Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv

Odin

Recommended Posts

Med rätt beten och slipade krokar så kan ni få drygt 77kg på 6h fiske på 2man

Obs! bara de över 50cm räknades så några av de på fotot fick vi inte räkna med i tävlingen(+77kg godkänd gädda och säkert över 100kg om vi fått räkna med allt), vi slängde säkert i 15-20 småpinnar.

Behöver jag nämna att vi vann den deltävlingen B)

Och vi(jag) vann även extrapriset på största fisken(9,5kg)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

• Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Odin

201

• thaimoose

43

• maakaao

37

• wavis

32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Oregistrerad knasen

Med rätt beten och slipade krokar så kan ni få drygt 77kg på 6h fiske på 2man

Obs! bara de över 50cm räknades så några av de på fotot fick vi inte räkna med i tävlingen(+77kg godkänd gädda och säkert över 100kg om vi fått räkna med allt), vi slängde säkert i 15-20 småpinnar.

Behöver jag nämna att vi vann den deltävlingen B)

Och vi(jag) vann även extrapriset på största fisken(9,5kg)

Med det gäddhänget är det ju svårt att undgå seger :crazy:

Dela på andra sajter

Ssv. Du får se det hur f-n du vill, men du skulle ha suttit ute med mej i hällregnet igår å snackat om slakt.

Då hade du både varit blöt och blåslagen, det är by the way 4:e kvällen jag sitter ute så det är nog fan världens längsta slakt.

Eller med andra ord: öppna inte käften om sånt du inte förstår.

Har jagat i 50 år så jag har lite erfarenhet av jakt.Varför så förbannad för en enkel fråga?

Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej

Du ställde en fråga. inte till mig men jag svarar, enligt den erfarenhet som jag har,

har byggt ett antal ljuddämpare av en annan modell,

prestandan påverkas inte om du inte kortar av pipan

MVH//Jocko

Tackar för svaret!

Det var bra att höra har funderat på att skaffa en dämpare men varit fundersam avseende prestandan.

mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

Men jag som jägare är så jäkla less på att bli påhoppad av människor som tror att kött uppstår i vita paket på konsum och likställd med Dr. Mengele eller som en skjutgalen mördare.

Det är en helt annan sak om frågan ställs på ett trevligt eller intreserat sätt, inte som en okvädning.

Jag har nästintills yrkesmässigt varit instruktör/kursledare vilket jag gärna och med glädje ställer upp på så länge tonen är hövlig.

Det är vad som händer när folk som tror sig vara moralens väktare rycker ut för djurens skull. Ta tex wille där som först tycker att alla jägare är fossiler som inte kan argumentera för sin sak utan utrycker sig burdust och lämnar mycket övers för diskussion.

Sen går han på och jämför med dykare som bara glider runt på revet och tittar på hajar.

Jag är både dykinstruktör och jägare och jag ser inte att jag skadar naturen på något sätt.

Det dessa palestinasjalarna vill göra är att skapa debatt om precis vad som helst. Det är som reclaim the city, de säger att de ska ta tillbaka gatorna till folket när de i själva verket krossar fönster och ställer till med jävulskap.

Vi bor i ett urgammalt samhälle av jägare och jordbrukare men självklart ska dessa moralväktare gnälla om hur kött och fisk hamnar på deras mat tallrik.

Jag kan respektera en vegan som inte ens äter kött eller fisk men folk som bara gnäller för att de tror att kossorna får en mindre smärtsam död på slakteriet kan bara ta och skruva ihop sin hjärna igen och tänka om!

Wille förstår inte ens hur du kan komma på att relatera till dykning i ditt inlägg? Tror du att du är nån slags naturhjälte bara för att du är en dykare?

Jag ska sticka ut hakan nu och säga till er jaktmotsåndare att ni kan fara åt h.vete i den här tråden. Skapa er en egen tråd där ni kan trätas och visa hur duktiga och humana ni är! Human är dessutom ett skit ord som inte betyder någonting. Människan bidrar inte till något i den här världen förutom piss och skit. Vi mördar våran planet. Jägare har iallafall en tanke bakom jakten. Vi strävar inte efter att utrota viltet. Om vi skulle sträva efter detta så skulle det inte finnas något vilt kvar.

Vad ni än säger ni som bryter upp minkfarmar och tror att om man släpper ut tusen minkar i naturen så blir det rättvist, ja ni har absolut noll koll!

Jaktformer varierar. Visst så kanske ni tycker att det inte är "sportsligt" att jaga vid åtel men var tror ni att er torsk kommer ifrån? Tror ni att det sitter tusen norrmän med metspön och metar upp fisken på ett humant sätt? Trål är ju fusk och slakt eller hur?

Så ta nu och sluta att dividera jaktens rätt eller fel och gå och krossa några fönster istället.

Ändrades av Chiefen
Dela på andra sajter

Det är vad som händer när folk som tror sig vara moralens väktare rycker ut för djurens skull. Ta tex wille där som först tycker att alla jägare är fossiler som inte kan argumentera för sin sak utan utrycker sig burdust och lämnar mycket övers för diskussion.

Sen går han på och jämför med dykare som bara glider runt på revet och tittar på hajar.

Jag är både dykinstruktör och jägare och jag ser inte att jag skadar naturen på något sätt.

Det dessa palestinasjalarna vill göra är att skapa debatt om precis vad som helst. Det är som reclaim the city, de säger att de ska ta tillbaka gatorna till folket när de i själva verket krossar fönster och ställer till med jävulskap.

Vi bor i ett urgammalt samhälle av jägare och jordbrukare men självklart ska dessa moralväktare gnälla om hur kött och fisk hamnar på deras mat tallrik.

Jag kan respektera en vegan som inte ens äter kött eller fisk men folk som bara gnäller för att de tror att kossorna får en mindre smärtsam död på slakteriet kan bara ta och skruva ihop sin hjärna igen och tänka om!

Wille förstår inte ens hur du kan komma på att relatera till dykning i ditt inlägg? Tror du att du är nån slags naturhjälte bara för att du är en dykare?

Jag ska sticka ut hakan nu och säga till er jaktmotsåndare att ni kan fara åt h.vete i den här tråden. Skapa er en egen tråd där ni kan trätas och visa hur duktiga och humana ni är! Human är dessutom ett skit ord som inte betyder någonting. Människan bidrar inte till något i den här världen förutom piss och skit. Vi mördar våran planet. Jägare har iallafall en tanke bakom jakten. Vi strävar inte efter att utrota viltet. Om vi skulle sträva efter detta så skulle det inte finnas något vilt kvar.

Vad ni än säger ni som bryter upp minkfarmar och tror att om man släpper ut tusen minkar i naturen så blir det rättvist, ja ni har absolut noll koll!

Jaktformer varierar. Visst så kanske ni tycker att det inte är "sportsligt" att jaga vid åtel men var tror ni att er torsk kommer ifrån? Tror ni att det sitter tusen norrmän med metspön och metar upp fisken på ett humant sätt? Trål är ju fusk och slakt eller hur?

Så ta nu och sluta att dividera jaktens rätt eller fel och gå och krossa några fönster istället.

Hej

Här sparas inte på krutet :)

MVH//Jocko

Dela på andra sajter

Guest wille

Att du inte vill diskutera detta i denna tråd blir lite tvetydigt då du författar en halv uppsats om ämnet och fortsätter diskussionen. Vidare slänger du ur dig idefattiga kommentarer om moralens väktare trots att jag uttryckligen skrev att jag inte har några som helst moraliska synpunkter på jakt. Antingen bemödade du dig inte att läsa mitt inlägg eller så valde du bort de delarna som inte passade i din argumentation. Att du sedan börjar jiddra om palestinasjalar och reclaim the city visar på hur vilse du är i debatten. Du argumenterar mer mot något av dina hjärnspöken eller något du läst i en insändare i Metro än vad jag faktiskt skrivit i mina inlägg.

Jag frågade en rak och enkel fråga angående jägares syn och upplevelse av olika jaktformer och du börjar hetsa som en vilde. Med jaktförespråkare som dig behövs det liksom inga motståndare, du sköter det hela bra på helt egen hand. Men, nu skall jag låta dig jaga dina väderkvarnar ifred för jag har fortfarande inga moraliska problem med att folk jagar, men jag har fortfarande svårt att definiera åteljakt som verklig jakt - kallar du det viltvård eller nått blir det rimligare. Precis som en sportfiskare kanske inte skulle se trålning som en så spännande form av fiske utan att för den delen ha några moraliska problem med fisk i allmänhet.

Dela på andra sajter

Vi strävar inte efter att utrota viltet.

Gäller det även tex varg? Kan man gilla vargar och även tycka jakt är ok? Älgarna räcker nog till er alla. I min mening är det ofta pro-jakt jägares egna retorik som är deras värsta fiende i diskussioner som dessa.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Dela på andra sajter

Tack för svar. Kan förstå att det är en "bättre" och framförallt säkrare form av jakt även om jag kanske inte skulle använda just ordet human för att beskriva den. Men är det inte mkt tråkigare?

Som dykare är det ju inte särskillt kul att dyka i hajakvariet på Kolmården i jämförelse med råka stöta på en haj på en drop off vid Burma Banks - blir inte åteljakt lite "för" enkelt?

Som sagt har jag inga moraliska synpunkter på jakt eftersom jag knappast gnäller över hur min oxfile hamnar i köttdisken. Jag är mest nyfiken på vad som lockar med de olika formerna av jakt. Kims "ett med naturen" jakt kan jag relatera till men med åteljakt blir det dessto svårare.

Hej Wille.

Tycker du att det är mer jakt desto djävligare väder mer snö,mer kyla,längre sträcka?

att kim skidar ut på kvällen för att lägga ut bulvaner för kommande morgondagens jakt .är det

"ett med naturen jakt" ? det är nog ingen skillnad enlig mitt sätt att se på jakt.

MVH//Jocko

Dela på andra sajter

Inatt har jag varit ute å viltvårdat ihjäl ett Vildsvin som du, jag och alla andra ska käka på grillträffen Wille

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Bottentrålning är ett mkt spännande fiske ska jag lova när man sicksackar mellan vraken ,med egengjorda kartor som alla yrkesfiskare delar med sig av

till varandra , däremot flyttrålning är inte så spännande

Dela på andra sajter

Guest wille

Hej Wille.

Tycker du att det är mer jakt desto djävligare väder mer snö,mer kyla,längre sträcka?

att kim skidar ut på kvällen för att lägga ut bulvaner för kommande morgondagens jakt .är det

"ett med naturen jakt" ? det är nog ingen skillnad enlig mitt sätt att se på jakt.

MVH//Jocko

Ja, det kanske handlar om min föreställning om att åteljakt inte är särskillt ansträngande och inte mkt till utmaning. Det kanske det är och eftersom jag aldrig testat tar jag tex. ditt eller Odins ord på det. Men man måste väl kunna fråga utan att rabiata jaktfantaster spinner igång trots att man inte dömt ut jakt som sådan eller?

Dela på andra sajter

Guest wille

Inatt har jag varit ute å viltvårdat ihjäl ett Vildsvin som du, jag och alla andra ska käka på grillträffen Wille

Underbart roligt!

Ser fram emot att avnjuta det lilla svinet i goda vänners sällskap.

Dela på andra sajter

Ja, det kanske handlar om min föreställning om att åteljakt inte är särskillt ansträngande och inte mkt till utmaning. Det kanske det är och eftersom jag aldrig testat tar jag tex. ditt eller Odins ord på det. Men man måste väl kunna fråga utan att rabiata jaktfantaster spinner igång trots att man inte dömt ut jakt som sådan eller?

Ja fy f-n Wille jag kom hem kl.5 imorse efter att ha spårat släpat passat burit igen och hängt det lilla svinet (ca 55kg. levandevikt) i mitt förråd.

Kläderna ligger fortf. på köksbordet leriga och blodiga, bilen ser ut ungefär som motosågsmassakern 3, å jag är så jäkla trött att det inte går att beskriva...

Där ser du Kompis jag e en snäll jäkel som gör allt för mina vänner...

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ser fram emot att få smaka grillat vildsvin för första gången :P:P

Har bara smakat vildsvinsgryta en gång i Italien fast då var jag så jäkla mätt efter 10 rätter innan huvudmåltiden + mycket :drunk: vin

så jag kommer inte ihåg hur det smakade

Var tvungen att gå ut och ta en Urban efteråt :kort:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Jag ska inte ropa hej än, Nasse ska Trekintestas åxå men trekinernas förekomst räknas väl i promille så jag förväntar mej att han är kurrant

Dela på andra sajter

Man längtar...

post-5528-0-72619600-1305823362_thumb.jp

Fin bild Moose, har du tänkt på att Röllekan (dom rosa blommorna på din bild) som förr stod utmed alla vägar inte finns där längre?

Dela på andra sajter

Fin bild Moose, har du tänkt på att Röllekan (dom rosa blommorna på din bild) som förr stod utmed alla vägar inte finns där längre?

Rallar-ros eller mjölk ört.

heter det i norr

MVH//Jocko

Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag ska inte ropa hej än, Nasse ska Trekintestas åxå men trekinernas förekomst räknas väl i promille så jag förväntar mej att han är kurrant

Du som jagar gris, dom är ju ganska hårdskjutna vad använder du för kaliber, jag tar ju älg, hjort och rådjur med min gamla 8 x 57 JS och den funkar bra på dom så den borde ju passa för gris med tycker jag. Eller är det bättre med en snabbare kaliber?

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

8-57 är en utmärkt kalliber, men alla klass 1 kulor funkar om dom e rått placerade.

Igår använde jag 308W pga. att Swarowskikikaren på 93-62-an inte lämpar sej för nattskytte. Annars är det den kaliber jag föredrar för Gris och Älg.

För Björn eller skadat Vildsvin är favoriten en fulladdad 45-70 pga. stoppeffekten på nära håll.

Men ssv. grov kaliber är ingen ursäkt för frånvaro från skjutbanan, allt funkar om man kan placera skotten.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

ibland lyckas man

post-5528-0-51538500-1305823614_thumb.jp

WOW!! Du fångade en solstickan.....de är sällsynta nu för tiden :great:

Skoja bara ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...