UglyFarang Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 On 2024-08-10 at 18:37, skrev Boa52: vad är SBR för nåt Sveriges Bilskrotares Riksförbund eller Sveriges Biodlares Riksförbund... 2 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 On 2024-08-19 at 16:48, skrev Boa52: Hur kunde du typa om en vanlig Cortina till en Cortina Lotus?? Cortina Lotus är en helt annan bil som svensk bilprovning inte kan låta andra bilar få samma namn som, bla så hade den väl en del av karossen i aluminium. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 2 minuter sedan, skrev UglyFarang: Hur kunde du typa om en vanlig Cortina till en Cortina Lotus?? Cortina Lotus är en helt annan bil som svensk bilprovning inte kan låta andra bilar få samma namn som, bla så hade den väl en del av karossen i aluminium. Jag typade om den på grund av hk, det var bara motor styrkan som skillde den från en cortina GT. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 Boa svamlar som vanligt om saker han inte vet något om . Hur var det nu med bara motorn som ändrades Boa??? 4 1 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 2 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Boa svamlar som vanligt om saker han inte vet något om . Hur var det nu med bara motorn som ändrades Boa??? Detta är ungefär vad jag hade för mej så att SBP skulle låta någon tomte i Lappträsk typa om en vanlig Cortina till en Cortina Lotus är rena fantasier. 👍 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 (ändrad) 29 minuter sedan, skrev UglyFarang: Detta är ungefär vad jag hade för mej så att SBP skulle låta någon tomte i Lappträsk typa om en vanlig Cortina till en Cortina Lotus är rena fantasier. 👍 Men nu är ju tomten den enda i Sverige som lyckats utbildat sig till maskiningenjör på en gymnasieskola, så han fixade nog detta också 🤔 Ändrades September 29 av Kenneth4618 2 1 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 Porsche har enligt uppgift hittat på en 6 takts motor! 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 30 minuter sedan, skrev UglyFarang: Detta är ungefär vad jag hade för mej så att SBP skulle låta någon tomte i Lappträsk typa om en vanlig Cortina till en Cortina Lotus är rena fantasier. 👍 Han kan nog fått den reg med mer Hk men knappast att dom skrivit in Cortina Lotus i regbeviset. Då ska den stämma i alla detaljer som var aktuella för just den årsmodell man vill typa om. 3 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 Här är en vild bil som någon byggt. Även om den ser ut som en PV så är det en nybyggd bil reggad 2023. Man har byggt en ram och ställt på en kaross från en PV 444. Det är alltså inte en ombyggd Volvo PV för en sån skulle inte bli godkänd i detta skick. Jag tycker den är cool. 7 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 Hur många hästar har den här? Tågmuseum i Nynäshamn. Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd September 29 Dela Inlagd September 29 56 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: Han kan nog fått den reg med mer Hk men knappast att dom skrivit in Cortina Lotus i regbeviset. Då ska den stämma i alla detaljer som var aktuella för just den årsmodell man vill typa om. Det känns konstigt om det skulle gå att registrera om en bil till en helt annan visserligen så har jag sett annonser på AC Cobra som är nybyggda men registrerade som sextiotalare. 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 Tjohoooo.😆🏁🛻 4 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 (ändrad) 11 timmar sedan, skrev UglyFarang: Det känns konstigt om det skulle gå att registrera om en bil till en helt annan visserligen så har jag sett annonser på AC Cobra som är nybyggda men registrerade som sextiotalare. Nuförtiden går det lättare att göra så för man har infört nya regler sedan något år tillbaka. Sen finns SFRO för privatpersoner som vill bygga om eller nytt. (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) Dom ger ut en handbok om vilka regler som gäller för olika byggen. Sen besiktar dom bygget under tiden man bygger så allt blir rätt från början. Jag gissar att BOA höll på på 70 talet och då var det betydligt svårare med omtypning. Ofta krävde SBP intyg från tillverkare när man ville höja motoreffekt t.ex. Det finns ett företag här i Östergötland som bygger nya AC Cobror. Ändrades September 30 av Mr Ning Ning 2 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 1 timme sedan, skrev Mr Ning Ning: Nuförtiden går det lättare att göra så för man har infört nya regler sedan något år tillbaka. Sen finns SFRO för privatpersoner som vill bygga om eller nytt. (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) Dom ger ut en handbok om vilka regler som gäller för olika byggen. Sen besiktar dom bygget under tiden man bygger så allt blir rätt från början. Jag gissar att BOA höll på på 70 talet och då var det betydligt svårare med omtypning. Ofta krävde SBP intyg från tillverkare när man ville höja motoreffekt t.ex. Det finns ett företag här i Östergötland som bygger nya AC Cobror. Så här såg den ut Ford Cortina GT - 67 ombyggd till lotus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 48 minuter sedan, skrev Boa52: Så här såg den ut Ford Cortina GT - 67 ombyggd till lotus Tänker berätta en liten historia om den bilen. min far hade SAAB v 4 för min morbror jobbade på SAAB i Umeå. När jag fick körkort -69 blev pappa utan bil jag avände den varenda helg, Han sa du får låna pengar till en bil och min morbror på SAAB hade fått in en FordCortina gt -67 Jobbade på Ford då Vi bet 6700 kr för den gått ungefär lika långt Använde den till och från jobbet tills jag skulle göra lumpen hade redan då en fästmö inga pengar vad gör man ,säljer bilen minns inte summan och köper en Tanus 17 m ts för 500 kr När lumpen var avklarad ville jag ha en bättre bil, vad hitade jag hos min morbror jo min Cortina, krockad fram så jag köpte den för en billig penning.Repa alla skador renov motor, lacka om den, Huva vad fin den va Sen blev det tankar på Rally, montera in en störtbåge av "grön rör" skulle inte funka idag Förstärkte motorummet, från torpeden till stötdämparna, dom ville komma upp mot huven Sen börja trimmningen, Plana toppen slipade in ventiler från en Transit motor ca 3 mm större radie, Slipade upp insug och avgas så mycke som gick och sen dubbla webrar Gjorde några fel, monterade en kam för banracing och svarva av svänghjulet, inte bra i skogen Sen det vi prata om typa om till Lotus, vist behöver man intyg. Han som kom från Ford och höll kurser hos oss bjöd jag på en åktur, när varvräknaren närmade sej 8000 sa han fy fan jag fixar papper,Inte så mycket som skiljer en Gt från en Lotus bara Hk Då man var nygift och ett barn, pojke så jag min idiot gav bort den till en kompis som körde i skogen Och han var inte snäll med grejorna inte ofta han kom i mål Har letat efter den bilen, reg nr är en Traktor idag. AC16303 sen AXX493 Det blev en Ford Taunus Ghia 2.0 automat istället Leta inte efter stavfel eller andra fel det var 50 år sen , Men den blev en Lotus ca 115 hk 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 8 minuter sedan, skrev Boa52: Tänker berätta en liten historia om den bilen. min far hade SAAB v 4 för min morbror jobbade på SAAB i Umeå. När jag fick körkort -69 blev pappa utan bil jag avände den varenda helg, Han sa du får låna pengar till en bil och min morbror på SAAB hade fått in en FordCortina gt -67 Jobbade på Ford då Vi bet 6700 kr för den gått ungefär lika långt Använde den till och från jobbet tills jag skulle göra lumpen hade redan då en fästmö inga pengar vad gör man ,säljer bilen minns inte summan och köper en Tanus 17 m ts för 500 kr När lumpen var avklarad ville jag ha en bättre bil, vad hitade jag hos min morbror jo min Cortina, krockad fram så jag köpte den för en billig penning.Repa alla skador renov motor, lacka om den, Huva vad fin den va Sen blev det tankar på Rally, montera in en störtbåge av "grön rör" skulle inte funka idag Förstärkte motorummet, från torpeden till stötdämparna, dom ville komma upp mot huven Sen börja trimmningen, Plana toppen slipade in ventiler från en Transit motor ca 3 mm större radie, Slipade upp insug och avgas så mycke som gick och sen dubbla webrar Gjorde några fel, monterade en kam för banracing och svarva av svänghjulet, inte bra i skogen Sen det vi prata om typa om till Lotus, vist behöver man intyg. Han som kom från Ford och höll kurser hos oss bjöd jag på en åktur, när varvräknaren närmade sej 8000 sa han fy fan jag fixar papper,Inte så mycket som skiljer en Gt från en Lotus bara Hk Då man var nygift och ett barn, pojke så jag min idiot gav bort den till en kompis som körde i skogen Och han var inte snäll med grejorna inte ofta han kom i mål Har letat efter den bilen, reg nr är en Traktor idag. AC16303 sen AXX493 Det blev en Ford Taunus Ghia 2.0 automat istället Leta inte efter stavfel eller andra fel det var 50 år sen , Men den blev en Lotus ca 115 hk Rally Boa, skrev du det här för 50 år sedan???😬 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 26 minuter sedan, skrev audirs2: Rally Boa, skrev du det här för 50 år sedan???😬 Fanns mpr då. Lite mera ok.Som ni läser blev det inte så mycke rally men jag fick prova och det var skitkul 160 iskogen och min bror som åkte med håll ned . huva i en plåtlåda var tydligen bättre på sängen så det blev 3 barn i stället 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 En liten annan hstoria, köpte en Granada Ghia ca -75 En 2,6 v 6 då började det med hur mn skulle spara bränsle, Den rackarn drog 1.3 normal körning, Då läste jag till maskining som inte går enlikt k flera nr på en gymnasieskola. Den hade läg komprission ca 8 kg men det gick att räkna ut hur många mm jag skulle plana topparna för att få 11 kg sen byggde jag om tänningen så den låg på 6 graders förtänning som alla andra och pluggade några vacumslangar.Inte bra för besikt men det blev 1,0 i förbrukning Och säkert 10 - 15 hk mer Var fördj fin vit hartopp och fin röd färg sen samma plysh klädsel som är i min Taunus 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 2 timmar sedan, skrev Boa52: En liten annan hstoria, köpte en Granada Ghia ca -75 En 2,6 v 6 då började det med hur mn skulle spara bränsle, Den rackarn drog 1.3 normal körning, Då läste jag till maskining som inte går enlikt k flera nr på en gymnasieskola. Den hade läg komprission ca 8 kg men det gick att räkna ut hur många mm jag skulle plana topparna för att få 11 kg sen byggde jag om tänningen så den låg på 6 graders förtänning som alla andra och pluggade några vacumslangar.Inte bra för besikt men det blev 1,0 i förbrukning Och säkert 10 - 15 hk mer Var fördj fin vit hartopp och fin röd färg sen samma plysh klädsel som är i min Taunus 25 öres ingenjör på gymnasieskolan var väl den bästa utbildningen de har haft. Där du gick hade de riktigt bra lärare också. Riktigt synd att de tog bort den utbildningen. De har försökt återinföra den men det har inte lyckats. Trevligt att du skriver dessa inlägg. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 1 minut sedan, skrev Wangthong: 25 öres ingenjör på gymnasieskolan var väl den bästa utbildningen de har haft. Där du gick hade de riktigt bra lärare också. Riktigt synd att de tog bort den utbildningen. De har försökt återinföra den men det har inte lyckats. Trevligt att du skriver dessa inlägg. Ja det var på Dragonskolan i Umeå, 4 år var den på ingen dator när man räknade te.x hållfasthet på en järnbalk. Tror jag hade 30 kollegie block full med uträkningar, Huva 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 3 minuter sedan, skrev Boa52: Ja det var på Dragonskolan i Umeå, 4 år var den på ingen dator när man räknade te.x hållfasthet på en järnbalk. Tror jag hade 30 kollegie block full med uträkningar, Huva Jag gick ut el 1973. De hade minidator, vanliga Pc fanns inte på den tiden, men de första räknedosorna kom då. Innan hade vi räknestickor. Draggen var nybyggd när jag gick. Antar jag gick före dig. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 4 timmar sedan, skrev Boa52: Tänker berätta en liten historia om den bilen. min far hade SAAB v 4 för min morbror jobbade på SAAB i Umeå. När jag fick körkort -69 blev pappa utan bil jag avände den varenda helg, Han sa du får låna pengar till en bil och min morbror på SAAB hade fått in en FordCortina gt -67 Jobbade på Ford då Vi bet 6700 kr för den gått ungefär lika långt Använde den till och från jobbet tills jag skulle göra lumpen hade redan då en fästmö inga pengar vad gör man ,säljer bilen minns inte summan och köper en Tanus 17 m ts för 500 kr När lumpen var avklarad ville jag ha en bättre bil, vad hitade jag hos min morbror jo min Cortina, krockad fram så jag köpte den för en billig penning.Repa alla skador renov motor, lacka om den, Huva vad fin den va Sen blev det tankar på Rally, montera in en störtbåge av "grön rör" skulle inte funka idag Förstärkte motorummet, från torpeden till stötdämparna, dom ville komma upp mot huven Sen börja trimmningen, Plana toppen slipade in ventiler från en Transit motor ca 3 mm större radie, Slipade upp insug och avgas så mycke som gick och sen dubbla webrar Gjorde några fel, monterade en kam för banracing och svarva av svänghjulet, inte bra i skogen Sen det vi prata om typa om till Lotus, vist behöver man intyg. Han som kom från Ford och höll kurser hos oss bjöd jag på en åktur, när varvräknaren närmade sej 8000 sa han fy fan jag fixar papper,Inte så mycket som skiljer en Gt från en Lotus bara Hk Då man var nygift och ett barn, pojke så jag min idiot gav bort den till en kompis som körde i skogen Och han var inte snäll med grejorna inte ofta han kom i mål Har letat efter den bilen, reg nr är en Traktor idag. AC16303 sen AXX493 Det blev en Ford Taunus Ghia 2.0 automat istället Leta inte efter stavfel eller andra fel det var 50 år sen , Men den blev en Lotus ca 115 hk En sak till jag hjorde på bilen, Engelska bilar bl.a Cortina hade en konstig utväxling på lådan det var 1-2 an sen ett dj steg till 3 an. Byggde om en låda från en Taunus som jag monterade, gick bra och jämnare steg mellan växlarna. Ni som bott i Umeå vet om brattby backen från Vännäs, gick 180 uppför och 8000 varv. ytot jag bytte ringar och kolvar 4 ggr när den varva så mycket gich allting för varmt blev törstig på olja En mazon på den tiden B 18 trimmad som tusan varva ca 6000 varv 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 2 minuter sedan, skrev Boa52: En sak till jag hjorde på bilen, Engelska bilar bl.a Cortina hade en konstig utväxling på lådan det var 1-2 an sen ett dj steg till 3 an. Byggde om en låda från en Taunus som jag monterade, gick bra och jämnare steg mellan växlarna. Ni som bott i Umeå vet om brattby backen från Vännäs, gick 180 uppför och 8000 varv. ytot jag bytte ringar och kolvar 4 ggr när den varva så mycket gich allting för varmt blev törstig på olja En mazon på den tiden B 18 trimmad som tusan varva ca 6000 varv Hade en otrimmad B18. Det var inga 180 uppför Brattby backen med den. 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 Precis nyss, skrev Wangthong: Jag gick ut el 1973. De hade minidator, vanliga Pc fanns inte på den tiden, men de första räknedosorna kom då. Innan hade vi räknestickor. Draggen var nybyggd när jag gick. Antar jag gick före dig. Jaa jag gick som vuxen 80 - 84 , 83 började det komma nån typ av dator för beräkningar lärarna var helt lyriska 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 30 Dela Inlagd September 30 1 timme sedan, skrev Boa52: Jaa jag gick som vuxen 80 - 84 , 83 började det komma nån typ av dator för beräkningar lärarna var helt lyriska Men när kom första datorn? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu