audirs2 Inlagd Januari 9, 2023 Dela Inlagd Januari 9, 2023 Jo du, på min FL 7 från 96 så har insprutnings pumpen pajat! Blir lätt att hitta delar till en så ny pump!😪 Den frös i soppa filtren och då var det kört! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 16, 2023 Dela Inlagd Januari 16, 2023 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ale Inlagd Januari 16, 2023 Dela Inlagd Januari 16, 2023 Stötte på denna utanför Hua Hin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 On 2023-01-09 at 16:13, skrev Boa52: där är vi olika sörlänningar och norrläningr Rally, Rallycros är bäst. F1 åka runt runt i hur många varv, Ok lite kul men inte mer. Det ska va jobbigt at köra bil i en tävling, Tar du rally hellpöte vad dom får jobba likadant rallycross Ok F1 går fort men titta på bilar som bara vrålar förbi med all elektronik som en gocart har . Ska vara lite jobb bakom ratten Menar du att det inte är fysiskt ansträngande att köra F1 eller missförstod jag ditt inlägg? Jag kan tillägga att i Sverige så finns det ingen elektronik i en gokart förutom i tändningen som numera(sedan mitten av 70-talet) är elektronisk. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 On 2023-01-08 at 17:58, skrev andrejsdenruskige: LS7 gick väl att köpa av GM, men inte monterad i en bil? En gång i tiden hade jag en LS6:a. Idag har jag en 1,3l motor Med tanke på vad du brukar åka så är väl 1,3l bara startmotorn.... Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 Dom är fina Haval bilarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 23 timmar sedan, skrev Ale: Stötte på denna utanför Hua Hin. De där indierna har en del försäljningsställen i Thai. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 2 timmar sedan, skrev MickeN: Dom är fina Haval bilarna. Från vilket land? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lucky Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 1 minut sedan, skrev audirs2: Från vilket land? Kina. Fd Abercrombie på MPR. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 1 minut sedan, skrev Lucky: Kina. Aha,en demokrati! Skulle aldrig köpa kommunist bil! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 Tyska bilar e alltid i vägen! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 5 timmar sedan, skrev UglyFarang: Med tanke på vad du brukar åka så är väl 1,3l bara startmotorn.... Jag har varit tvungen att köpa ”något som går att köra in i garaget”. 1,3l får plats åtminstone då karossen runtom inte behövs göras så stor…eller hur det nu fungerar med bilar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Januari 17, 2023 Dela Inlagd Januari 17, 2023 (ändrad) 7 timmar sedan, skrev UglyFarang: Menar du att det inte är fysiskt ansträngande att köra F1 eller missförstod jag ditt inlägg? Jag kan tillägga att i Sverige så finns det ingen elektronik i en gokart förutom i tändningen som numera(sedan mitten av 70-talet) är elektronisk. Är det inte adaptiv farthållare och automatisk styrning, gas och broms? Har inte F1 kommit längre? Ändrades Januari 17, 2023 av andrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Januari 18, 2023 Dela Inlagd Januari 18, 2023 6 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige: Jag har varit tvungen att köpa ”något som går att köra in i garaget”. 1,3l får plats åtminstone då karossen runtom inte behövs göras så stor…eller hur det nu fungerar med bilar. 1,3l är det ens 4 cylindrar? Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Januari 18, 2023 Dela Inlagd Januari 18, 2023 5 timmar sedan, skrev UglyFarang: 1,3l är det ens 4 cylindrar? Det är det. Jag undrar om man inte hade kunnat montera motorn i handskfacket så den är tillgänglig för underhåll under framförande av fordonet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nerike Inlagd Januari 18, 2023 Dela Inlagd Januari 18, 2023 (ändrad) On 2023-01-09 at 14:41, skrev Nicholas: top fuel är ju en amerikansk pryl där regelverket kräver att allt du använder är amerikanska 60 tals prylar. Så saken har aldrig prövats med toyota motorer. Men som du kanske eller kanske inte känner till är motorn från toyota supra ganska högt rankad i den fria världen. Det är just bränslet nitrometan som är själva prylen med effekten som uppstår just i den klassen. Nu stämmer det inte vad du skriver. Om Top Fuel skulle bara ha 60-tals prylar då skulle dom inte ha mer än ca 2 000 hk men dom har ca 11 -12 000 hk idag. Och är världens snabbaste sport, om bilen är betald och ingen får betalt i teamet samt att inget går sönder kostar det ca 10 - 11 000 SEK per sekund att köra Dom utvecklat sporten hela tiden med nya uppfinningar hela tiden, allt från materiel till luftmotstånd. Dragracing är största motorsporten i Australien, Kanada mm. men självklart är F1 den största motorsporten i Världen i USA tror jag det är Nascar. Ändrades Januari 18, 2023 av Nerike Open same same closed, but different Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 19, 2023 Dela Inlagd Januari 19, 2023 On 2023-01-18 at 11:47, skrev Nerike: Nu stämmer det inte vad du skriver. Om Top Fuel skulle bara ha 60-tals prylar då skulle dom inte ha mer än ca 2 000 hk men dom har ca 11 -12 000 hk idag. Och är världens snabbaste sport, om bilen är betald och ingen får betalt i teamet samt att inget går sönder kostar det ca 10 - 11 000 SEK per sekund att köra Dom utvecklat sporten hela tiden med nya uppfinningar hela tiden, allt från materiel till luftmotstånd. Dragracing är största motorsporten i Australien, Kanada mm. men självklart är F1 den största motorsporten i Världen i USA tror jag det är Nascar. 10000 hk beror på att man använder nitrometan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Januari 19, 2023 Dela Inlagd Januari 19, 2023 52 minuter sedan, skrev Nicholas: 10000 hk beror på att man använder nitrometan Nitrometan i en Corolla ger mer problem än hästkrafter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 19, 2023 Dela Inlagd Januari 19, 2023 51 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Nitrometan i en Corolla ger mer problem än hästkrafter. Goddag yxskaft. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nerike Inlagd Januari 20, 2023 Dela Inlagd Januari 20, 2023 9 timmar sedan, skrev Nicholas: 10000 hk beror på att man använder nitrometan Det använde dom redan på 60-talet, Visst är det så att nitro ger effekt men det är inte allt, finns andra klasser i dragracing som använder nitro men inte kommer upp i 11 - 12 000 hk. Top fuel är en extrem klass i alla sett ta som ett exempel det behövs minst 800 hk bara för att dra runt kompressorn så nitro är inte det som gör att dom kommer upp i dom hk eller farter utan en del av hela grejen. Här för mig att nitro ger ca 100% extra kraft dvs. Motorerna ligger på ca 5 000-6 000 utan nitro och det är väl lite mer än 60-tals prylar. Kan också berätta för dig att det finns ingen vattenpump eftersom det finns ingen kylning i motorerna därav är det en av orsakerna dom plockar isär motorerna efter varje lopp den andra orsaken är att nitro slår/bränner oljan och det är ingen Biltema olja Top fuel är en mycket extrem sport och världens snabbaste och världens dyraste motorsport att köra per sekund, nu skriker många att F1 är dyrare nej säger jag med många mer räkna ut vad en F1 kostar att köra per sekund, så kommer ni se att TP är dyrare, för dom kör max i nån/några minuter samt så har motorn inte lång livslängd innan den måste bytas ut. Open same same closed, but different Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 20, 2023 Dela Inlagd Januari 20, 2023 12 timmar sedan, skrev Nerike: Det använde dom redan på 60-talet, Visst är det så att nitro ger effekt men det är inte allt, finns andra klasser i dragracing som använder nitro men inte kommer upp i 11 - 12 000 hk. Top fuel är en extrem klass i alla sett ta som ett exempel det behövs minst 800 hk bara för att dra runt kompressorn så nitro är inte det som gör att dom kommer upp i dom hk eller farter utan en del av hela grejen. Här för mig att nitro ger ca 100% extra kraft dvs. Motorerna ligger på ca 5 000-6 000 utan nitro och det är väl lite mer än 60-tals prylar. Kan också berätta för dig att det finns ingen vattenpump eftersom det finns ingen kylning i motorerna därav är det en av orsakerna dom plockar isär motorerna efter varje lopp den andra orsaken är att nitro slår/bränner oljan och det är ingen Biltema olja Top fuel är en mycket extrem sport och världens snabbaste och världens dyraste motorsport att köra per sekund, nu skriker många att F1 är dyrare nej säger jag med många mer räkna ut vad en F1 kostar att köra per sekund, så kommer ni se att TP är dyrare, för dom kör max i nån/några minuter samt så har motorn inte lång livslängd innan den måste bytas ut. självplågeriet att använda kompressor istället för turbo är typiskt amerikant. turbo lastar långt mindre, och dessutom snedbelastas inte vevaxeln så gruvligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chevrolet-48 Inlagd Januari 20, 2023 Dela Inlagd Januari 20, 2023 1 timme sedan, skrev Nicholas: självplågeriet att använda kompressor istället för turbo är typiskt amerikant. turbo lastar långt mindre, och dessutom snedbelastas inte vevaxeln så gruvligt. avgas kompressor= turbo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Januari 20, 2023 Dela Inlagd Januari 20, 2023 2 timmar sedan, skrev Nicholas: självplågeriet att använda kompressor istället för turbo är typiskt amerikant. turbo lastar långt mindre, och dessutom snedbelastas inte vevaxeln så gruvligt. Det används vanlig turbo även på amerikanska klassiska V8:or. Det finns ju dessutom bilar med turbo från fabrik även från 80-talet, om än med V6 och stötstänger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
falukorven Inlagd Januari 20, 2023 Dela Inlagd Januari 20, 2023 Borde inte trådnamnet bytas ut till Syriangodis? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Januari 20, 2023 Dela Inlagd Januari 20, 2023 Precis nyss, skrev falukorven: Borde inte trådnamnet bytas ut till Syriangodis? Nej, det är bara @Nicholas som är syrian i denna tråd. Vi övriga luktar bensin, brännolja och svett. Vi är dessutom fulla och kör inte med stringkallingar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu