älskar viltkött, hon påstår att kron/dov-hjort och rådjur är det bästa kött hon smakat. Dock vill hon att jag ska ta med magar och tarmar mm hem, lever och hjärta hos ungdjur fungerar bra, men att stå i skogen och ta hand om tarmar? Nej, det gör jag bara inte. Så, efter mycket tjat om råvaror till "thom säp" eller hur det nu stavas, så beslutade hon sig för att följa med ut på dovhjortsjakt. Sagt och gjort, en tidig morgon straxt innan vi drog i väg till Thailand, packade vi ryggsäcken och drog till skogs. Visst, vi har varit mycket i skogen tillsammans men aldrig jagat så det skulle bli spännande.

Jag tycker att pyrschjakt (smygjakt) på hjort är bland den roligaste jaktformen, men då framför all på kronvilt i storskog. Men nu var tilldelningen i jaktkretsen avklarad, så det fick bli dovhjort, som inte är "smygbara" på samma vis. De lever i flock och har många vakande ögon tillsammans, dessutom trivs de bäst på fälten. Så det fick bli "smygjakt från torn till torn istället, vilket passade frugan utmärkt, då hon tröttnade på att sitta stilla i mer än 10 minuter. När två timmar gått hade vi avklarat mer än häften av de pass som jag planerat. Jag började förstå att detta skulle bli en helt vanlig skogspromenad, dock med studsaren på axeln. Efter en väl lång frukost med mat som aldrig spisats i denna skog var det dags att gå ner mot "Vreta gärde", en liten inäga som hjortarna tycker om att beta på under förmiddagen.

Väl på plats tog det bara en halv timme innan de första hjortarna visade sig , studsaren lades an, men innan skottet skulle falla tog tjejen tag i min arm och sade att de hade fullt med prickar på kroppen, så de fick man inte skjuta! Jag vet fortfarande inte varför! Efter ytterligare en timma kom en hind med kalv, utmärkt tänkte jag, en kalv är perfekt! Än en gång gjorde jag klart för skott, det var mycket kort håll, ca 60 meter, så det gällde att vara extremt försiktig i alla rörelser mm. Samtidigt som jag osäkrade 30-06, an och kramade avtryckaren hördes ett ljudligt Prrruuut, hjortarna vände de vita svansarna mot oss och försvann in mot skogen. Jag vänder mig mot tjejen något förargat, hon tittar lite förläget på mig och säger: "fölåt, föl mycket chili i flukosten" Vi skrattade så att det inte fanns ett djur på flera kilometer, men jaga tillsammans kommer vi nog aldrig att göra igen!

//S

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

Jo det tycker jag visst ni ska göra.

Sitta ensam i ett jakttorn är väl det tråkigaste man kan göra, bättre att sitta å kramaså lyssna på skogen-

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

jo, det har du så rätt i herr Scorpio, jakt från torn är inte min grej, dock heller inte med en tjej!

Men ska man jaga så ska man, då får kramandet vänta lite.

//S

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

Jakt är ett av mina intressen och mitt motto är att tar man från skogen så måste man ge något tillbaka därför matar jag de vilda djuren hela vintrarna med ensilage och sockerbetor.

Nu har snön och kylan slagit till med full kraft och den senaste veckan har det kommit 20-30 cm snö så nu söker sig de flesta djuren till foderplaten.

För en vecka sedan satt jag upp kameran för att se vilka djur som kommer fram och äter, hittills har jag fått bilder på kronhjortar och det verkar som de har förökat sig otroligt, förra vintern såg jag 6 djur och nu är det minst 12 djur hindar, kalvar och en stor hjort(tjur) med minst 10 taggar.

Här är några bilder tagna med åtelkameran.

post-3878-0-66285600-1328304059_thumb.jp

post-3878-0-53418400-1328304062_thumb.jp

post-3878-0-87850700-1328304064_thumb.jp

post-3878-0-09441600-1328304067_thumb.jp

post-3878-0-88548500-1328304069_thumb.jp

post-3878-0-67466800-1328304072_thumb.jp

post-3878-0-11277900-1328304075_thumb.jp

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...