Odin Inlagd Maj 14, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Maj 14, 2011 Dämparen går ca. 2 cm. över pipan (Ace ultra tror jag den heter). De e en Blazer R93 308W. med kickstopper och dämpare så den har praktiskt taget noll rekyl och levererar underbart täta träffbilder. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Maj 14, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Maj 14, 2011 Nu har jag varit och lagt ut mat på åtlarna och special käk på skjutåteln, så vi får se om jag har större lycka i natt... Annars byter vi namn på Grillträffen till svältträffen. hehe Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Maj 14, 2011 Dela Inlagd Maj 14, 2011 Effekt och prestanda behöver inte påverkas av piplängd, ett snabbare krut som hinner brinna ut innan piplängden är nådd är en lösning, en annan lösning är att göra dämparen så att krutgaserna fortsätter att trycka på kulan genom hela dämparen och bara dämpar det som går.. Personligen tror jag att din dämpare skruvas över pipan och går ca 25 cm in över den. Tja. Det är bara jag, man jag har byggt dämpare i ett antal år... Hej! i normal fallet skulle effekten i en pipa som är kortad med 24 cm inte gå att kompensera med ett snabbare krut,en bra träff bild behöver inte innebära att prestandan är bra, jag skjuter hål i hål på 70 m med 22an.bra träff bild men ingen effekt. (för grisjakt) MVH//Jocko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Maj 17, 2011 Dela Inlagd Maj 17, 2011 Nu har jag varit och lagt ut mat på åtlarna och special käk på skjutåteln, så vi får se om jag har större lycka i natt... Annars byter vi namn på Grillträffen till svältträffen. hehe Har det blitt nån liten gris än? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Nu blommar konvaljen himmavid Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oddtom Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Är det jakt när man matar fram djuren,är det inte slakt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Birger Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Är det jakt när man matar fram djuren,är det inte slakt? Beror på hur man definierar. Men prova själv så får Du se hur pass enkelt det är i realiteten... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Maj 18, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Maj 18, 2011 Är det jakt när man matar fram djuren,är det inte slakt? Ssv. Du får se det hur f-n du vill, men du skulle ha suttit ute med mej i hällregnet igår å snackat om slakt. Då hade du både varit blöt och blåslagen, det är by the way 4:e kvällen jag sitter ute så det är nog fan världens längsta slakt. Eller med andra ord: öppna inte käften om sånt du inte förstår. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Caveman Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 (ändrad) Ssv. Du får se det hur f-n du vill, men du skulle ha suttit ute med mej i hällregnet igår å snackat om slakt. Då hade du både varit blöt och blåslagen, det är by the way 4:e kvällen jag sitter ute så det är nog fan världens längsta slakt. Eller med andra ord: öppna inte käften om sånt du inte förstår. Nu har han ju inte påstått något, utan ställt en fråga. Om man inte får fråga om sånt man inte förstår, hur skall man då förstå? Ändrades Maj 18, 2011 av Caveman ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest paw-76 Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Själv så metar jag alltid utan mask,annars blir det för lätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 (ändrad) Är det jakt när man matar fram djuren,är det inte slakt? Svar ja det är jakt. MVH//Jocko Ändrades Maj 18, 2011 av jocko53 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magnus-Chumphae Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Effekt och prestanda behöver inte påverkas av piplängd, ett snabbare krut som hinner brinna ut innan piplängden är nådd är en lösning, en annan lösning är att göra dämparen så att krutgaserna fortsätter att trycka på kulan genom hela dämparen och bara dämpar det som går.. Personligen tror jag att din dämpare skruvas över pipan och går ca 25 cm in över den. Tja. Det är bara jag, man jag har byggt dämpare i ett antal år... Blev lite nyfiken du har byggt dämpare då kanske du kan svara skulle effekten och prestandan på verkas mycket på en 8 x 57 js Studsare om jag bara monterar dämare utan att korta pipan eller vad är att rekomendera för att bibehålla effekt och prestanda på bästa sätt! mvh Magnus-Chumphae Magnus-Chumphae Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Ssv. Du får se det hur f-n du vill, men du skulle ha suttit ute med mej i hällregnet igår å snackat om slakt. Då hade du både varit blöt och blåslagen, det är by the way 4:e kvällen jag sitter ute så det är nog fan världens längsta slakt. Eller med andra ord: öppna inte käften om sånt du inte förstår. Jägare är onekligen urusla på att förklara för andra. Vad är det som gör åteljakt spännande och vari ligger jakt-momentet? Du refererar till saker som att det regnande och du var genomblöt men det är väl knappast det som gör det hela till jakt kan man tänka sig. Istället för att idi*tförklara och förolämpa kan du väl försöka förklara. Att folk inte förstår är ju för att jägare ibland tenderar att svara som du gjorde nu - och framstår därmed som rätt fantasilösa individer utan faktiska argument att ta till. Jag har själv, och säkert många icke-jägare med mig, svårt att se hur åteljakt faktiskt kan definieras som jakt. Det är ju knappast som så att man spårar och förföljer sitt byte utan man lägger sig helt sonika i bakhåll. Utifrån det resonemanget så har jag svårt att se vari charmen ligger. Om man bortser från viltvårdande aspekter samt säkerheten i avfällning etc. så undrar jag om det är samma tillfredställelse att fälla ett vildsvin som står och smaskar vid en åtel som att fällt en ute i skogen vid annan typ av jakt? Jag har onekligen inte en susning men det verkar liksom inte så mkt till utmaning vid åteljakt om man bortser från att man kan bli kall och blöt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chiefen Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Varför inte starta en ny tråd som heter "Jakt motstånds tråden". Där kan ju folk debattera bäst de orkar. Tycker det är trist att det hela tiden ska ifrågasättas och käftas så mycket och därmed förstöra en tråd och dess syfte. Ni som är sådana motståndare och tycker att alla jägare är urusla på att förklara kanske kan skapa en tråd hängiven till rätt och fel debatten för de som orkar engagera sig. Själv tycker jag bara att det är irriterande. Det känns långsökt att försöka få någon att ändra en åsikt som redan är cementerad men det verkar ju vara vad som gäller på MPR för det mesta. Ändlöst käbblande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Jägare är onekligen urusla på att förklara för andra. Vad är det som gör åteljakt spännande och vari ligger jakt-momentet? Du refererar till saker som att det regnande och du var genomblöt men det är väl knappast det som gör det hela till jakt kan man tänka sig. Istället för att idi*tförklara och förolämpa kan du väl försöka förklara. Att folk inte förstår är ju för att jägare ibland tenderar att svara som du gjorde nu - och framstår därmed som rätt fantasilösa individer utan faktiska argument att ta till. Jag har själv, och säkert många icke-jägare med mig, svårt att se hur åteljakt faktiskt kan definieras som jakt. Det är ju knappast som så att man spårar och förföljer sitt byte utan man lägger sig helt sonika i bakhåll. Utifrån det resonemanget så har jag svårt att se vari charmen ligger. Om man bortser från viltvårdande aspekter samt säkerheten i avfällning etc. så undrar jag om det är samma tillfredställelse att fälla ett vildsvin som står och smaskar vid en åtel som att fällt en ute i skogen vid annan typ av jakt? Jag har onekligen inte en susning men det verkar liksom inte så mkt till utmaning vid åteljakt om man bortser från att man kan bli kall och blöt.. Hej Det som irriterar är inte frågan, utan hur den ställs. Åtel jakt. åtel jakt är enligt mig det mest humana jakt form som fniss. om fällning av ett antal individer är nödvändigt på grund av olika skäl, så fins ingen metod som är mer human än denna jakt form ett djur som betar och inte stressas av hundar eller förföljande jägare, ett lugnt avslut. MVH//Jocko, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Blev lite nyfiken du har byggt dämpare då kanske du kan svara skulle effekten och prestandan på verkas mycket på en 8 x 57 js Studsare om jag bara monterar dämare utan att korta pipan eller vad är att rekomendera för att bibehålla effekt och prestanda på bästa sätt! mvh Magnus-Chumphae Hej Du ställde en fråga. inte till mig men jag svarar, enligt den erfarenhet som jag har, har byggt ett antal ljuddämpare av en annan modell, prestandan påverkas inte om du inte kortar av pipan MVH//Jocko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Hej Det som irriterar är inte frågan, utan hur den ställs. Åtel jakt. åtel jakt är enligt mig det mest humana jakt form som fniss. om fällning av ett antal individer är nödvändigt på grund av olika skäl, så fins ingen metod som är mer human än denna jakt form ett djur som betar och inte stressas av hundar eller förföljande jägare, ett lugnt avslut. MVH//Jocko, Tack för svar. Kan förstå att det är en "bättre" och framförallt säkrare form av jakt även om jag kanske inte skulle använda just ordet human för att beskriva den. Men är det inte mkt tråkigare? Som dykare är det ju inte särskillt kul att dyka i hajakvariet på Kolmården i jämförelse med råka stöta på en haj på en drop off vid Burma Banks - blir inte åteljakt lite "för" enkelt? Som sagt har jag inga moraliska synpunkter på jakt eftersom jag knappast gnäller över hur min oxfile hamnar i köttdisken. Jag är mest nyfiken på vad som lockar med de olika formerna av jakt. Kims "ett med naturen" jakt kan jag relatera till men med åteljakt blir det dessto svårare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jocko53 Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Tack för svar. Kan förstå att det är en "bättre" och framförallt säkrare form av jakt även om jag kanske inte skulle använda just ordet human för att beskriva den. Men är det inte mkt tråkigare? Som dykare är det ju inte särskillt kul att dyka i hajakvariet på Kolmården i jämförelse med råka stöta på en haj på en drop off vid Burma Banks - blir inte åteljakt lite "för" enkelt? Som sagt har jag inga moraliska synpunkter på jakt eftersom jag knappast gnäller över hur min oxfile hamnar i köttdisken. Jag är mest nyfiken på vad som lockar med de olika formerna av jakt. Kims "ett med naturen" jakt kan jag relatera till men med åteljakt blir det dessto svårare. Det är ingen som påstår att jakt är alltid roligt ibland är det bara nödvändigt. MVH//Jocko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Maj 18, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Maj 18, 2011 Tack för svar. Kan förstå att det är en "bättre" och framförallt säkrare form av jakt även om jag kanske inte skulle använda just ordet human för att beskriva den. Men är det inte mkt tråkigare? Som dykare är det ju inte särskillt kul att dyka i hajakvariet på Kolmården i jämförelse med råka stöta på en haj på en drop off vid Burma Banks - blir inte åteljakt lite "för" enkelt? Som sagt har jag inga moraliska synpunkter på jakt eftersom jag knappast gnäller över hur min oxfile hamnar i köttdisken. Jag är mest nyfiken på vad som lockar med de olika formerna av jakt. Kims "ett med naturen" jakt kan jag relatera till men med åteljakt blir det dessto svårare. Ja ibland är det av nöden tvunget... Tänkte försöka få ikull en liten nasse som vi kunde helgrilla på grillträffen . Jag är eg. Ingen åteljägare, 99% av all min jakt sker som hundförare och tycker att åteljakt är lika roligt som att gå till tandläkaren. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Maj 18, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Maj 18, 2011 Men jag som jägare är så jäkla less på att bli påhoppad av människor som tror att kött uppstår i vita paket på konsum och likställd med Dr. Mengele eller som en skjutgalen mördare. Det är en helt annan sak om frågan ställs på ett trevligt eller intreserat sätt, inte som en okvädning. Jag har nästintills yrkesmässigt varit instruktör/kursledare vilket jag gärna och med glädje ställer upp på så länge tonen är hövlig. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
peterfisk7 Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Nu har det bara varit jakt i detta ämne. Kan vi inte starta typ en fiskeklubb med lite bilder på rekordfiskar from dags datum. Betestips,metoder mm Mvh Peterfisk7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chiefen Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Nu har det bara varit jakt i detta ämne. Kan vi inte starta typ en fiskeklubb med lite bilder på rekordfiskar from dags datum. Betestips,metoder mm Mvh Peterfisk7 Visst finns det minst ett sådant inlägg här i tråden Fiske i Isaan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chiefen Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Ibland undrar man vad man gör för fel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Hoppas du knäpper en liten nasse till grillfesten Odin Annars får det bli City Gloss “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Maj 18, 2011 Dela Inlagd Maj 18, 2011 Ibland undrar man vad man gör för fel? Om man samlar hela familjen, så ökar chansen till stor fångst.. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu