Jump to content
IGNORERAD

Sjukpension i Sverige-flytta till Thailand

kollevik

Recommended Posts

Jag har noterat att det bor ett antal tusen på Solkusten i Spanien som har rätt att behålla sina förmåner inom EU.

Hur är det då med flyttning ytanför EU tex Thailand om man är sjukpensionär?

Dela på andra sajter

• Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• måne

15

• BBJ

10

• Nypan

9

• BaBoo

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har noterat att det bor ett antal tusen på Solkusten i Spanien som har rätt att behålla sina förmåner inom EU.

Hur är det då med flyttning ytanför EU tex Thailand om man är sjukpensionär?

Inom EU har man som medborgare rätt till sjukvård (på samma villkor som landets medborgare?). Utanför EU(till exempel i Thailand) får man själv bekosta all sjukvård.

Sjukpensionen utbetalas väl oavsett om mottagaren befinner sig inom eller utom EU...?

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Dela på andra sajter

Har för några veckor sedan fått besked att min sjukpension blivit indragen pga..att jag bor i Thailand så innan flytt ta kontakt med försäkringskassan tala med utredare ta hennes,hans namn spela in samtalet tro inte på vad dom säger dom nekar vad dom sagt, är nu hemtvingad till Sverige för att få behålla min pension men dom krånglar fortfarande och påstår att jag bor i Thailand så min pension är fortfarande indragen, just nu - 30 grader, skitmuntert ha en bra jul och gott nytt år. hälsar flor

bor i Korat.

Dela på andra sajter

Hej, sjukpension finns ej längre. Det kallas numera sjukersättning och det finns åtminstone två typer.

Den ena får man ta med sig utomlands och den andra beror på vart man flyttar.

Enligt försäkringskassan:

Om du bor eller flyttar utomlands

Inkomstrelaterad sjukersättning betalas ut till dig oavsett i vilket land du bor.

Garantiersättning kan du däremot bara ta med dig till länder inom EU/EES, Schweiz och Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.

Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och kontonummer du vill att sjukersättningen ska skickas till.

För att ha fortsatt rätt till sjukersättning måste du som bor utomlands skicka in ett så kallat levnadsintyg till Försäkringskassan i Sverige en gång om året. Det går till så här:

* Prisbasbeloppet följer prisutvecklingen i samhället. År 2010 är prisbasbeloppet 42 400 kronor.

Du får automatiskt en blankett från Försäkringskassan. Fyll i blanketten, ta med dig giltigt pass och gå till någon av de myndigheter eller liknande som finns listade på blanketten. De måste intyga att dina uppgifter stämmer. Skicka sedan tillbaka blanketten till Försäkringskassan.

I vissa fall får du inte någon intygsblankett. För närvarande gäller det dig som bor i Finland, Norge eller Tyskland. Uppgifterna om dig hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.

När du bor utomlands kan du få ”Särskild inkomstskatt för utomlands bosatta” (SINK). Kontakta Skatteverket för information om SINK

MVH/BanArne

Dela på andra sajter

Har för några veckor sedan fått besked att min sjukpension blivit indragen pga..att jag bor i Thailand så innan flytt ta kontakt med försäkringskassan tala med utredare ta hennes,hans namn spela in samtalet tro inte på vad dom säger dom nekar vad dom sagt, är nu hemtvingad till Sverige för att få behålla min pension men dom krånglar fortfarande och påstår att jag bor i Thailand så min pension är fortfarande indragen, just nu - 30 grader, skitmuntert ha en bra jul och gott nytt år. hälsar flor

Förnedringskassan är inte kloka, så kämpa på Flor. Jag testade att söka lite på nätet angående det du drabbats av, men det är en djungel som bara du själv kan reda ut mha ev dokument från FK mfl. Så sök och försök skaffa dig ammunition inför din drabbning.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Har man ekonomisk möjlighet bör man väl ochså anlita juridisk hjälp för att driva saken vidare.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Har man ekonomisk möjlighet bör man väl ochså anlita juridisk hjälp för att driva saken vidare.

BTT

Naturligtvis bäst, men dyrt som sagt var.

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

GammalDansken

En adress i Sverige att uppge till div. myndigheter som FK, är både fy skam och inte.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

En nära vän till mig har s.k sjukpension sedan länge (sjukersättning). Han har bott 9 år i Thailand nu.

I ca 5 år, hade han en adress i sverige, men den trasslades bort, och kassan fick därmed inget svar på

brev till honom. De drog då in ersättningen och han hade inte en baht att leva på.

Men han förhandlade sig tillbaka till ersättningen som nu sätts in på hans Thaikonto.

Så det är bara att ta FK i örat och se till att du får tillbaka ersättningen.

Dela på andra sajter

Be dem då också beräkna ersättningen på kostnadsläget i det land du befinner dig i, dvs Thailand ungefär som det görs med traktamente när man reser i tjänsten.Att där är regler kring det finner jag inte konstigt allt för många missbrukar systemet som är rätt generöst,hör med thailändarna hur de uppfattar situationen! att du befinner dig i Thailand på betald semester och att skattebetalarna tar räkningen.Såvida du nu inte är fyllda sextiofem då man kan tycka att du ska få vara var du vill och spendera din pension,Nu vet jag inte hur din situation är, men jag kan förstå att det sticker i ögonen på många som slavar för korvören inom vård och omsorg att du ska kunna få skattemeddel ner till los som inte går tillbaka in i systemet som får hjulen till att snurra i moder svea.

Dela på andra sajter

Be dem då också beräkna ersättningen på kostnadsläget i det land du befinner dig i, dvs Thailand ungefär som det görs med traktamente när man reser i tjänsten.Att där är regler kring det finner jag inte konstigt allt för många missbrukar systemet som är rätt generöst,hör med thailändarna hur de uppfattar situationen! att du befinner dig i Thailand på betald semester och att skattebetalarna tar räkningen.Såvida du nu inte är fyllda sextiofem då man kan tycka att du ska få vara var du vill och spendera din pension,Nu vet jag inte hur din situation är, men jag kan förstå att det sticker i ögonen på många som slavar för korvören inom vård och omsorg att du ska kunna få skattemeddel ner till los som inte går tillbaka in i systemet som får hjulen till att snurra i moder svea.

Och om Flor har skattat ett helt yrkesliv och betalt sin sjukförsäkring.Och om han p.g.a. arbetet blivit sjukpensionär ska han då inte få välja själv var han vill bo?Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Tyvärr är det väl så att även bland "sjukpensionärer" så finns det dom som har utnyttjat systemet och

det får andra sota för. Framför allt var det väl lite enklare att få för några år sedan, känner själv folk

som bor i pattis som är fullt arbetsföre men som när de anländer Arlanda rullas fram i rullstol

Det finns alltid några som forstör oavsett vad det handlar om, och detta har en tendens att

drabba dom negativt som är ärliga o skötsamma.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

[/q

Vilket skit snack :diablo:

Har man lyckats få sjukersättning (det inte så enkelt längre) från försäkrings kassan spelar det väl ingen roll om bor lägenhet svedala eller Thailand.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

GammalDansken

Vilket skit snack :diablo:

Har man lyckats få sjukersättning (det inte så enkelt längre) från försäkrings kassan spelar det väl ingen roll om bor lägenhet svedala eller Thailand.

Tror du inte systemet är baserat på att ersättningen nästan till 100% kommer tillbaka

till det svenska samhället när den spenderas på varor och tjänster.

Med moms och andra skatter till följd.

Det blir ju inte mycket med det om du gör slut på pengarna i Thailand och dessutom

som grädde på moset åker hem endast när det t.ex. är dax för kostsamma operationer.

Dela på andra sajter

Tror du inte systemet är baserat på att ersättningen nästan till 100% kommer tillbaka

till det svenska samhället när den spenderas på varor och tjänster.

Med moms och andra skatter till följd.

Det blir ju inte mycket med det om du gör slut på pengarna i Thailand och dessutom

som grädde på moset åker hem endast när det t.ex. är dax för kostsamma operationer.

Men i dom beräkningarna måste det väl rymmas x antal som blir arbetsskadade eller?Och i Thailand sliter de inte på skolväsende,vägar och dagliga vårdcentralsbesök.Jag håller med,det borde vara olagligt att bli arbetsskadad.Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

GammalDansken

Men i dom beräkningarna måste det väl rymmas x antal som blir arbetsskadade eller?Och i Thailand sliter de inte på skolväsende,vägar och dagliga vårdcentralsbesök.Jag håller med,det borde vara olagligt att bli arbetsskadad.Mvh Måne

Arbetsskadade eller inte, det är ersättningens storlek och vara eller inte vi talar om.

Om pengarna går tillbaka i potten kan man tillämpa generösare ersättningar.

(Inte att de är rikliga eller så men jag tror samhällskalkylen förutsätter att du spenderar pengarna här).

Vad som slits i Thailand eller inte är ovidkommande - det får du betala på samma sätt som andra via momsen där.

Skolväsendet slits inte nämnvärt av sjuk- eller andra pensionärer varken här eller där och när det gäller större operationer eller dylikt tror jag de som kan, väljer att göra det i Sverige.

Jag skulle också vilja ta med mig pension eller ersättning vart jag ville, men jag förstår om det inte går.

Dela på andra sajter

Arbetsskadade eller inte, det är ersättningens storlek och vara eller inte vi talar om.

Om pengarna går tillbaka i potten kan man tillämpa generösare ersättningar.

(Inte att de är rikliga eller så men jag tror samhällskalkylen förutsätter att du spenderar pengarna här).

Vad som slits i Thailand eller inte är ovidkommande - det får du betala på samma sätt som andra via momsen där.

Skolväsendet slits inte nämnvärt av sjuk- eller andra pensionärer varken här eller där och när det gäller större operationer eller dylikt tror jag de som kan, väljer att göra det i Sverige.

Jag skulle också vilja ta med mig pension eller ersättning vart jag ville, men jag förstår om det inte går.

Om man är arbetsskadad och betalar sin skatt i Sverige har det då någon betydelse var man bor??Om jag får ut 10000 i Sverige eller Thailand och betalar min skatt på det i Sverige så tror inte jag att mina momsinbetalningar är det avgörande om Sverige ska överleva eller inte.Mvh Måne som inte vill läsa:tänk om alla gjorde så som svar

Måne

Dela på andra sajter

Det låter nästan på en del som om sjukpensionär aldrig skulle få bege sig utanför Sveriges gränser. Det skulle ju vara ett elände om någon Sjukpensionär skulle åka till England och se en fotbollsmatch och spendera pengar på det, ett exempel bara.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vad man ofta glömmer i denna debatt är vad lite värme kan göra för vissa sjuka människor.

Jag känner personer som är lite av ett kolli hemma i den Svenska vintern. Dom kommer inte ut och skall dom till sjukhus behöver dom färdtjänst osv.

Om dom istället sätter sig på ett flygplan i oktober och åker ner till Thailand så kanske dom kan prommenera några km varje dag och lever ett för dom underbart liv.

Summan på detta är nog att Sverige skall vara glada att dom spenderar sin tid där dom har en nisse att leva ett kvalitativt liv. Det tjänar nog även Svenska staten inkl landsting och kommunen där dom bor.

hf

Dela på andra sajter

Är det inte så att viss sjukpension skall omprövas

efter några år. Och infinner man sig inte,upphör utbetalningen.

Oavsett var man befinner sig skall man på någon form av kontroll

i Sverige.

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej, sjukpension finns ej längre. Det kallas numera sjukersättning och det finns åtminstone två typer.

Den ena får man ta med sig utomlands och den andra beror på vart man flyttar.

Enligt försäkringskassan:

Om du bor eller flyttar utomlands

Inkomstrelaterad sjukersättning betalas ut till dig oavsett i vilket land du bor.

Garantiersättning kan du däremot bara ta med dig till länder inom EU/EES, Schweiz och Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.

Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och kontonummer du vill att sjukersättningen ska skickas till.

För att ha fortsatt rätt till sjukersättning måste du som bor utomlands skicka in ett så kallat levnadsintyg till Försäkringskassan i Sverige en gång om året. Det går till så här:

* Prisbasbeloppet följer prisutvecklingen i samhället. År 2010 är prisbasbeloppet 42 400 kronor.

Du får automatiskt en blankett från Försäkringskassan. Fyll i blanketten, ta med dig giltigt pass och gå till någon av de myndigheter eller liknande som finns listade på blanketten. De måste intyga att dina uppgifter stämmer. Skicka sedan tillbaka blanketten till Försäkringskassan.

I vissa fall får du inte någon intygsblankett. För närvarande gäller det dig som bor i Finland, Norge eller Tyskland. Uppgifterna om dig hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.

När du bor utomlands kan du få ”Särskild inkomstskatt för utomlands bosatta” (SINK). Kontakta Skatteverket för information om SINK

MVH/BanArne

Ser man på Arne har allt lite seriösa svar :crazy: Jobbar antagligen inom försäkringsområdet :sFduh::rotfl:

speciellt när herr har mvh arne då gubbar e de allvar :o

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Förnedringskassan är inte kloka, så kämpa på Flor. Jag testade att söka lite på nätet angående det du drabbats av, men det är en djungel som bara du själv kan reda ut mha ev dokument från FK mfl. Så sök och försök skaffa dig ammunition inför din drabbning.

Mvh

BBJ

PM a Arne :crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Ser man på Arne har allt lite seriösa svar :crazy: Jobbar antagligen inom försäkringsområdet :sFduh::rotfl:

speciellt när herr har mvh arne då gubbar e de allvar :o

Plus på dig Clion!

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Dela på andra sajter

Kan inte låta bli att förundras över hur kallt kalkylerande en del människor blir när det kommer till att betala ersättning till personer som verkligen har arbetsskador och har gjort rätt för sig under många år. Bara för att några fuskisar lyckats lura systemet så ska vi tydligen tåla att bli behandlade som skummisar och frihjulare allihopa?!?

Förnedringskassan och dess sk läkare ska kunna döma ut en behandlande läkares utlåtande utan att ens träffat eller undersökt den drabbade, DET är kallt kalkylerande och föga värdigt ett land som kallar sig självt för mänskligt.

Lika skrämmande vore det om staten kalkylerade att alla som får exempelvis sjukpension måste spendera den i Sverige pga någon form av beräkning att dessa pengar skulle hålla "hjulen" i rullning.

Sen har jag absolut inget till övers för de som fuskar och utnyttjar ett system som ska hjälpa drabbade människor.

Jag kan också av egen erfarenhet hålla med Hasseigöteborg angående hur välgörande värmen i Thailand är. Jag har slitit i över 30 år med rejält tungt arbete och mina leder och många nervtrådar har tagit allvarlig skada av detta, mina sjukskrivningar kan dock räknas i några få veckor under alla mina arbetade år. Men sen jag började åka ner till Thailand på vintern (några månader per år) så har det gjort underverk för min hälsa och humöret. Jag har dock ännu inte slitit ut mig så att jag ej kan arbeta, men så många år till klarar inte kroppen att arbeta heltid (=vintertid). Ska jag då skämmas och känna mig som en skurk, om jag skulle få exempelvis sjukpension, bara för att jag väljer att må bra i värme istället för att ha ont och svårt att röra mig obehindrat i svensk vinterkyla?? Helt obegripligt resonemang.

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

GammalDansken

Kan inte låta bli att förundras över hur kallt kalkylerande en del människor blir när det kommer till att betala ersättning till personer som verkligen har arbetsskador och har gjort rätt för sig under många år. Bara för att några fuskisar lyckats lura systemet så ska vi tydligen tåla att bli behandlade som skummisar och frihjulare allihopa?!?

... cut ...

Mvh

BBJ

Tja.. det är vi som väljer de som skapar reglerna och lagarna. Jag antar att vi fått vad vi förtjänt.

Försäkringskassa, migrationsverk - alla säger att de bara följer de regler som ges av riksdag och regering.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...