audirs2 Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 4 timmar sedan, skrev Tallviking: Har haft många både SAAB och Volvo genom åren och man märker när man börjar skruva och montera extrautrustning etc vilken stor skillnad det är mellan dom. En SAAB är ett rent "helvete" att skruva isär paneler etc på för den är så satans mycket bättre och kraftigare byggd än en Volvo Var inte Turbo-problemen på SAAB i början baserat på att dom var oljekylda och när man stannade bilen och stängde av den med en rödglödgad turbo så koksade oljan i kanalerna i turbon och satte igen kylningen med turboras som följd ? Dom problemen försvann när man gick över till vattenkyld turbo har jag för mig. Audi Ur Quatro hade samma problem! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 Opel, skitbil! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 20 timmar sedan, skrev Nicholas: Det mesta från saab var dynga. Undantaget 99 turbo, 900 turbo och 9000 turbo. Men inte pga deras lysande kvalitet utan därför att dom levererade hästkrafter i en tid där Volvo 240GL var norm. Sedan kom Volvo igång lite senfärdigt och levererade 240 turbo, 740 turbo. Livet blev drägligt, även om bromssträckan var 1km. Saab var dock snabbare än jämförbara Volvo på körning i normal landsväg. Det har jag och mina kamrater undersökt grundligt. Mycket grundligt. Vid hur många promille företog sej den undersökningen?? Jag gillar varken Saab eller Volvo men som en betraktare från sidan så låg ju Saab ljusår före i utveckling. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 13 minuter sedan, skrev Odin: Vid hur många promille företog sej den undersökningen?? Jag gillar varken Saab eller Volvo men som en betraktare från sidan så låg ju Saab ljusår före i utveckling. Med idéer låg dom före, men kvaliteten var inte bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 25 minuter sedan, skrev Nicholas: Med idéer låg dom före, men kvaliteten var inte bra. Jag har eg. ingen kunnskap eller åsikt i ämnet, jag hade en Saab96 (tvåtaktare) för tusen år sedan. En helt underbar bil ok, ingen värme, knappt nån motor(36Hp?) å den luktade som en hel j-a moppefabrik... Men den startade alltid, polaren som var brandman var orolig att han inte skulle ta sej till brandlamsgaraget när det var -36... Så jag sa- ta Saaben, vilken jäkla Saab sa han ok den står där under snöhögen. Vi grävde oss in och jag gav honom nycklarna, efter 10 sekunder kom det ett oljemoln ur snöhögen. Dom gick inte fort men dom gick. 27 minuter sedan, skrev Nicholas: Med idéer låg dom före, men kvaliteten var inte bra. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 1 timme sedan, skrev Nicholas: Med idéer låg dom före, men kvaliteten var inte bra. Kvaliteten var för bra. Eftersom ingenjörerna fick fritt bygga den byggde dom det bästa som gick att bygga och den blev så dyr att den sedan inte gick att sälja för att få tillbaka pengarna. Det var just därför dom gick i konkurs för att det var ekonomiskt omöjligt att sälja bilen med vinst eftersom den kostade så mycket att bygga. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 2 timmar sedan, skrev Odin: Vid hur många promille företog sej den undersökningen?? Jag gillar varken Saab eller Volvo men som en betraktare från sidan så låg ju Saab ljusår före i utveckling. Ett företag som utvecklar flygplan borde var ljusår före ett företag som tillverkar traktorer. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 40 minuter sedan, skrev UglyFarang: Ett företag som utvecklar flygplan borde var ljusår före ett företag som tillverkar traktorer. 😉 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 17 minuter sedan, skrev Kenneth4618: 😉 Det kan knappast ha funnits på 60-talet. De lastbilar jag har kört Volvo och Scania som har varit jämnåriga så för min del har alltid Scania känts bättre och behagligare. Nu har jag inte kört lastbilar tillverkade detta årtusende, bara från det förra årtusendet. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 23, 2023 Dela Inlagd Juli 23, 2023 32 minuter sedan, skrev UglyFarang: Det kan knappast ha funnits på 60-talet. Grundades 1930 Fick en ny F12 när de kom på 70 talet, grymt fin att köra. “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 24, 2023 Dela Inlagd Juli 24, 2023 (ändrad) 7 timmar sedan, skrev UglyFarang: Det kan knappast ha funnits på 60-talet. De lastbilar jag har kört Volvo och Scania som har varit jämnåriga så för min del har alltid Scania känts bättre och behagligare. Nu har jag inte kört lastbilar tillverkade detta årtusende, bara från det förra årtusendet. Dessutom är Volvo Lastvagnar, Volvo Personvagnar och Volvo Aero helt olika bolag med helt olika produkter Ungefär på samma sätt som SAAB personbilar och SAAB Scania är olika bolag Däremot var den personal som började tillverka SAAB:s personbilar 1947 samma personal som ritat och designat flygplan på SAAB flygplansfabriken. SAAB Personvagnar bildade ett eget bolag 1987 Men att 50 år senare hävda att SAAB personbilar görs av flygingenjörer är nog att dra det lite väl långt kanske men det har varit en säljande reklam Ändrades Juli 24, 2023 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 24, 2023 Dela Inlagd Juli 24, 2023 9 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Grundades 1930 Fick en ny F12 när de kom på 70 talet, grymt fin att köra. Det var som fan, att Volvo gjorde motorer till flyg det visste jag men inte att de hade hållit på så länge. Det 70 tals lastbilar jag har kört så var som jag skrev tidigare Scania i en annan klass än Volvo men nu har jag varken kört F12 eller Scanias 140 serie. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 24, 2023 Dela Inlagd Juli 24, 2023 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 25, 2023 Dela Inlagd Juli 25, 2023 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 25, 2023 Dela Inlagd Juli 25, 2023 5-liters V-twin på en motorcykel låter gött https://fb.watch/l-ARKKHXAf/ Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Juli 25, 2023 Dela Inlagd Juli 25, 2023 3 timmar sedan, skrev Tallviking: 5-liters V-twin på en motorcykel låter gött https://fb.watch/l-ARKKHXAf/ Finns en del på Youtube när han bygger den av en stjärnmotor från något flygplan. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 25, 2023 Dela Inlagd Juli 25, 2023 Dan gjorde det igen! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 26, 2023 Dela Inlagd Juli 26, 2023 En lättparkerad husbil som stod på parkeringen vid Jula idag🙂 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 31, 2023 Dela Inlagd Juli 31, 2023 Toyota has launched the Innova Zenix with a 2.0-litre hybrid powertrain offering an average fuel economy of 21.3kpl. https://www.bangkokpost.com/business/motoring/2620647/ Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Juli 31, 2023 Dela Inlagd Juli 31, 2023 52 minuter sedan, skrev Tallviking: Toyota has launched the Innova Zenix with a 2.0-litre hybrid powertrain offering an average fuel economy of 21.3kpl. https://www.bangkokpost.com/business/motoring/2620647/ Tyvärr lite tunn artikel vilket är vanligt i thailändska tidningar, det hade varit mycket intressant att se vilken Euroklass motorn har. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 31, 2023 Dela Inlagd Juli 31, 2023 1 timme sedan, skrev UglyFarang: Tyvärr lite tunn artikel vilket är vanligt i thailändska tidningar, det hade varit mycket intressant att se vilken Euroklass motorn har. https://www.toyota.co.th/en/model/innovazenix Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 31, 2023 Dela Inlagd Juli 31, 2023 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Juli 31, 2023 Dela Inlagd Juli 31, 2023 4 minuter sedan, skrev Tallviking: @rolba bara att rostlaga lite hemma och slita dän några skärmar Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Augusti 3, 2023 Dela Inlagd Augusti 3, 2023 enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Augusti 6, 2023 Dela Inlagd Augusti 6, 2023 Nu har jag gått i @Nicholas fotspår och köpt en minivan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu