Jump to content
IGNORERAD

Lite bilgodis


Avregistrerad clion

Recommended Posts

39 minuter sedan, skrev Nerike:

Nu är du igång igen med nåt du inte verkar förstå, motorsport handlar om pengar men framför allt hela teamet utan dom funkar inget.

Du kan ha mest pengar inom dragracing (all motorsport) med det gör dig inte till vinnare, du måste ha ett bra team som funkar ihop.
Inom dragracing är det inte bara att trampa på gasen och dra iväg, det handlar reaktionstid samt hörsel samt hur snabb du är att räta upp fordonet.
Kunna släppa på gasen vid rätt tillfälle för att sedan gasa på igen vid bla. Hjulsläpp, och gör du fel spränger du motorn i det flesta fall inom kungaklasserna inom dragracing.

 

Men för att komma till kungaklasserna måste du ha A-licens och det går ej att köpa, du måste tävla i lägre klasser först så du har får B-licens.
För att få A-licens måste du köra en hel säsong med B-licens först, för att sedan köra upp för att få A-licens dvs. Det brukar vara i tre steg start till 60 fot tror jag det är, nästa steg start till ca 100 meter har jag för mig, sista steget är en fullrepa och släppa fallskärmen.

Men det föresätter att du har licens för att packa fallskärm det brukar få med B-licens samt kör en bil som går fortare än 220 km/h, och det är föraren som packar sin fallskärm.

 

Så allt är inte bara pengar du måste ha känsla och talang samt ha ett bra team, visar du framfötterna så kommer sponsorer som gör att du kan åka fortare.

Jag kan vinna på 10 mille på lotto och köper ihop ett team och bil, men har jag ingen talang så kommer jag inte att vinna och i slutändan tappa mitt team för ingen vill hålla på med en loser.

 

Det gäller nog alla sporter, ju mer talang man har gör att man syns mer samt vinner och då kommer pengarna in (sponsorer), som i sin tur gör att man köpa bättre material.

Du skrev ju det talang och du måste ha licens gäller all motorsport jag menar det är

inte lätt att köra dragracing men det handlar bara om sekunder rally är det timmar du

ska vara allert och även ett bra team så same same utom tiden du kör

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 4,7k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    878

  • Tallviking

    442

  • rolba

    231

  • Enis

    226

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Du skrev ju det talang och du måste ha licens gäller all motorsport jag menar det är

inte lätt att köra dragracing men det handlar bara om sekunder rally är det timmar du

ska vara allert och även ett bra team så same same utom tiden du kör

Så du tror dom bara gasar fullt genomskogarna i timmar, då har du inte vart på rally.
Du har delsträckor som du gasar och dom brukar inte vara så långa, men sen har du transportsträckor och där kör dom inte fort utan inom lagen

  • Ge karma 1

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Du skrev ju det talang och du måste ha licens gäller all motorsport jag menar det är

inte lätt att köra dragracing men det handlar bara om sekunder rally är det timmar du

ska vara allert och även ett bra team så same same utom tiden du kör

Och dom sekunderna är det års av tränning för att komma till kungklasserna

  • Ge karma 1

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nerike:

Så du tror dom bara gasar fullt genomskogarna i timmar, då har du inte vart på rally.
Du har delsträckor som du gasar och dom brukar inte vara så långa, men sen har du transportsträckor och där kör dom inte fort utan inom lagen

Har kört rally och då var nattetid starta 9 på kvällen kom i mål 6 på morgonen helt rätt

delsträckor är olika långa , tror vi är överens om att det är olika motorsporter men i

vissa fall lika. Sponsorer eller inte dragracing handlar mycket om pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nerike:

Och dom sekunderna är det års av tränning för att komma till kungklasserna

Helt klart ska du bli bäst i nån motorsport och andra sporter krävs det träning

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nerike:

Så du tror dom bara gasar fullt genomskogarna i timmar, då har du inte vart på rally.
Du har delsträckor som du gasar och dom brukar inte vara så långa, men sen har du transportsträckor och där kör dom inte fort utan inom lagen

Jag mins när Michelle Mouton körde om mig på allmän väg med sin Audi Qattro i Värmland.

Då gick det fort för hon hade bråttom till service.

Kul minne.

  • Ge karma 4

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Har kört rally och då var nattetid starta 9 på kvällen kom i mål 6 på morgonen helt rätt

delsträckor är olika långa , tror vi är överens om att det är olika motorsporter men i

vissa fall lika. Sponsorer eller inte dragracing handlar mycket om pengar

som jag skre till dig tidigare ALL MOTORSPORT kostar pengar, så även om du håller på med mopperally

  • Ge karma 2

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Enis:

image.png.1d60288f28f917cfab8c711c5014fe39.png

Vad i hellvite e det där?😬

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev audirs2:

Vad i hellvite e det där?😬

Toyota celica.

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Enis:

image.png.1d60288f28f917cfab8c711c5014fe39.png

 

Vad är detta för något?

Front och akter ser ut att vara hemmabygge, mellandelen är troligen en riskokare evt en Toyota Celica

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var en trevlig bil jag hade. Pontiac GTO med 455:a

GTO.jpg.1e78301fa2b296f1ab3b931350e68cf6.jpg

 

  • Ge karma 7

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev schmar:

Haft lite schyssta kärror på hjulinställning i veckan !! 

20230913_143644.jpg

20230904_135650.jpg

Den fösta var bäst 59:a Impala 

  • Ge karma 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Den fösta var bäst 59:a Impala 

Har haft 55, 56, 58, 59, 63, 54, 65, och några till 

  • Ge karma 4

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Har haft 55, 56, 58, 59, 63, 54, 65, och några till 

 

55, 56 var väl inte Impala då dom inte tillverkades då. 

 

//Broskan

  • Ge karma 4

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är konstigt med dom som kallade fyllebilarna, när jag var i den åldern köpte man en häck för typ 5 000 typ mustang, nova, dart, valiant, duster mm, men impala var lite dyrare även om det var en häck, Idag hittar nu knappt en impala under 150 000 och då snackar vi häck.

 

Ca 10 % av svenska bilparken är jänkare tror det finns ca 500 000 st inreggade mot totalt ca 5 milj. bilar inreggade tror det kommer komma en sådan störtdykning av priser på dom bilarna inom kort, alla har inte råd med ett stort garage för att vänta på att priserna kommer stiga utan tror raggarvågen är över snart.
För att endast dom som är födda raggare men olja i blodet och fick blybensin i nappflaskan dom kommer alltid finnas, men priserna är sjukt höga i Sverige idag på jänkare och det beror på tillgång och efterfrågan.


Men raggarvåger har kommit och gått och tror att denna våg är på att sina ut, men dom kommer att komma tillbaka igen om 10-15 år.

Tittar på dom våger som har vart så var det en stor våg på 60-70 talet för att vara död under 80-halva 90 talet, död igen för att komma igen som den har vart dom sista ca 15 åren.

 

Vågerna verkar följa dom unga dom köper sig en raggarbil/bilar och lever med den/dom i ca 10-15 år för att sedan skaffa familj, när sedan barnen växt upp så vill dom tillbaka till ungdomen och då köper dom sig en raggarbil, men skillnaden nu är att nu har dom pengar och då köper dom finbil.

 

Men så finns det alltid några som är kvar i vågen hela tiden, finns många raggare som har vart med sedan 60-70 talet, men dom är inte i närheten så många som dom som kommer tillbaka till raggarlivet.

 

Så tror dom som har köpt finbil och återkommit till raggarlivet kommer vara kvar eftersom dom måste byta ut den äldre som blir mindre och mindre i antal.
Men många av dom som kör häckbilar samt svansen kommer snart försvinna igen, men dom kommer att återstå när barnen har växt upp.

 

Och när den nästa raggarvåg dyker upp skall det bli kul och se vilken trend den kommer bestå av, för den senaset vågen är häckbilar med PA-anläggningar i bilen eller en patinabil dvs. orörd bil

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nerike:

Ja det är konstigt med dom som kallade fyllebilarna, när jag var i den åldern köpte man en häck för typ 5 000 typ mustang, nova, dart, valiant, duster mm, men impala var lite dyrare även om det var en häck, Idag hittar nu knappt en impala under 150 000 och då snackar vi häck.

 

Ca 10 % av svenska bilparken är jänkare tror det finns ca 500 000 st inreggade mot totalt ca 5 milj. bilar inreggade tror det kommer komma en sådan störtdykning av priser på dom bilarna inom kort, alla har inte råd med ett stort garage för att vänta på att priserna kommer stiga utan tror raggarvågen är över snart.
För att endast dom som är födda raggare men olja i blodet och fick blybensin i nappflaskan dom kommer alltid finnas, men priserna är sjukt höga i Sverige idag på jänkare och det beror på tillgång och efterfrågan.


Men raggarvåger har kommit och gått och tror att denna våg är på att sina ut, men dom kommer att komma tillbaka igen om 10-15 år.

Tittar på dom våger som har vart så var det en stor våg på 60-70 talet för att vara död under 80-halva 90 talet, död igen för att komma igen som den har vart dom sista ca 15 åren.

 

Vågerna verkar följa dom unga dom köper sig en raggarbil/bilar och lever med den/dom i ca 10-15 år för att sedan skaffa familj, när sedan barnen växt upp så vill dom tillbaka till ungdomen och då köper dom sig en raggarbil, men skillnaden nu är att nu har dom pengar och då köper dom finbil.

 

Men så finns det alltid några som är kvar i vågen hela tiden, finns många raggare som har vart med sedan 60-70 talet, men dom är inte i närheten så många som dom som kommer tillbaka till raggarlivet.

 

Så tror dom som har köpt finbil och återkommit till raggarlivet kommer vara kvar eftersom dom måste byta ut den äldre som blir mindre och mindre i antal.
Men många av dom som kör häckbilar samt svansen kommer snart försvinna igen, men dom kommer att återstå när barnen har växt upp.

 

Och när den nästa raggarvåg dyker upp skall det bli kul och se vilken trend den kommer bestå av, för den senaset vågen är häckbilar med PA-anläggningar i bilen eller en patinabil dvs. orörd bil

 

Är det dom hära du kallar. häckbilar

Hckbil.thumb.jpg.9d1fed2cc18a49a1571aa3d16add6505.jpg

 

 

En bekant sålde den för typ 4 år sen fick 135000:-

Har den varit utrustad med luftfjädrar man kan styra så har priset varit typ 40-45000:- upp

Dom ser ut som "fallfärdiga" men annars är dom i fint skick i plåten rostfria

Sen är det typ. Epa dunk stereon som ska vara med

  • Haha 3
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nerike:

Ja det är konstigt med dom som kallade fyllebilarna, när jag var i den åldern köpte man en häck för typ 5 000 typ mustang, nova, dart, valiant, duster mm, men impala var lite dyrare även om det var en häck, Idag hittar nu knappt en impala under 150 000 och då snackar vi häck.

 

Ca 10 % av svenska bilparken är jänkare tror det finns ca 500 000 st inreggade mot totalt ca 5 milj. bilar inreggade tror det kommer komma en sådan störtdykning av priser på dom bilarna inom kort, alla har inte råd med ett stort garage för att vänta på att priserna kommer stiga utan tror raggarvågen är över snart.
För att endast dom som är födda raggare men olja i blodet och fick blybensin i nappflaskan dom kommer alltid finnas, men priserna är sjukt höga i Sverige idag på jänkare och det beror på tillgång och efterfrågan.


Men raggarvåger har kommit och gått och tror att denna våg är på att sina ut, men dom kommer att komma tillbaka igen om 10-15 år.

Tittar på dom våger som har vart så var det en stor våg på 60-70 talet för att vara död under 80-halva 90 talet, död igen för att komma igen som den har vart dom sista ca 15 åren.

 

Vågerna verkar följa dom unga dom köper sig en raggarbil/bilar och lever med den/dom i ca 10-15 år för att sedan skaffa familj, när sedan barnen växt upp så vill dom tillbaka till ungdomen och då köper dom sig en raggarbil, men skillnaden nu är att nu har dom pengar och då köper dom finbil.

 

Men så finns det alltid några som är kvar i vågen hela tiden, finns många raggare som har vart med sedan 60-70 talet, men dom är inte i närheten så många som dom som kommer tillbaka till raggarlivet.

 

Så tror dom som har köpt finbil och återkommit till raggarlivet kommer vara kvar eftersom dom måste byta ut den äldre som blir mindre och mindre i antal.
Men många av dom som kör häckbilar samt svansen kommer snart försvinna igen, men dom kommer att återstå när barnen har växt upp.

 

Och när den nästa raggarvåg dyker upp skall det bli kul och se vilken trend den kommer bestå av, för den senaset vågen är häckbilar med PA-anläggningar i bilen eller en patinabil dvs. orörd bil

Enl dej måste man vara "raggare" för att äga en veteranbil från USA, en stor bil alltså, kan inte stämma dina åsikter bara

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Dolemon:

 

Är det dom hära du kallar. häckbilar

Hckbil.thumb.jpg.9d1fed2cc18a49a1571aa3d16add6505.jpg

 

 

En bekant sålde den för typ 4 år sen fick 135000:-

Har den varit utrustad med luftfjädrar man kan styra så har priset varit typ 40-45000:- upp

Dom ser ut som "fallfärdiga" men annars är dom i fint skick i plåten rostfria

Sen är det typ. Epa dunk stereon som ska vara med

Det där mer en patinabil 

Detta är häckar 

FB_IMG_1695101508904.thumb.jpg.05153e7845cea782ef6b7075558da2aa.jpgFB_IMG_1695100971557.thumb.jpg.09f768ab5e84725f9933158b5636ffaa.jpg

  • Ge karma 1
  • Haha 2

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...