Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv

Odin

Recommended Posts

Magnus-Chumphae

8-57 är en utmärkt kalliber, men alla klass 1 kulor funkar om dom e rått placerade.

Igår använde jag 308W pga. att Swarowskikikaren på 93-62-an inte lämpar sej för nattskytte. Annars är det den kaliber jag föredrar för Gris och Älg.

För Björn eller skadat Vildsvin är favoriten en fulladdad 45-70 pga. stoppeffekten på nära håll.

Men ssv. grov kaliber är ingen ursäkt för frånvaro från skjutbanan, allt funkar om man kan placera skotten.

Ok det var det jag trodde men tänkte att skadar inte att fråga, ja klart man måste ju träffa rätt med är därför jag föredrar att hålla mig till en studsare och kaliber så långt det går, varje bössa är ju unik.

mvh

Magnus-Cumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

• Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Odin

201

• thaimoose

43

• maakaao

37

• wavis

32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Att du inte vill diskutera detta i denna tråd blir lite tvetydigt då du författar en halv uppsats om ämnet och fortsätter diskussionen. Vidare slänger du ur dig idefattiga kommentarer om moralens väktare trots att jag uttryckligen skrev att jag inte har några som helst moraliska synpunkter på jakt. Antingen bemödade du dig inte att läsa mitt inlägg eller så valde du bort de delarna som inte passade i din argumentation. Att du sedan börjar jiddra om palestinasjalar och reclaim the city visar på hur vilse du är i debatten. Du argumenterar mer mot något av dina hjärnspöken eller något du läst i en insändare i Metro än vad jag faktiskt skrivit i mina inlägg.

Jag frågade en rak och enkel fråga angående jägares syn och upplevelse av olika jaktformer och du börjar hetsa som en vilde. Med jaktförespråkare som dig behövs det liksom inga motståndare, du sköter det hela bra på helt egen hand. Men, nu skall jag låta dig jaga dina väderkvarnar ifred för jag har fortfarande inga moraliska problem med att folk jagar, men jag har fortfarande svårt att definiera åteljakt som verklig jakt - kallar du det viltvård eller nått blir det rimligare. Precis som en sportfiskare kanske inte skulle se trålning som en så spännande form av fiske utan att för den delen ha några moraliska problem med fisk i allmänhet.

Men så trevligt att du är så duktig på att ordfajtas.

Jag förstår inte ens din poäng men jag är lite lika bra på det här med ordbajseriet. Men du är ju uppenbarligen ett proffs så jag låter det bero.

Du frågade inte efter jägares syn och upplevelser, du sa att jägare inte kan argumentera. Men skit samma, jag orkar inte dividera med dig som är så duktig på det här med att skriva fina ord och fraser.

Dela på andra sajter

Ja, det kanske handlar om min föreställning om att åteljakt inte är särskillt ansträngande och inte mkt till utmaning. Det kanske det är och eftersom jag aldrig testat tar jag tex. ditt eller Odins ord på det. Men man måste väl kunna fråga utan att rabiata jaktfantaster spinner igång trots att man inte dömt ut jakt som sådan eller?

Men du, kan du inte ta och spamma en annan tråd istället för att spela duktig här?

Dela på andra sajter

Härligt Odin att du fick tag på ett litet svin till träffen vi andra större dyker upp i egna personer.

Dela på andra sajter

Ja de blev ett dyrt svin pga. Tappad telefon å sönderslagen klocka...hehe

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Tallviking

Svindyrt ! :giggle:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Någon som har testat Braxen lagad på thaivis? jag tror att det kan bli bra så nu är det dax för Braxenmete. Tips på bra beten, mäsk osv. emottages med glädje.

Dela på andra sajter

Ähh det var ju bara en iphone, nu fick du ju en anledning till att köpa nya Samsung :great:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

Någon som har testat Braxen lagad på thaivis? jag tror att det kan bli bra så nu är det dax för Braxenmete. Tips på bra beten, mäsk osv. emottages med glädje.

Om du menar så som min gumma soltorkar sina mörtar på balkongen eller stoppar en burk full med abborrar i chillispad på balkongen för att den skall jäsa.:huh:

Så kan jag säga att det har jag aldrig, och kommer aldrig att prova

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

Ähh det var ju bara en iphone, nu fick du ju en anledning till att köpa nya Samsung :great:

Näe där måste jag faktiskt berömma Apple, när jag gick in till Sjökvestarn (lokala telefonförsäljaren)och berättade om min belägenhet så tog det 15 minuter tills jag hade en ny Iphone i min hand och med alla mina kontakter, foton och nästan alla appar...

Helt jävla ovärderligt att kunna återskapa kontaktlistan...

I det här fallet: Hejja Apple...

Dela på andra sajter

Näe där måste jag faktiskt berömma Apple, när jag gick in till Sjökvestarn (lokala telefonförsäljaren)och berättade om min belägenhet så tog det 15 minuter tills jag hade en ny Iphone i min hand och med alla mina kontakter, foton och nästan alla appar...

Helt jävla ovärderligt att kunna återskapa kontaktlistan...

I det här fallet: Hejja Apple...

Hej

Kunde dom inte tala om för dig var du tappat den ? :)

MVH//Jocko

Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej

Kunde dom inte tala om för dig var du tappat den ? :)

MVH//Jocko

Klart dom kan, men det gör handlarn på kvällen och säljer den lätt beg för ett bra pris!

Dela på andra sajter

Njet jag hade inte den appen... Då.

Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Njet jag hade inte den appen... Då.

Det behöver du inte oroa dej för det hade säkert apple.....

Dela på andra sajter

Jag har jagat älg i lappland i ca 50 år,det mest spännade numera är att få se alla nya och dyra vapen och andra prylar

som de nya jägarna stoltserar med.Min Husqvarna 9,3X57 som jag haft sedan 60 talet skrattas det åt.

Dela på andra sajter

Jag har jagat älg i lappland i ca 50 år,det mest spännade numera är att få se alla nya och dyra vapen och andra prylar

som de nya jägarna stoltserar med.Min Husqvarna 9,3X57 som jag haft sedan 60 talet skrattas det åt.

Va?

Nej min...vän där har du fel, den kalibern är eftertraktad främst av eftersöksjägare. Förr kallades den för potatiskastare (som du säkert vet) pga dess låga utgångshastighet, jag har en favoritbössa i kaliber: 45-70 och den e ju ännu långsammare... Men jävlar vilken inpact

Dela på andra sajter

Hej!

Min första studsare var just en 9.3x57 och jag har nog aldrig varit så nöjd med ett annat vapen, dock gjorde sidmontaget av ett för stort kikarsikte i kombination med vapnets låga vikt en smärtsam upplevelse för näsroten. Idag använder jag den vid eftersök, den är då en oslagbar "buskröjare! Dock med öppna riktmedel!

//S

There can be only one (Stefan)

Dela på andra sajter

Vill bara meddela att grisarna inte verkar ha skrämts för mkt. av mitt skott i Torsdags, dom är redan tbx. på skjutåteln och käkar för fullt...

Dela på andra sajter

Tillägg nr.2

Fan vad jag är glad att ha en kompis som är styckare, grisen åkte isär på nolltid. (jag vill inte ta credit för nåt som nån annan ska ha)

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Tillägg nr.2

Fan vad jag är glad att ha en kompis som är styckare, grisen åkte isär på nolltid. (jag vill inte ta credit för nåt som nån annan ska ha)

Ja men du gjorde ju en del annat hundgöra så lite credit ska du ha he he ,det börjar vattnas i mun redan

Dela på andra sajter

Guest paw-76

Vad är det för regler gällande vildsvinsjakt? Hur många får man skjuta och får man jaga vs året om ? Bara lite nyfiken. :)

Dela på andra sajter

Vad är det för regler gällande vildsvinsjakt? Hur många får man skjuta och får man jaga vs året om ? Bara lite nyfiken. :)

Inget begränsning avs. antal, ja man får jaga V.s. året runt men vissa delar av året får man bara skjuta årsunge av V.s. och man får bara använda hund under tiden då hund är lovlig för övrigt vilt... med vissa modifikationer.

Dela på andra sajter

Guest paw-76

Inget begränsning avs. antal, ja man får jaga V.s. året runt men vissa delar av året får man bara skjuta årsunge av V.s. och man får bara använda hund under tiden då hund är lovlig för övrigt vilt... med vissa modifikationer.

Tydligen så är det många som har problem med vildsvinen,dom förstör trädgårdar för folk och liknande.Sen har dom väl inga naturliga fiender här nere i Stockholms trakten och söderut heller så dom kan bara göka på och öka i antal hela tiden.

Då kan du Odin, likt Obelix komma hem med ett vildsvin på axeln varje vecka för att få ner stammen lite. :giggle::great:

Dela på andra sajter

Nja naturliga å naturliga men Vargen har ju återkommit som fågeln Fenix i vår fauna och den är ju en naturlig fiende, om än numerärt underlägsen. Men ge Wolfman lite tid så ska ni se att det löser sej, med dom flesta varelser i moder naturs hage..

Dela på andra sajter

Nja naturliga å naturliga men Vargen har ju återkommit som fågeln Fenix i vår fauna och den är ju en naturlig fiende, om än numerärt underlägsen. Men ge Wolfman lite tid så ska ni se att det löser sej, med dom flesta varelser i moder naturs hage..

Ja wolfen är även här i småland, bara några mil från mig sågs 2 stycken förra veckan.

Tiken är tydligen GPS-märkt därför kan de följa deras vandring och se var de bildar revir.

Men jag önskar inte att de etablerar sig här i mina trakter.... :whistle:

:wai:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...